Skrevet av Emne: Vondt i albuen?  (Lest 6722 ganger)

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
Vondt i albuen?
« : 12. februar 2005, 14:25 »
Hei! Jeg blir ofte plaget av smerter i albueleddet, både når jeg trener og ellers. Det er er alltid værst om morgenen, noen ganger er det så vondt at jeg ikke klarer å løfte armen over hodet. Jeg har også en kraftig knasing i leddet når jeg bøyer armen og tar i. Røngtenbildene viste ingenting. Hva kan dette være?  Huh

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Vondt i albuen?
« #1 : 13. februar 2005, 19:12 »
Kan være betennelse i albuen, enten på utsiden eller innsiden. Eller det kan være nerver som ligger i klem.

Uansett bør du være veldig forsiktig med å belaste albuen over smertegrense, da det fort kan forverre tilstanden din.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Vondt i albuen?
« #2 : 14. februar 2005, 16:39 »
Er det plager i begge albuene? Vondt i andre ledd??
Noe familiære/arvelige sykdommer?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vondt i albuen?
« #3 : 16. februar 2005, 18:30 »
Kan være betennelse i albuen, enten på utsiden eller innsiden. Eller det kan være nerver som ligger i klem.

Uansett bør du være veldig forsiktig med å belaste albuen over smertegrense, da det fort kan forverre tilstanden din.

Jeg sluttet med tunge vekter så fort jeg kjente smerte, nå driver jeg kun med lett trening. Men når jeg f.eks. går på ski osv., kjenner jeg ingen smerte før etterpå. Denne smerten er enda verre når det er kaldt i været.

Er det plager i begge albuene? Vondt i andre ledd??
Noe familiære/arvelige sykdommer?

Jeg har dette KUN i høyre albue. Ingen andre i min familie som jeg kjenner til har noe lignende. Jeg sliter mye med en vondt kne etter to operasjoner, men det er også det eneste jeg har vært plaget med av andre ting....

Har vært hos legen noen ganger, tatt røngten 3 ganger, men ingen ting har hjulpet.....  what

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vondt i albuen?
« #4 : 16. februar 2005, 19:05 »
Kan være betennelse i albuen, enten på utsiden eller innsiden. Eller det kan være nerver som ligger i klem.


Hva kan man gjøre med en nerve som evt. ligger i klem? Eller en betennelse? Må man ta medisin for å bli kvitt betennelsen?

Men knasingen når jeg bøyer albuen, hvor kommer de fra??  Huh

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Vondt i albuen?
« #5 : 22. februar 2005, 22:58 »


Hva kan man gjøre med en nerve som evt. ligger i klem? Eller en betennelse? Må man ta medisin for å bli kvitt betennelsen?

Men knasingen når jeg bøyer albuen, hvor kommer de fra?? Huh
Hvis du har nerver som ligger i klem, vil du av all sannsynlighet kjenne en nummenhet, ala prikking i albuen. I såfall kan du drive litt bevegelighetstrening, slik at du får blodtilførsel.

En grei måte å finne ut om en har senebetennelse, er å klemme på det stedet på albuen hvor du har vondt, kjennes det ut som (høres kanskje rart ut), men potetmel, altså porøst - har du helt sikkert fått deg en betennelse.

Har du fått deg en senebetennelse, bør du la albuen hvile i en 2-3 uker, du kan eventuelt bedrive lett trening, men absolutt ingen form for tung belastning. Er du derpå igjen ikke bra etter disse ukene, bør du kontakte lege, som videre kan medisinere deg, eller henvende deg til fysioteraput e.l. for videre behandling.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Vondt i albuen?
« #6 : 23. februar 2005, 09:43 »
Det med å kjenne etter potetmel er ingen god måte å avgjøre om det er en betennelse! Skjønner ikke hvor du har det ifra, det kan i hvert fall ikke være fra noe faglitteratur i hverfall. Dersom det var en betennelse, vil jo denne ikke være særlig påvirket av vær og vind, kanskje ville den tilogmed bli bedre ved kaldt vær!

