Skrevet av Emne: Boris Sheiko - Noen som har trent etter hans prinsipper?  (Lest 18473 ganger)

EvenS

  • Gjest
Hvilket nivå må man opp på for å trene markløft mer enn 1 dag i uken Huh Undecided

Man trener markløft 2 ganger pr. uke fra og med CMS-nivået. Beginners 1 og 2 har derimot bare en markøkt i uken.

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

Disse diskusjonene har man jo vært gjennom flere ganger tidligere, og jeg finner ingen grunn til å sette det ene over det andre så lenge folk er komfortabel med det de bedriver og de har en framgang de er fornøyd med. Slik jeg ser det er vel det viktigste at man trener med tanke på overskudd, og at man varierer mellom å trene med lette vekter og hurtighet og med tyngre vekter og seige løft. Programmet kan man kalle hva man vil Smiley
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Nå skal de sies at jeg ikke har prøvd Sheiko, men har veldig lyst å prøve. Som jeg så fra linken finnes det ulike programmer. En link er under.
http://www.butenko.org/workout.htm
En bakdel med Sheiko er at du vet ikke når du skal ha på utstyr og ikke, det er fint med Dietmar sine program.

Det er helt klart at et nybegynner prgram bør alle som har trent jevnt i et års tid klare. Prøver du imidlertid Sergey Mors program blir du for for sliten.

Siden Hege N ,kona til Ed Coan, er her så kan jeg fortelle at jeg har jeg prøvd hans anbefalinger med hell og bom en gang også.

Et viktigste er igrunn belastning ag avlastning innefor det nivået du er på. Og ikke vær redd for å tren lett nok, ca 70% av de som trener vekter er overtrent/trener for tungt.

Boris Sheiko program er mye bedre en det meste andre du finner i Body, M&F eller Flex iallefall så lykke til.!!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
selv er jeg tilhenger av russiske programmer av den enkle grunn at jeg har brukt disse og hatt veldig god fremgang.

http://www.butenko.org/workout.htm

Har kjørt a4 på borish sheiko beginners month 1 og 2 totalt to ganger. Og økt 27.5 og 30kg på totalen hver gang.

Første gang: 12.5kg i bøy, 5kg i benk og 10kg i mark

Andre gang: 10kg i bøy, 0kg i benk og 20kg i mark


Tredje gang modifiserte jeg programmet ut fra mine svakheter og økte også meget bra.

Omtrent 30kg på totalen den gangen også, skrev en detaljert rapport om det i loggen til einar gilberg for en stund siden, husker ikke de nøyaktige tallene.

men det kan absolutt anbefales. det eneste er at det kan være et stort volume (mange sett!) og at derfor kanskje er mer moderat dietmar program hadde vært på sin plass?

husk at det er viktig å skynde seg langsomt!

fremgang kan man få på hva som helst så lenge man trener bra.

man får fort vondt i ledd osv på sheiko programmet fordi det er så mye trening. derfor er det bra å ha et kosthold med mye fett og gjerne ta tilskudd av chondroitin og glucosaminesulfat, (kosttilskudd som er bra for regenerering av brusk i ledd osv).

det er jo bare til å sette i gang og prøve om man er nysgjerrig!


må forresten lovprise smolov squat routine som jeg har kjørt to ganger med to års mellomrom. det er hardt som et helvete, men gir utrolige resultater.

gang 1: 3mnd fra 172.5 til 200kg

gang 2: 3mnd fra 210 til 240kg

men dette er så tøft for kroppen at man må ikke overdrive. kanskje en gang i året er nok! dette er virkelig en utfordring. hva med bøy fire ganger i uka ?

med nok mat og hvile og med nok treningsgrunnlag fra før, så klarer man det. men tøft som et helvete er det!

søk på smolov på google om man er mer interessert i dette.


Utlogget Hege N

Nå skal de sies at jeg ikke har prøvd Sheiko, men har veldig lyst å prøve. Som jeg så fra linken finnes det ulike programmer. En link er under.
http://www.butenko.org/workout.htm
En bakdel med Sheiko er at du vet ikke når du skal ha på utstyr og ikke, det er fint med Dietmar sine program.

Det er helt klart at et nybegynner prgram bør alle som har trent jevnt i et års tid klare. Prøver du imidlertid Sergey Mors program blir du for for sliten.

Siden Hege N ,kona til Ed Coan, er her så kan jeg fortelle at jeg har jeg prøvd hans anbefalinger med hell og bom en gang også.

