Skrevet av Emne: strekke ut??!  (Lest 2613 ganger)

Utlogget ouZo

• Aktivt medlem
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• kjekken!!
strekke ut??!
« : 27. januar 2005, 20:24 »
er det noen som vet om man "mister" muskelmasse når man strekker ut.. jeg tror ikke det men det er veldig mange som sier at man gjør det å jeg bare vil høre det fra folk som har peilings liksom  Kickass

what

20år
179cm
82kg
RÅÅ!

Utlogget Shadow

• Erfaren bruker
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

SV: strekke ut??!
« #1 : 27. januar 2005, 20:26 »
Trenger ikke å ha peilig for å svare på dette.
Man mister ikke muskelmasse av å tøye/strekke muskelen.

Men man bryter ned muskelen noe mer enn om man bare trener den, og da kan man trenge noe mer tid på å hente seg inn igjen og er fullt ut restituert.

Utlogget UpAndComming

• Ekstremt avhengig
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

• There is only one person in which I believe.
« #2 : 27. januar 2005, 20:27 »
Nei, du mister ikke muskelmasse !! Hvor har du fått den ideen fra ? Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ouZo

• Aktivt medlem
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

• kjekken!!
« #3 : 27. januar 2005, 20:28 »
mye syke folk som tror de vil ha peil!!!  Erter
20år
179cm
82kg
RÅÅ!

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #4 : 27. januar 2005, 20:43 »
Det med strekking, er det vel en stor uenighet om. Personlig liker jeg å gjøre det, for jeg syns (inbilller meg) at det forebygger skader.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget proteingutn

• V.I.P
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

• jeje
« #5 : 27. januar 2005, 21:31 »
Det med strekking, er det vel en stor uenighet om. Personlig liker jeg å gjøre det, for jeg syns (inbilller meg) at det forebygger skader.

Samme her.. Føler jeg blir litt mykere etter hvert hvis jeg tøyer etter trening..Syns det er litt merkelig at mange sier at det ikke er noe vits i tøying.. Hvorfor driver kampsport-folka med så mye tøying da..? Tongue

Men man bryter ned muskelen noe mer enn om man bare trener den, og da kan man trenge noe mer tid på å hente seg inn igjen og er fullt ut restituert.

Mikrotrauma skjer under tøying. (Var det ikke det det het..?) Og tøying må jo være bra, er ikke det en ganske stor del av Dog-Crap mon tro?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Borge6

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

« #6 : 27. januar 2005, 21:37 »
For min del når det gjelder stretching så har det ikke noe å si på styrken, men det forebygger jo mot en stiv eller en irritert muskel.....stretcher nesten aldri, bare når jeg føler for det...

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

« #7 : 27. januar 2005, 21:59 »
Det kan jo diskuteres om kampsport-folka har effekt av tøyninga eller om det er selve utførelsen av bevegelsene (spark, slag etc etc) som gjør at de blir myke.

Det er fortsatt mye usikkerhet angående effekten av tøyning, og jeg ville ikke bastant påstå at det forebygger mot en stiv eller irritert muskel. Det har ingen forskning vist med særlig sikkerhet. Med noenlunde sikkerhet kan man derimot si at tøyning øker den individuelle tolegrensen for strekk, slik at man kan strekke litt lenger uten sedvanlige bergensninger (som smerte).
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Borge6

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

« #8 : 27. januar 2005, 22:09 »
Jeg er enig med deg der ja, har heller ikke sett noe forskning på det. Men jeg tror også det er veldig individuelt fra person til person hvilken virkning det har. Personlig så har jeg stretchet en god del ,og det har verken påvirket styrken i positiv eller negativ grad. Men jeg tror at det er bra at folk som har irriterte eller stive muskler eller en skade, stretcher for å øke rørligheten noe som jeg tror vil forbegygge en stiv muskel som kan føre til en vond muskel eller lindre smerten.

Utlogget proteingutn

• V.I.P
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

• jeje
« #9 : 27. januar 2005, 22:50 »
Har aldri påstått at det hjelper for styrken, men at musklene blir mer tøyelige og myke. Gikk selv på TKD og der var halve treninga tøying og bøying. Selvsagt gikk det mye i høye spark og vi fikk på den måten strekt musklene. Var på et tidspunkt så myk at jeg kunne ta en Trinity, sparke meg selv over skuldra. Har aldri vært så myk, hverken før eller siden. Styrketrening har heller ikke hjulpet så veldig mye, nå er jeg stiv som en stokk.

...eller om det er selve utførelsen av bevegelsene (spark, slag etc etc) som gjør at de blir myke.

Er ikke det og en type tøying da..?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Baahh

• Elite medlem
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 27. januar 2005, 23:11 »
Er ikke det og en type tøying da..?

Jo, jeg tror det var akkurat det pp mente.

For min del når det gjelder stretching så har det ikke noe å si på styrken, men det forebygger jo mot en stiv eller en irritert muskel.....stretcher nesten aldri, bare når jeg føler for det...

