Skrevet av Emne: Protein pulver og fett %?  (Lest 2085 ganger)

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

Protein pulver og fett %?
« : 08. mars 2005, 21:49 »
Heisann
Jeg er en gutt på 18 år. Veier ca 80 -> 81kg, er 182cm høy.
Jeg lurer på er det lurt å ta protein pulver mens jeg er på deff? Og hvilke dosering og evt merke osv anbefaler dere?

på forhånd
-Takk
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Protein pulver og fett %?
« #1 : 08. mars 2005, 22:38 »
Det er lurt å ta proteinpulver på deff hvis du trenger mer proteiner en du får i deg via maten.
For å finne ut om du trenger det må du sette opp en diett.

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #2 : 09. mars 2005, 08:56 »
Litt vanskelig å sette opp en diet for meg, da jeg bor hjemme. Må da spise mors mat:) Men spiser 1 skål med rosiner og havregryn til frokost, deretter spiser jeg frukt ca hver 2. time. Tar deretter kreatin pulver 30 min før trening og rett etter. Middag er vel vanlig norsk middager.  Etter styrke trening spiser jeg en banan samt appelsin juice. (meieriens enten med eller uten fruktkjøtt.. varierer). Som dere ser så er det mye frukt jeg spiser nå, da burde jeg kanskje ta protein pulver? evt hvor ofte og hvor mye osv?

Jeg tar _NÅ_
Kreatin - proteinfabrikken sitt.
EFA omega. (en spise skje før frokost sammen med en koppkaffe, så en spise skje om kvelden)
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #3 : 09. mars 2005, 12:34 »
Kostholdet ditt fremstår som proteinfattig synes jeg. Hvis du er på deff er det svært viktig å få i seg tilstrekkelig med proteiner. Dette vil redusere tap av muskelmasse. Kutt ned på karbohydrater og fett i stedet.

Kreatinet ville jeg ha byttet ut med et skikkelig kosthold og/eller proteintillskudd.

I den grad kreatin har noen virkning må i hvert fall kostholdet være på plass.

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #4 : 09. mars 2005, 14:31 »
Jeg spiser vel bra, men har ikke noe fast oppsett, da blir jeg lei og sklir helt ut. Spiser sundt og ikke for mye. Drikker mye vann. Blir vel proteinpulver over helga! må få tak i noen smaksprøver først! nekt å kjøpe 3kg så greier jeg ikke smaken. Kanskje de har smaksprøver på sunkost osv?
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #5 : 09. mars 2005, 22:27 »
Litt vanskelig å sette opp en diet for meg, da jeg bor hjemme. Må da spise mors mat:) Men spiser 1 skål med rosiner og havregryn til frokost, deretter spiser jeg frukt ca hver 2. time. Tar deretter kreatin pulver 30 min før trening og rett etter. Middag er vel vanlig norsk middager. Etter styrke trening spiser jeg en banan samt appelsin juice. (meieriens enten med eller uten fruktkjøtt.. varierer). Som dere ser så er det mye frukt jeg spiser nå, da burde jeg kanskje ta protein pulver? evt hvor ofte og hvor mye osv?

Jeg tar _NÅ_
Kreatin - proteinfabrikken sitt.
EFA omega. (en spise skje før frokost sammen med en koppkaffe, så en spise skje om kvelden)

Slik du beskriver kostholdet ditt får du omtrent bare i deg proteiner til middag (hvis middagen inneholder kjøtt eller fisk).

Havregryn og rosiner inneholder stort sett bare karbohydrater. Selv om jeg antar du har melk i havregynen så blir det ikke så mye proteiner ut av det.  Frokosten din består maks av 10 gram proteiner.

Fruktmåltidene består av tilnærmet null gram proteiner.

Under middagen tipper jeg du maks får i deg 30 gram proteiner.

Virker som om du også spiser frukt til kvelds.

