Skrevet av Emne: Merkelig smerte ved ankelen.  (Lest 3095 ganger)

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Merkelig smerte ved ankelen.
« : 22. mars 2005, 14:42 »
Tror neppe dette er plassen for dette, men jeg har vel ingenting å tape på å spørre Smiley

For 12 dager siden var jeg ute å kjørte på skia mine. Det var en fin dag i bakken og jeg skulle dra på skikkerlig med et langt hopp, og lange baklengs. Hadde gjort det samme hoppet flere ganger, men denne gangen skulle jeg hoppe 3-4 meter lenger, og dermed ble landinga hardere.
Jeg hoppa, og i det jeg skulle lande baklengs fikk jeg litt sleng på den ene skia, så jeg tråkka over på en rar måte. Jeg ble liggende i nesten ett minutt og var råsvimmel med en sinnsyk smerte i foten. Jeg klarte ikke å bevege den på 1 dag etterpå.
Nå 12 dager etter, så sliter jeg fortsatt med smertene. F.eks når jeg skal gå i ei trapp, så må jeg passe på å ikke presse hele fotflata ned mot trappetrinnet når jeg sparker i fra og tar steget opp. Da får jeg en merkelig smerte igjen.

Men skal legge til at i mellomtiden har jeg en gang vært nære på å tryne på isen. Da foten hadde blitt relativt bra igjen. Jeg hadde tryna om jeg ikke tok meg for med den vonde foten, (som jeg selvfølgelig glemte av var vond der og da) så jeg ga 110% for å holde meg på beina oppe. Og fikk en enorm smerte igjen.
Høres sikkert merkelig ut, men noen som kan si noe sånn omtrendt hva det kan være eller noen som har opplevd lignende? Jeg vil tro at en legetime er på sin plass nå, men tenkte jeg måtte prøve her også.

Så nå blir det enda mere overkroppstrening enn før :Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #1 : 22. mars 2005, 23:47 »
hmmm hvordan tråkket du over - på innsiden eller utsiden? hvis du skjønner hva jeg mener - hvis du kan gå nærmest normalt på den nå vil jeg tro at det ikke er noe som er røket iallefall i så fall blir må det være en mindre ruptur. Høres ut som en kraftig forstuvning/ overtrakk, men vanskelig å si noe uten undersøkelse - kom deg til lege å få det sjekket. Det jeg kan si du burde gjort imidlertid var jo selsagt å ha kjølt ned ankelen med en gang, få lagt kompress på, ikke tråkket på den  iallefall på 24 timer og holdt foten over hjertehøyde, men det er jo litt for send nå da.

Du kan i midlertid prøve å kjøle ned for smertelindring og hevelsesdempning.

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #2 : 23. mars 2005, 02:42 »
Takker for tilbakemelding.

Jeg tråkka over/landa på utsiden av ankelen. Var meget heftige greier blush
Hvis det ikke bedrer seg noe snart, så kommer jeg nok til å gå til en lege. Prøvde nedkjøling litt etter hendelsen.

Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #3 : 23. mars 2005, 02:47 »
nedisning skal helst skje med en gang / så fort som mulig og sammen med kompress og avlastning av det skadete området så fort som mulig...

ja få det sjekket hos lege....kan også være musklene i leggen som har fått seg en kraftig strekk....

god bedring iallefall. Ville trent litt balansetrening for ankelen når du er fit for fight igjen for å stabilisere og øke den nevromuskulære kontrollen slik at du kan forbygge at du får flere overtråkk igjen... hvis du skjeønner hva jeg mener.

lykke til og god bedring iallefall!

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #4 : 23. mars 2005, 15:34 »
nedisning skal helst skje med en gang / så fort som mulig og sammen med kompress og avlastning av det skadete området så fort som mulig...

ja få det sjekket hos lege....kan også være musklene i leggen som har fått seg en kraftig strekk....

god bedring iallefall. Ville trent litt balansetrening for ankelen når du er fit for fight igjen for å stabilisere og øke den nevromuskulære kontrollen slik at du kan forbygge at du får flere overtråkk igjen... hvis du skjeønner hva jeg mener.

lykke til og god bedring iallefall!

