Skrevet av Emne: Rygg øvelser  (Lest 7276 ganger)

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
Rygg øvelser
« : 05. februar 2005, 23:51 »
Hei.

Min første tråd dette her, er ny på forumet.

Jeg har et spørsmål, hva slags øvelser kan man gjøre for å trene ryggen og skulder partiet? tar noe alle denne men tenkte på andre øvelser :  Weightlifter2

Og da tenker jeg uten om nedtrekk, har seg nemelig sånn at jeg har bestilt meg benk men den har ikke nedtrekk.

Håper på gode tips Smiley



21 år
100 kg
180 høy

Utlogget gluteus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

SV: Rygg øvelser
« #1 : 06. februar 2005, 00:07 »
du kan jo ta en titt på denne linken:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1196.0

hantel roing er jo en fin øvelse, dessuten er jo chins en klassiker.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #2 : 06. februar 2005, 00:15 »
Fraomverbøyd stang roing bygger bra tykkelse rygg. Markløft bygger fin nakke (trapezius, riktig stavet?), og ryggen generlt. Klarer du å ta chins? Da kan du bygge bredde rygg, uten nedtrekk. Du bør klare å ta omtrent 8-10 reps for å trene med chins.

Hantel roing, som blir nevnt her, er og en god øvelse. Jeg foretrekker fraomverbøyd stang roing.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
SV: Rygg øvelser
« #3 : 06. februar 2005, 01:35 »
Fraomverbøyd stang roing bygger bra tykkelse rygg. Markløft bygger fin nakke (trapezius, riktig stavet?), og ryggen generlt. Klarer du å ta chins? Da kan du bygge bredde rygg, uten nedtrekk. Du bør klare å ta omtrent 8-10 reps for å trene med chins.

Hantel roing, som blir nevnt her, er og en god øvelse. Jeg foretrekker fraomverbøyd stang roing.

Hei.

Takk for tips begge to.
sjekket linken var mye bra der.

"chins" er ikke min sterke side klarer ikke mange, klarte kansje 3-4 i sommer.
men klart det kan vel trenes opp det også Smiley

men er dette bra øvelser for skuldrene funker det for å bygge bredere skulder parti feks:
Sidehev / Lateral Raise
Skulderpress med hantler / Shoulderpress with dumbbell
Militærpress / Military press (har e hørt om men aldri prøvd, er dette skummelt for rygg å sånn?)

Rygg:
Markløft / Deadlift (farlig for rygg?`ser liksom litt risky ut)
Hantel roing / Barberll Row

Hvordan hjelper egentlig
Skulderrullinger med hantel?

Mark løft ser liksom litt skummelt ut, er det skummelt? tenker for ryggen kan den få noen skader?

Hvor mange reps bør man ta i hver av disse øvelsene? vet det er veldig individuelt men tenker på hvor mange reps bør man ta for å få det optimalt.

Har en far som har hatt en del problemer med ryggen så er derfor litt nervøs for øvelser som kan gå ut over denne, jeg virker kansje litt nervøs for det..


21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #4 : 06. februar 2005, 11:45 »
Sidehev bygger bra bredde på skuldrene, ja.

Skulderpress med hantler og militærpress er egentlig det samme. Bare at du velger å bruke hantler/stang. Det bygger midterste skulder. Militærpress er en fin fin øvelse, en av mine favoritter. Ikke særlig farlig for rygg, men vil kanskje anbefalle at du står når du gjør den. Dersom du sitter kan det kanskje bli litt press på korsryggen.

Markløft: Konge øvelse for hele kroppen. Bein, rumpe, korsrygg, nakke. Farlig for rygg, DERSOM du bruker feil teknikk. Markløft gjør bla. ryggen din sterkere og dersom du har en sterkere rygg, minker du sjangsen for å skade den!

Hantel roing er en fin øvelse det og. Den bygger tykkelsen på ryggen. Jeg liker bedre fremoverbøyd roing med stang, fordi den bygger bakside skulder bedre i tilleg! PS: Jeg ville lagt til nedtrekk (siden du ikke klarer chins), denne bygger bredde på ryggen (den berømte V-Formen). Mange syns da at roing, nedtrekk/chins og markløft bygger optimal rygg, jeg er enig!

Reps: Jeg syns man bør variere repsene. En uke 15 reps, en uke 12 reps, 10 reps, 8 reps, 15 reps, 12 resp, 10 reps, 8 reps, 6 reps. Det er slik jeg kjører det. Med 3 sett per øvelse. Syns det fungerer utmerket. For å få fin framgang i styrke og volum må du spise riktig, trene godt og variert og hvile. Ikke noe magisk reps antall.

Skade: Du kan minske sjangsen for skader i ryggen, ved å trene den til å bli sterkere. Men ver forsiktig, og sørg for guds skyld å ha riktig teknikk. Ryggen rett, aldri svai. Dette gjelder egentlig alle øvelser. Dette er ikke skadelig, dersom det blir gjort riktig.

