Skrevet av Emne: Hvordan trene for å bli en god bokser?  (Lest 21430 ganger)

Utlogget thebarbarian

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

  • CONAN!!!
Hvordan trene for å bli en god bokser?
« : 16. mars 2005, 20:11 »
Jeg har trent styrke i nesten et år nå. Er 17år,1.77 høg, veier 69kg. Tar 80 i benk og savner fremgang der. Nå har jeg begynt med litt boksing. Jeg har ikke mulighet til å bli medlem i en bokseklubb fordi jeg bor litt avsides til. Embarrassed Har kjøpt boksesekk, hansker, håndleddsbeskyttere osv. Har også sparringspartnere. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan bruke styrketreningen min til å bli en bedre bokser! Jeg trener en del nedtrekk, barbell row og selvfølgelig biceps, triceps, bryst. Jeg har også investert i hoppetau og prøver å få kondisen up ang going 2thumbsup Er det noen spesielle øvelser som boksere trener spesielt på for å slå hardere og holde ut lengre i ringen? Håper på svar.

Mvh. Thebarbarian Food Drikke
KNOCK U DOWN!

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #1 : 16. mars 2005, 20:44 »
LEs Boxer sin post nedenfor her om vekttrening for å øke eksplosiviteten.

For slagkraft har teknikk veldig masse å si, og det er vanskelig å lære det på egenhånd. Prøv å finn gode instruksjonsvideoer på nettet siden du ikke kan trene skikkelig, det er bedre enn ingenting. Og til slutt 2 gode tips: hold alltid guarden oppe og flittig hoftebruk/kroppsrotasjon=harde slag.

Det finnes forresten masse bokseforum rundt omkring. Er sikkert ikke dumt å spørre spørsmål der.
sjokk og vantro

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #2 : 28. mai 2005, 21:06 »
vekt trening

benkpress smalt grep
triceps pushdown
biceps curl
nedtrekk
knebøy
militærpress
markløft
skulder uthev

egen vekt

spensthopp
pushupps
kretser
flaks
sit upps
chins
dipps

dette er gode øvelser for boksing

synes personlig vektrening er oppskryt
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #3 : 28. mai 2005, 21:27 »
hva mener du med at vekttrening er oppskrytt? Smiley sånn med tanke på at de aller fleste her inne vil si det motsatte mener jeg.. så har du vel noen veldig sterke argumenter på lur?


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #4 : 29. mai 2005, 04:00 »
synes vekttrenings er mindre viktig innen kampsport enn det folk gir uttrykk for.

Trener ikke vekter sjæl og er storfornøyd.

for min del kommer jeg langt nok med pushupps, dipps, chins osv og sekk jævlig mye sekk.

he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #5 : 29. mai 2005, 04:03 »
vel, hva baserer du dette på? noen spesiell treningsfilosofi som gjør at du mener du får større grad av eksplosiv styrke uten å trene med vekter..? Du har erfaring fra å trene med styrke over lengre tid og kan vise til resultater av negativ art..? du har sett på studier som viser dette? eller er det instruktøren din som har kommet med eventyrhistorier som at "styrketrening gjør at du blir treg" og annet vås.. ? Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Apebarn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #6 : 29. mai 2005, 12:48 »
Dette har vel litt med vektklasser å gjøre, unge boksere kan gjøre det godt i lavere vektklasser, siden reaksjonsevnen slutter å utvikle seg i slutten av tenårene. Deretter kan man bare vedlikeholde den. I høyere vektklasser har styrke en del mer å si da dette er noe som ikke slutter å utvikle seg(hvis man vil).

De aller fleste boksere trener styrke, men man kan få god utbytte av annen trening også, særlig i lavere vektklasser.

En annen ting, i høysesongen da man trener som mest, har man gjerne ikke tid til restitusjon etter styrketrening. Man må kjøre litt roligere.

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #7 : 29. mai 2005, 15:49 »
Vekttrening er ingen nødvendighet for å bli god, men tenker du å gå helt til topps, kan det nok trenges. Vekttrening kan gjøre at du blir seig hvis du trener seige øvelser, men det samme gjelder når du trener med kroppsvekt. Jeg kan ikke se at å betale masse penger for å trene på studio er noe man trenger å gjøre, med mindre man har veldig mye penger til overs. De aller fleste vil klare seg godt med øvelser man kan gjøre hjemme hvis de bare har psyken til å gjennomføre dem flere ganger i uken gjennom flere år. Men dette er det heller få som har, så da vil egentlig Ola Nordmann ha mer utbytte av studio.
Lift heavy or go home!

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #8 : 29. mai 2005, 15:57 »
Ellers vil jeg anbefale thebarbarian å trene spesielt mye hurtighet og kondisjon. Legg belastning på benkpress slik at du kan kjøre maks antall reps på 30 sek. og være helt knust etterpå. Denne øvelsen hører jeg russiske judoutøvere bla.a. bruker. Sikkert genial til boksing. Armhevninger med klapp er bra. Helst høyt antall. En annen smart ting er å finne en stige og trene bena med å hoppe hurtig i forskjellige mønster gjennom trinnene.
Lift heavy or go home!

