Skrevet av Emne: trene hver dag  (Lest 64735 ganger)

Utlogget Fresh-T

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

  • Juli 2005 - 113Kg
SV: trene hver dag
« #30 : 05. mars 2005, 13:16 »
Progresjon !!

Enig i det!
...men nå spurte jeg nå mr. Foreman her.
Building through Science

Min Treningsside

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: trene hver dag
« #31 : 05. mars 2005, 13:17 »
Jo, men det er jo bare å lese Baahh sine innlegg som han tydeligvis er enig i. Og for Baahh så er det progresjon som gjelder. Om Foreman svarer noe annet blir jeg veldig overrasket. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Fresh-T

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

  • Juli 2005 - 113Kg
SV: trene hver dag
« #32 : 05. mars 2005, 13:24 »
Jo, men det er jo bare å lese Baahh sine innlegg som han tydeligvis er enig i. Og for Baahh så er det progresjon som gjelder. Om Foreman svarer noe annet blir jeg veldig overrasket. Smiley

Hehe. Han kan snakke selv?
Hadde forhåpninger om at det skulle komme noe nytt og revolusjonerende her jeg nå.  Wink
Building through Science

Min Treningsside

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #33 : 05. mars 2005, 15:31 »
Det er ikke snakk om noe nytt og revolusjonerende, bare basert på forskning, ikke på hvordan folk føler. Har ikke lest alle Baahh sine innlegg, men jeg har vært enig i alt han sier.

Det aller viktigste for muskelvekst er progresjon i belastningen, altså i antall kg en løfter hver gang. Når en trener vekter vil muskelen beskytte seg mot belastningen (vekten) en bruker. Dette gjøres ved at det dannes et beskyttende bindevev i muskelen. Bruker en samme belastning lenge vil ikke musklene skades av vekten lenger, da det er bygd opp for mye bindevev. Det er skading som skal til for at muskelen vokser. Denne utviklingen kalles, "the repeated bout effect" (RBE).

Merk at jeg sa at det  er belastningen i seg selv som gir vekst, ikke hvor sliten du føler deg. Hvor sliten du føler deg har med nervesystemet å gjøre. Dette er vel den største missforståelsen hos mange. En trenger ikke å trene seg til total utmattelse for å indusere muskelvekst. Satt på spissen; Om du løfter en vekt 10 ganger på en gang, eller 10 separate ganger med pause i mellom hver repetisjon er i utgangspunktet likegyldig for muskelveksten. Fordelen med flere repetisjoner er økt blodgjennomstrømning i musklene som kan gi større glykogenlagre. Dette er vel og bra, da det øker protensialet for muskelvekst. Dette da vi henter energien fra glykogenlagrene.

Det er altså ikke nødvendig å trene til total utmattelse. Folk som trener en muskel en gang i uka, sier de må hvile muskelen en uke før den kan brukes igjen. Dette er missforstått. Det er nervesystemet som trenger hvile, ikke muskelen. Muskelen er klar til å stimuleres når som helst. Dette leder oss inn på det neste hovedpunktet for optimal muskelvekst; progresjon. Siden vi ikke trenger å trene til utmattelse og muskelen er klar til stimulans, vil det være en fordel å trene en muskel så ofte som mulig. Det eneste som stopper oss er nervesystemet. Siden en muskel bare vokser i 36-48 timer, burde en trene den igjen innen denne perioden. Dette fører til at vi vil være i konstant vekstmodus, og dette er bedre enn å kun vokse en gang i uka.

Det er selvfølgelig begrenset hvor lenge en kan drive å øke vektene. Når en ikke klarer dette lenger, tar en total hvile fra treningen. En hvileperiode vil føre til at det beskyttende bindevevet som har oppbygd seg i musklene, forsvinner. Når dette er oppnådd kan vi starte på nytt med lettere belastning og kjøre samme runde en gang til for så å ta en ny hvileperiode. Lengden på en slik hvileperiode bør være mellom 9-16 dager avhengig av aktivitetsnivå i treningssyklusen.

