Skrevet av Emne: Protein pulver og fett %?  (Lest 2084 ganger)

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #15 : 11. mars 2005, 08:55 »


Helt enig. Man skal lete godt for å finne noen studier som konkluderer med noe mer enn 1.6-1.8 gram/kg.

Jo mer jeg leser om dette, jo mer overbevist blir jeg om at et moderat proteininntak er å foretrekke. Vi har acidosisstudiene. I tillegg finnes det klare sammenhenger mellom testosteronnivå og proteininntak: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=21814.0

Jeg har et "normalt" sundt kosthold, aner ikke hvor mye proteiner jeg får i meg, men om jeg spiser:

Kl 08.30: Frokost: havregryn
kl 10\11: frukt
kl 12\13: brødmat med ev.t ost
kl 14 -> 15 frukt
kl 16\17 -> det mor lager til middag
rett etter trening tar jeg banan og drikker litt appelsin juice
til kvelds er det frukt\brød mat eller ingen ting.

Tar : Kreatin og EFA omega.

spm er da, hvor mye proteinPULVER burde jeg ta pr dag, ikke hvor mye proteiner jeg burde da i løpet av en dag, men hvor mye _pulver_. Og hvilket merke anbefaler du da jeg er på deff og samtidig vil ha volum\ vedlikeholde det jeg har fra før. Smiley

Beklager for dobbel post:\
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #16 : 11. mars 2005, 10:51 »
Du må gjøre en innsats selv her. Lær deg å lese innholdsdeklarasjonen på forskjellige matvarer for å finne proteininnholdet,fettinnhold,karbohydratinnhold og energiinnhold (kcal).  Det finnes også diverse tabeller hvor man kan finne næringsinnhold av matvarer hvor det ikke finnes innholdsdeklarasjon (brødskiver, frukt, grønnsaker etc).

Det kostholdet du beskriver over er neppe det du spiser i virkeligheten. F.eks. skriver du havregyn til frokost.  Spiser du bare havregryn eller har du melk og sukker/syltetøy/frukt oppi ? Drikker du ytterligere melk ved siden av ? Eller kanskje juice ?

Melk er enn viktig kilde til proteiner og inneholder over 3 gram/dl.  Melk inneholder i tillegg karbohydrater og fett (skummet er tilnærmet fettfri).

Det er ikke annet å gjøre enn å sette seg ned å lære seg å regne ut hva du får i deg. Når du har funnet ut hvor mye proteiner du får i deg fra ordinært kosthold kan du regne ut hvor mye proteinpulver du skal spise i tillegg. Du må selvfølgelig bestemme deg for hvor mye proteiner du ønsker å spise hver dag.

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #17 : 11. mars 2005, 12:21 »
Havregrynen inneholder: Skummet melk, og varier mellom rosiern og\eller bananer. Ikke sukker eller syltetøy
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Protein pulver og fett %?
« #18 : 12. mars 2005, 14:21 »
At man MÅ ha minst 2.5 gram/kg har du selvfølgelig ikke noe belegg for å si. Forsøk å si at du tror man trenger 2.5 gram/kg neste gang. Forøvrig kunne det jo vært interessant å høre hvorfor du mener at man trenger minimum 2.5 gram/kg.

Jeg undersøkte litt, og du har faktisk helt rett. Det er ingen studier som sier at vanlige personer skal ha så mye protein. Det rare er jo det, at alle treningssider jeg har komt borti, har anbefalt et inntak på 2-2.5 g proteiner per kroppsvekt. Ta TN for eks. Det er til og med en artikkel på denne siden som tilsier det. Som sagt, rare greier, for jeg har blitt fortalt dette hele tiden.

Jeg anbefaler å lese "Protein bibelen" på bodybuilding.com:
http://www.bodybuilding.com/fun/planet4.htm

Hvorfor i helvette har ingen fortalt meg dette før? Da trenger jeg ikke å spise så sinnsykt mye.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!