Knitring kan komme av inkongruens i selve albueleddet, evt kan det være krepitasjon i en sene, noe som indikerer degenerativ senepatologi.

Ville oppsøkt en fysioterapeut med videreutdannelse eller interesse for enten OMI eller manuellterapi. Ikke så lett å finne ut av selv, nemlig!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vondt i albuen?
« #7 : 23. februar 2005, 17:32 »
Tusen takk for hjelpen Hege og pp!

Skal holde albuen i ro litt, og se om det hjelper. Men smertene har jeg ikke hele tiden, for det meste kommer de når det er kaldt i været (slik som nå - var minus 20 her idag), men knasingen har jeg hele tida.



Knitring kan komme av inkongruens i selve albueleddet, evt kan det være krepitasjon i en sene, noe som indikerer degenerativ senepatologi.


Nøyaktig hva er det?Huh  Huh

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Vondt i albuen?
« #8 : 23. februar 2005, 18:36 »
Bare hyggelig Lunah Smiley

pp:
Når det gjelder at en kan kjenne seg frem til en senebetennelse, ved at skadestedet kjennes ut som potetmel, er det nettopp fordi skadestedet vil sannsyligvis få en hevelse pga inflamasjon.

Selv om du sikkert er fryktelig glad i og bruke fremmedord som neppe en 14 års gammel jente, noen gang har hørt om. Vil det over all sannsynlighet være at hun i så ung alder har greid å pådratt seg en krepitasjon. Og en degenert sene kommer som oftest av ekstreme skader, eller stor påkjenning over lang, lang tid.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Vondt i albuen?
« #9 : 23. februar 2005, 22:40 »
Hege:

Vet ikke hvilken utdannelse eller erfaring du baserer dine uttalelser på...

Det er ikke spesielt uvanlig at en 14-års gammel jente har kreptasjonslyder i ledd. Har hatt flere unge folk med f.eks chondromalacia patella(bruskskade/sykdom i leddet mellom kneskåla og lårbenet), og der er det titt og ofte krepitasjoner hos ungjenter!

En delvis degenerert/slitt sene kommer ganske fort etter betennelser, da det etter akuttfasen ikke er snakk om særlig mye betennelsesceller i/rundt skadestedet lenger. Den overbelastningen som har vært på sena samt den nedbrytende effekten selve betennelse har på sena gir arrvev hvor fibrene ikke lenger går i lengderetningen, og dette er en slags tendinostilstand, som er det samme som slitt eller degenerert sene!

Så du har nok ikke helt rett i det du sier der, Hege...Smiley
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vondt i albuen?
« #10 : 24. februar 2005, 19:50 »
Jeg forstår ikke helt hva dere to snakker om, men uansett skal jeg til lege for en sjekk, etter at jeg skadet kragebenet for noen dager siden, i morgen, så da skal jeg spørre ham om albuen min. Synes uansett det var fint dere svarte meg!  Grin

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Vondt i albuen?
« #11 : 24. februar 2005, 23:43 »
Lunha - har du drevet med noe tennis eller lignende? hvor ligger smerten? klarer du å lokalisere? på utsiden av albuen eller innsiden? Midt i etc? Kan du beskrive type smerte?
Dette kan være nyttige spm å tenke igjennom til du skal oppsøke legen din, for med informasjon om slike ting kan det være lettere å komme frem til riktig diagnose.
Knasingen i seg selv trenger ikke nødvendigvis å være et symptom på noe - iaf ikke så lenge det ikke er forbundet med smerter, men nå har jo du smerter da så da ville jeg sagt fra om det i samme slengen.
men skjønner ikke helt hvorfor du får vondt når du løfter armene over hodet - har du smerter i skuldrene også eller?