Ser for meg ut som om du neppe kommer over 50 gram proteiner om dagen og det er knapt nok til å vedlikeholde muskelmassen når du holder jevn vekt.

Under slanking vil du garantert miste mye muskelmasse sammen med fettet. Dettte medfører at forbrenningen din faller (muskler forbrenner i motsetning til fett kalorier) og du vil da risikere hurtig vektoppgang når du evnt. vender tilbake til ordinært kosthold.

Forsøk å få i deg minium 1.5 gram protein/kg. For en person på 80 kg tilsvarer det 140 gram per dag eller rundt 30 gram proteiner til hvert måltid hvis du spiser 5 ganger om dagen.

Hvis du ønsker å opprettholde ditt nåværende kalorinntak så må du redusere inntaket av karbohydrater (og evnt fett) for å få plass til den økende proteinmengden.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Protein pulver og fett %?
« #6 : 09. mars 2005, 22:43 »
Proteiner er det viktigste å få i seg på deff, nettopp for å opprettholde muskelmasse.
Jeg har også samme problemet som deg, når det gjelder og få i meg mye skikkelig mat. Jeg lager aldri til kylling, biff og den slags. Jeg får bare i meg mat som er enkel å lage. Mine tips er å kjøpe inn mat som er enkel å tilbrede. Personlig spiser jeg tunfisk, kesam, cottage cheese og eggerøre, som alle har en næring på over 10% protein (tunfisk har 28%).

Så du må ikke gi opp, det fins også proteinrik mat av den enkle typen. I tillegg så går det jo alltids an å mase på mamma om kjøtt til middag. Smiley
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #7 : 09. mars 2005, 23:39 »
Slik er en typisk dag for meg.

Frokost:
Havregryn m/skummet melk, litt syltettøy og en banan
EfaOmega og ca 20 gram proteinpulver rørt ut i 2 glass med skummet melk

Lunsj:
a) En snau tunfiskboks, to brøskiver, to glass skummet melk eller
b) En omlett m/3 egg. 2 brødskiver, 2 glass med melk. 10 gram proteinpulver eller
c) Kyllingfillet og ris eller
d) To brødskiver + 2 glass skummet m 20 gram proteinpulver. (latskapslunsjen)

Mellommåltid:
En banan + 30 gram proteinpulver oppløst i i 3 dl skummet.

Middag:
Det som konemor lager. Sper på med 1-2 glass skummet med 10-20 gram proteinpulver hvis det er lite proteiner i maten.


Kvelds:
2 brødskiver med pålegg. 2 glass skummet med 20 gram proteinpulver. EfaOmega.

De dagene jeg trener så tar jeg en shake med ca 60 gram karbo og 30 gram protein rett etter treningen. Dette kommer i tillegg.

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #8 : 10. mars 2005, 11:16 »
Takk for mange svar! Jeg kommer til å bestille proteinpulver på Lørdag. Burde jeg slutte med deffinga til jeg får proteinpulveret i hus? med tanke på at da vil jeg ikke miste så mye muskel masse. Jeg trener også en times tid før frokost. Da på steppemaskin \ tredemølle. Med moderat hastighet, slik at jeg forbrenner fett istede for muskler  dry
Mine spm er da:

1. Hvor mye proteiner burde jeg ta per dag? veier 80 -> 82 kg?
2. Hvilket merke osv på proteinpulveret er "best"?
3. Burde jeg vente med deffinga til jeg har fått tak i protein pulver?
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #9 : 10. mars 2005, 12:37 »
1)
Undersøkelser viser at et inntak på mellom 1.5 og 2.0 gram/kg ser ut til å være ideelt. Enkelte hevder hardnakket at høyere inntak er å foretrekke, men så langt har jeg ikke sett noen veldokumentert argumentasjon for dette utover at et par sværeinger (som sannsynligvis går på dop) spiser mye mer. Noen mener også at under deff bør man redusere karbohydratbehovet ytterligere til fordel for proteiner og anbefaler opp mot 2.5 gram/kg. I og med at du kommer fra et lavt ståsted så kan du jo øke opptaket litt gradvis. Forsøk med 100 gram først og øk deretter til et sted i det anbefalte intervallet.  Mange føler også et visst ubehag hvis de spiser for lite karbohydrater.

