Skrevet av Emne: Dyp knebøy farlig for korsrygg?  (Lest 7490 ganger)

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #15 : 05. februar 2005, 01:42 »

Beltet skal ikkje misbrukes heller. Det er kun nødvendig under tunge vekter. Dvs når teknikken begynner å svikte. Når du løfter uten belte får du trent stabiliseringsmuskulatur i enda større grad.

Et belte gjør at man endrer endel biomekaniske forhold, slik at vektarmen blir lenger og man dermed kan få mer kraft ut av løftet. med andre ord blir vektene littegranne lettere for ryggen ved bruk av belte. I tillegg har den en bevisstgjørende funksjon(man kjenner beltet) og en avstivende funksjon som kan virke stabiliserende på ryggen, dermed senkes kravene til ryggen og man kan kjøre på mer før man når belastningsgrensen for ryggen.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #16 : 05. februar 2005, 01:44 »
Er ikke uvanlig med en liten runding av nedre rygg i bånn av knebøyen. Det KAN bety trøbbel på lang sikt, hvis så er tilfelle. Det er hovedsaklig et fleksibilitetsproblem og løsningen da er tøying av korsrygg, setemuskulatur, hofte og hamstrings. En sterk "kjerne" er også viktig. Spesielt transversus abdominis.

Jeg mener å ha lest et studie (?) som viste at vektløftere er utsatt for dette fordi de spesielt i vending sitter så dypt at det nesten er umulig å ikke få en liten krumming nederst i korsryggen. Dette gjelder nok også dype vektløfterknebøy.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #17 : 05. februar 2005, 01:51 »


Et belte gjør at man endrer endel biomekaniske forhold, slik at vektarmen blir lenger og man dermed kan få mer kraft ut av løftet. med andre ord blir vektene littegranne lettere for ryggen ved bruk av belte. I tillegg har den en bevisstgjørende funksjon(man kjenner beltet) og en avstivende funksjon som kan virke stabiliserende på ryggen, dermed senkes kravene til ryggen og man kan kjøre på mer før man når belastningsgrensen for ryggen.

Bruk av belte øker det intraabdominale buktrykket, eller det hindrer nyrene fra å falle ut (det heter jo nyrebelte). Husker aldri hvilket svar som er riktig.

Vektarmen blir lenger? Da tenker du vel på at mange får en mer oppreist stilling under løftet ved bruk av belte?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #18 : 05. februar 2005, 03:22 »
Et belte gjør at man endrer endel biomekaniske forhold, slik at vektarmen blir lenger og man dermed kan få mer kraft ut av løftet. med andre ord blir vektene littegranne lettere for ryggen ved bruk av belte. I tillegg har den en bevisstgjørende funksjon(man kjenner beltet) og en avstivende funksjon som kan virke stabiliserende på ryggen, dermed senkes kravene til ryggen og man kan kjøre på mer før man når belastningsgrensen for ryggen.
Skjønner ikkje kva du meiner med at vektarma blir lenger. Løftet skal vere heilt likt enten du løfter med eller uten belte så sant du har god teknikk da.

Mange styrkeløftere i verdensklasse trenger ikkje belte ganske enkelt fordi dei har så bra buktrykk. Det er buktrykket som støtter opp om ryggen og det er der beltet kommer inn. Når magen presser mot beltet kan en øke buktrykket men det er slett ikkje nødvendig å ha det der. Fordelen med å trene uten belte er at en kan lære seg å bruke buktrykket.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #19 : 05. februar 2005, 15:41 »


Bruk av belte øker det intraabdominale buktrykket, eller det hindrer nyrene fra å falle ut (det heter jo nyrebelte).  Husker aldri hvilket svar som er riktig.


Er det faktisk en sjanse for at nyrene kan falle ut?  Cheesy

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #20 : 05. februar 2005, 16:20 »


Er det faktisk en sjanse for at nyrene kan falle ut?

Regner ikke med at du er seriøs nå, men smileyen manglet liksom, så ble litt usikker... Wink
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #21 : 05. februar 2005, 16:46 »

Skjønner ikkje kva du meiner med at vektarma blir lenger. Løftet skal vere heilt likt enten du løfter med eller uten belte så sant du har god teknikk da.