Et viktigste er igrunn belastning ag avlastning innefor det nivået du er på. Og ikke vær redd for å tren lett nok, ca 70% av de som trener vekter er overtrent/trener for tungt.

Boris Sheiko program er mye bedre en det meste andre du finner i Body, M&F eller Flex iallefall så lykke til.!!

Utlogget Force

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 412

jeg er 16, og har trent et par år. syns dere jeg kan teste inladingsfasen til sheiko fra iform? den p 4 uker? tenkte jeg skulle teste d. bare for å se på resultatene.

Utlogget Hege N

Enig med deg Varknebøyer, det gjelder å finne et program som passer for deg. Mange kropper kan tåle en hel mengde med juling, mens andre blir overtrent veldig lett. Også med tanke på at de fleste i Norge trener ved siden av jobb, uten hjelpemidler, m.m, mens enkelte i andre land kan kun konsentrere seg om løfting, spising og soving, m.m

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Skjønner ikke at så mange synes Sheiko er så hardt. Jeg har en dag i igjen av uke 4 med Sheiko beginner 2, men synes opplegget er en dans på roser. Har aldri følt meg sliten med dette opplegget. Når man er så langt unna failure er det nesten umulig å bli sliten uansett hvor mange sett man kjører. Har nesten ikke pause mellom settene. Tipper pausene ligger mellom 30-60 sek. Kjører ofte en slags sirkeltrening der jeg veksler mellom 2-3 øvelser pga av at det er så lett og for å spare tid.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Skjønner ikke at så mange synes Sheiko er så hardt. Jeg har en dag i igjen av uke 4 med Sheiko beginner 2, men synes opplegget er en dans på roser. Har aldri følt meg sliten med dette opplegget. Når man er så langt unna failure er det nesten umulig å bli sliten uansett hvor mange sett man kjører. Har nesten ikke pause mellom settene. Tipper pausene ligger mellom 30-60 sek. Kjører ofte en slags sirkeltrening der jeg veksler mellom 2-3 øvelser pga av at det er så lett og for å spare tid.

hvor mye løfter du i h.h.v. bøy/benk/mark?
Ikke helt uten betydning Wink
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Har muligens vært noe snill med antatt maks. For 10 år siden løftet jeg 222,5 i bøy og 150 i benk. Markløft har jeg aldri trent før nå. De siste årene har det blitt lite løfting, men har løftet en del i vinter. Når jeg skulle starte på opplegget estimerte jeg 115 i benk (var nok litt snill her), 165 i bøy (tror jeg var ganske rett) og 135 i mark. Har sannsynligvis vært for snill i mark også.

Men om jeg har satt inn litt feil makser, så skulle det ikke ha SÅ mye å si. Jeg synes det er det letteste jeg har trent noen sinne. Har alltid kjørt til failure, eller nesten til failure før. Når det bare barnemat. Før kjørte jeg to relative harde bøyøkter i uka, nå har jeg også to, fnå er det lere sett, men så få reps også langt unna failure at det er lett som en lek. Før gruet jeg meg litt til bøyøktene, men nå er det jo ingenting.

Har ei økt igjen av opplegget (i mårra), så skal jeg ta en uke rolig og så teste. Føler meg sterk i bøy. I benk føler jeg det er tungt, men er ikke vant med å kjøre så mye benk, så dere er kanskje litt nedtrent. Blir sikkert godt med litt hvile for brystet. Marken har jeg ikke trent før, så det er vanskelig å si, men jeg føler at jeg har utviklet meg der.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Har muligens vært noe snill med antatt maks. For 10 år siden løftet jeg 222,5 i bøy og 150 i benk. Markløft har jeg aldri trent før nå. De siste årene har det blitt lite løfting, men har løftet en del i vinter. Når jeg skulle starte på opplegget estimerte jeg 115 i benk (var nok litt snill her), 165 i bøy (tror jeg var ganske rett) og 135 i mark. Har sannsynligvis vært for snill i mark også.

Men om jeg har satt inn litt feil makser, så skulle det ikke ha SÅ mye å si. Jeg synes det er det letteste jeg har trent noen sinne. Har alltid kjørt til failure, eller nesten til failure før. Når det bare barnemat. Før kjørte jeg to relative harde bøyøkter i uka, nå har jeg også to, fnå er det lere sett, men så få reps også langt unna failure at det er lett som en lek. Før gruet jeg meg litt til bøyøktene, men nå er det jo ingenting.