2)
Her er det mange oppfatninger. Jeg ville ha anbefalt deg å starte med et godt all round pulver. Et slikt pulver bør etter min mening primært bestå av kasein.  www.tn.no selger et rimlig pulver som kalles Basic. proteininnholdet er sammensatt av 80% kasein og 20% myse. Pulveret inneholder relativt lite fett og karbohydrater,- noe som er et viktig poeng når du er på deff.  Mange vil mene at Myse uansett er å foretrekke.

3) Synes ikke det er noen grunn til å vente med deffinga, men du kan jo legge om kostholdet litt. Forsøk å få i deg mer proteiner og færre karbohydrater. Frukt er sunt, men for mye frukt blir fort for mange karbohydrater. Drikk mer skummet melk og spis tunfisk på boks (billig og bra).

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #10 : 10. mars 2005, 18:34 »
Takker for gode svar ! Wink headbang
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Protein pulver og fett %?
« #11 : 10. mars 2005, 22:52 »
2.5 g protein kroppsvekt, skal man minimum ha om man vil bygge skikkelig med muskler. Når det gjelder sværinger så får de mest fanatiske i seg over 5 g per kg kroppsvekt. Hvis man veier 80kg bør man få i seg 200g proteiner per dag, noe som er lett om man har støtte fra proteinpulver. Jeg vil tro det er enda viktigere å få i seg nok protein, når man deffer, fordi det er den andelen som opprettholder muskelmassen når man spiser lite karbs og fett.

Jeg veier i underkant av 90kg og jeg inntar mer enn 200g proteiner hver dag, noe som funker bra.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Protein pulver og fett %?
« #12 : 11. mars 2005, 00:38 »
At man MÅ ha minst 2.5 gram/kg har du selvfølgelig ikke noe belegg for å si. Forsøk å si at du tror man trenger 2.5 gram/kg neste gang. Forøvrig kunne det jo vært interessant å høre hvorfor du mener at man trenger minimum 2.5 gram/kg.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Protein pulver og fett %?
« #13 : 11. mars 2005, 02:23 »
At man MÅ ha minst 2.5 gram/kg har du selvfølgelig ikke noe belegg for å si. Forsøk å si at du tror man trenger 2.5 gram/kg neste gang. Forøvrig kunne det jo vært interessant å høre hvorfor du mener at man trenger minimum 2.5 gram/kg.

Helt enig. Man skal lete godt for å finne noen studier som konkluderer med noe mer enn 1.6-1.8 gram/kg.

Jo mer jeg leser om dette, jo mer overbevist blir jeg om at et moderat proteininntak er å foretrekke. Vi har acidosisstudiene. I tillegg finnes det klare sammenhenger mellom testosteronnivå og proteininntak: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=21814.0

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Protein pulver og fett %?
« #14 : 11. mars 2005, 08:53 »
baaaah: jeg har et "normalt" sundt kosthold, aner ikke hvor mye proteiner jeg får i meg, men om jeg spiser:

frokost: havregryn
kl 10: frukt
kl12: brødmat med ev.t ost
kl 14 -> 15 frukt
kl 16 -> det mor lager til middag
rett etter trening tar jeg banan og drikker litt appelsin juice
til kvelds er det frukt\brød mat eller ingen ting.

Tar : Kreatin og EFA omega.

spm er da, hvor mye proteinPULVER burde jeg ta pr dag, ikke hvor mye proteiner jeg burde da i løpet av en dag, men hvor mye _pulver_. Og hvilket merke anbefaler du da jeg er på deff og samtidig vil ha volum\ vedlikeholde det jeg har fra før
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!