Passiv tøying kan redusere styrken, da det reduserer sensitiviteten i strekkreseptorer i musklene.

Tøying har heller mest sannsynlig ikke noen forebyggende effekt, mtp skader. Men om man har dårlig beveglighet, kan muligens aktiv tøying (tøying med belastning, for eksempel flyes) forebygge skader, siden det kan øke leddutslaget.

Om man skal tøye er nok aktiv tøying, aka DC-style, det beste alternativet etter min mening, etter trening vel å merke.

En annen ting, det er veldig mange som trener mye mage, alt for mye mage, og dette resulterer i forkortete hofteleddsbøyere. Da får man ofte dårlig teknikk i knebøy, ved at man tipper framover. Siden passiv tøying reduserer styrken på de muskelgruppene man tøyer, kan det være smart å tøye disse før trening.

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 28. januar 2005, 09:41 »
Jo, spark, slag etc er jo en form form tøyning! "Funksjonell tøyning", selv om det jo ikke heter det egentlig. Et prinsipp i treningslæren er jo at man blir god på det man trener på, og trener man på å sparke høyt med stort leddutslag, ja så blir man etter hvert god på det! I styrketrening så bruker man jo nesten aldri slike store leddutslag, ergo blir man ikke god på bevegelighet!

Passiv tøying kan redusere styrken, da det reduserer sensitiviteten i strekkreseptorer i musklene.

Det er faktisk litt sant i det, selv om det ikke er gjort spesielt mye forskning på dette. Dette gjelder spesielt hvis man tøyer like før store belastninger, da får man teoretisk redusert styrke i en viss tid i etterkant. Men det skal ikke ha negativ effekt på styrke dersom det er lengre tid mellom tøyning og belastningen.

Tøying har heller mest sannsynlig ikke noen forebyggende effekt, mtp skader. Men om man har dårlig beveglighet, kan muligens aktiv tøying (tøying med belastning, for eksempel flyes) forebygge skader, siden det kan øke leddutslaget.

En annen ting, det er veldig mange som trener mye mage, alt for mye mage, og dette resulterer i forkortete hofteleddsbøyere. Da får man ofte dårlig teknikk i knebøy, ved at man tipper framover. Siden passiv tøying reduserer styrken på de muskelgruppene man tøyer, kan det være smart å tøye disse før trening.

Men det man må huske på, det er at med økt bevegelsesutslag så øker også kravene til kontroll over utslaget! Så stabilitet og mobilitet må øke samtidig!

Er ikke helt enig i det med forkortning av hofteleddsbøyerne. Nå er det mange som trener magen slik at også hofteleddsbøyerne blir involvert, men riktig utført sit-ups skal unngå dette. Uansett, en forkortet hofteleddsbøyer vil ikke ha så veldig negativ virkning på knebøy vil jeg påstå. Hofteleddbøyernes funksjon er å bøye i hofteleddet og lage svai i nedre del av ryggen! Mye av knebøyen går ut på å bøye passivt i hofteleddet, og da er det ikke så farlig om man er litt kort her. Gluteene er også mye sterkere enn hofteleddsbøyerne, og vil uansett kunne motvirke mye av effekten av en kort hofteleddsbøyer etter mange feilaktige sit-ups, og den eventuelle "vippinga framover" som denne forkortede muskelen kanskje skulle kunne bidra med.Smiley
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

• Tungvekter
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

« #12 : 28. januar 2005, 09:53 »
Vi har hatt flere debatter på dette tidligere, men veldig gode innlegg over!
Det er riktig at det ikke er bevist i studier at tøying/stretching minsker skadefrekvensen ved motstandstrening. Når det gjelder styrke og hypertrofi finnes det ikke nok forskning til å trekke noen bastante konklusjoner. Som Baahh indirekte påpeker har et par studier vist at stretching før styrketrening faktisk kan redusere arbeidskapasiteten littegrann i påfølgende styrketrening, men en studie konkluderte også med at stretching etter styrketrening ser ut til å øke styrke (referert i min artikkel om VIFT periodisering). Men vi har altså ikke tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag for å hevde at vi har "rett" noen av oss. For min egen del "konverterte" jeg våren 2004 etter mye plager i enkelte ledd, og etter å ha lest endel eksotiske postulat om stretching og hypertrofi. Etter dette begynte jeg å strekke skikkelig etter hver økt. Det har i hvertfall ikke skadet meg, så for min egen del fortsetter jeg med dette. Tipper det kommer flere studier på dette i årene framover.

Utlogget Germ

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

• Let`s grow together
« #13 : 28. januar 2005, 17:22 »
Har hørt om mange som ikke tøyer, har ofte problemer å få skikkelig kontakt med triceps, få den skikkelig konsentrert. Dette fordi biceps er nesten kontinuerlig stram. Dette kan vel og være folk som ikke trener øvelser som gir strekk i biceps.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!