Det er ren biomekanikk. Det er ryggmusklene, fortrinnsvis den sterkeste som heter m.erector spinae, som holder ryggen oppreist og strekker i ryggen i både markløft og knebøy. Ryggmusklene virker på RYGGVIRVLENE, dermed blir omdreiningsaksen ryggvirvlene. Den indre vektarmen som musklene arbeider med går fra musklene til ryggvirvlene, mens den ytre vektarmen for de 200 kiloene(eller hva man løfter i knebøy..) man har på skuldrene vil falle foran dette(man forholder seg til tyngdekraften som faller loddrett ned mot bakken/jorden). Jo lenger foran de 200 kiloene ligger, jo lenger vil den ytre vektarmen være og dess tyngre vil det være for ryggmusklene å holde ryggen oppreist mot disse 200 kiloene.

Men dersom man øker buktrykket, vil man kunne flytte den indre omdreiningsaksen lenger fram for ryggvirvlene, ergo blir den indre vektarmen som musklene jobber med lenger og det blir lettere for musklene å arbeide. Dette medfører samtidig at man flytter omdreiningsaksen nærmere den loddrette kraftlinjen for de 200 kiloene, og den ytre vektarmen for de 200 kiloene blir relativt sett kortere, og dermed blir de 200 kiloene lettere rent biomekanisk!

Man kan sammenligne dette med bicepsfestet; Et bicepsfeste som fester helt oppe på radius(underarmen), altså nært albuleddet,  vil ha et dårligere "styrkemessig" utgangspunkt enn et bicepsfeste som fester lenger ut på radius(lenger fra albuleddet)!
Dersom man fester en vekt midt på underarmen, vil den ytre vektamren være kortere og vekten være lettere enn hvis man holder den samme vekten helt ute i hendene!

Var det forståelig?

"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #22 : 05. februar 2005, 17:09 »


Regner ikke med at du er seriøs nå, men smileyen manglet liksom, så ble litt usikker... Wink

Smiley lagt til..

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #23 : 06. februar 2005, 01:46 »
Men dersom man øker buktrykket, vil man kunne flytte den indre omdreiningsaksen lenger fram for ryggvirvlene

Jeg skjønner ikke nøyaktig hvordan en økning i buktrykket vil kunne flytte "den indre omdreiningsaksen" lenger fram for ryggvirvlene, som du beskriver. Dessuten ser jeg for meg flere indre omdreiningsakser, siden vi har flere ryggvirvler og dermed ledd mellom disse. At disse leddene stives mer av i nedre lumbalavsnitt med et belte og på en måte avlaster erectormuskulaturen, skjønner jeg rent intuitivt, men den ytre vektarmen er slik jeg forstår biomekanikken fremdeles den samme (starter i L5/S1-nivå og ender i stangen på skuldrene), men relativt sett "mer effektiv" i lumbalavsnittet enn i thorakal- og cervicalavsnittet, som gjør at du kan løfte noe mer vekt...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #24 : 06. februar 2005, 03:25 »
jeg vil bare si at jeg endelig har blitt myk nok til kneb0y.. og 100kg er ikke saa utrolig satt paa spissen da, vil tro de aller fleste som veier en 95-100kg har tatt litt laarpress og slikt f0r rimelig greit kan starte med dype kneb0y rundt 100kg..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

dian

  • Gjest
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #25 : 06. februar 2005, 05:08 »
Søren.. Nå hadde jeg nesten håpet på å få en unnskyldning for å slippe av ta så dypt...

 Tongue

HAHAHAHAH rofl rofl

dian

  • Gjest
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #26 : 06. februar 2005, 05:11 »


Hvorfor?

Det hjelper deg å ikke få en "feil" bøy i korsryggen, noe som lett kan skje hvis ryggen din ikke er vant med øvelsen og sterk nok til å takle løftet du skal utføre.

Men da er det gjerne litt idioti å løfte så mye?
hmm, skal jeg ringe en venn... eller store på publikum?  Grin

dian

  • Gjest
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #27 : 06. februar 2005, 05:19 »
jeg vil bare si at jeg endelig har blitt myk nok til kneb0y.. og 100kg er ikke saa utrolig satt paa spissen da, vil tro de aller fleste som veier en 95-100kg har tatt litt laarpress og slikt f0r rimelig greit kan starte med dype kneb0y rundt 100kg..


