Skrevet av Emne: Stående roing med stang  (Lest 9547 ganger)

Utlogget blarg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Stående roing med stang
« : 27. februar 2005, 15:21 »
Hallo.
Jeg synes dette er en teknisk vanskelig øvelse som jeg trener samme dag som markløft(ryggdagen). Sånn som jeg har forstått det skal dette være en genial øvelse for lats, sammen med hantelroing og chins, men når jeg utfører øvelsen blir jeg sinnsykt sliten i korsryggen pga måten jeg står på(som jeg tror jeg rimelig riktig etter masse søk på nett om teknikk)

Det jeg lurer på er om denne øvelsen oppleves som teknisk vanskelig av alle, og om den kan være skummelt belastende for korsryggen mtp skader.

Anyone?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Stående roing med stang
« #1 : 27. februar 2005, 15:23 »
Pass ALLTID på korsryggen din. Uansett. Og kjører du mark først er det ganske naturlig at korsryggen blir sliten. I hvert fall i starten. Dette går sikkert over etter hvert som du blir mer vandt til det. Men får du vondt, så ikke press grensene unødig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget glagainern

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 395

SV: Stående roing med stang
« #2 : 27. februar 2005, 15:30 »
jeg har også slitt litt med denne øvelsen :\ har droppa den i det siste, noe som irriterer meg Sad
mål: 250 mark i løpet av 2009

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Stående roing med stang
« #3 : 27. februar 2005, 15:33 »
Slet med stangroing i starten jeg også, men begynner å bli mye bedre nå etter at jeg senket vektene endel og kjører roligere.

Umulig å få det til å ta med for tunge vekter, da blir det bare slik at man rykker stangen opp. Ihvertfall til meg.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Stående roing med stang
« #4 : 27. februar 2005, 15:33 »
Kjør øvelsen strikt - da må du redusere på vektene og reduserer dermed risikoen for en lei korsryggssmell. Du får også bedre kontakt og mer utbytte av øvelsen ved å kjøre strikt. Altfor mange som bare "rykker" stanga opp og "slipper" den ned. Kjør gjerne med en liten stopp i topposisjonen for å understreke at du kjører strikt.  Wink

Kjør med lett bøy i knærne og overkroppen i 45 grader. Skyt brystet fram og hold blikket opp (viktig!), og dra opp til midt mellom navlen og brystbeinet. Det som er viktig er at du får skviset skulderbladene godt sammen, slik at du trener musklene som ligger mellom skulderbladene (spsielt rhomboideus og midtre trapezius) som er viktige for skikkelig ryggtykkelse.

Kjører selv ofte øvelsen med ryggen i 90 grader som en variant, altså helt parallellt med golvet. Da "hviler" jeg gjerne hodet på enden av en benk som jeg har foran meg for å avlaste korsryggen, og står dessuten på en plate el. lign. for å få litt høyde/dybde. Får superkontakt med ryggen på denne måten!!! Kan også kjøres med hantler.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget blarg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

SV: Stående roing med stang
« #5 : 27. februar 2005, 15:44 »
Takk for svar, det er nok smart å kjøre strikt og ikke så tungt ja. Dette er egentlig noe jeg allerede gjør, men det kan hende at jeg er litt pysete med tanke på korsryggen og. Jeg blir litt smånervøs idet jeg kjenner at korsryggen blir litt sliten, den tåler kanskje mer enn jeg tror når det kommer til stykket.

Det med å hvile hodet på en benk under øvelsen er noe jeg alltid tenker at hadde vært behagelig når jeg trener dette, men kan tenke meg at det fort kan se rimelig teit ut(ikke at det er en prioritet, men i dette tilfellet blir det litt over the top)

Betryggende å høre at det ikke er bare meg som knoter med dette da.

Utlogget KenMan

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

  • Train Hard , or go home
SV: Stående roing med stang
« #6 : 27. februar 2005, 15:49 »
Denne øvelsen er en av de øvelsene som jeg har hatt best utbytte av for ryggen, men jeg trener den aldri samme dagen som jeg trener markløft, jeg har som regel byttet på denne og markløft som førsteøvelse på ryggen, altså trent de annenhver gang jeg trener ryggen, dette har gått bra når man tenker på den belastningen den gir korsryggen. Jeg syns den er en overlegen øvelse for tykkelse på latsen i forhold til andre ro- øvelser.
Det er en litt vanskelig øvelse ja, jeg har trent denne i faktisk 16 år nå, så jeg begynner å få dreisen på den:), Det er litt vanskelig å forklare skriftelig hvordan man kjører den helt korrekt syns jeg, du skulle heller fått en instruksjon på gymmet, men jeg er veldig nøye med å senke stangen sakte i den negative fasen, og jeg føler hele tiden etter at ikke korsryggen blir hardt belastet, jeg blir ikke statisk i bevegelsen og er mer rettet ut i kroppen på den sammentrekte fasen enn den negative.

