Skrevet av Emne: Boris Sheiko - Noen som har trent etter hans prinsipper?  (Lest 18449 ganger)

EvenS

  • Gjest
Jeg har kjørt Sheiko på nest høyeste nivå (CMS) i 1 år i strekk nå. Om du lurer på noe, så spørr Smiley Kan legge til at jeg har økt totalen min fra 450kg til rundt 570kg på 1 år med sheiko. Dette er med rundt 80kg i kroppsvekt, og uten utstyr. Så ja, det funker!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

182 cm og 80 kg? Driver du også med yoga? Sheiko-Yoga?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Jeg har kjørt Sheiko på nest høyeste nivå (CMS) i 1 år i strekk nå. Om du lurer på noe, så spørr Smiley Kan legge til at jeg har økt totalen min fra 450kg til rundt 570kg på 1 år med sheiko. Dette er med rundt 80kg i kroppsvekt, og uten utstyr. Så ja, det funker!

Hva slags periodisering kjører du? Kjører litt Sheiko selv, men er litt usikker på hvordan jeg skal planlegge året Smiley

EvenS

  • Gjest
Det med periodisering er et stort og komplisert felt, og kan gjøres må mange måter. Jeg er ikke noen ekspert på feltet, men har meget stort hell med å kjøre 4 uker Sheiko, deretter 1 uke lett trening, såkalt deload, som består av 30% mengde i forhold til en normal Sheikouke. Med mengde mener jeg antall tonn skrot løftet i løpet av en uke. F.eks 5sett * 5 reps på 100kg i benkpress blir 2500kg i mengde.

Om man har planer om å være med på stevner, så finnes det et eget peakingprogram for Sheiko, der man går litt ned på reps, og opp på belasting for å "spisse" formen. Men min erfaring er at jeg ikke trenger dette peakingprogrammet, siden jeg allikvell er i toppform etter 4 uker med knallhardt Sheikoprogram.

Sheiko har mye mengde i seg, og jeg har kjent det spessielt i kneleddet at her presses kroppen HARDT. I tillegg slet jeg litt i starten etter at jeg starta på Sheiko med litt søvnløshet, og våkna med kaldsvetting midt på natta. Og jeg fikk heller ikke så stor fremgang på det første Sheikoprogrammet. Men etter at kroppen hadde vent seg på den harde mengden, så øker jeg nesten bare mere og mer for hvert program. Men jeg vil allikevell anbefale deg å begynne på laveste nivå, SELV om du allerede er ganske sterk. Laveste nivå er Beginners 1, deretter Beginner 2, CMS som jeg kjører, og MSIC som er høyeste nivå. Hvert nivå har stadig større og større mengde.

Så det jeg gjør er rett og slett:
4 uker Sheiko
1 uke lett
4 uker Sheiko
1 uke lett
4 uker Sheiko
osv... Og noen ganger tar jeg lengre enn en uke lett, for å gi kroppen tilstrekkelig innhenting.

Spør om noe er uklart. Lykke til!

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Har kommet til uke 4 av begynner 1. Synes det har vært veldig grei måte å trene på. Deler økta i 2 med et kvarters pause med proteinshake. Inkl. pause ligger øktene på 2 1/2 time.

Har endret litt med å benytte en del mer markløft fra kasse. Dette fordi dette er en del av løftet der jeg er ekstremt svak. Har merket enorm forskjell i ryggen bare på disse ukene.

Har kjent at håndledd får litt juling så jeg har lagt inn en del økter med håndleddsbind når jeg kjenner det tar litt ekstra.

Utlogget Babydog

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Hvordan høres det ut med først 4 uker med sheiko programmet som ligger på iform så den siste uken av dietmar nybegynnerprogram før stevne? Er en slik 4+1 ukers periode og anbefale for løftere som ligger under 500kg sammenlagt?
Glad, Blid og Dopingfri

EvenS

  • Gjest
Hvordan høres det ut med først 4 uker med sheiko programmet som ligger på iform så den siste uken av dietmar nybegynnerprogram før stevne? Er en slik 4+1 ukers periode og anbefale for løftere som ligger under 500kg sammenlagt?