Mange vil kanskje være redd for å miste muskler ved et slikt treningsopphold. Spiser en på vedlikeholdsnivå, vil det ta 3 uker før en får en signifikant nedgang i muskelmasse.

Merk at alt jeg har skrevet her er for muskelvekst, ikke styrke.



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #34 : 05. mars 2005, 15:36 »
Bruker en samme belastning lenge vil ikke musklene skades av vekten lenger, da det er bygd opp for mye bindevev. Det er skading som skal til for at muskelen vokser. Denne utviklingen kalles, "the repeated bout effect" (RBE).



Er det? kan du forklare det litt nærmere?

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #35 : 05. mars 2005, 15:39 »
Ikke tid til å svare akkurat nå, men kommer tilbake senere!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #36 : 05. mars 2005, 15:46 »
Ikke tid til å svare akkurat nå, men kommer tilbake senere!

Ok, jeg bare stusset litt over begrepene "RBE" versus "progresjon"  mtp det forrige innlegget ditt, no big deal.

Utlogget Fresh-T

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

  • Juli 2005 - 113Kg
SV: trene hver dag
« #37 : 05. mars 2005, 16:23 »
Virker som Foreman har lest denne:
http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=27
Building through Science

Min Treningsside

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #38 : 05. mars 2005, 16:45 »
"Virker som Foreman har lest denne:
http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=27"

Den har jeg lest ja, og det er noe jeg synes alle burde gjøre!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #39 : 05. mars 2005, 16:46 »
"Virker som Foreman har lest denne:
http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=27"

Den har jeg lest ja, og det er noe jeg synes alle burde gjøre!

Ja, det vil jeg ikke utelukke. Ikke at det er noe galt med det heller. Det er heller det at den type formuleringer som "Folk som trener en muskel en gang i uka, sier de må hvile muskelen en uke før den kan brukes igjen. Dette er missforstått. Det er nervesystemet som trenger hvile, ikke muskelen. Muskelen er klar til å stimuleres når som helst." For meg blir dette en litt enkel måte/teknikk å latterliggjøre andre og fremheve sin egen tro ved å fremstille andre system som banale og sitt eget som "vitenskaplig fundert", noe jeg skal innrømme provoserer meg en smule. Det er snart vår, på tide å starte noen heftige diskusjoner igjen. Deja vu nr 2000.

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #40 : 05. mars 2005, 16:54 »
25årstrening:

Det jeg forsøker å si er at en muskel vil beskytte seg mot en gitt belastning. Jo flere treninger en har med samme belastning, jo mer bindevev akkumuleres og jo mer beskyttet er muskelen mot belastningen. Resultatet av dette er at det ikke blir undusert muskelvekst lenger fra denne belastningen.

Løsningen på dette er å øke belastningen, derfor progresjon!

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #41 : 05. mars 2005, 17:02 »
"Ja, det vil jeg ikke utelukke. Ikke at det er noe galt med det heller. Det er heller det at den type formuleringer som "Folk som trener en muskel en gang i uka, sier de må hvile muskelen en uke før den kan brukes igjen. Dette er missforstått. Det er nervesystemet som trenger hvile, ikke muskelen. Muskelen er klar til å stimuleres når som helst." For meg blir dette en litt enkel måte/teknikk å latterliggjøre andre og fremheve sin egen tro ved å fremstille andre system som banale og sitt eget som "vitenskaplig fundert", noe jeg skal innrømme provoserer meg en smule. Det er snart vår, på tide å starte noen heftige diskusjoner igjen. Deja vu nr 2000."

Det er ikke meningen å latterliggjøre noen. Det jeg sier er kommet fra pennen til forskere og fagflolk, ikke folk som har følt seg fram ved egen erfaring til fysiologiens lover.

