Skrevet av Emne: Råd og veiledning...  (Lest 1966 ganger)

Utlogget RiZLa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

Råd og veiledning...
« : 17. februar 2005, 12:59 »
Hei..

I ca 1mnd har jeg trent etter program, trente også noe av og til før i ca 1-2mnd tidsrom, men da uten program og bare for å prøve meg litt fram...

I starten av den perioden kjøpte jeg inn en grunnpakke fra ej-shop.no..
Info her : http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPath=12_6&products_id=8

Har da tatt en sjeik om morgenen, en midt på dagen under lunsj/middag i 3-4tiden (av og til kl 5-6), og en til kvelds før jeg legger meg.. Disse shakene inneholder da 3 skjeer whey protein, 2skjeer carbs og 2 småskjeer kreatin (2gram, som da taes 2 ganger om dagen, ikke 3) Tar også en ekstra shake rett etter trening på treningsdager, som da inneholder 90+ protein istedet for whey protein (90+ = raskere protein)?

Jeg er ute etter å bygge muskelmasse, samt redusere fettprosenten littegrann også.. Er ute etter en fitnesskropp på en måte... Wink Det jeg har merket til nå er at jeg har gått opp i vekt ca 4-5kg og bare litt mindre fettprosent, selv om jeg har spist meeget sunt og balansert samt løpt litt på tredemølle og spinning.
Før jeg var matvanene mine helt forferdelig, gikk mye på cola og usunn lunsj bestående av mye fett og krydder. Til tross for dette, la jeg aldri på meg i det hele tatt, så det var derfor jeg ikke sluttet med det.. Wink

Hva er lurt for meg, med tanke på shaken..? Har fått tips om å droppe carbsene før leggetid, siden forbrenningen ikke er like kraftig da, og kan lett omdannes til fett istedet.
Og hvor mye burde jeg blande i..? Og hva annet burde jeg gjøre? Vekten min er ca 80kg nå..

Er det noen andre proteiner eller carbs dere vil anbefale som passer meg bedre..?

Takk på forhånd...!
"This sport is about extremes - using weights you havent used previously, taking in amounts of food to build greater muscle mass-in amounts you never have done previously, & doing the cardio to keep you at an acceptable offseason training bodyfat that keeps you happy. Get your act together & think this all out or quit your complaining & dreaming and take up tennis."

Utlogget Dog

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 75

  • Vi darò un'offerta che non potete rifiutare
SV: Råd og veiledning...
« #1 : 18. februar 2005, 11:54 »
Er litt usikker på hva du egentlig spør om her, men jeg kan jo forsøke å svare på deler av innlegget ditt ihvertfall.   Cheesy

Tilskuddene du tar i form av proteiner, karbs og kreatin, ser ok ut (et gram eller to mer av kreatinet hadde sikkert ikke skadet  Wink). Men du skriver ingenting om hva du spiser ellers av mat o.l. Det er veldig vanskelig å gi deg noen råd vedr. kosten og tilskudd basert på den informasjonen du gir.

Videre skriver du at du har lagt på deg ca 4-5kg, samt at du har redusert litt på fettprosenten. Dersom du har målt vekt og prosent riktig, samt at du ikke skøyer når det gjelder hvor lenge du har trenet, er dette faktisk en utrolig bra fremgang 2thumbsup

Hvis du fortsatt føler at du har for mye fett på ramma, bør du kanskje bruke mer tid på kardio i stedet. Økningen i vekt og nedgangen i fettprosent, viser at kostholdet ditt ikke er helt på jordet, og at det ikk er er sikkert at du har så mye å hente på å endre noe her. Bruk ca. 30min etter styrketreninga på slik trening og/eller gå en rask tur om morgenen før du spiser frokost. Dette vil gjøre underverker for fettforbrenningen.
 Kickass
Ja, det er en amstaff...og ja den er forbudt Angry

Utlogget RiZLa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

SV: Råd og veiledning...
« #2 : 18. februar 2005, 16:15 »
Hei igjen, og takk for svar.. Wink



Dagen min ser omtrent slik ut...

Står opp ca 8, hopper i dusjen og ordner meg og hiver i meg en brødskive eller to før jeg drar, en runde med cornflakes i tilegg av og til, en eple eller banan hører altid med.

Spiser min første lunsj ca 11-12, og den består av 4-5 brødskiver med variert pålegg, dvs kokt skinke, ost, prim osv osv.. 2 glass med ekstra lett melk, og 1 glass med meierienes juice, samt en frukt eller to.

Banan, eple, mandarin og yoghurt småspises mellom disse "lunsjene".. og drikker mye vann (eden vannkjøler)...

