Skrevet av Emne: Estimation of the net acid load of the diet  (Lest 3623 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Estimation of the net acid load of the diet
« : 09. februar 2005, 09:14 »
Estimation of the net acid load of the diet of ancestral preagricultural Homo sapiens and their hominid ancestors.

Sebastian A, Frassetto LA, Sellmeyer DE, Merriam RL, Morris RC Jr.

Department of Medicine and the General Clinical Research Center, University of California, San Francisco, California 94143, USA. anthony_sebastian@msn.com

BACKGROUND: Natural selection has had < 1% of hominid evolutionary time to eliminate the inevitable maladaptations consequent to the profound transformation of the human diet resulting from the inventions of agriculture and animal husbandry. OBJECTIVE: The objective was to estimate the net systemic load of acid (net endogenous acid production; NEAP) from retrojected ancestral preagricultural diets and to compare it with that of contemporary diets, which are characterized by an imbalance of nutrient precursors of hydrogen and bicarbonate ions that induces a lifelong, low-grade, pathogenically significant systemic metabolic acidosis. DESIGN: Using established computational methods, we computed NEAP for a large number of retrojected ancestral preagricultural diets and compared them with computed and measured values for typical American diets. RESULTS: The mean (+/- SD) NEAP for 159 retrojected preagricultural diets was -88 +/- 82 mEq/d; 87% were net base-producing. The computational model predicted NEAP for the average American diet (as recorded in the third National Health and Nutrition Examination Survey) as 48 mEq/d, within a few percentage points of published measured values for free-living Americans; the model, therefore, was not biased toward generating negative NEAP values. The historical shift from negative to positive NEAP was accounted for by the displacement of high-bicarbonate-yielding plant foods in the ancestral diet by cereal grains and energy-dense, nutrient-poor foods in the contemporary diet-neither of which are net base-producing. CONCLUSIONS: The findings suggest that diet-induced metabolic acidosis and its sequelae in humans eating contemporary diets reflect a mismatch between the nutrient composition of the diet and genetically determined nutritional requirements for optimal systemic acid-base status.



Hele studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/lofref.fcgi?PrId=3051&uid=12450898&db=pubmed&url=http://www.ajcn.org/cgi/pmidlookup?view=full&pmid=12450898
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #1 : 09. februar 2005, 10:24 »
Fascinerende tema. Vil nødig legge utilbørlig press på deg, LP, men det lukter interessant artikkel for forumet her!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #2 : 09. februar 2005, 10:34 »
Legg merke til at kjøttinntaket (og proteininntaket) er mindre nå i moderne tid. Grunnen til ubalansen er
1) høyt inntak av kornprodukter
2) lavt inntak av frukt og grønnsaker

Et høyt proteininntak er med andre ord ikke nødvendigvis noe å beskymre seg over, så lenge man er bevisst på nevnte punkter.

Noen enkle tiltak man kan gjennomføre:

1) Spise mer frukt og grønnsaker. Poteter er faktisk en ypperlig karbohydratkilde i denne sammenheng, pga det høye kaliuminnholdet.
2) La mer av proteinene komme fra melkeprodukter/proteinpulver og mindre fra egg og kjøtt (tunfisk inkludert).
3) Redusere inntaket av kornprodukter. Bønner og linser er et bra alternativ. For de som er opptatt av GI, scorer for øvrig bønner og linser latterlig lavt på denne skalaen.
4) Kutte ut lightbrusen.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #3 : 09. februar 2005, 10:40 »
Legg merke til at kjøttinntaket (og proteininntaket) er mindre nå i moderne tid. Grunnen til ubalansen er
1) høyt inntak av kornprodukter
2) lavt inntak av frukt og grønnsaker

Et høyt proteininntak er med andre ord ikke nødvendigvis noe å beskymre seg over, så lenge man er bevisst på nevnte punkter.

Noen enkle tiltak man kan gjennomføre:

1) Spise mer frukt og grønnsaker. Poteter er faktisk en ypperlig karbohydratkilde i denne sammenheng, pga det høye kaliuminnholdet.
2) La mer av proteinene komme fra melkeprodukter/proteinpulver og mindre fra egg og kjøtt (tunfisk inkludert).
3) Redusere inntaket av kornprodukter. Bønner og linser er et bra alternativ. For de som er opptatt av GI, scorer for øvrig bønner og linser latterlig lavt på denne skalaen.
4) Kutte ut lightbrusen.

Ja, enig i dette. Du nevner kaliuminnholdet i poteter. Vil bananer være en god kilde for det samme?

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #4 : 09. februar 2005, 10:44 »
Jo, men jeg ville hatt en viss kontroll over inntaket, på grunn av fruktosen. Generelt inneholder jo alle former for frukt og grønnsaker mye kalium.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #5 : 09. februar 2005, 11:32 »
2) La mer av proteinene komme fra melkeprodukter/proteinpulver og mindre fra egg og kjøtt (tunfisk inkludert).

Akkurat dette er artig at du nevner, for jeg opprettholder protein inntaket mitt MYE enklere ved å innta de melkeprodukter jeg kan samt pulver fremfor å la alt kommer egg og kjøtt. Mistenker faktisk at jeg havnet litt i den fasen før jul, nå merker jeg ingenting til det men har også bygd om kostholdet mitt noe selv om inntaket av protein heller er økt.


Håper du kommer med en god artikkel her LurePer.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #6 : 09. februar 2005, 12:44 »
Dette er ikke noe du kan "merke".
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #7 : 09. februar 2005, 12:45 »
Dette er ikke noe du kan "merke".

Så du mener dette er symptomfritt ?? I så fall kan jeg vel si at min erfaring er at det å snu kostholdt litte gran gjorde noe med meg. Om det er nettopp dette skal ikke jeg påstå riktignok....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #8 : 09. februar 2005, 12:47 »
Ja, jeg er rimelig sikker på at det er symptomfritt. Du kan imidlertid til en viss grad registrere forandringer ved å måle pH-verdien på urinen din.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #9 : 09. februar 2005, 12:48 »
Ja, jeg er rimelig sikker på at det er symptomfritt. Du kan imidlertid til en viss grad registrere forandringer ved å måle pH-verdien på urinen din.

Så du mener det finnes klare sammenhenger mellom pH i urin og blod ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #10 : 09. februar 2005, 12:50 »


Så du mener det finnes klare sammenhenger mellom pH i urin og blod ?

Ja. Eller kanskje mer korrekt, nei, da pH-verdien til blodet ikke forandrer seg stort, i motsetning til hva pH-verdien til urinen kan gjøre.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #11 : 09. februar 2005, 15:04 »
Mulig jeg kobler helt feil i skallen min nå, det er jo ikke direkte uvanlig, men hva er da relevansen med å måle pH i urin ? Har gjort noen tapre forsøk på å lese meg opp på dette den siste tiden, men nå tror at jeg faller litt av igjen....... Undecided
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Estimation of the net acid load of the diet
« #12 : 09. februar 2005, 15:32 »
pH-verdien til blodet blir nøye regulert av kroppen, som har buffere klare til bruk til enhver tid. Problemet er at disse bufferene tas fra skjellettmuskulatur og beinbygning, altså ikke et spesielt ettertraktet scenario for vi som frekventerer dette forumet. Kjenner du noen med skjør beinbygning, kan det være svært gunstig å øke inntak av grønt og redusere inntak av kornprodukter og kjøtt. Å måle pH-verdien til urinen over tid kan gi en god pekepinn om hvor effektive omlegging av kosthold og/eller bruk av tilskudd er.
I positiv nitrogenbalanse.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!