Skrevet av Emne: Stretching øker styrke  (Lest 5759 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Stretching øker styrke
« : 10. februar 2005, 11:41 »
Kokkonen, J., Nelson, A. G., Tarawhiti, T., Buckingham, P., & Glickman-Weiss, E. (2000). Stretching combined with weight training improves strength more than weight training alone. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(5), Supplement abstract 649.



The effects of weight training alone and weight training plus stretching on lower body strength were investigated in college males and females. The weight training group (M = 7: F = 7) lifted three times per week using a program of 3 x 6 repetitions with 85% 1 RM for 8 weeks. The weights plus stretching group (M = 7; F = 7) was pair-matched for strength with the weight training alone group. Stretching was performed twice per week for the eight-week period.

The weights plus stretching group improved significantly more than the weights alone group in both flexibility and strength measures.

Implication. Stretching exercises add to strength and flexibility improvements in weight training programs.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Stretching øker styrke
« #1 : 10. februar 2005, 11:44 »
Spennende det der altså !!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Stretching øker styrke
« #2 : 10. februar 2005, 11:48 »
Tøft! Men er det best og strekke musklene etter trening? Eller gå på egne 'stretching' timer?
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stretching øker styrke
« #3 : 10. februar 2005, 12:12 »
Tøft! Men er det best og strekke musklene etter trening? Eller gå på egne 'stretching' timer?

Det finnes ikke nok forskning til å gi svar på det spørsmålet. Men det finnes endel forsøk som konkluderer med at man IKKE bør stretche rett før styrketrening. Om det er noen skilnad mellom stretching rett etter trening og egne stretchingøkter er såvidt jeg vet ikke dokumentert i forskning. Som en kuriositet kan jeg nevne at Yoga i egne økter reduserer DOMS!

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Stretching øker styrke
« #4 : 10. februar 2005, 12:36 »
Men dette gjelder da kun strekk med belastning?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Stretching øker styrke
« #5 : 10. februar 2005, 12:37 »
All stretching er vel med belastning ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Stretching øker styrke
« #6 : 10. februar 2005, 12:48 »
Ja det er kanskje det som er stretching når jeg tenker meg om  biggrin

Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stretching øker styrke
« #7 : 10. februar 2005, 12:56 »
He-he, mye rar forskning på dette det siste året med alle mulige angrepsvinkler, bokstavelig talt. Sjekk ut dette (du blir sterkere i venstre legg selv om du bare stretcher høyre!). Men legg merke til at det er ganske mye stretching i dette tilfellet.

Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 34(5) Supplement 1 May 2002 p S287
A TEN WEEK STRETCHING PROGRAM INCREASES STRENGTH IN THE CONTRALATERAL MUSCLE.
Nelson, A G.1; Kokkonen, J1; Arnall, D A. FACSM1; Kalani, W1; Peterson, K1; Kenly, M1

1Louisiana State Univ, Baton Rouge, LA; Brigham Young Univ-Hawaii, Laie, HI; Northern Arizona Univ, Flagstaff, AZ.

It is well established that unilateral strength exercise will also improve the strength of the contralateral muscle group. This cross training phenomenom is most prevalent when the strength training program consists of eccentric exercises.

PURPOSE:
Since eccentric work also includes a significant stretching componentand long term stretching programs can also improve strength, it was questioned whether a unilateral stretching program would induced a cross trining effect in the contralateral muscle.

METHODS:
To test this, 7 males and 6 females participated in a 10 week program of right calf stretching. The right calf muscle was stretched 4 times for 30 s, with a 30 s rest between stretches, 4 days per week for the 10 weeks. Strength was measured before and after the stretching program using a one repetition maximum (1RM) unilateral standing toe raise.

RESULTS:
The 1RM results (mean kg ± s.d.) are as follows: Pre-Right = 36 ± 8; Post-Right = 46 ± 9†‡ Pre-Left = 36 ± 7; Post-Left = 40 ± 10†. Where † denotes post > pre (p < 0.05), and ‡ denotes right > left (p < 0.05).

