Skrevet av Emne: Vond ankel?  (Lest 8552 ganger)

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Vond ankel?
« #15 : 04. mars 2005, 00:28 »
Synd at Etta fikk sin ankel feilvurdert, men dette skjer jo heldigvis ikke så ofte..

Men når det er sagt, så må vi roe ned et hakk med tanke på røntgen etc...Man kan ikke ta MR og røntgen av hver eneste ankelforstuvning! Om det skal tas røntgen eller ikke, vurderes av legen. Hvis alle skulle fått røntgen av sine forstuvninger så hadde helsevesenet vært konkurs for lenge siden. I tillegg hadde ventelistene vært 100 ganger så lange som idag! Det er ikke spesielt bra å bli utsatt for unødig røntgenbestråling, og på landsbasis ville dette i verste fall kunne medføre en økning i krefttilfeller! Dette gjelder jo ikke MR som ikke er farlig, men derimot mye dyrere og mer ressurskrevende enn røntgen. Det krever jo i sin tur at man må prioritere hvem og hvilke skader som har mest nytte av et MR bilde. Det er neppe ankelforstuvninger som bør gå foran i køen der, nei.

Ut med røntgen, inn med den kliniske undersøkelsen!
Nei, heldigvis skjer det ikke ofte. Men, leger har en tendens til å undervurdere ankelskader.

Jeg mener ikke å sende en hver forstuing til røntgen og MR, men når man ikke kan gå på foten på grunn av kraftig overtråkk (leste jeg riktig, at hun falt ned trappen?), da er det bedre å være på den sikre siden, spesielt med et så vanskelig ledd som ankelen. Nå er nok jeg blitt heller farget av min egen situasjon, der jeg blåste i at det gjorde vondt, det var jo normalt etter overtråkk, selv etter 2-3 månder. Har lært  Doktor


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Vond ankel?
« #16 : 04. mars 2005, 00:31 »

Takk for tøyingstipset! Uffa meg da... Ikke en god oplevelse akkurat! Hun ble henvist både til røngten og MR med en gang, og røngtenbildene viste ingenting, MR resultatene har vi ikke fått enda, men nå går hun vanlig og kjenner ingenting.

Kan jo bare si at jeg har vært på Galdhøpiggen 40 ganger, i all slags vær og til alle årstider, og jeg kan skrive under på at det hadde jeg ikke klart med brukket ankel! Den får du honnør for!!!  2thumbsup


Bra at røntgenbildene var rene. Satser på at MR resultatene også er bra, ettersom hun nå kan bruke beinet igjen.
Jo, takk  Cheesy Føreren vår trodde ikke jeg kom til å klare det, og det gjorde meg desto mer bestemt på å klare det  Dance


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Vond ankel?
« #17 : 04. mars 2005, 00:36 »
Nei, heldigvis skjer det ikke ofte. Men, leger har en tendens til å undervurdere ankelskader.
Jeg mener ikke å sende en hver forstuing til røntgen og MR, men når man ikke kan gå på foten på grunn av kraftig overtråkk (leste jeg riktig, at hun falt ned trappen?), da er det bedre å være på den sikre siden, spesielt med et så vanskelig ledd som ankelen. Nå er nok jeg blitt heller farget av min egen situasjon, der jeg blåste i at det gjorde vondt, det var jo normalt etter overtråkk, selv etter 2-3 månder. Har lært Doktor

Synd det gikk dårlig med din ankel, men er ikke enig i at leger generelt har en tendens til å undervurdere ankelskader. Tvert imot viser undersøkelser at det taes for mange røntgenbilder fordi gode diagnostiske protokoller som Ottawa-reglene, som har til hensikt å "sile ut" de som faktisk trenger røntgen, ikke brukes godt nok. På flere sykehuspoliklinikker taes det røntgenbilder av absolutt alle ankelovertråkk, til og med før de får snakke med legen.

Når man ikke kan gå i det hele tatt etter en ankelovertråkk, er det absolutt indikasjon for røntgen. Manglende evne til belastning er et av Ottawa-kriteriene.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vond ankel?
« #18 : 04. mars 2005, 20:04 »

Jo, takk Cheesy Føreren vår trodde ikke jeg kom til å klare det, og det gjorde meg desto mer bestemt på å klare det Dance

Hehe, jeg anbefaler deg å ta deg en tur til - med frisk ankel, det er verd opplevelsen, men den blir nok bedre når du kan gå uten smerter og problemer! Takk for svarene dine!  2thumbsup

Utlogget Torgeir

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Vond ankel?
« #19 : 06. april 2005, 12:46 »
Hei, jeg tråkket over (på utsiden) for 3 uker siden i sammenheng med en dårlig landing etter et hopp i en basketkamp, kan bruke foten helt som normalt, men det er fortsatt litt vondt å f.eks slå litt på ankelen fra siden. Hvor lenge må jeg regne med at det vil gjøre vondt?   

Gikk litt med krykker den første uken for ikke å belaste foten, holdt den høyt og hadde på bandasje for å få ned hevelsen, ellers har jeg ikke gjort noe. Kan slå hælen hardt i gulvet uten vesentlige smerter, og kunne gå greit på foten uten veldige smerter allerede 2 dager etter overtråkket. Så jeg regner ikke med det har vært snakk om noe brudd, men litt usikker er jeg jo siden jeg ikke ba om røntgen på legevakten.

