Skrevet av Emne: Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!  (Lest 1304 ganger)

Utlogget oxilo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« : 23. mars 2005, 14:40 »
Jeg har kjøpt meg karbohydrater, protein og kreatin. Jeg trenger litt hjelp til å finne ut når jeg skal ta hva, hvor mye og hvor ofte...

Jeg har hatt protein og kreatin en stund, og har tatt det blandet i en shake. Den shaken har jeg tatt morgen og kveld, og når jeg kommer hjem fra trening. Kan jeg blande karbohydrater også i den shaken ? bare kjøre litt mer melk oppi eventuelt ?

Har i tillegg begynt å spise masse mat (6 måltider pr. dag), pluss masse bananer og yoghurt. Spiser også en del nøtter. Trener mandag, onsdag og fredag. Ser dette ut som et greit opplegg for å øke i vekt ?

Altså: jeg er ute etter et opplegg på når jeg skal ta hva, og hvor mye... Smiley Gode svar vil bli honnorert !
Nytt norsk golfforum på www.istooy.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« #1 : 23. mars 2005, 14:46 »
Når det gjelder dosering er det litt avhengig av kroppsvekt og forbrenning, hvordan og hvor mye du trener etc.
Etter min mening kan du gjøre det enkelt; bland protein (35-40gram), karbs (1-1.2 gram per kg kroppsvekt) og kreatin i samme shake. En annen løsning som jeg personlig synes er grei er å la det meste av karbsen være i en annen drikkeflaske som jeg drikker av den siste halvdelen av økta og ved avslutning av trening, før jeg tar protein. Et overanalysert tema, men fortsett å spise godt og få i deg dette rett etter trening, så har du et utmerket grunnlag.

Utlogget oxilo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

SV: Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« #2 : 23. mars 2005, 14:54 »
Takk for bra svar! Var slik jeg tenkte jeg skulle gjøre det, men har hørt en eller annen plass at det ikke skulle være så bra å blande karbsen sammen med protein og kreatin, men det går altså fint ? Da tror jeg jeg kjører opplegget slik:

Morgen: Protein + kreatin + karbohydrater
Under/rett etter trening: Karbohydrater
Etter trening: Protein + kreatin /// + 1 banan
Kveld: Protein + kreatin + karbohydtater

Ser den grei ut ?
Nytt norsk golfforum på www.istooy.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« #3 : 23. mars 2005, 15:03 »
Takk for bra svar! Var slik jeg tenkte jeg skulle gjøre det, men har hørt en eller annen plass at det ikke skulle være så bra å blande karbsen sammen med protein og kreatin, men det går altså fint ? Da tror jeg jeg kjører opplegget slik:

Morgen: Protein + kreatin + karbohydrater
Under/rett etter trening: Karbohydrater
Etter trening: Protein + kreatin /// + 1 banan
Kveld: Protein + kreatin + karbohydtater

Ser den grei ut ?

Du kan gjerne blande karbs med prot. i samme shake, du kan på samme måte ha det hver for seg men innta det med kort mellomrom. Det er vel bare et praktisk problem om du blander det i samme shaker (det kan bli litt mye pulver i samme shaker...oppsettet ditt ifm trening er bra).

Hvis du strever veldig med å legge på deg, kan det være greit med et rikt inntak av karbo, men jeg ville personlig råde deg til å la karbs på morgen og ordinære måltid komme fra forskjellige kilder, noen meieriprodukter, og ikke minst frukt og grønnsaker. Sent på kvelden ville jeg også unngått raske karbohydrater, men så kan det også være at jeg har en mye treigere metabolisme enn deg. Det er mest vanlig å spise "langsomme" proteiner (kasein, kylling, egg) før leggetid, og unngå særlig karbs her (mye insulin ved leggetid-lettere fettlagring og endel andre konsekvenser). Vil også sterkt anbefale deg å spise en god del sunt fett på ettermiddag/tidlig kveld, særlig hvis du synes at du bør legge på deg. Ta tran-det er et viktig tilskudd! Du vil finne enormt mye informasjon om dette under kosthold og kost-tilskudd her på forumet-
Lykke til!

Utlogget Showdax

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

SV:Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« #4 : 23. mars 2005, 16:44 »
3 egg,
40g proteinpulver,
3g kreatin,
Lett melk,
3ts biovit,
Blandes,drikkes.Drikke: Drikke
Legger meg.sover som en sten.

 :18smileysleep: :18smileysleep: :18smileysleep: :18smileysleep: :
 Morgen = Samme greia.
Den eneste måten å bevare sin helse på, er å spise det du ikke har lyst på, drikke det du ikke liker og gjøre det du ikke må.

Utlogget oxilo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 309

SV: Trenger hjelp med doseringer av kosttilskudd!
« #5 : 24. mars 2005, 12:30 »
Så jeg bør egentlig ta karbohydrat-pulver bare rett etter trening? Og de dagene jeg ikke trener tar jeg ikke karbs-pulver i det hele tatt ?  Huh
Nytt norsk golfforum på www.istooy.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!