Skrevet av Emne: KRAV MAGA ER NYTTIG........  (Lest 11072 ganger)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #15 : 08. mars 2005, 07:05 »
poenget mitt er ikke om du synes krav maga er bra eller ikke, poenget er at du synes selvforsvar kan være feigt.. hvordan du kan finne på å si noe slikt er over min fatteevne. Om mener at man skal bry seg om en eller annen merkelig æreskodeks når en person har intensjon om å skade deg så mangler du endel viktige mekanismer når det gjelder selvforsvar. Slik ser jeg det.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #16 : 08. mars 2005, 10:07 »


Men jeg personlig synes krav maga ikke er noe bra,det er bare min mening..

Mvh Maui





Du har enda ikke kommet med ett eneste argument for å begrunne denne påstanden. Noe av det du sier ("oppvisning i feightet") tyder på  du har like god bakgrunn for å uttale deg som det en komodo-øgle har om oldgresk grammatikk.

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #17 : 08. mars 2005, 20:55 »
for det første så tror jeg det er mye mindre muligheter for å utvikle seg ifra et oppsatt system som Krav Maga, hvor du lærer akkurat hva du skal gjøre i hver eneste situasjon... sånn BURDE folk skjønne at virkeligheten ikke fungerer... skal man være trygg, må man være trygg på enkeltteknikker, og tilpasse seg situasjonen man blir puttet i (Be water)....
Dere kan bare le, men Bruce Lee var ingen dum mann... For det andre synes jeg det er latterlig å begynne å diskutere hvem som har sloss mest.. det er ikke en bra måte å føre diskusjon..
også var det det med grunner for at jeg mislikte krav maga.. jeg mener at veldig mange andre kampsporter er overlegne i forhold, og at en kampsport skal være allsidig og adaptiv.. Jeg sier ikke at en budo/bokse utøver ikke kan være med å lære seg å kvele en knivstikker, men man kan ikke basere seg på dette her i lengden..

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #18 : 08. mars 2005, 23:00 »
du viser jo her at du ikke vet noe som helst om krav maga.. Smiley så vi lar den diskusjonen ligge død vi martialartist..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget tsk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 197
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 197

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #19 : 08. mars 2005, 23:02 »
arti

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #20 : 08. mars 2005, 23:41 »
for det første så tror jeg det er mye mindre muligheter for å utvikle seg ifra et oppsatt system som Krav Maga, hvor du lærer akkurat hva du skal gjøre i hver eneste situasjon... sånn BURDE folk skjønne at virkeligheten ikke fungerer... skal man være trygg, må man være trygg på enkeltteknikker, og tilpasse seg situasjonen man blir puttet i (Be water)....
Dere kan bare le, men Bruce Lee var ingen dum mann... For det andre synes jeg det er latterlig å begynne å diskutere hvem som har sloss mest.. det er ikke en bra måte å føre diskusjon..
også var det det med grunner for at jeg mislikte krav maga.. jeg mener at veldig mange andre kampsporter er overlegne i forhold, og at en kampsport skal være allsidig og adaptiv.. Jeg sier ikke at en budo/bokse utøver ikke kan være med å lære seg å kvele en knivstikker, men man kan ikke basere seg på dette her i lengden..
hva er det du snakker om? Så du mener at fordi krav maga ikke har kata, kihon og alt det andre bullshittet så duger det ikke?
sjokk og vantro