Ellers er foten fortsatt litt stiv, har kanskje vært litt for lite flink til å strekke på den, men det gjør jo også litt vondt å strekke for mye på den så derfor har jeg latt det være litt.

Hopper omtrent like bra/dårlig som før skaden, så jeg setter vel snart i gang med å trene spenst for fullt igjen..  Får vel også prøve litt balansetrening, er litt redd for å tråkke over på nytt.  Sist jeg tråkket over var for ca. 3 år siden, men det gikk jo over etter bare noen dager, var litt verre denne gangen..

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Vond ankel?
« #20 : 08. april 2005, 02:07 »
Det å lande på siden av foten gir en kraftig overtråkk, men ikke nødvendigvis brudd. Senene dine er overstrukket, og det gjør derfor vondt å tøye og strekke på ankelen. Det er viktig å gjøre dette, men ikke press deg for hard. Tøy og strekk så langt du klarer, uten at det gjør for vond. Touch så vidt borti smerte-terskelen av og til, og du vil merke at du etter tid får mer bevegelighet. Ta gjerne 15x3 innen hver øvelse hver kveld før du legger deg.
Balanse trening er viktig for at du skal trene opp nok styrke i ankelen, for å erstatte den støtten de nå tøyde senene tidligere utgjorde.

Lykke til med ankelen!


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vond ankel?
« #21 : 26. april 2005, 18:22 »
Noen jeg kjenner har falt og slitt av leddbåndene i ankelen. Siden legene ikke har funnet det ut, har vedkommende gått med dette siden i høst. Hva burde vedkommende gjøre nå? Operasjon? Opptrening?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Vond ankel?
« #22 : 26. april 2005, 18:26 »
Noen jeg kjenner har falt og slitt av leddbåndene i ankelen. Siden legene ikke har funnet det ut, har vedkommende gått med dette siden i høst. Hva burde vedkommende gjøre nå? Operasjon? Opptrening?

Kommer an på omfanget av skaden. På utsiden av ankelleddet finnes tre leddbånd: Lig. talofibulare anterius, lig. calcaneofibulare og lig. talofibulare posterius. Hvis alle tre båndene er røket og ankelleddet ustabilt, vil mange ha nytte av en stabiliserende operasjon/rekonstruksjon. Henvisning til ortoped el. lign. trengs for å vurdere dette, f. eks. via fastlegen.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vond ankel?
« #23 : 26. april 2005, 18:29 »


Kommer an på omfanget av skaden. På utsiden av ankelleddet finnes tre leddbånd: Lig. talofibulare anterius, lig. calcaneofibulare og lig. talofibulare posterius. Hvis alle tre båndene er røket og ankelleddet ustabilt, vil mange ha nytte av en stabiliserende operasjon/rekonstruksjon. Henvisning til ortoped el. lign. trengs for å avklare dette, via fastlegen.

H

Denne personen har vært hos fastlegen, som ikke kunne hjelpe. Ble henvist videre, og har stått i sykehuskø siden. Fikk beskjed idag om at leddbåndene er røket. Kunne det vært mulighet for vedkommende å ta kontakt med et sykehus som er med i fritt sykehusvalg eller noe? Leddet er helt ustabilt, og personen har hevelse og problemer med å tråkke på foten.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Vond ankel?
« #24 : 26. april 2005, 18:38 »


Denne personen har vært hos fastlegen, som ikke kunne hjelpe. Ble henvist videre, og har stått i sykehuskø siden. Fikk beskjed idag om at leddbåndene er røket. Kunne det vært mulighet for vedkommende å ta kontakt med et sykehus som er med i fritt sykehusvalg eller noe? Leddet er helt ustabilt, og personen har hevelse og problemer med å tråkke på foten.

Vedkommende kan selv velge hvilket sykehus/poliklinikk han/hun vil utredes og behandles ved, men henvisning må skje via fastlegen, som i sin tur kan være behjelpelig med å finne ut hvilket sykehus som har kortest ventelister. Man kan også selv finne ut av ventelistetid etc. ved å gå inn på ulike sykehus sine hjemmesider. Alternativ er utredning ved privatklinikk/spesialistsenter med ortopedisk kompetanse, som selvfølgelig koster mer, men kan til gjengjeld få fortgang i sakene.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Vond ankel?
« #25 : 26. april 2005, 18:39 »


Vedkommende kan selv velge hvilket sykehus/poliklinikk han/hun vil utredes og behandles ved, men henvisning må skje via fastlegen, som i sin tur kan være behjelpelig med å finne ut hvilket sykehus som har kortest ventelister. Man kan også selv finne ut av ventelistetid etc. ved å gå inn på ulike sykehus sine hjemmesider. Alternativ er utredning ved privatklinikk/spesialistsenter med ortopedisk kompetanse, som selvfølgelig koster mer, men kan til gjengjeld få fortgang i sakene. Smiley

H

TAKK HITman!!  Grin  Gull

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!