Skrevet av Emne: Kalorier i avføring/urin  (Lest 18213 ganger)

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Kalorier i avføring/urin
« : 05. mars 2005, 17:14 »
Hvor mye kalorier er det vanligvis i avføring og urin, om noe? Varierer det etter hva man spiser eller hvor mye?

Jeg ønsker helst fakta-svar med referanser, ikke "synsing"!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Kalorier i avføring/urin
« #1 : 05. mars 2005, 18:01 »
I alle dager ?? Vurderer du å spise det eller ?? Hva mener du egentlig.... ? Lips Sealed
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Kalorier i avføring/urin
« #2 : 05. mars 2005, 18:05 »
ja det der var jammen et merkelig spørsmål....
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Kalorier i avføring/urin
« #3 : 05. mars 2005, 18:07 »
Høhø snåleste spørsmålet eg har sett på ei god stund ja. Men er det ikkje det en seier at det finnes ingen dårlige spørsmål berre dårlige svar Wink

Men dette her veit eg ingenting om altså.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Kalorier i avføring/urin
« #4 : 05. mars 2005, 18:09 »
Han lurer sikkert på hvor mye kcal som går til "spille"...
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Kalorier i avføring/urin
« #5 : 05. mars 2005, 18:09 »
Men er det ikkje det en seier at det finnes ingen dårlige spørsmål berre dårlige svar Wink

Joda, men halloo.. Trur ikke jeg hadde kommet på å spørre om noe sånt en gang jeg..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget dorsi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: Kalorier i avføring/urin
« #6 : 05. mars 2005, 18:14 »
Jeg synes derrimot det var et ganske intresangt spm! Noen som hvet ??  what

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #7 : 05. mars 2005, 18:14 »
Takk for svaret. Nei, naturligvis skal jeg ikke spise det.

Det er vanlig å tenke at differansen mellom "kalorier inn" og "kalorier brukt" angir vektøkning/-nedgang, så det er derfor interessant å vite om virkelig alle kalorier man putter i kjeften går til kroppen, eller om det går noe til spille.

Og det er dermed heller ikke usannsynlig å tro at enkelte matvarer (eller energigivende næringsstoffer) har lettere for å gå gjennom kroppen (og ut) enn andre, så kroppen blir snytt for kalorier. Enda et spørsmål kan være om tygging av mat har noe å si på energiopptaket. Det har jo hendt det er "matrester" i avføringen, og jeg har vanskelig for å tro at det er totalt uten kalorier.

Om mine antakelser har noe for seg aner jeg virkelig ikke, det er derfor jeg spør etter fakta.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Kalorier i avføring/urin
« #8 : 05. mars 2005, 18:22 »
Takk for svaret. Nei, naturligvis skal jeg ikke spise det.

Det er vanlig å tenke at differansen mellom "kalorier inn" og "kalorier brukt" angir vektøkning/-nedgang, så det er derfor interessant å vite om virkelig alle kalorier man putter i kjeften går til kroppen, eller om det går noe til spille.

Og det er dermed heller ikke usannsynlig å tro at enkelte matvarer (eller energigivende næringsstoffer) har lettere for å gå gjennom kroppen (og ut) enn andre, så kroppen blir snytt for kalorier. Enda et spørsmål kan være om tygging av mat har noe å si på energiopptaket. Det har jo hendt det er "matrester" i avføringen, og jeg har vanskelig for å tro at det er totalt uten kalorier.

Om mine antakelser har noe for seg aner jeg virkelig ikke, det er derfor jeg spør etter fakta.

>For å si det slik så tror jeg at du ikke du bør bruke noe tid/energi på å fundere på dette..
Jeg vet at enkelte som har spiseforstyrrelse veier avføringen sin og måler hvor mange liter de pisser per dag får å balangsere inntaket vs uttaket..
selv enkelte på internasjonalt nivå i idrett gjør dette, og om ikke nok avføring er kommet ut så setter de avføringsmiddel på seg selv for å få mer ut...

Når du har kommet til det stadiget så er det blitt sykelig og de burde ha fått hjelp/ kontaktet hjelp for å få kontroll på dette..