Takker nok en gang for svar.

Nedkjøling tenkte jeg ikke på der og da, var så svimmel og satt ut at jeg viste nesten ikke hvor jeg var, så det er nok noe annet som ble litt slått også blush Men prøvde nedkjøling da jeg kom ned igjen.
Føler meg bedre i dag, men langt i fra toppform, så jeg er ikke helt sikker på om det blir lege eller ikke.

Takk for det Smiley

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #5 : 23. mars 2005, 15:51 »
Har et balansebrett du kan låne til opptrening om du vil. Smiley

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #6 : 23. mars 2005, 16:39 »
Har man ikke balansebrett kan man stå på det svake benet på en eller flere vanlige sofaputer, gjør samme nytte! Smiley
Mål: OL i 2014

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #7 : 23. mars 2005, 16:48 »
Har et balansebrett du kan låne til opptrening om du vil. Smiley

Får vel komme å prøve det, da Smiley

Har man ikke balansebrett kan man stå på det svake benet på en eller flere vanlige sofaputer, gjør samme nytte! Smiley

Takker for tipset! Smiley

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #8 : 23. mars 2005, 18:01 »
Ut ifra det du beskriver (skademekanismen, kunne ikke bruke foten på et døgn, vondt 12 dager etterpå) kan det ikke utelukkes at du har et brudd, selv om du mest sannsynlig ikke har det. Slike brudd kan gi det vi kaller en "syndesmoseruptur", som igjen kan føre til ustabilitet i ankelleddet og evt. slitasjegikt, som er veldig plagsomt. Slike brudd bør behandles så fort som mulig for best resultat. Ville tatt meg en tur til legen temmelig raskt og få en undersøkelse for å utelukke dette, evt. med et røntganbilde. Etter 12 dager begynner det å haste litt.

H

Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #9 : 23. mars 2005, 20:38 »
Takker for svaret. Har hørt flere som har sagt at det kan være et lite brudd, så tror vel kanskje det er på sin plass med et legebesøk ja. blush Nok en gang takk! Smiley

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #10 : 20. april 2005, 09:38 »
Ting går fort her. Tenkte bare jeg skulle skrive hjem om hva det hele dreide seg om. Var nemlig til legen i dag, og etter en stund med klemming og kjenning osv. så fant legen min ut at det var leddbåndet ved ankelen som hadde fått seg en brutaaal trøkk. Fikk noen salveresept og slikt, så nå håper jeg det går veien snart. Skal påføre den 3 ganger daglig, og massere og gnu godt, i en periode til å beygnne med:)

Utlogget Torgeir

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #11 : 26. april 2005, 09:52 »
Dro du først til legen en måned senere? Jeg tråkka over for 6 uker siden og foten er fortsatt ikke helt god, fortsatt en liten hevelse på siden hvis jeg bruker den mye, f.eks har jeg gått litt på hælene for å trene litt balanse, ble ganske fort sliten og litt varm i ankelen da..   Håper den skal bli helt bra snart, men synes det tar lang tid.

Nå har jeg hatt influensa den siste uka i tillegg så hele kroppen er jo rimelig sliten. Kjedelige greier, har ikke fått trent ordentlig på lenge.

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Merkelig smerte ved ankelen.
« #12 : 26. april 2005, 17:16 »
Jepp, det tok desverre sin tid før jeg tok turen. Det skal ikke være enkelt vettu!
Jeg er ganske mye bedre i foten akkurat som jeg føler nå, men med litt for mye bevegelse så kjenner jeg noe av smerten kommer tilbake. Men satser på den er godt på vei i riktig retning nå. Synes dette tar utrolig lang tid jeg også, har tråkket over og alt slikt før, men aldri i nærheten av dette.

 Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!