-K


Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Stående roing med stang
« #7 : 27. februar 2005, 15:54 »
Det med å hvile hodet på en benk under øvelsen er noe jeg alltid tenker at hadde vært behagelig når jeg trener dette, men kan tenke meg at det fort kan se rimelig teit ut

Er det noe du absolutt ikke skal bry deg om, så er det hva andre synes eller ikke synes, så lenge du selv ser en klar mening i det du gjør og har framgang med det! Da går det uansett ikke lang tid før du kan "vise dem ryggen" heller, bokstavelig talt, hehe  Grin

Er det noe jeg synes ser teit ut, så må det være disse bryst-biceps-ingen bein-ingen rygg-gutta som kjører 30 sett på bryst og 30 sett på biceps i uka (og nesten ikke noe annet), som det dessverre finnes altfor mange av på de fleste treningssentre...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Stående roing med stang
« #8 : 27. februar 2005, 15:55 »
Kjør øvelsen strikt - da må du redusere på vektene og reduserer dermed risikoen for en lei korsryggssmell. Du får også bedre kontakt og mer utbytte av øvelsen ved å kjøre strikt. Altfor mange som bare "rykker" stanga opp og "slipper" den ned. Kjør gjerne med en liten stopp i topposisjonen for å understreke at du kjører strikt.  Wink

Kjør med lett bøy i knærne og overkroppen i 45 grader. Skyt brystet fram og hold blikket opp (viktig!), og dra opp til midt mellom navlen og brystbeinet. Det som er viktig er at du får skviset skulderbladene godt sammen, slik at du trener musklene som ligger mellom skulderbladene (spsielt rhomboideus og midtre trapezius) som er viktige for skikkelig ryggtykkelse.

Kjører selv ofte øvelsen med ryggen i 90 grader som en variant, altså helt parallellt med golvet. Da "hviler" jeg gjerne hodet på enden av en benk som jeg har foran meg for å avlaste korsryggen, og står dessuten på en plate el. lign. for å få litt høyde/dybde. Får superkontakt med ryggen på denne måten!!! Kan også kjøres med hantler.

H
Antar at du bruker rettvendt grep? Vanskelig å plassere stanga så høgt med omvendt grep. Den varianten med 90 grader er veldig god for å fokusere kun på bakside skuldre. Med omvendt grep involverer en bedre nedre del av ryggen men fokuset på latsen blir kanskje ikkje like bra.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
SV: Stående roing med stang
« #9 : 27. februar 2005, 17:18 »
Grep lurer jeg på også. Hva slags grep bruker dere? Jeg syns at jeg får en rar utovervridning i håndleddet som ikke er helt god hvis jeg kjører med overhåndsgrep og skal ha stanga helt opp i kroppen. Omvendt grep syns jeg tar forskjellig, dvs. at bicepsen kobles inn på underhåndens side og at det da tar bedre i ryggen på motsatt side. Underhånsgrep syns jeg som sagt kobler inn bicepsen mer, men banen blir mer naturlig.

Vanskelig dette, så jeg håper på noen tips.

Utlogget stayXgold

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 874
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 874

SV: Stående roing med stang
« #10 : 27. februar 2005, 21:12 »
Kjører ikke øvelsen her jeg, likte den ikke. Følte ikke jeg fikk noe utbytte av den.
Perseverance
Against all opposition
Crushing all limitaions
Pure strength through solitude
Discipline and determination

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Stående roing med stang
« #11 : 27. februar 2005, 21:44 »
Er det egentlig noen fordeler med stangroing fremfor hantelroing? Jeg gjør selv heller sistnevnte, da det tillater meg å støtte opp med den andre armen.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Stående roing med stang
« #12 : 27. februar 2005, 22:00 »
Er det egentlig noen fordeler med stangroing fremfor hantelroing? Jeg gjør selv heller sistnevnte, da det tillater meg å støtte opp med den andre armen.

Ja, en opplagt fordel er at du med stangroing bedre får skviset skulderbladene sammen og aktivert de viktige musklene for ryggtykkelse mellom skulderbladene (rhomboideus og midtre trapezius). Når du med hantelroing kun kjører en og en side om gangen, får du ikke denne "skviseeffekten", selv om hantelroing også har sine fordeler da, blant annet økt range of motion.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Stående roing med stang
« #13 : 27. februar 2005, 23:48 »
Jeg kjører alltid denne øvelsen med en EZ-curl stang. Tar da overhåndsgrep med håndflatene vendt mot meg, og lar stangen "henge" i tre fingre på hver hånd, helt oppe i vinkelen på stanga. Funker kjempebra synes jeg og er ikke belastende for håndleddene.
Treningsloggen min finner du her

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Stående roing med stang
« #14 : 28. februar 2005, 00:03 »
Jeg kjører alltid denne øvelsen med en EZ-curl stang. Tar da overhåndsgrep med håndflatene vendt mot meg, og lar stangen "henge" i tre fingre på hver hånd, helt oppe i vinkelen på stanga. Funker kjempebra synes jeg og er ikke belastende for håndleddene.
Kva er fordelen med EZ-stang. Lengre vei?
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!