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #9 : 29. mai 2005, 22:59 »
Skal man bli maksimalt eksplosiv må man kjøre med langt høyere belastning enn det kroppsvektsøvelser kan gi deg. Øvelser som markløft/knebøy/utfall/benk/skulderpress er utrolig viktige om man skal få en komplett fysikk for kampsport. For deg som driver med en kampsport der kast står i sentrum er jo side-mark og mark øvelser du burde titte nærmere på (vamonos). Det å avskrive styrke som unødvendig blir veldig lite rasjonellt og tyder på at myter og tradisjoner blir viktigere enn pragmatikk og funksjonalitet.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Airbear

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #10 : 30. mai 2005, 00:22 »
Fotarbeidet er det du må begynne med, Nytter ikke å slå før du kan står bra =P

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #11 : 30. mai 2005, 07:40 »
altså, man må jo lære seg å krype før man kan løpe 100m også.. men vi kan ikke gi folk råd om kryping når de vil ha råd om å løpe 100m.. man må kunne forutsette en grad av forkunnskap.. Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #12 : 31. mai 2005, 09:15 »
Skal man bli maksimalt eksplosiv må man kjøre med langt høyere belastning enn det kroppsvektsøvelser kan gi deg. Øvelser som markløft/knebøy/utfall/benk/skulderpress er utrolig viktige om man skal få en komplett fysikk for kampsport. For deg som driver med en kampsport der kast står i sentrum er jo side-mark og mark øvelser du burde titte nærmere på (vamonos). Det å avskrive styrke som unødvendig blir veldig lite rasjonellt og tyder på at myter og tradisjoner blir viktigere enn pragmatikk og funksjonalitet.

Jeg mener hurtighet og utholdenhet er det viktigste hos en bokser. Skal det trenes med belastning, bør det ikke være mer enn at man kan skyte vekten/stanga raskt opp. Styrke er også viktig, men hva hjelper det med styrke om motstander er rask nok til å unngå slagene?

Siden jeg driver med judo har jeg valgt ut noen øvelser som jeg trener på i tillegg til basisen min: rask roing, en selvutviklet type sykle-situps og chins. Nå nylig har jeg også begynt med benpress og joggeturer. Ellers trener jeg med ganske høyt antall repetisjoner. 10+ og helst 13. Har hørt fra flere hold at jeg heller burde trene hurtighet med lettere vekter, men jeg vil jo bli sterk også. Øvelsene jeg har for judoens del trener jeg hurtig.

Apropos fotarbeidet, må jeg si at jeg ikke blir særlig imponert over tungvektsboksere i ringen. Når de trener, hopper de tau som om de ikke gjør annet om dagene, men når de kommer i ringen er føttene solid plantet på bakken. Jeg synes boksing i lettere klasser er mye mer interessant å se på. De er raskere og har utrolig mange fine teknikker. Har ofte hatt lyst å starte med boksing selv, men jeg hører man mister en bunch med hjerneceller dersom man går mye kamp? Dessverre er nå karakterstatus på skolen slik at jeg ikke har råd til å miste de få cellene jeg har igjen... :Smiley
Lift heavy or go home!

Utlogget Jimmy Jazz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #13 : 31. mai 2005, 10:30 »


Jeg mener hurtighet og utholdenhet er det viktigste hos en bokser. Skal det trenes med belastning, bør det ikke være mer enn at man kan skyte vekten/stanga raskt opp. Styrke er også viktig, men hva hjelper det med styrke om motstander er rask nok til å unngå slagene?

Siden jeg driver med judo har jeg valgt ut noen øvelser som jeg trener på i tillegg til basisen min: rask roing, en selvutviklet type sykle-situps og chins. Nå nylig har jeg også begynt med benpress og joggeturer. Ellers trener jeg med ganske høyt antall repetisjoner. 10+ og helst 13. Har hørt fra flere hold at jeg heller burde trene hurtighet med lettere vekter, men jeg vil jo bli sterk også. Øvelsene jeg har for judoens del trener jeg hurtig.

Apropos fotarbeidet, må jeg si at jeg ikke blir særlig imponert over tungvektsboksere i ringen. Når de trener, hopper de tau som om de ikke gjør annet om dagene, men når de kommer i ringen er føttene solid plantet på bakken. Jeg synes boksing i lettere klasser er mye mer interessant å se på. De er raskere og har utrolig mange fine teknikker. Har ofte hatt lyst å starte med boksing selv, men jeg hører man mister en bunch med hjerneceller dersom man går mye kamp? Dessverre er nå karakterstatus på skolen slik at jeg ikke har råd til å miste de få cellene jeg har igjen... :Smiley

Det å miste hjerneceller grunnet boksing er overdreven propaganda fra Staten Wink Han ukraineren (husker ikke hva han heter) som gikk mot Evander Holyfield, har jo blant annet doktorgrad i biologi (eller liknende). Jeg ville tro at dette krever en god del hjerneceller....

Hjelp meg litt nå folkens, hva heter han fyren? Han har også en bror som bokser... De var med på Grand Prix-showet forresten...

Edit: De sang ikke...uheldigvis

Utlogget kira

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 342

  • punish this
SV: Hvordan trene for å bli en god bokser?
« #14 : 31. mai 2005, 11:15 »
Det at man mister hjerneceller virker ganske usannsynlig. Tror du mister flere hjerneceller ved en vnlig lørdgasfyll enn under en boksekamp.

Det som derimot er faren du mest sannsynlig tenker på er når man blir knocket og får en hjernerystelse.
Ved for mange hjernerystelser så kommer faren for hjerneskade.

Noen med fagkunnskap på området som kan hjelpe meg med å utdype dette?
pain is only weakness leaving your body

Proud member of Team Valhall


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!