Skrevet av Emne: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?  (Lest 2222 ganger)

Utlogget Kermit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« : 04. februar 2005, 11:54 »
Har begynt med styrketrening i høst, og fikk ganske kjapp forbedring til og megynne med. Kjempegøy, men etterhvert merker jeg at utviklingen stagnerer litt. Det er vel normalt. Uansett, som nybegynner gjør jeg sikkert mye feil, og det er sikkert mange ting som kan forbedres.
Noe av det jeg lurer mest på er NÅR jeg bør trene, i forhold til tid på dagen og i forhold til måltider.

Jeg har ofte fullbookede dager, så det blir ofte å trene like før jeg legger meg, har ofte tenkt at dette kanskje ikke er mest hensiktsmessig, men jeg vet ikke om det spiller så stor rolle.


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #1 : 04. februar 2005, 12:02 »
Det er som du sier helt normalt at framgangen er litt langsommere etterhvert.

Spørsmålet du stiller er ganske interessant, og det finnes masse forskjellige meninger og endel forskning på dette. Generelt vil jeg si at det kanskje ikke er det aller mest avgjørende NÅR du trener, men HVORDAN, og i hvilken grad du får bra ernæring og søvn. I så måte skal jeg innrømme at styrketrening sent på kvelden ikke er noe jeg foretrekker. Problemet er da at jeg ikke får roet meg ned nok til jeg skal sove, og jeg synes ikke jeg får spist nok de første 6 timene etter trening. Hvis du har mulighet til det, kan du jo prøve å trene tidlig på morgen, hvor testosteron-nivået er på sitt høyeste. Du vil da kunne spise veldig godt i 15 timer etter trening, og du slipper problemet med at du er for "giret" til å sove.
Som sagt, det er imidlertid ikke nødvendigvis noe galt med å trene på kvelden. Om du greier å sove ganske kort tid etter trening, kan det også ha noen gunstige fysiologiske effekter.

Utlogget Kermit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #2 : 04. februar 2005, 13:45 »
Takk for svar.

Jeg er b-menneske av natur, og har lite overskudd om morgenen, men det er kanskje verd å prøve likevel, så kanskje morgen-energien kommer etterhvert Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #3 : 04. februar 2005, 19:53 »
Ja, det er en vanesak egentlig. Bare pass på å få i deg en frokost med både karbs og protein før trening, slik at du kan trene med den intensiteten som kreves.

Utlogget :)

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

  • Egg og Bacon!
SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #4 : 06. februar 2005, 16:30 »
Går vel egentlig ganske greit å stå opp om morgenen om du ligger deg tidligere på kvelden vil jeg tro Grin

Ja, det er en vanesak egentlig. Bare pass på å få i deg en frokost med både karbs og protein før trening, slik at du kan trene med den intensiteten som kreves.

Veldig viktig punkt det der, 25åt  Gull
Fungerer veldig bra å ta en eller to bananer i tillegg før du trener. Greit og få i seg endel raske karbs etter trening og, f.eks druesukker. Det hjelper veldig på utviklingen:)
Smiley

Utlogget Tobbe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • This is not Nam, it`s bowling and there are rules!
SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #5 : 11. februar 2005, 14:45 »
Personlig liker jeg best å trene på kvelden. Føler da at jeg har fått forberedt meg gjennom hele dagen med tanke på mat... Etter trening er det jo da bare rett hjem og trøkke mat og sove. Noe som gir kroppen hvile og energi med ei gang.
Høyde 1.87 vekt 102kg

Utlogget :)

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

  • Egg og Bacon!
SV: Hvordan få mest ut av hver treningsøkt?
« #6 : 25. februar 2005, 12:15 »
Er vel egentlig best å trene om morgenen pga testosteron nivået, men hvem har tid til det?

Personlig liker jeg best å trene på kvelden. Føler da at jeg har fått forberedt meg gjennom hele dagen med tanke på mat... Etter trening er det jo da bare rett hjem og trøkke mat og sove. Noe som gir kroppen hvile og energi med ei gang.

 Huh Spiser du mye mat mellom trening og leggetid da? Isåtilfelle, blir det ikke en veldig høy fettprosent?
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!