Skrevet av Emne: Trenger vi egentlig karbohydrater for å gå opp pluss legge på seg muskler?  (Lest 1274 ganger)

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Jeg hadde en liten diskusjon på fredag ang. inntak av karbohydrater. Kan godt forstå at proteiner er hovedkilden til muskler ol. men har forsått det slik en ikke kan leve på bare proteiner, og ikke trenger karbohydrater NÅR en skal opp i vekt og bygge muskler, eller bulke da. Når en skal ned i vekt kan jo situasjonen være helt anderledes. Et annet punkt blir jo at et kosthold basert på bare proteiner vil koste myyyyyye i dette landet hvor kjøtt er dyrt.

Derfor for å oppsummere - Trenger en karbohydrater for å bulke? Om nei, hvorfor ikke? Om ja, hva gjør det slik at karbohydrater trenges?

Min mening er vi trenger karbohydrater mtp. pris, inntak og oppbygging.

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

Dette var veldig rotete skrevet.
Spørsmålet er altså om kroppen trenger karbohydrater for å bygge muskler?

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Dette var veldig rotete skrevet.
Spørsmålet er altså om kroppen trenger karbohydrater for å bygge muskler?

Hehe, ja var kanskje litt rotete skrevet.

Spørsmålet er om karbohydrater er vits å bruke for å bygge muskler og legge på seg. En som sier jeg må kutte ut så og si alle karbohydrater og bare spise proteiner for å få mer resultat på treninga og bulkinga

Utlogget lettvekt

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 450
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 450

  • SuperSize Me!
Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg vil tro at vi trenger kalorier ikke bare for å BYGGE, men selvsagt FORBRENNE.

Å basere et kosthold på bare proteiner til forbrenning ville være sløsing. Der er karbohydrater mer effektivt brennstoff.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Husk at muskler ikke bare består av protein. Glykogen er en viktig bestanddel i musklatur.
På bulk ser jeg ingen grunn til å kutte ut karbohydrater. Hadde heller ikke kutta dem helt ut på deff, spesielt ikke etter trening.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Husk at muskler ikke bare består av protein. Glykogen er en viktig bestanddel i musklatur.
På bulk ser jeg ingen grunn til å kutte ut karbohydrater. Hadde heller ikke kutta dem helt ut på deff, spesielt ikke etter trening.

Prinsippielt helt uenig med deg, først og fremst pga. at om man spiser protein så vil en del av det omdannes til glygogen uansett. Så det er ikke noe reelt problem du skisserer der. Det er fint å bygge og like effektivt om man kun spiser protein og fett enn om man bruker protein/fett/karbs. Det som teller her er graden av kcalorioverskudd. Så lenge fett og protein er til stede så kan man bygge. Smiley

At det derimot kan synes unødvendig dyrt å bygge på den måten er jo så sin sak, men det er jo (som nevnt utallige ganger før) en helt annen diskusjon.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Styrke loggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 461
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 461

Siste nytt skal visst være å kombinere fett og karbohydrater. Da legger man på seg..

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675



Prinsippielt helt uenig med deg, først og fremst pga. at om man spiser protein så vil en del av det omdannes til glygogen uansett. Så det er ikke noe reelt problem du skisserer der. Det er fint å bygge og like effektivt om man kun spiser protein og fett enn om man bruker protein/fett/karbs. Det som teller her er graden av kcalorioverskudd. Så lenge fett og protein er til stede så kan man bygge. Smiley

At det derimot kan synes unødvendig dyrt å bygge på den måten er jo så sin sak, men det er jo (som nevnt utallige ganger før) en helt annen diskusjon.

Er klar over at proteiner kan omdannes til glykogen, og at det fint går an å bygge uten særlig mye karbohydrater. Den første setningen var hovedsaklig ment som en opplysning, fordi mange later til å tro at muskler består av 100% protein. Jeg spiser selv en god slump karbohydrater, fordi jeg føler det gir meg mer energi, fordi det er både billigere og enklere enn det å få i seg så mye protein.

