Skrevet av Emne: Skuldre  (Lest 1192 ganger)

Utlogget Bohemen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • Pride, passion and purpose
Skuldre
« : 27. januar 2005, 15:48 »
Skulderpress
Fronthev manualer
Sidehev manualer


Er dette øvelser som er nok for skuldretreningen 1 gang i uken?

Har istedet for sidehev kjørt kabelkryss før, men skal prøve meg på sidehev nå..

Gode øvelser alle 3 eller? 
Weightlifter
St. Hallvards menn

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

SV: Skuldre
« #1 : 27. januar 2005, 16:04 »
Ville droppet fronhev og lagt inn foroverbøyd sidehev eller delt roing med stang for baksiden av skulderne. De øvelsene tar bare front og siden av deltaen.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Skuldre
« #2 : 27. januar 2005, 16:13 »
Ville som Number1 sier byttet fronthev med foroverbøyd sidehev. Stående roing er for slem med skuldrene mine, og her bør du i hvert fall passe på, om du velger å kjøre den.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Skuldre
« #3 : 27. januar 2005, 20:13 »
Det er vel ingen som nevner stående roing her vel, Caepp?

Kjører du bryst samme dagen Bohemen?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Skuldre
« #4 : 27. januar 2005, 20:47 »
Det er vel ingen som nevner stående roing her vel, Caepp?

Ser ut til at jeg misforsto den. Delt roing med stang er det samme som foroverbøyd roing da eller? Det er jo først og fremst en ryggøvelse, selv om den også treffer bakside skuldre til en viss grad. Vil tro foroverbøyd roing er et bedre alternativ.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Skuldre
« #5 : 27. januar 2005, 21:00 »
Nå kan det hende jeg og misforsto. Trodde han mente å ta fks 2 sett foroverbøyd sidehev, og 2 sett foroverbøyd roing, slik at de "deler" på bakside skulder?

Er enig i at vanlig stående roing, ikke er svigermors drøm for skuldrene dine. Forøvrig syns jeg at fremoverbøyd roing m stang, der du løfter til brystet i stedenfor mangen, er en god øvelse for bakside skulder.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skuldre
« #6 : 27. januar 2005, 21:57 »
Nå kan det hende jeg og misforsto. Trodde han mente å ta fks 2 sett foroverbøyd sidehev, og 2 sett foroverbøyd roing, slik at de "deler" på bakside skulder?

Er enig i at vanlig stående roing, ikke er svigermors drøm for skuldrene dine. Forøvrig syns jeg at fremoverbøyd roing m stang, der du løfter til brystet i stedenfor mangen, er en god øvelse for bakside skulder.

Number1 mente nok med "delt-roing med stang" foroverboeyd roing med stang og ekstra bredt grep (ca. 30cm mer mellom hendene enn vanlig stangroing), og da vil bakre delts jobbe forholdsvis mye mer enn skulderbladssammenfoererne i ryggen (rhomboideus, midtre trapezius), som taes mest i vanlig stangroing. Saa dette er en super bakre delt-oevelse, den eneste du trenger etter min mening. Kjoer gjerne med en liten stopp i topposisjonen (ca. 1 sekund) og rolig negativ, for aa unngaa "moment"/juks.

Ellers er dette en fin oevelse for baade bakre delts og rygg, som jeg (tror jeg) har funnet paa selv, og som jeg har i DC-rotasjonen min:
*Foroverboeyd roing med en hantel i hver haand: Still en benk paa ca. 30 grader (litt avhengig av hoeyden din), staa bak hodeenden paa benken og hold en hantel i hver haand. Len deg forover til hodet naar hodeenden paa benken og "hvil" hodet paa denne. Ryggen skal naa vaere ca. 90 grader (parallell med gulvet), avlast hodet paa benken og ro/trekk hantlene opp mot brystet, skvis til skikkelig. Hold i ca. 1 sekund, og senk hantlene rolig mot gulvet til fullt utstrekk, gjenta.

Skulderpress med hantler og/eller stang er ellers det du trenger for skuldrene. Fronthev synes jeg stort sett er bortkastet, da front delts faar nok bank i benkpress og andre tunge pressoevelser. Sidehev med hantler er ikke noe "must", men mange synes de har nytte av den likevel, og kan godt kjoeres hvis du sliter med side-delts.

Selv kjoerer jeg for tiden kun skulderpress med hantler og stang (varierer, 1 oevelse hver oekt)) og foroverboeyd roing stang og hantler (varierer, 1 oevelse hver oekt) for skuldre.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget jzl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 303

SV: Skuldre
« #7 : 27. januar 2005, 22:04 »
Jeg har alltid hørt at trapezius trenes best sammen med ryggen.. Er det noe i dette?
Audere-est-facere

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skuldre
« #8 : 27. januar 2005, 22:12 »
Jeg har alltid hørt at trapezius trenes best sammen med ryggen.. Er det noe i dette?

Du sikter vel til oevre del av trapezius tenker jeg (altsaa nakken), trenes best sammen med enten rygg eller skuldre. Stikkord: Markloeft og shrugs! Men trapezius er mer enn som saa: Midtre trapezius befinner seg midt i oevre del av ryggen, har horisontale fibre og trenes best med ro-oevelser. Nedre trapezius ligger over erectormuskulaturen og har fibre nesten helt ned til rompesprekken, og trenes godt i chins og nedtrekkoevelser. Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Skuldre
« #9 : 28. januar 2005, 00:56 »
Tror du kanskje at bakside skulder får nok juling under vanlig stang roing på rygg dagen?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Skuldre
« #10 : 28. januar 2005, 01:14 »
kjører du rygg, så får baksiden av skuldrene etter min erfaring godt med trening der.. f.eks stangroing, markløft, nedtrekk, chins etc. jeg kjører aldri eller sjelden øvelser som framoverbøyd sidehev, fronthev, enarms hantelroing o.l. fordi belastningen blir for liten i forhold til hva man kan oppnå med andre øvelser.

forøvrig består hele skuldertreningen min av skulderpress med fristang, skulderpress i smith og skulderpress med hantler - en øvelse per økt.

Utlogget Bohemen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • Pride, passion and purpose
SV: Skuldre
« #11 : 30. januar 2005, 19:02 »
Takk for informasjonen, men er ikke sikker på hvordan foroverbøyd sidehev eller delt roing med stang skal utføres..

Noen med bilder av øvelsene? ( fra bb.com? )
St. Hallvards menn

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Skuldre
« #12 : 30. januar 2005, 19:09 »
Foroverbøyd sidehev:


Delt roing med stang(?)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Skuldre
« #13 : 30. januar 2005, 19:13 »
Liker ikke den delt-roinga, ass... skulle jeg gjøre den ville jeg i allefall gjøre den med hantler..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Skuldre
« #14 : 30. januar 2005, 22:31 »
Militærpress er sjefen for styrke. Legg gjerne til sidehev for bredde og et sett eller to med skulderpress for volum og støttemuskulatur. Beste øvelse for bakside skuldre må vere stangroing med overkroppen i horisontal stilling også hever du stanga til brystet.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!