CONCLUSION:
This indicates that 10 weeks of stretching the right calf only will significantly increase the strength of both calves. Hence, stretching can also induce a crosstraining effect. Since stretching can activate spinal reflexes, the above finding supports the hypothesis that the cross training mechanisms reside in the spinal column.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Stretching øker styrke
« #8 : 10. februar 2005, 13:20 »
Kokkonen, J., Nelson, A. G., Tarawhiti, T., Buckingham, P., & Glickman-Weiss, E. (2000). Stretching combined with weight training improves strength more than weight training alone. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(5), Supplement abstract 649.



The effects of weight training alone and weight training plus stretching on lower body strength were investigated in college males and females. The weight training group (M = 7: F = 7) lifted three times per week using a program of 3 x 6 repetitions with 85% 1 RM for 8 weeks. The weights plus stretching group (M = 7; F = 7) was pair-matched for strength with the weight training alone group. Stretching was performed twice per week for the eight-week period.

The weights plus stretching group improved significantly more than the weights alone group in both flexibility and strength measures.

Implication. Stretching exercises add to strength and flexibility improvements in weight training programs.



Sier de ikke noe om hva slags stretching det er, hvor mye og når?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Stretching øker styrke
« #9 : 10. februar 2005, 13:23 »
He-he, mye rar forskning på dette det siste året med alle mulige angrepsvinkler, bokstavelig talt. Sjekk ut dette (du blir sterkere i venstre legg selv om du bare stretcher høyre!). Men legg merke til at det er ganske mye stretching i dette tilfellet.


Er 2 minutter pr dag 4 ganger i uka så mye da?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stretching øker styrke
« #10 : 10. februar 2005, 13:55 »


Sier de ikke noe om hva slags stretching det er, hvor mye og når?


Såvidt jeg husker var det 3*30 sekunder etter hver trening på de muskelgruppene som ble målt, men ta det med en klype salt da dette paperet ligger et eller annet sted i mitt eksotiske "arkiv, diverse" etter jobbflytting. Finner ikke tilgjengelig på nett.



Er 2 minutter pr dag 4 ganger i uka så mye da?


Nei, men jeg er vel en rastløs sjel. For å være ærlig tror jeg det tar litt tid før det er definitivt demonstrert hvordan man skal stretche for best effekt, og hvor stor effekten er, men BTW, legg merke til at yoga minker DOMS, Jan!!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Stretching øker styrke
« #11 : 10. februar 2005, 14:55 »
men BTW, legg merke til at yoga minker DOMS, Jan!!

Har du det studiet? Sammenlignet de det med andre typer trening for å minke DOMS? Stort sett all "lett" trening minker vel DOMS?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Stretching øker styrke
« #12 : 10. februar 2005, 15:53 »
He-he, mye rar forskning på dette det siste året med alle mulige angrepsvinkler, bokstavelig talt. Sjekk ut dette (du blir sterkere i venstre legg selv om du bare stretcher høyre!). Men legg merke til at det er ganske mye stretching i dette tilfellet.

Dette har vel med nervesystemtilpasningene å gjøre. Om man kun trener høyere arm, vil også den venstre bli sterkere.

Veldig interessant det her, nå må jeg definitivt få surra meg til å begynne med litt skikkelig stretching.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
SV: Stretching øker styrke
« #13 : 04. mars 2005, 03:46 »
overalt hvor jeg har lest og spurt får jeg alltid beskjed om at man aldri m åfinne på å tøye ut den samme musklen som man akkurat har trent, men ellers så mye som mulig ETTER oppvarming.

Tøyer man rett etter trening bryter man bare musklen ned enda mer.
Bryter man den ned mer får man ikke samme effekt av restitusjonen og samtidig faren for skade øker i og med at du faktisk river i stykker musklen

tøying skal ikke gjøre vondt men det skal være ubehagelig, altså tøyer du for hardt er det stor fare for skade av muskler,sener etc og det vil til slutt ryke. ettersom hva jeg har lært er litt gjevn tøying gjennom hele uka det beste fremfor en eller to bestemte dager å tøye ekstra mye på.

når man tøyer bli musklen mer elastisk og det senker faren for skader som strekk og avrivninger, samtidig får man bedre tilførsel av oksygen som senker melkesyrenivået i musklene og man vil kunne yte mer ettersom også blodet vil komme lettere til..

Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Stretching øker styrke
« #14 : 12. mars 2005, 15:41 »
jeg vil tro at den eneste evt. belastningen i stretching er en partner som hjelper deg..
man må stretche egne treninger, ikke etter styrke..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!