Utlogget Blid og dopingfri

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 184

SV: trene hver dag
« #42 : 05. mars 2005, 19:16 »
"Det er snart vår, på tide å starte noen heftige diskusjoner igjen. Deja vu nr 2000."

JA, takk! Er lenge sidan det har vore nokre skikkeleg spenstige diskusjonar verdig "best of treningsforum". Sjølv om det kanskje er særs begrensa kor mange her på forumet som har kompetanse til å delta aktivt i diskusjonane dåka, so er det ekstremt interessant å høyra på....
pain is good, extreme pain is extremely good"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: trene hver dag
« #43 : 06. mars 2005, 11:58 »
25årstrening:


Løsningen på dette er å øke belastningen, derfor progresjon!

Ja, dette har vært kjent i 60-70 år.


Det er ikke meningen å latterliggjøre noen. Det jeg sier er kommet fra pennen til forskere og fagflolk, ikke folk som har følt seg fram ved egen erfaring til fysiologiens lover.

Fint det! Du kan jo bare dele noen av disse studiene med oss, da -flott om du kan legge inn noe på kategorien Studier og forskning. Det er utallige studier på treningsfrekvens-volum og -belastning, og så mye nytt under solen er det vel egentlig ikke.
En anekdote-Personlig trente jeg et program som var svært likt Haycocks HST så tidlig som i 1984, uten at jeg visste et døyt om treningslære. Treneren som satte opp dette programmet hadde vel ikke lest en side forskning, men 30 års erfaring hadde overbevist ham om at dette var et bra system på et gitt stadium, før man seinere gikk over til lavere frekvens. Personlig har jeg minst en syklus hvert år hvor jeg trener de fleste muskelgruppene 3 ganger per uke, men da med større variasjon i øvelser enn det Haycock og Fagerli har satt opp. 

Det jeg synes er mest spennende med HST er eksperimenteringen med veldig høy frekvens men begrenset volum, slik Baahh har skissert tidligere i denne tråden, med trening av hver muskelgruppe opptil 6 ganger per uke. Det er mulig man kan finne en måte å periodisere dette på som vil funke. Det finnes en studie på treningsfrekvens opptil 5 ganger per uke, men dessverre er studiene for kortvarige til å si så veldig mye om hvor effektivt det er. På kort sikt kan det gi resultat. Så fint om folk poster om erfaringene sine ved slik trening.

Utlogget Foreman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: trene hver dag
« #44 : 06. mars 2005, 16:46 »
Link til artiklene;

http://www.hypertrophy-specific.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi?s=d74c950377afd4809ed7f5d214a2e3dd;act=ST;f=13;t=19;&#top

Har ikke satt meg så mye inn i dem selv, men hvis noen ønsker å diskutere innholdet  anbefaler jeg på det sterkeste å besøke HST-forumet på hypertrophy-specific.com. Her er det mange utrulig kunnskapsrike folk som med glede diskuterer artiklene og treningsfysiologi!

"Personlig har jeg minst en syklus hvert år hvor jeg trener de fleste muskelgruppene 3 ganger per uke, men da med større variasjon i øvelser enn det Haycock og Fagerli har satt opp. "

Det er grunnprinsippene som er HST, øvelsene er bare forslag.

"Det jeg synes er mest spennende med HST er eksperimenteringen med veldig høy frekvens men begrenset volum, slik Baahh har skissert tidligere i denne tråden, med trening av hver muskelgruppe opptil 6 ganger per uke."

Igjen, så lenge en holder seg innenfor grunnprinsippene er det utallige muligheter for frekvens, splitter, volum mm. Det med at HST innebærer begrenset volum er en missforståelse. Det er volum over tid som spiller en rolle, og dette er ofte like høyt som i et standard BB-program.

"Så fint om folk poster om erfaringene sine ved slik trening."

På HST-forumet kan du se manges erfaringer med forskjellige frekvenser. Har sett folk som trener samme muskel opp til 12 ganger i uken uten problemer.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!