Både om det er nødvendig å spise så mye protein, og om det kan være skadelig er også diskutert før, uten at vi trenger å ta opp den igjen. Synes også å huske at du selv spiser karbs sammen med proteinet etter trening (noe jeg skjønner godt), og her er det snakk om å kutte dem helt ut.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift


Prinsippielt helt uenig med deg, først og fremst pga. at om man spiser protein så vil en del av det omdannes til glygogen uansett. Så det er ikke noe reelt problem du skisserer der. Det er fint å bygge og like effektivt om man kun spiser protein og fett enn om man bruker protein/fett/karbs. Det som teller her er graden av kcalorioverskudd. Så lenge fett og protein er til stede så kan man bygge. Smiley

At det derimot kan synes unødvendig dyrt å bygge på den måten er jo så sin sak, men det er jo (som nevnt utallige ganger før) en helt annen diskusjon.

Caepp har likevel et poeng: Bygging på et kosthold med nesten bare protein og fett blir mindre effektiv fordi selv om aminosyrer kan omdannes til glukose og bygge glykogen, blir glykogenlagrene i muskulatur bare sånn halvveis fylt opp igjen mellom øktene, og dette gjør at du får store begrensninger på intensitet og varighet av øktene idet du orker mindre og fortere kommer i en katabol modus. Når du attpåtil ikke fyller på med karbs rett ettetr en slik økt, får du heller ikke den insulinspiken og aminosyredriven inn i musklene som trengs for å bygge optimalt. Derfor er ikke resultatene fra en studie jeg har fått referert overraskende: Vektløftere på et ekstremt karbohydratfattig kosthold raser i styrke over tid på et slikt kosthold! Selv om man kan gå store deler av døgnet uten karbo (særlig kveld/natt er dette hensiktsmessig), bør man iallfall time inn en del karbs i tiden rundt trening for best resultater.

Konklusjon: For å bygge optimalt trengs karbohydrater, iallfall deler av døgnet, men selvfølgelig kan man både overleve og bygge muskler også uten karbo, særlig med et betydelig kcal-overskudd, men ikke optimalt.  Smiley

Praktiske og upraktiske (inkl. økonomiske) forhold med et svært karbohydratfattig kosthold er en annen diskusjon ja, og taler vel ikke akkurat for et slikt kosthold det heller.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Husk også at karbohydrater er med å styre en del hormoner, særlig gjennom insulin.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Husk også at karbohydrater er med å styre en del hormoner, særlig gjennom insulin.

jo da, men da bør man se på II-faktoren i så fall, og da ser man at total insulinbelastning ikke bare er indusert av karbs.

En liten avsporting, men uansett....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Kommer man ikke i ketose uten karbs i kostholdet?

Uten at jeg vet noe som helst, så innbiller jeg meg at man ikke får så mye energi da, og det kan heller ikke være sunt over lengre tid...?
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
essensiel=nødvendig

Det finnes essensielle aminosyrer som du må konsumere fra feks protein og essensielle fettsyrer som du må få fra fett...

Men det er ikke noe som heter essensielle karbohydrater..

Så svaret her her egentlig både og

Du kan godt bygge muskulatur med en lavkarbohydratdiet (under 100g karbohydrater) så lenge det totale energi inntaket er over forbruket. Det er dog å anbefale at den lille mengden karbohydrater du får i deg at du inntar den etter trening sammens med whey protein for å spike opp insulin nivået..
Men selv om du ikke inntar noe karbohydrater så vil du alikevell bygge men ikke like effektivt som om karbohydrater er tilstede (spesielt etter trening)

Om du derimot er ute etter maks styrke så bør du ha et godt inntak av karbohydrater siden karbohydrater øker mengden vann i muskelcellene og du får et vesentlig høyere trykk som er med å hjelpe deg å løfte mer...

Uansett om du er ute etter å bygge maksimalt med muskler så er nok en sammensatt diet av både karbohydrater protein og fett det beste og det mest helseriktige på sikt..

Smiley






Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!