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #21 : 08. mars 2005, 23:46 »
det unge mister martial artist prøver å si er at han tror at man i krav maga lærer mønster for forskjellige situasjoner, og ikke lærer seg forskjellige verktøy man kan bruke i forskjellige situasjoner. Han tror heller ikke at krav maga trener realistisk på knivforsvar og slikt siden han tydeligvis tror at man i krav maga lærer å kvele mennesker med kniv.. i brunn og grunn kan vi vel konkludere med at han enten tror krav maga er noe annet enn det er.. eller at han bare snakker ut av ræva, ikke spør meg..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #22 : 09. mars 2005, 01:13 »
for det første så tror jeg det er mye mindre muligheter for å utvikle seg ifra et oppsatt system som Krav Maga, hvor du lærer akkurat hva du skal gjøre i hver eneste situasjon... sånn BURDE folk skjønne at virkeligheten ikke fungerer... skal man være trygg, må man være trygg på enkeltteknikker, og tilpasse seg situasjonen man blir puttet i (Be water)....
Dere kan bare le, men Bruce Lee var ingen dum mann... For det andre synes jeg det er latterlig å begynne å diskutere hvem som har sloss mest.. det er ikke en bra måte å føre diskusjon..
også var det det med grunner for at jeg mislikte krav maga.. jeg mener at veldig mange andre kampsporter er overlegne i forhold, og at en kampsport skal være allsidig og adaptiv.. Jeg sier ikke at en budo/bokse utøver ikke kan være med å lære seg å kvele en knivstikker, men man kan ikke basere seg på dette her i lengden..

Hvilket empirisk grunnlag baserer du denne påstanden på? Vet du overhodet noe som helst om krav maga?

Tenk på følgende: Krav maga er utviklet for bruk av det israelske militæret. Fundamentet er altså å utvikle et system som fungerer i forbindelse med kamp på liv og død. Du har muligens fått med deg at Israel (og midøsten forøvrig) har vært rimelig turbulent de siste 57 årene? Teknikkene i krav maga er virkelighetstestet, mer ettertrykkelig enn noe annet selvforsvarssystem.  Det er heller ikke tilfeldig at politistyrker i blant annet Norge sentrerer nærkampundervisningen rundt Krav maga. Systemet er beviselig pragmatisk i kamp.

Hvilken bakgrunn har du, når du sier at "man ikke kan basere seg på dette i lengden"? Bevisførsel?

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #23 : 09. mars 2005, 01:40 »
Martialartist:
Krav Maga bruker faktisk mange av prinsippene Bruce Lee snakket om, han ville sannsynligvis likt det om han hadde levd i dag. Det har ikke interception og strong lead etc, men det fungerer.
Du bør sjekke ut en krav maga trening før du uttaler deg for mye om det. Hva trener du forresten?

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #24 : 10. mars 2005, 14:48 »
faen som folk digger krav maga da:P
jeg sier bare at jeg heller foretrekker å trene på flere, eldre kampsporter, og deretter skape min egen stil, ikke bruke sånn "virkelighetstestet" greier som politimenn går på kurs for å lære..
dessuten tror jeg det israelske militæret for det meste skyter, har ikke sett de legge ned våpnene og sloss noen gang..
så jeg ser ikke noe grunn for de å lære det på en måte Tongue
men uansett, før vi begynner å krangle om KM er bra eller dårlig, så tenk dere om... selvfølgelig er ingen kampsport helt ubrukelig, men tror dere ærlig talt ikke at man kan bli like god og VEL så det ved kung-fu, karate, kickboxing osv?

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #25 : 10. mars 2005, 15:28 »
Klart det er mulig, men det gjør ikke Krav Maga noe dårlig Wink
KungFu, Jeet Kune Do, Filipino martial arts, jijitsu, alle de kan fungere bra i selvforsvar, men det gjør også krav maga. at noe er bra gjør ikke noe annet dårligere.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #26 : 10. mars 2005, 16:30 »
kickboxing er en sport.. når du trener kickboxing trener du for å konkurrere. Dette har selvsagt endel fine bieffekter som f.eks at du blir en djevel på å sparke og slå, men det er hovedsaklig fokusert inn mot konkurranseaspektet, naturlig og fornuftig nok.

karate har jeg (som kjent) ikke den helt store troen på for selvforsvar. Jeg er generelt ingen stor tilhenger av hverken poeng/lett sparring eller mønster/forms/kata. Dette synes jeg er tid brukt på irrelevante ting om man skal lære seg selvforsvar, noe som da er min motivasjon.

jeg tror og mener at martial artist må sette seg litt mer inn i hva krav maga faktisk er, ta seg en tur på trening og se hva det faktisk ER før han uttaler seg mer om det, det virker rett og slett som du har et altfor tynt grunnlag for å uttale deg om dette. hva slags erfaring har du egentlig med krav maga..?

