Skrevet av Emne: "Anvendelse" av protein  (Lest 3192 ganger)

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

"Anvendelse" av protein
« : 28. mars 2005, 23:06 »
Legger ut en PM med svar jeg sendte til HITman, i tilfelle flere finner det interessant!

Et innlegg fra en tråd som går nå:

"proteiner brukes til å bygge muskler, vedlikeholde scener, celler, blod, hår negler, hud osv... de overflødige proteinene blir enten skilt ut i urin, eller om gjort til karbohydrater hvis du er i mangel på det. Det er først etter alt dette proteinet blir omgjort til fett. og det skal som sagt lit til"

Har noen spørsmål til denne:

1. Stemmer det at alle proteiner kan omdannes til glukose? Jeg mener å ha lest at dette kun gjelder glutamin og alanin? Hvor stor prosentandel (omtrent) utgjør disse to aminosyrene av proteinet i de vanligste kildene for en bygger?

2. Kan protein i seg selv i det hele tatt omdannes til fett? Hva heter i så fall den prosessen?

På forhånd takk.

Svar:

1. Spesielt i en sultsituasjon mobiliserer kroppen mye aminosyrer fra muskulatur for omdannelse til glukose. 30% av aminosyrene som skilles ut fra muskelceller til blodbanen er alanin, 30% er glutamin og 40% er andre aminosyer. Dette er en mye høyere andel alanin og glutamin enn aminosyrefordelingen i muskulatur skulle tilsi, men muskelcellene kan selv omdanne andre aminosyrer til glutamin og spesielt til alanin. Kroppen "foretrekker" alanin og glutamin når det gjelder omdannelse til glukose, men kan også omdanne andre aminosyrer til glukose via andre (og ofte mer energikrevende) prosesser.

2. De fleste aminosyrer (med unntak av BCAA) kan omdannes til fett ved først å omdannes til pyruvat (endeprodukt i glykolysen), og deretter til acetyl-CoA, som er byggesteinen i fettsyresyntese. Noen aminosyrer kan også gå inn direkte i Krebs syklus og omdannes til acetyl-CoA denne veien. Dette er uansett veldig energikrevende prosesser.

H



Takker for svaret, men har et tilleggsspørsmål til det første svaret:

Sitat fra HITman: "Dette er en mye høyere andel alanin og glutamin enn aminosyrefordelingen i muskulatur skulle tilsi, men muskelcellene kan selv omdanne andre aminosyrer til glutamin og spesielt til alanin."

Jeg forstår deg slik at denne omdanningen skjer intramuskulært?

Og: (vet dette blir veldig hypotetisk, men sitter ofte meg slike spørsmål) Du nevner en signifikant forskjell mellom andelen glutamin og alanin som skilles ut fra muskelceller for omdanning til glukose, kontra andelen glutamin/alanin i selve muskelen. Bidrar denne forskjellen til omdanning av andre aminosyrer til glutamin/alanin før utskillingen skjer, slik at andelen glutamin/alanin intramuskulært holdes forholdsvis konstant (tenker da at ferdig omdannet glutamin/alanin skilles ut fortløpende)? Eller skjer dette etter utskillelse, slik at andelen glutamin/alanin innad i musklene synker ved omdanning fra protein til glukose, og "repareres" i etterkant?

Håper du (eventuelt andre som føler for å svare) forstår hva det er jeg sikter til. Undecided

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: "Anvendelse" av protein
« #1 : 29. mars 2005, 01:05 »
Takker for svaret, men har et tilleggsspørsmål til det første svaret:

Sitat fra HITman: "Dette er en mye høyere andel alanin og glutamin enn aminosyrefordelingen i muskulatur skulle tilsi, men muskelcellene kan selv omdanne andre aminosyrer til glutamin og spesielt til alanin."

Jeg forstår deg slik at denne omdanningen skjer intramuskulært?
Ja, via "alanin-syklus". Det er spesielt BCAA som omdannes til alanin før utskillelse i blodbanen, da BCAA ikke kan omdannes til pyruvat i leveren og derfor er vanskelig tilgjengelig for fettsyresyntese.

Og: (vet dette blir veldig hypotetisk, men sitter ofte meg slike spørsmål) Du nevner en signifikant forskjell mellom andelen glutamin og alanin som skilles ut fra muskelceller for omdanning til glukose, kontra andelen glutamin/alanin i selve muskelen. Bidrar denne forskjellen til omdanning av andre aminosyrer til glutamin/alanin før utskillingen skjer, slik at andelen glutamin/alanin intramuskulært holdes forholdsvis konstant (tenker da at ferdig omdannet glutamin/alanin skilles ut fortløpende)? Eller skjer dette etter utskillelse, slik at andelen glutamin/alanin innad i musklene synker ved omdanning fra protein til glukose, og "repareres" i etterkant?

Med andelen aminosyrer intramuskulært menes altså aminosyrer som inngår i muskelfibrene som aktin og myosin. Musklene har svært begrenset "lager" av frie aminosyrer, og omdannelsen til alanin og glutamin og utskillelse i blodbanen skjer fortløpende, og med økende hastighet jo større behov kroppen har for nydannelse av glukose. Håper dette ga svar på det du lurte på.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: "Anvendelse" av protein
« #2 : 29. mars 2005, 02:00 »
Tusen takk for informative svar!

Det er kun BCAA av aminosyrene som ikke kan omdannes til pyruvat? Hvis du gidder: Hvilken forskjell fra de resterende 17 aminosyrene avgjør dette? Smile

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: "Anvendelse" av protein
« #3 : 29. mars 2005, 22:43 »
Tusen takk for informative svar!

Det er kun BCAA av aminosyrene som ikke kan omdannes til pyruvat? Hvis du gidder: Hvilken forskjell fra de resterende 17 aminosyrene avgjør dette? Smile

Hmm...vet ikke om jeg skjønte spørsmålet helt...
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: "Anvendelse" av protein
« #4 : 29. mars 2005, 23:04 »
Er det noe spesielt med BCAA som gjør at de ikke kan omdannes til pyruvat? Hva går denne forskjellen ut på?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: "Anvendelse" av protein
« #5 : 31. mars 2005, 16:32 »
Er det noe spesielt med BCAA som gjør at de ikke kan omdannes til pyruvat? Hva går denne forskjellen ut på?

BCAA (branched chain amino acids) er de tre aminosyrene leucin, isoleucin og valin. Disse har forgrenete sidkjeder. Enzymet som omndanner andre aminosyrer til pyruvat, kalles pyruvat dehydrogenase. Uten at jeg er 100% sikker på det, vil jeg tro at det nettopp er det faktum at BCAA har forgrenete sidekjeder som er grunnen til at de ikke kan omdannes til pyruvat, dvs. at enzymets aktive sete (der reaskjonen skjer) ikke kommer til på grunn av sidekjedene.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: "Anvendelse" av protein
« #6 : 31. mars 2005, 16:48 »


BCAA (branched chain amino acids) er de tre aminosyrene leucin, isoleucin og valin. Disse har forgrenete sidkjeder. Enzymet som omndanner andre aminosyrer til pyruvat, kalles pyruvat dehydrogenase. Uten at jeg er 100% sikker på det, vil jeg tro at det nettopp er det faktum at BCAA har forgrenete sidekjeder som er grunnen til at de ikke kan omdannes til pyruvat, dvs. at enzymets aktive sete (der reaskjonen skjer) ikke kommer til på grunn av sidekjedene.

H

Aha. Ja, det høres jo i hvert fall veldig logisk ut. Takk for svar. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!