Skrevet av Emne: Alkohol  (Lest 2125 ganger)

Utlogget ozi_mozi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Alkohol
« : 24. mars 2005, 14:21 »
Hvor ødeleggende er egentlig alkohol for treningen? Si jeg drikker en gang i uken, hvor stor forskjell vil det gjøre på fremmgangen om jeg drikker den dagen eller ikke?
The greatest feeling you can get is called the pump.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Alkohol
« #1 : 24. mars 2005, 14:25 »
I denne tråden finner du en del gode innlegg. Søk før du stiller sånne spørsmål! Wink

Utlogget Mr. Shanghai

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 917
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 917

SV: Alkohol
« #2 : 25. mars 2005, 02:45 »
Drikking en gang pr uke er helt greit off season


Konkurrerende utoever i AF

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Alkohol
« #3 : 25. mars 2005, 10:46 »
Drikking en gang pr uke er helt greit off season
Men her snakker vi kanskje ikke om en konkurrende utøver?
Han har vel ikke off/on season?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Alkohol
« #4 : 25. mars 2005, 10:55 »
Drikking en gang pr uke er helt greit off season

Veldig mengdeavhengig akkurat det. Smiley

Grøftefyll en gang i uka er ikke akkurat å anbefale.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol
« #5 : 25. mars 2005, 12:36 »
Hvor ødeleggende er egentlig alkohol for treningen? Si jeg drikker en gang i uken, hvor stor forskjell vil det gjøre på fremmgangen om jeg drikker den dagen eller ikke?

"Drikke en gang i uken" kan jo bety så mangt, fra et glass rødvin foran TV´n til skikkelig flatfyll og påfølgende skallebank i to dager. Spørsmålet ditt er et spørsmål om mengder, og generelt kan man jo si at jo mer og oftere du drikker, desto mer vil det gå ut over treningen. Hvor mye et visst alkoholkonsum vil gå ut over treningsframgangen vil variere fra person til person, og det vil være komplett umulig for meg å finne ut av dette for deg. Du må selv finne ut hvor tålegrensene dine går, og justere alkoholforbruket deretter. Selv tåler jeg ganske mye har jeg funnet ut  Grin , mens en kamerat av meg knapt kan drikke noe som helst før han får tilbakegang i treningen sin.

I korte trekk er det følgende som gjør at alkohol kan være skadelig for treningen:
*Dehydrerende effekt (kroppen taper væske)
*Toksisk virkning på cellenivå (cellene forgiftes)
*Endret hormonell respons
*Uhensiktsmessig matinntak under drikking og dagen derpå

Man kan motvirke en del av dette ved å drikke (vann!) og spise godt under og rett etter en fuktig tur på byen.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Rotta

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

SV: Alkohol
« #6 : 25. mars 2005, 12:54 »
Hvis jeg skal ut på fylla idag, er det da best for meg å trene nå på dagen eller å vente til søndag? Drikke

Mvh Rotta
Alder: 21 år
Høyde:188 cm
Vekt: 81 kg
Rotta`s
profil

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Alkohol
« #7 : 25. mars 2005, 12:57 »
Man kan motvirke en del av dette ved å drikke (vann!) og spise godt under og rett etter en fuktig tur på byen.  Smiley

H

Hvordan forklarer du egentlig at det skal være en fordel å spise rett etter en bytur ?? Den henger jeg ikke helt med på.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Rotta

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

SV: Alkohol
« #8 : 25. mars 2005, 13:25 »
Ingen som kan gi meg et svar på dette enkle spørsmålet Huh

Hehe God hleg
Alder: 21 år
Høyde:188 cm
Vekt: 81 kg
Rotta`s
profil

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol
« #9 : 25. mars 2005, 13:28 »
Hvordan forklarer du egentlig at det skal være en fordel å spise rett etter en bytur ?? Den henger jeg ikke helt med på.....

Hvor mange forklaringer vil du ha?  Wink Her er noen:

*Det vil redusere risikoen for dagen-derpå-syndromet med skallebank, kvalme etc. (Dette er basert på egne erfaringer, og en helt uomtvislelig sannhet for min egen del.)
*Etter en skikkelig tur på byen (med lite matinntak) er det greit å fylle på skikkelig før en laang natts lavkvalitets søvn og en påfølgende formiddag med dårlig appetitt. 14-16 timer helt uten mat har helt klart en nedbrytende virkning på kroppen, så hvorfor friste skjebnen?
*Jevnlig inntak av protein har da aldri skadet noen, har det vel..?  Wink Uten et eller to sene måltider på byen blir iallfall jeg liggende godt under det proteininntaket jeg til vanlig pleier å ligge på.