Lykke til med treningen!
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget jeez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 147

SV: Rygg øvelser
« #5 : 06. februar 2005, 11:58 »
hadde ikke godt over 8-10 reps på markløften.. det er ikke bra for ryggen !
<3 Champion <3

Utlogget NARIC

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

SV: Rygg øvelser
« #6 : 06. februar 2005, 12:03 »
hvordan kan jeg korrigere teknikken i markløft

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #7 : 06. februar 2005, 12:07 »
hvordan kan jeg korrigere teknikken i markløft


Få noen som kan det, noen erfarne, til å se og rette på deg. Les om teknikken, begynn med lette vekter, og kjenn at du bruker riktig teknikk.

hadde ikke godt over 8-10 reps på markløften.. det er ikke bra for ryggen !

Dette visste ikke jeg! Hvorfor? Er det ikke bra for ryggen, å ta mange reps, med lave vekter?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget NARIC

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

SV: Rygg øvelser
« #8 : 06. februar 2005, 12:31 »
har ingen erfarene til og se på meg. men viss jeg ikke kjenner noen smerte gjør jeg det rett da?

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #9 : 06. februar 2005, 13:00 »
Det er ikke sikkert.

Du bør se opp, holde ryggen rett, ut med ræven og konsentrere deg om å løfte med beina, og på en måte dra med ryggen.

Under slike øvelser er det ganske viktig å blokke:
Trekke pusten dypt, og hold den i lungen. Stram musklene i magen og i korsryggen. Alt dette hindrer ryggen i å bøye seg. Når du puster luft i lungene, retter ryggen seg automatisk opp, magemusklene fungerer som stabilisatorer, og korsryggen er strammet. Hold pusten slik til du er ferdig med løftet.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget NARIC

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

SV: Rygg øvelser
« #10 : 06. februar 2005, 13:04 »
stangen krasjer noen ganger med knee. hva er det som er feil da

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
SV: Rygg øvelser
« #11 : 06. februar 2005, 18:50 »
Sidehev bygger bra bredde på skuldrene, ja.

Skulderpress med hantler og militærpress er egentlig det samme. Bare at du velger å bruke hantler/stang. Det bygger midterste skulder. Militærpress er en fin fin øvelse, en av mine favoritter. Ikke særlig farlig for rygg, men vil kanskje anbefalle at du står når du gjør den. Dersom du sitter kan det kanskje bli litt press på korsryggen.

Markløft: Konge øvelse for hele kroppen. Bein, rumpe, korsrygg, nakke. Farlig for rygg, DERSOM du bruker feil teknikk. Markløft gjør bla. ryggen din sterkere og dersom du har en sterkere rygg, minker du sjangsen for å skade den!

Hantel roing er en fin øvelse det og. Den bygger tykkelsen på ryggen. Jeg liker bedre fremoverbøyd roing med stang, fordi den bygger bakside skulder bedre i tilleg! PS: Jeg ville lagt til nedtrekk (siden du ikke klarer chins), denne bygger bredde på ryggen (den berømte V-Formen). Mange syns da at roing, nedtrekk/chins og markløft bygger optimal rygg, jeg er enig!

Reps: Jeg syns man bør variere repsene. En uke 15 reps, en uke 12 reps, 10 reps, 8 reps, 15 reps, 12 resp, 10 reps, 8 reps, 6 reps. Det er slik jeg kjører det. Med 3 sett per øvelse. Syns det fungerer utmerket. For å få fin framgang i styrke og volum må du spise riktig, trene godt og variert og hvile. Ikke noe magisk reps antall.

Skade: Du kan minske sjangsen for skader i ryggen, ved å trene den til å bli sterkere. Men ver forsiktig, og sørg for guds skyld å ha riktig teknikk. Ryggen rett, aldri svai. Dette gjelder egentlig alle øvelser. Dette er ikke skadelig, dersom det blir gjort riktig.

Lykke til med treningen!

Du kunne ikke hjulpi meg med et trenings program?
virker som du har peiling.

Saken er den da, at jeg har ikke fått benken min enda men når jeg får den har jeg kun tilgang til den fredag,lørdag og søndag.
men uasnett her er hvordan jeg trener i dag.

tirsdag og torsdag biceps,triceps,underarm.

mandag og onsdag: Skulder (skulder press, bryst me manualer)

Sit ups, gå turer..

veit det er et veldig kjipt  oppleg men men jeg er ny da Smiley

uansett.. det jeg tenkte da var feks sånn når jeg fikk benk:

2 dager med manualer i uka for armene

fredag , søndag benkpress bryst å kansje e burde kombinere inn skuldre på samme dagene?

så ta feks rygg øvelser i uka, tenker da på hantel roing ell no?

har du noen gode forslag?

21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #12 : 07. februar 2005, 19:26 »
stangen krasjer noen ganger med knee. hva er det som er feil da

Da må du kanskje prøve å dra med ryggen, før du strekker ute beina. Dette er slik som kommer etterhvert.



Du kunne ikke hjulpi meg med et trenings program?
virker som du har peiling.