Min andre lunsj spises i 3-4 tiden og består av det samme som lunsj 1 sånn ca...

Er hjemme fra jobb ca 6 og da er det en frukt eller to, så er det rett på trening ca 19.30..
Trener da i 1-1.5 time.
Dette kan variere litt, av og til rekker jeg ikke middag før trening, da det enten er noe jeg må rekke eller noe, da er det en litt sen middag i 9 tiden bestående av maten pappa spiste til middag, bruker å bestå av gammel god norsk kost, kjøttkaker og den sort.. Wink

Spiser mat rett før jeg legger meg, av format brødskiver eller noe annet sunt...

Treningen :

Mandag : Biceps
Onsdag : Bryst
Fredag : Rygg & skuldre
Søndag : Triceps

Har ikke tid til 4 treninger i midtuka, så må ta det på søndag...


Når det gjelder valg av proteiner og carbs.. Noe dere vil anbefale som passer meg bedre..?
"This sport is about extremes - using weights you havent used previously, taking in amounts of food to build greater muscle mass-in amounts you never have done previously, & doing the cardio to keep you at an acceptable offseason training bodyfat that keeps you happy. Get your act together & think this all out or quit your complaining & dreaming and take up tennis."

Utlogget legoeirik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

SV: Råd og veiledning...
« #3 : 06. mars 2005, 19:10 »
Er ikke en egen dag til biceps litt i overkant? jeg kjører biceps sammen med rygg selv, og har fått bra resultater av det.. biceps er overvurdert!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Råd og veiledning...
« #4 : 06. mars 2005, 20:22 »
Merkelig split vil jeg si!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Råd og veiledning...
« #5 : 06. mars 2005, 21:22 »
Nå er det spurt om såpass mye her, at det helt sikkert er noe jeg glemmer av. For det første, når det gjelder det proteinpulveret ditt, så er det ment som et tilskudd. Majoriteten av proteininntaket ditt bør komme fra mat som f.eks renskåret rødt kjøtt, kylling, kalkun, tunfisk, tunfisk, fisk, melkeprodukter, egg osv. Når det gjelder de typene du har kjøpt så er whey/myse et såkalt "raskt" protein som egner seg spesielt godt etter trening, men 90+ også inneholder 35% kasein, som snarere er et tregt og antikatabolt (hindrer nedbrytning til en viss grad) protein, mens whey er anabolt (oppbyggende).

Fikk ikke helt med meg om nedgang i fettprosent var hovedmålet eller om det var muskelvekst som står i fokus, uansett har du en god del å hente på et bedre kosthold. Likevel er fremgangen din svært bra hvis det du sier stemmer. Spiser du grovt brød? Pass på å få i deg nok sunt fett. Seloljen er vel og bra, men supplér med i hvert fall tran, og kanskje også litt olje. Prøv også å få i deg mer protein gjennom kosten. Jeg ville også bytta ut noe av den frukta du spiser med grønnsaker, da du dermed unngår å få i deg så mye fruktose, samtidig som du unngår å gå med et konstant høyt blodsukker.

Når det gjelder den splitten, så bør du helt klart finne deg et nytt program. Biceps og triceps på egne dager hører ikke hjemme noen steder, spesielt ikke når du er nybegynner. Jeg vil anbefale deg å prøve enten et fullkroppsprogram tre ganger i uka (RYP/HST) eller en 2split der du kjører hver av øktene to ganger i uka. Dette fordi jeg tror du vil ha mest igjen for en høy treningsfrekvens og et forholdsvis begrenset volum i starten. Progresjon i treningen vil også være helt essensielt. Dette går typisk ut på at du periodiserer treningen, og kjører f.eks et par uker med 15 reps på lette vekter, der du øker vektbelastningen gradvis. Deretter følger et 4-6 uker med jevn økning og perioder med f.eks 10 og 5 repetisjoner.

Før du begynner en slik periode, kan du med fordel ta et par uker pause, for å bryte ned bindevevet som over tid dannes i musklene som kroppens tilpasning/beskyttelse til treningen. Når du da starter opp igjen, vil musklene fint kunne vokse selv med lette vekter. Dette gir deg da en utmerket mulighet til å holde en jevn progresjon over mange uker.

Les mere om disse treningsprinsippene på blant annet www.tn.no og www.hypertrophy-specific.com!

Hvis du heller vil ha en 2split kan jeg sette opp et forslag til deg, men jeg ville gått for et fullkroppsprogram en periode. Håper dette hjelper deg litt på vei, den splitten ville jeg hvertfall bytta ut! Wink

Lykke til.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!