Hvis jeg skal ut på fylla idag, er det da best for meg å trene nå på dagen eller å vente til søndag? Drikke

Mvh Rotta

Dette er det forskjellige meninger på, men jeg pleier å trene samme dag som jeg skal ut. Dette fungerer helt klart bedre for meg enn å trene dagen derpå eller deretter.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Alkohol
« #10 : 25. mars 2005, 13:31 »
I utgangspunktet er jeg jo enig i det du skriver, men det er jo en fordel her også å begrense seg kraftig etter min mening. Kroppen har stort sett mer enn nok med å forbrenne alkoholen, og da settes jo forbrenningen av maten ned - selvfølgelig er det jo ikke noen fullstendig "shut-down" vi snakker om, men ting går ikke som normalt. Det regner jeg med du er enig i ??

Skallebank er en smal sak å fikse, det er snakk om nok vann det + en zyrtec eller 3.... Wink

Men jeg skulle likt å vite enda mer og detaljert hvor mye alkohol faktisk påvirker kroppens forbrenning og omsettning av andre næringstoffer også.

Selv mener jeg at det er den potensielle hormonelle påvirkningen som er viktigst her. Men det er min mening. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Alkohol
« #11 : 25. mars 2005, 13:36 »


Hvordan forklarer du egentlig at det skal være en fordel å spise rett etter en bytur ?? Den henger jeg ikke helt med på.....

Selv synes jeg det er ganske greit å få i meg litt godt med proteiner etter et fyll, uansett hvor hardt. Så jeg tar seksti gram kasein og vann før jeg legger meg. Jeg har ikke sett noen speifike tall, studier eller lignende på den fettlagringen som skjer når man drikker, men tviler på at ikke mye av de proteinene blir nyttiggjort. Better safe than worry. Fett eller karbohydrater gidder jeg ikke spise da.

Hvis jeg skal ut på fylla idag, er det da best for meg å trene nå på dagen eller å vente til søndag? Drikke

Uenig med HITman, jeg ville ventet til søndag. Men om du velger å trene i dag ville jeg gjort det ASAP.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol
« #12 : 25. mars 2005, 13:48 »
I utgangspunktet er jeg jo enig i det du skriver, men det er jo en fordel her også å begrense seg kraftig etter min mening. Kroppen har stort sett mer enn nok med å forbrenne alkoholen, og da settes jo forbrenningen av maten ned - selvfølgelig er det jo ikke noen fullstendig "shut-down" vi snakker om, men ting går ikke som normalt. Det regner jeg med du er enig i ??

Her er det nok en gang spørsmål om mengder. Hvis jeg har drukket såpass lite at jeg er 100% sikker på å fungere normalt dagen derpå, er jeg definitivt opptatt av det du her skriver. Men etter en skikkelig tur ut, hvor jeg vet at matinntaket dagen derpå blir skadelidende, er det om å gjøre for meg å putte i meg mest mulig mat før jeg legger meg. De påfølgende timene forbrenner jeg det jeg har spist og mer til uansett.  Wink

Skallebank er en smal sak å fikse, det er snakk om nok vann det + en zyrtec eller 3.... Wink

For meg er det snakk om mest mulig vann og mat. Zyrtec (og andre medikamentelle løsninger) har mye mindre effekt på meg iallfall, har prøvd.  Wink

Selv mener jeg at det er den potensielle hormonelle påvirkningen som er viktigst her.

Hormonell påvirkning er grunnleggende, ja. Alkohol fører til økte kortisolnivåer, samt i større mengder til økte noradrenalin- og adrenalinnivåer (du merker bl. a. økt hvilepuls), som alt i alt har en muskelnedbrytende virkning på kroppen. Et sent måltid vil være med på å motvirke dette også - insulinet som da skilles ut vil til dels motvirke den katabole effekten. Selve næringsemneomsetningen blir jo annerledes som du nevner, fordi kroppen prioriterer å bryte ned alkohol, hvilket fører til økt fettinnlagring, men dette betyr jo lite hvis du byturen og dagen derpå sett under ett blir liggende i kcal minus.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Alkohol
« #13 : 25. mars 2005, 13:53 »
Selv synes jeg det er ganske greit å få i meg litt godt med proteiner etter et fyll, uansett hvor hardt. Så jeg tar seksti gram kasein og vann før jeg legger meg. Jeg har ikke sett noen speifike tall, studier eller lignende på den fettlagringen som skjer når man drikker, men tviler på at ikke mye av de proteinene blir nyttiggjort. Better safe than worry. Fett eller karbohydrater gidder jeg ikke spise da.

Hmm...dette høres ikke dumt ut, iallfall dersom byturen har vært av det milde slaget.  Wink

Uenig med HITman, jeg ville ventet til søndag. Men om du velger å trene i dag ville jeg gjort det ASAP.

Hehe...denne diskusjonen har vi hatt før.  Wink Enhver må finne ut dette for seg selv, men jeg har iallfall funnet ut for min egen del at det mest optimale treningstidspunktet er bare noen timer før jeg skal ut. Dagen derpå er jeg ofte ikke i stand til å trene meningsfullt likevel.  Cheesy

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!