Ja, det høres ut som en god ide! Men jeg vil muligens anbefale deg å kjøre en runde Beginners 1 først for å venne deg til mengden. Sheikoprogrammet på Iform er Beginners 2. Beginners 1 finner du på denne linken: http://www.zyworld.com/powerlifting/sheikotraining1.htm

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sheiko er vel trolig det mest intrasjonalt kjente begrepet for østlig periodisering i styrkeløft. Dietmar Wolf kommer nesten fra samme skolen men måtte legge om sine programmer til Norsk kosthold.

Sheiko fungerer veldig bra for 400 m løperen fordi han:
1. Hadde utrolig god kondis, slik at han hentet seg raskt inn igjen
2. Ikke var på et høyt styrkeløft nivå
3. Lite trolig men ikke helt usansynlig hadde tilgang på sterkere saker enn her.

Hvor ikke kjøre et Dietmar program. Jeg prøvde nybegynner oppkjøring og økte fra
KB: 220 (var god for 235 uten trening) til 260 annet utstyr (tangering av nest beste løft i knebøy)
BP: 150  til 180 (med et nr mindre skjorte)
Ml: 200 til 240 ( Har ikke fått opp pga teknisk og taktisk bommert, men styrken var der)

Noe man lærer over mange år:
Tren lett nok til å stimulere og ikke så tung at du forderver.

silentk

  • Gjest
Jeg har prøvd litt Sheiko og synes det var kjempeartig. Gøy å trene råhardt. Men for all del, få nok søvn og mat!

Utlogget Hege N

Wade Hooper kjørte Sheikos program før det amerikanske mesterskapet i slutten av juni, med stor suksess. Han bruker også dette programmet frem til VM i Norge.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Wade Hooper:

2006 Mens nationals: 342,5(bom 347,5)- 242,5-272,5 857,5 kg sammenlagt
2005 Mens nationals: 340(bom 360)-230,5(bom 242,5)-277,5(bom 287,5) 847,5 kg sammelagt.

Ikke så voldsom forskjell i grunn!
Kanskje om han hadde prøvd et Dietmar program Wink
Se bare på Knut Olav hulbakviken etter at han begynte med Dietmar.
Han kjørte alltid for tungt tidligere, og klaget tidlig på at Dietmar var for lett.
Men det er med Dietmar han har hatt fremgang Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Hege N

I følge Wade så var løftingen på dette nationals av en helt annen klasse enn fjorårets. 360kg forsøk i bøy i fjor var for å gi seg selv mer tid til oppvarmingen i benk, løftet ble aldri forsøkt. Så jeg ringte han opp å spurte han hvordan programmet virket for han og han sier at han føler seg sterkere forran VM i Stavanger, enn noen gang. Så da får vi vel se. Det er vel som alle programmer, enten Sheikos eller Dietmars, det virker for noen, ikke for andre. Jeg vet at mange hjemme i Norge har hatt kjempeutbytte av Dietmars programmer.

Utlogget Babydog

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Hvilket nivå må man opp på for å trene markløft mer enn 1 dag i uken Huh  Undecided
Glad, Blid og Dopingfri

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

Hvilket nivå må man opp på for å trene markløft mer enn 1 dag i uken Huh  Undecided
Det kan en med fordel gjøre mens en enda er nybegyner. En må selfølgelig avpasse intensiteten efter hvor ofte en trener.

Utlogget Babydog

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Det kan en med fordel gjøre mens en enda er nybegyner. En må selfølgelig avpasse intensiteten efter hvor ofte en trener.

Jeg tenkte på hvilket sheiko-nivå, sorry glemte og skrive det. Om man gjør det på CMS eller MSIC?
Glad, Blid og Dopingfri

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!