Saken er den da, at jeg har ikke fått benken min enda men når jeg får den har jeg kun tilgang til den fredag,lørdag og søndag.
men uasnett her er hvordan jeg trener i dag.

tirsdag og torsdag biceps,triceps,underarm.

mandag og onsdag: Skulder (skulder press, bryst me manualer)

Sit ups, gå turer..

veit det er et veldig kjipt oppleg men men jeg er ny da Smiley

uansett.. det jeg tenkte da var feks sånn når jeg fikk benk:

2 dager med manualer i uka for armene

fredag , søndag benkpress bryst å kansje e burde kombinere inn skuldre på samme dagene?

så ta feks rygg øvelser i uka, tenker da på hantel roing ell no?

har du noen gode forslag?



Ble litt forvirret av dette! Smiley

Jeg ville lagt inn en klar splitt (det er når du trener forskjellige muskelgrupper hver dag), klarere enn den du har.

Hvor ofte vil du trene?

MTP at du kun har tilgang på benken fredag, lørdag og søndag ville jeg trent bryst på fredag.
Personlig liker jeg å ha lørdag og søndag fri. Men det spørs jo hva du driver på med ellers.

Den splitten jeg kjører (denne er ganske vanlig) er:

1: Bryst, Triceps, Skuldre
2: Rygg, Biceps
3: Bein, Mage

Disse "hører" godt sammen pga, at de blir brukt sammen. Triceps og skuldre blir trent i benk, i tilleg til bryst.
Biceps blir trent i mange rygg øvelser, osv.

Underarmer trengs ikke trenes (syns jeg). De kommer automatisk, særlig av dra øvelser (som roing, markløft, nedrekk/chins).

Hva utstyr har du tilgang på?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
SV: Rygg øvelser
« #13 : 08. februar 2005, 17:37 »
Hallo!
Jeg veit  ikke hvor mange ganger e ska trene i uka jeg, men her er jo et eks så kan du si om det virker ok ell ikke:

Tirdag : Hantel roing (rygg) sitte å løfte mot kne,, biceps, noen flere bra forslag til hva e kan gjøre kun me manualer her?

Torsdag :Det samme

Fredag : Bryst (benkpress manualer/stang) skuldre manualer/stang triceps manualer

Lørdag : Noen øvelser for beina, men hva? som e kan gjøre, erj o sånn vippe på benken så kan jo kjøre legger å bak side lår der?

Søndag : Bryst samme som ovenfor.

situps kan e vel ta i blandt bare?

Sånn som e gjorde det denne uka da (har vært dårlig sia jul gått på no tabletter så ikke fåt trent sia da) men sånn e gjorde forrige uke, kjøre 2 dager armer, 2 dager skulder og bryst, jogging / gåing 3 dager , sit ups og litt "boksins" inne mellom.

Er det noen spesiell grunn til at man bør kjøre mage å bein samme dag?

hvis e vil bygge kraftigere skulder parti er det da å anbefale å ta side hev samt press over hodet altså på sidene? like this ..  Weightlifter2

kan føye me at e er ganske kraftig bygd, er 183 høy å ca 100kg tung.i følge BMI Fedme hehe men akuratt det er jeg ikke enig i hehe.
Har man bedre utgangs punkt i å trene seg opp for å bli kraftig hvis man er kraftig i utgangspunktet da?

Lurer også litt på kost tilskudd om det er noe man burde vurdere :
her er feks gårdagen, hva tru du om kostholdet :

6.00 - no frukt
8.00 - grov brød leverpostei
11.00 - grov brød leverpostei
15.00 - knekkebrød me brunost å melk + en tomat
18.00 - Kylling file,ris å salat
21.00 - havegryn

i tvil om e spiser nok ell hvordan det er ...

21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Rygg øvelser
« #14 : 08. februar 2005, 21:23 »
Så du trener:

Mandag: Fri?
Tirsdag: Hantel Roing, og noe med biceps.
Onsdag: Fri?
Torsdag: Hantel Roing, og noe med biceps.
Fredag: Fri?
Lørdag: Noe for beina?
Søndag: Bryst, med benken?


Jeg ville hatt flere øvelser for rygg. Klarer du chins? Du har ikke tilgang på nedtrekk? Biceps med hantler: Du kan jo ta vanlig curl, som gjøres med hantler.

Noe for beina: Har du stang? Ta knebøy! Killer øvelse for bein, pluss at det utskiller hormoner som hjelper til å bygge muskler ellers i kroppen (enkelt forklart).

Bryst: Benkpress og skråbenk. Jeg ville føyd inn triceps og skuldre samme dag. Du ville ha brede skuldre, og da kan sidehev og militærpress hjelpe ja! For triceps ville jeg tatt benk med smalt grep, og hantel extension eller franskpress.

Mage ville jeg kjørt sammen med bein, og gjort øvelsene før beina. Slik at de er god og varm, og kan da fungere bra som støttemusklatur under bein øvelsene. Du kan ta bakside lår i den bøye tingen på  benken ja!

Du spiser for lite, ser det ut til! Var litt vanskelig å si, siden det ikke stor antall osv.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!