slik jeg ser det er spesialisering en viktig del av det hele. En stilart som kun, ene og alene, fokuserer på selvforsvar vil selvsagt ha et fortrinn der. Akkurat som en utøver som kun trener benkpress, markløft og knebøy vil ha et fortrinn foran en som trener alt mulig.. hvis de skal konkurrere innen benkpress/markløft/knebøy. Slik er det med forskjellige stilarter innen kampsport/selvforsvar også. Noen klubber fokuserer på det sportslige, på mønster og på diverse annet (dette er selvsagt vel og bra for dem som måtte like og være interessert i dette), andre klubber fokuserer kun på det sportslige og skaper dermed utøvere som er best mulig tilpasset sin konkurranseform. Andre klubber derimot trener ene og alene med det å skape utøvere som kan forsvare seg selv som mål. Det er (i mitt hode..) relativt logisk at en stilart som er utviklet med kun dette som formål og som kun utøver stilarten for dette vil ha et fortrinn foran de som har andre motivasjoner i tillegg.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #27 : 10. mars 2005, 17:05 »
faen som folk digger krav maga da:P
jeg sier bare at jeg heller foretrekker å trene på flere, eldre kampsporter, og deretter skape min egen stil, ikke bruke sånn "virkelighetstestet" greier som politimenn går på kurs for å lære..
dessuten tror jeg det israelske militæret for det meste skyter, har ikke sett de legge ned våpnene og sloss noen gang..
så jeg ser ikke noe grunn for de å lære det på en måte Tongue
men uansett, før vi begynner å krangle om KM er bra eller dårlig, så tenk dere om... selvfølgelig er ingen kampsport helt ubrukelig, men tror dere ærlig talt ikke at man kan bli like god og VEL så det ved kung-fu, karate, kickboxing osv?

Du er utrolig flink til å motsi deg selv. I forrige innlegg var poenget ditt at krav maga ikke ville fungere i lengende; nå fremhever du at du ikke vil drived med noe somer virkelighetstestet av politiet? Er det bare jeg som savner litt logisk konsistens her?

Som Cain sier; krav maga er en stilart hvis mål utelukkende er å fungere i selvforskontekster. Selvforsvarsmessig har krav maga dermed et vesentlig fotrinn i forhold til for eksempel kickboxing; en sport som er underlagt en masse regler som rett og slett ikke eksisterer på gata. Så nei, stilartene du nevner er ikke like egnede som krav maga; dersom du trener med selvforsvar og pragmatikk som bærende verdier.

Hvis du tror militære enheter i Israel ikke er avhengige om nærkamp, vil jeg erbødigst be deg om å lese bittelittegrann om midtøsten-konflikten og IDF sin rolle i det daglige. Du må gjerne også gjøre rede for hvorfor du tillegger Bruce Lee større kredibilitet innen selvforsvar enn for eksempel Raffi Liven.   

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #28 : 10. mars 2005, 17:06 »
Hmmm, å si at Krav Maga er dårligt er jo noe av det verste jeg har hørt:D
KM er vell den kampsorten i verden som er den beste (å trene bare den)
i selvforsvar!!!!!!!
Er den noen i den stilen du trener som tar i bruk senarioer, forskjellige klær, og sist men ikke minst det mentale ved selvforsvar??
Så du tar nok grundi feil om du sier km er dårligt til selvforsvar:P

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #29 : 10. mars 2005, 17:10 »
jeg sier at du nødvendigvis ikke trenger å trene på selvforsvar for å bli god til å forsvare deg... kan du sloss, så kan du også selvforsvar..
og jeg motsier ikke meg selv... vennligst siter hele setninger, ikke delsetninger, det gir et helt feil inntrykk..
for det andre, har jeg ingen intensjon å starte en krig mot alle dere som forguder KM.. jeg har ikke sagt at det er ubrukelig (som sagt før også), jeg sier kun at det kan være mye større potensiale i andre treningsformer..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!