Kanskje? Tar lett 150-160kg i lårpress, samt har god stabilisering i beina, men når jeg holder på med knebøy så er jeg enda på 80 (så sant jeg går dypt). Hadde jeg stoppet med 90grader i kneet så ville jeg nok lett klart 130-140kg. Har trent knebøy i 2-3 mnd nå, 2 ganger i uken.  Knebøy

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #28 : 06. februar 2005, 15:14 »


Jeg skjønner ikke nøyaktig hvordan en økning i buktrykket vil kunne flytte "den indre omdreiningsaksen" lenger fram for ryggvirvlene, som du beskriver. Dessuten ser jeg for meg flere indre omdreiningsakser, siden vi har flere ryggvirvler og dermed ledd mellom disse. At disse leddene stives mer av i nedre lumbalavsnitt med et belte og på en måte avlaster erectormuskulaturen, skjønner jeg rent intuitivt, men den ytre vektarmen er slik jeg forstår biomekanikken fremdeles den samme (starter i L5/S1-nivå og ender i stangen på skuldrene), men relativt sett "mer effektiv" i lumbalavsnittet enn i thorakal- og cervicalavsnittet, som gjør at du kan løfte noe mer vekt...

H

Det er bare å sette seg inn i biomekanikken det, HITman, så skjønner du hva det dreier seg om!
Erector virker vanligvis på virvlene, og omdreiningsaksen er selvfølgelig hver enkelt virvel, det sier jo seg selv. Dette er da forankringspunktet, og det stiveste punktet i ryggen. Hvis man stiver av nedre del av ryggen med et belte, vil man til en viss grad øke buktrykket, noe som gjør HELE buken "stivere". Med andre ord flytter man omdreiningsaksen lenger framover på eller foran virvlene, slik at musklene kan klare av større ytre belasning.  Den loddrette "tyngdekraftlinjen" fra stanga/vektene vil være på samme sted som før, men siden omdreiningsaksen for bevegelsen i ryggen har flyttet seg FRAMOVER, vil vektarmen, altså avstanden fra omdreiningsaksen til den loddrette "tyngdekraftlinjen" til vektene, bli KORTERE! Ergo vil det bli mindre belastning på ryggen samtidig som man har fått et bedre utgangspunkt for musklene!

Men vekten du har på skuldrene vil selvfølgelig alltid være den samme, men kreftene som VIRKER på ryggen vil være endret med bruk av belte!

Nå må det da være forståelig??
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dyp knebøy farlig for korsrygg?
« #29 : 06. februar 2005, 16:03 »


Det er bare å sette seg inn i biomekanikken det, HITman, så skjønner du hva det dreier seg om!
Erector virker vanligvis på virvlene, og omdreiningsaksen er selvfølgelig hver enkelt virvel, det sier jo seg selv. Dette er da forankringspunktet, og det stiveste punktet i ryggen. Hvis man stiver av nedre del av ryggen med et belte, vil man til en viss grad øke buktrykket, noe som gjør HELE buken "stivere". Med andre ord flytter man omdreiningsaksen lenger framover på eller foran virvlene, slik at musklene kan klare av større ytre belasning. Den loddrette "tyngdekraftlinjen" fra stanga/vektene vil være på samme sted som før, men siden omdreiningsaksen for bevegelsen i ryggen har flyttet seg FRAMOVER, vil vektarmen, altså avstanden fra omdreiningsaksen til den loddrette "tyngdekraftlinjen" til vektene, bli KORTERE! Ergo vil det bli mindre belastning på ryggen samtidig som man har fått et bedre utgangspunkt for musklene!

Men vekten du har på skuldrene vil selvfølgelig alltid være den samme, men kreftene som VIRKER på ryggen vil være endret med bruk av belte!

Nå må det da være forståelig??

Ok, nå skjønner jeg bedre hvordan du her definerer indre omdreiningsakse, og da ble forklaringsmodellen din ganske så forståelig for meg.  Smiley


Likevel vil det beste være å gjøre som styrkeløfterne - bygge opp et naturlig høyt bruktrykk uten bruk av belte, ved å trene mest mulig uten belte, evt. kun bruke belte på de aller tyngste løftene. Da styrkes bukmuskulaturen, som står for mesteparten av buktrykket.

jeg vil bare si at jeg endelig har blitt myk nok til kneb0y.. og 100kg er ikke saa utrolig satt paa spissen da, vil tro de aller fleste som veier en 95-100kg har tatt litt laarpress og slikt f0r rimelig greit kan starte med dype kneb0y rundt 100kg..


Starte med 100kg i dype knebøy uten å ha trent øvelsen før? Hvis vi definerer dypt på samme måte, vil de færreste være i stand til å kjøre 10 reps+ på den vekten for første gang, og skaderisikoen vil være desto høyere. Ville nok startet betydelig lavere, og heller bygget opp vektene over litt mer tid...

H

Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!