Skrevet av Emne: Doping i langrenn  (Lest 4797 ganger)

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Doping i langrenn
« : 24. februar 2010, 11:20 »
Ser at det endelig kommer reaksjoner på norske langrennsutøveres bruk av astma-medisin:

http://www.dagbladet.no/2010/02/23/sport/ol_i_vancouver/ol_2010/marit_bjorgen/10558454/

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=586930

På tide at noen sier fra. Blir det ikke litt tynt fra Bjørgen og bare tulle det bort med påstand om dårlig taper?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Doping i langrenn
« #1 : 24. februar 2010, 11:28 »
Nå ble vel Marit undersøkt av et medisinsk panel fra IOC som konkluderte med at hun trengte astmamedisinen, i tillegg mente de den knapt gav fordeler om en ikke har astma(?) Ser ikke helt hvorfor det er doping.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Zuul

Sv: Doping i langrenn
« #2 : 24. februar 2010, 11:31 »
nå er det vel

a) ikke bare norske utøvere som bruker astmamedisin, men en stor del av totalen siden mange av dem får kuldeastma pga anstrengelse i kulde. Bjørgen har vel faktisk medfødt astma om jeg ikke husker feil

og

b) ikke norge som godkjenner bruken, men det internasjonale skiforbundet

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Doping i langrenn
« #3 : 24. februar 2010, 11:34 »
I tillegg tviler jeg strengt tatt på om Bjørgen hadde trengt astmamedsin for å knust alle sønder og sammen hadde det ikke vært for astmaen, for en rå langrennsløper! Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Doping i langrenn
« #4 : 24. februar 2010, 12:46 »
Ser at det endelig kommer reaksjoner på norske langrennsutøveres bruk av astma-medisin:

http://www.dagbladet.no/2010/02/23/sport/ol_i_vancouver/ol_2010/marit_bjorgen/10558454/

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=586930

På tide at noen sier fra. Blir det ikke litt tynt fra Bjørgen og bare tulle det bort med påstand om dårlig taper?

Det er vel ingen tvil om at astmamedisinen må kunne anses som idrettsdoping idet en en person med en medfødt skavank (som jo astma er i en kondisjonsidrett) må benytte seg av det for å bli i stand til å yte bra idrettslig. Spørsmålet er seff om hun blir bedre med reell astma og astmamedisin enn hun ville blitt uten å ha hatt astma.. Noe hun neppe blir - med mindre det er en veeeldig kreativ bruk av medisinen..... Wink

Men en har jo tillatt det i alle år - og særlig er det vel personer uten reell astma som benytter seg av det også - så jeg ser ikke helt noe annet enn en eventuell interessant etisk diskusjon i det i dette tilfellet Smiley

Skulle forøvrig ikke forundre meg om vår Polske "venninne" har fått i seg ett og annet opp igjennom årene også - for å hele skader og skavanker slik at hun igjen kan hjorte løs og ledig rundt om i skiløypene. Smiley
Tar en tak i astmamedisin, så må en også fort ta tak i en del andre godkjente behandlingsformer som sikkert får utøvere i diverse idretter til å yte bra igjen....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Zuul

Sv: Doping i langrenn
« #5 : 24. februar 2010, 15:46 »
Norske alpinister har så vidt jeg husker satt bedøvelse før løp på grunn av skader, det er også en etisk debatt man kan ta. Men, så lenge det er en medisin man får lov å ta på grunn av en skavank som gjør en i stand til å yte på lik linje med friske mennesker ser jeg ikke helt problemet.  Satt på spissen: Skal man nekte en skytter eller skiskytter å bruke korrektive linser for synsproblem for eksempel?

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: Doping i langrenn
« #6 : 24. februar 2010, 15:51 »
Det er vel ingen tvil om at astmamedisinen må kunne anses som idrettsdoping idet en en person med en medfødt skavank (som jo astma er i en kondisjonsidrett) må benytte seg av det for å bli i stand til å yte bra idrettslig. Spørsmålet er seff om hun blir bedre med reell astma og astmamedisin enn hun ville blitt uten å ha hatt astma.. Noe hun neppe blir - med mindre det er en veeeldig kreativ bruk av medisinen..... Wink

Men en har jo tillatt det i alle år - og særlig er det vel personer uten reell astma som benytter seg av det også - så jeg ser ikke helt noe annet enn en eventuell interessant etisk diskusjon i det i dette tilfellet Smiley

Skulle forøvrig ikke forundre meg om vår Polske "venninne" har fått i seg ett og annet opp igjennom årene også - for å hele skader og skavanker slik at hun igjen kan hjorte løs og ledig rundt om i skiløypene. Smiley
Tar en tak i astmamedisin, så må en også fort ta tak i en del andre godkjente behandlingsformer som sikkert får utøvere i diverse idretter til å yte bra igjen....
Hvis jeg ikke husker HEEELLT feil, ble vår Polske "venninne" tatt i doping for noen få år siden...

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Doping i langrenn
« #7 : 24. februar 2010, 15:52 »
Eller nekte diabetikere å holde på med idrett..

Hvis jeg ikke husker HEEELLT feil, ble vår Polske "venninne" tatt i doping for noen få år siden...

Haha, seriøst? Litt av et moralpoliti hun polske venninna vår er da  Grin






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Zuul

Sv: Doping i langrenn
« #8 : 24. februar 2010, 16:18 »
Justyna ble vel "omdefinert" etter et år.

At the 2005 World Championships, she competed though she was disqualified for doping offences committed at the Under23 (U23) OPA (Alpine Nations) Intercontinental Cup competition in Oberstdorf, Germany back on January 23, 2005. On June 13, 2005, the FIS Doping Panel issued a two-year suspension (January 23, 2005 - January 22, 2007) for Kowalczyk for taking the banned substance dexamethasone, which she used for an injured knee. This suspension was reduced to one year (January 23, 2005 - January 22, 2006) in late June 2005 when the FIS determined at a May 21, 2005, inquiry by the Polish Ski Association (Polski Związek Narciarski) that dexamethasone was a glucocorticosteroid as classified by the World Anti-Doping Agency, and listed as a specified substance on their prohibited substances list. This was appealed to the Court of Arbitration for Sport (CAS) which declared Kowalczyk's suspension de novo on December 8, 2005. This allowed Kowalczyk to compete in the 2006 Winter Olympics two months later.

http://en.wikipedia.org/wiki/Justyna_Kowalczyk

desto snålere å gå ut mot andre som får dispensasjon for å bruke medisin

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Doping i langrenn
« #9 : 27. februar 2010, 19:59 »
Ser at det endelig kommer reaksjoner på norske langrennsutøveres bruk av astma-medisin:

Endelig? Tyskerne konkluderte for ca. 8 år siden...
http://www.general-anzeiger-bonn.de/index.php?k=spor&itemid=10067&detailid=47790

""Drei Dinge braucht der Mensch, um als Leistungssportler durchschlagende Erfolge zu feiern: Talent, Trainingsfleiß - und Asthma", meinte die FAZ süffisant. "

"Wer Erfolg haben will, sollte Astmatiker Sein". Løst oversatt til godt norsk, "den som vil lykkes må være astmatiker" ....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: Doping i langrenn
« #10 : 04. mars 2010, 09:58 »
Hard trening ute i kulde over lengre tid kan gi Astma.

Flere utøvere som får dette i løpet av karrieren...

Rask kilde:
http://www.doktoronline.no/articles/airways/astma.html

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!