Nå har det seg slik at et kg mat inn er ikke lik 1 kg avføring ut siden maten blir spaltet ned og brukt i energiprosseser i kroppen.. noe av energien går til bevegelses energi, annen til varmeenergi, noe går ut via svetting etc... så det lille som måtte være igjen av energi i avføringen/urinet er ikke noe å kalkulere med..

Hold heller orden på hva du spiser av mat og når så kommer resultatene du måtte ønske av seg selv uten at du trenger å tenke på å renne på do hele tiden..

Smiley




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #9 : 05. mars 2005, 18:28 »
Hehe, jeg er ikke sykelig opptatt av dette, jeg teller heller ikke kalorier. Jeg spør av ren nysgjerrighet, ikke fordi jeg skal finjustere mine kalori-regnestykker :-)

Får høre med en professor/etc på Universitetet om det ikke kommer frem noe informasjon her etterhvert.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Kalorier i avføring/urin
« #10 : 05. mars 2005, 20:50 »
Mais er hvertfall kalorier rett i dass  biggrin

Nok en gang utrolig hva jeg vet!! buttrock
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Kalorier i avføring/urin
« #11 : 05. mars 2005, 22:32 »
Tipper trådstarter tror at for hver kalori du stapper inn i munnen så ender ender en viss prosent opp som energi i kroppen og en viss prosent går ut bakveien.

Det oppgitte kalorinnholdet på en bestemt matvare er basert på hva som gjennomsnittlig faktisk blir tatt opp av kroppen med menneskets fordøyelsessystemer.

Andre dyrs fordøyelsessystemer kan være mer eller mindre effektive. Fluer interesserer seg ikke i dritt for morro skyld.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Kalorier i avføring/urin
« #12 : 05. mars 2005, 22:37 »
Nok en gang utrolig hva jeg vet!! buttrock

Er like fascinert hver gang. Deal

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #13 : 05. mars 2005, 22:56 »
Tipper trådstarter tror at for hver kalori du stapper inn i munnen så ender ender en viss prosent opp som energi i kroppen og en viss prosent går ut bakveien.

Det oppgitte kalorinnholdet på en bestemt matvare er basert på hva som gjennomsnittlig faktisk blir tatt opp av kroppen med menneskets fordøyelsessystemer.

Takk, Teknikern! Første svar i tråden som faktisk ligner på et svar!

Du har rett i min antakelse. Jeg trodde at det er en viss mengde proteiner/karbo/fett i en matvare, og at dette kan måles lett så man dermed kan regne ut antall kalorier i matvaren.

Har du kilder på at det du sier er riktig, og hvor det forklares hvordan slike undersøkelser gjøres? Har vondt for å tro at det gjøres på en representativ gruppe mennesker på absolutt alle matvarer. Jeg var klar over at det gjøres slik for å teste glykemisk indeks, men ikke kalorier.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Kalorier i avføring/urin
« #14 : 05. mars 2005, 23:25 »
Skal jeg være ærlig så er dette bare noe jeg bestandig har antatt som en opplagt sannhet. Hvis det ikke var slik ville det oppgitt kaloriinnatket representere en kjemisk beregnet energimengde på 100% basis.

I så fall kan vi ikke relatere de oppgitte energimengdene på matvarene med kroppens reelle behov og opptak av energi.

Egentlig spiller det liten rolle (utover at det selvfølgelig har akademisk interesse) da vi uansett kan slå fast at alle tall fortsatt er gyldige i relative termer (selv om de ikke er de i absolutte).

Det som kunne vært interessant derimot var å få frem noen undersøkelser som viste hvor stor forskjell det mellom individer når det gjelder fordøyelsesystemet sin effektivitet (les hvor stor andel av de næringsstoffer som passerer tarmsystemet blir tatt opp).

Jeg vet bare at jeg har lest at for friske mennesker er det små forskjeller slikt at disse teorienen om forskjellig opptakseffiktivitet enkelte lager seg for å forklare at noen kan spise masse uten å bli tykke og andre spiser nesten ingen ting og blir feite, har lite for seg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!