Har ei økt igjen av opplegget (i mårra), så skal jeg ta en uke rolig og så teste. Føler meg sterk i bøy. I benk føler jeg det er tungt, men er ikke vant med å kjøre så mye benk, så dere er kanskje litt nedtrent. Blir sikkert godt med litt hvile for brystet. Marken har jeg ikke trent før, så det er vanskelig å si, men jeg føler at jeg har utviklet meg der.

135 kg i markløft hos en som har en gang i tiden har greid 222,5 kg i knebøy.... dette rimer ikke helt.
Har du kjørt skøyteløper knebøy? Eller er du kanskje dverg og sliter med grepet?
Høres veldig merkelig ut. Aldri hørt om lignende forskjeller på bøy og markløft. Bruker tross alt veldig mange av de samme muskelgruppene.
Og ja, jeg registerer at du sier du aldri har trent mark før. Men tipper du hadde løftet nært opptil 200 kg i mark uten trening, dersom du kjørte en dyp rep på 222,5 kg i knebøy.

Dersom kroppsvekten din er nogenlunde lik og du ikke har noen skader burde du klart å komme deg opp på 190-205 i bøy, 130-137,5 kg i benk og minst 170-180 kg i mark etter en periode med Sheiko.

Kanskje du er utholdehetstrent og har stor andel type I-fibre og lite raske eksplosive muskelfiber, da vil nok gjennomføringen gå lettere.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

har nok underestimert marken en del. Slet med grepet i starten, men det går bedre nå. Blir spennende å teste neste uke.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Jeg har nylig kjørt Sheiko, med vekslende resultater.  Jeg kjørte først Sheiko nummer 37, deretter Sheiko nummer 40 og til slutt Sheiko nummer 32, som er et oppkjøringsprogram før stevner.  Jeg la inn sånn ca. mine råperser, og kjørte alt uten løfteteknisk utstyr.  Resultatene var som følger:

 * Knebøy: Fem kilo opp.  Jeg følte meg ikke pigg på testdagen, og styrkeøkningen var nok reelt sett større.
 * Benkpress: Omtrendt uendret.  Jeg trente benkpress med tøtsj (ikke sprett, men heller ikke stopp).  Dette førte til at jeg ble svak i bunnen av løftet.  På testdagen var det vanskelig å la være å løfte ræva fra benken.  I neste Sheikoperiode vil all benk bli trent med stopp.
 * Markløft: Totalt sammenbrudd grunnet forverring av en skade i quadratus lumborum.  Dette er neppe Sheikosystemets skyld.

Jeg kommer helt sikkert til å kjøre Sheiko igjen, men jeg fant ikke noe konkret som tyder på at systemet er bedre enn Westsidevarianter tilpasset råløfting.  Et problem med Sheiko er de lange øktene.  Man må sørge for å innta rikelige med kalorier og vann underveis i øktene for ikke å gå tom.  Den elendige musikken på gymmet og tåpelig oppførsel fra jeg-elsker-speilbildet-mitt-pumpere kan også gå en på nervene i løpet av så lange økter.

Det er også verd å merke seg at belastningene i Sheiko nok er veldig fininnstilte og gjennomtenkte.  Sheiko nummer 37 gikk ganske greit.  Men så justerte jeg opp knebøy 5 kg og benken 2.5 kg før jeg gikk løs på det litt hardere Sheiko nummer 40.  Plutselig ble treningen steinhard, og jeg følte meg helt overkjørt etter uke 2 og uke 4.  Sheiko nummer 32 skulle gi god avlastning og formutvikling, men feilaktig benktrening og trøbbel med quadratus lumborum spolerte opplegget langt på vei.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Det man må huske når man kjører Sheiko rett ut fra nettet, er at dette er basisprogrammer med NULL individuell tilpassning og temmelig cookie-cutter. Dersom man leser Boris Sheiko sin bok( Pauerliftinga direkte oversatt fra russisk), så vil man se hva han mener man skal supplere med og hva som er gode øvelser for å fikse visse problemer o.s.v, og jo mer man trener ett system og tilpasser det etter hva man må jobbe så vil det bli bedre enn å konstant kjøre samme ting og håpe på mirakler.  Jeg skal i mitt første stevne nå snart med 6mnder med sheiko-trening bak meg og jeg har gode forhåpninger til pers sålenge jeg setter bøyen dit den skal og husker signaler! Vi får se Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Test etter 4 uker Sheiko og en uke rolig med i helga! Kommer tilbake med resultatene

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!