Det viktigste er iaf at du får ndersøkt det - og gi de opplysningen du har oppgitt her videre til legen.

Lykke til og god bedring!

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vondt i albuen?
« #12 : 25. februar 2005, 11:39 »
Lunha - har du drevet med noe tennis eller lignende? hvor ligger smerten? klarer du å lokalisere? på utsiden av albuen eller innsiden? Midt i etc? Kan du beskrive type smerte?
Dette kan være nyttige spm å tenke igjennom til du skal oppsøke legen din, for med informasjon om slike ting kan det være lettere å komme frem til riktig diagnose.
Knasingen i seg selv trenger ikke nødvendigvis å være et symptom på noe - iaf ikke så lenge det ikke er forbundet med smerter, men nå har jo du smerter da så da ville jeg sagt fra om det i samme slengen.
men skjønner ikke helt hvorfor du får vondt når du løfter armene over hodet - har du smerter i skuldrene også eller?

Det viktigste er iaf at du får ndersøkt det - og gi de opplysningen du har oppgitt her videre til legen.

Lykke til og god bedring!

Har drevet litt med squash - det er vel det nærmeste jeg kommer tennis.. Ellers har jeg belastet albuen mye i f.eks. ridning, skyting (går mye på jakt, og da bærer jeg en ca. 3-4 kg. tung hagle med den armen jeg har vond albue i.) og dessuten driver jeg mye med tungt gårdsarbeid. Smerten ligger liksom inni albueledet, på undersiden. Smerten har jeg ikke hele tiden, bare noen ganger, men knasingen kommer med en gang jeg belaster albuen i bøy. Smerten kan være alt fra mild og stikkende til skjærende og konstant. Noen ganger klarer jeg ikke å løfte armen over hodet. Smerter i skuldrene har jeg aldri hatt, men smerten i armen blir verre når jeg beveger den.

Men jeg var hos legen nå, og jeg er skikkelig irritert. Hun tok bare litt på albuen og sa at nå måtte jeg skjerpe meg. Jeg har nemlig skadet kragebenet og skadet kneet tidligere, så hun syntes dette fikk være nok....  Undecided Hun bare henviste meg til røgten IGJEN. Sist viste ikke bildene noe som helst, og jeg tror ikke det skjer denne gangen heller..

Takk for hjelpen Mystique!  2thumbsup

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Vondt i albuen?
« #13 : 25. februar 2005, 13:13 »
hehe lunha - vet ikke om det var så mye hjelp da.
Men med riktig behandler kan nok disse svarene du har gitt meg nå komme til hjelp for diagnostuiseringen. Syns du burde oppsøke en annen lege jeg for a second opinion!

Er ikke særlig god på albu problematikk, men kan jo tenkes at de belastningene du har fått ved gårdsarbeid og squashtrening har gitt en slitasje på ligament som gir smerter, eller at musklene er så stramme at de "trekker" leddet sammen slik at leddflatene i over of underarmsbenet gnurer mot hverandre mer enn nødvendig. i.o.m at du har problemer med å løfte armenover hodet kan det også være at smretene faktisk ikke stammer fra selve albuen, men fra skulderen. Men det er veldig vanskelig å si noe sikkert med bare så få opplysninger og uten å ha fått gjort noe som helst undersøkelser.
I.o.m at  du ikke beskriver smertene som utstrålende, kan du muligens se vekk i fra at det er noe nervesammenklemning, men det kan ikke helt utelukkes foruten en ordentlig undersøkelse.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Vondt i albuen?
« #14 : 25. februar 2005, 14:16 »
Støtter Mystique med tanke på ligamentskader. Kan også være litt bruskdefekt i selve albuleddet.
Bør kanskje skifte lege, evt be lege om å henvise videre til annet fagpersonell, eksempelvis fysioterapeut eller ortoped.

Lykke til. Er jo ikke din feil at albuen verker, det må jo enhver lege skjønne.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!