Skrevet av Emne: Den siste utgaven av styrkeidrett !  (Lest 14617 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #30 : 02. april 2005, 11:35 »
Jeg er et offer, for benkpress spesialistenes inntog i Norsk Styrkeløft.
Den Norske rekorden i benkpress i min klasse, var jeg i besittelse av. Så dukket en person i fjor, som kun trener benk. Nå er jeg uten rekord.

Jeg synes disse benkkpress spesialistene er frekke.
En skulle tro at det var flere deltagere på Benk VM, enn i Styrkeløft VM i fjor. Nei dette er frekt. what
3-løft NM i forhold til Benk NM da?? Smiley

2strong

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #31 : 02. april 2005, 12:16 »
Sitat
Nå har godeste Øye stilt på de fem siste stevnene som benkpresser da...selv om han ryker ut hver gang.  Han er helt klart en spesialbenker, men den dagen han prøver så godt han kan på de to andre er han i MINE øyne styrkeløfter.

Må bare få legge til at de gangene jeg har gått ut, så har dette vært på stevner jeg gikk for Norges rekorden og eksperimenterte med nye skjorter.
Jeg vil ikke bli stemplet som en ustabil løfter da jeg aldri har gått ut av større mesterskap som betydde noe.

Og jeg har faktisk vært med på en konkurranse der jeg har gitt allt jeg hadde ( 230 - 240 - 230 ).
Og kan vel i beste fall kalle meg en "hobby styrkeløfter".

Pål N.

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #32 : 02. april 2005, 13:05 »

3-løft NM i forhold til Benk NM da?? Smiley

De som kjenner meg, vet at jeg har ikke noe imot de som blir kalt for benkpresspesialister, men tallene er klare på dette. Og de går ikke i benkpressernes favør.

I 2004 var det 141 deltagere på styrkeløft-NM i alle alderskategorier. benkpress-NM hadde 125 deltagere.

Styrkeløft-VM hadde 354 deltagere og benkpress-VM hadde 169 deltagere.

Så om poenget var å vise at det er flere deltagere på benkpress NM/VM, så er det feil.
 

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #33 : 02. april 2005, 13:12 »


De som kjenner meg, vet at jeg har ikke noe imot de som blir kalt for benkpresspesialister, men tallene er klare på dette. Og de går ikke i benkpressernes favør.

I 2004 var det 141 deltagere på styrkeløft-NM i alle alderskategorier. benkpress-NM hadde 125 deltagere.

Styrkeløft-VM hadde 354 deltagere og benkpress-VM hadde 169 deltagere.

Så om poenget var å vise at det er flere deltagere på benkpress NM/VM, så er det feil.
 

Flesteparten av dei som deltar på benk NM er jo tross alt styrkeløftere, som slenger seg med for kosen sin del....  Drikke Så det er vel ikkje så mange vi kan kalle Benkspesialister i Norge i forhold til ekte styrkeløfter....

"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Lumbago

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 537
  • Honnør: 81
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 537

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #34 : 02. april 2005, 13:24 »
Medmindre du kjenner mine foreldre, så tror jeg ikke du vet noe om min oppvekst. Og hvis det er gutta i Fræna du sikter til, så har jeg kjent dem i et halvt år, og det er ingen konsensus der for mitt syn på regeldebatten. Vår klubb er like splittet som de fleste andre sannsynligvis er.

Nå vrir du litt på tingene. Du beskrev deg selv som "blodfersk" og jeg skrev om "inntrykk man får når man møter et nytt miljø". Det skulle da fremgå at jeg sikter til klubbmiljøet og ikke oppveksten din. At det er splittelse i klubbens syn på regeldebatten trenger ikke å bety at du ikke blir preget av dette i den ene eller den andre retningen.   

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #35 : 02. april 2005, 15:24 »


Flesteparten av dei som deltar på benk NM er jo tross alt styrkeløftere, som slenger seg med for kosen sin del.... Drikke Så det er vel ikkje så mange vi kan kalle Benkspesialister i Norge i forhold til ekte styrkeløfter....


nei, fullstendig enig... jeg påstod vel tidligere at tallet var under 10. ?

I 2004 var det 141 deltagere på styrkeløft-NM i alle alderskategorier. benkpress-NM hadde 125 deltagere.
selvfølgelig ... Junior-NM... (memo to me: matamatikk...)  Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #36 : 02. april 2005, 15:31 »


Nå vrir du litt på tingene. Du beskrev deg selv som "blodfersk" og jeg skrev om "inntrykk man får når man møter et nytt miljø". Det skulle da fremgå at jeg sikter til klubbmiljøet og ikke oppveksten din. At det er splittelse i klubbens syn på regeldebatten trenger ikke å bety at du ikke blir preget av dette i den ene eller den andre retningen.
duh... Wink
Selvfølgelig mente du klubbmiljøet. Smiley Ironi er vanskelig å få tydelig mes tastastur.

Men at jeg og taurus, for eksempel, er uenig i regeldebatten fordi jeg er påvirket av klubben... det blir litt selvmotsigende. Medmindre jeg har den evnen å konsekvent være uenig med folk da?!
Jeg tror hele utfordringen blir å få valgt det minste ondet, selv om flere har punkter ved de forskjellige (NPF/IPF) reglene de er uenige i.
Men tatt i betraktning kamptåka som har lagt seg over denne tråden, og de fine kommentarene, så burde jeg kanskje vært litt lur, og skiftet fløy... Rett og slett kjempet FOR IPF-reglene, og fått de etablerte og meritterte MOT meg!? Wink

Latterlig å lese hvor lettpåvirkelig jeg har blitt. Sikkert så lett å forme, siden jeg ikke fins sta eller egen....

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #37 : 02. april 2005, 16:30 »
Du må begynne å lese hva folk skriver før du kommer med småspydigheter her, i MINE øyne er man da en styrkeløfter.  Regler og forskrifter overlates til ett demokratisk valg/avstevning på tinget.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #38 : 02. april 2005, 16:43 »
Du må begynne å lese hva folk skriver før du kommer med småspydigheter her, i MINE øyne er man da en styrkeløfter. Regler og forskrifter overlates til ett demokratisk valg/avstevning på tinget.
Nå vet jeg ikke hvem det innlegget var til, selv om jeg ikke ser hvilket innlegg du sikter til, regner jeg med det er meg. Er vi ikke styrkeløftere stort sett hele gjengen???
Har noen sagt at det IKKE avgjøres på tinget?

Jeg gir gladelig opp. Smiley Nå kan jeg visst ikke lese heller nå...
Dette fører ingen steds hen. Legger stanga død.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #39 : 02. april 2005, 17:13 »
DÅ går vi alle inn for å følge IPF sitt regelverk, særnorsk regelverk blir berre fjas og tull uansett...

Lenge leve IPF regelverket........
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Lumbago

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 537
  • Honnør: 81
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 537

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #40 : 02. april 2005, 18:00 »
En ting er iallefall helt sikkert :

En person som satser knebøy er styrkeløfter
En person som satser benkpress er styrkeløfter
En person som satser markløft er styrkeløfter
En person som satser på alle 3 er styrkeløfter, men ikke noe mer styrkeløfter enn de ovenfor nevnte. De andre er heller ikke noe mer styrkeløfter en den nederst nevnte

Det er her sakens kjerne ligger tror jeg. 3-løfterne tror det er en selvfølge at det er her satsingen skal ligge både økonomisk og ellers. Benkpresserene vil ha en lik og rettferdig fordeling. Jfr Sverige med 200 000 i budsjett for sine benkpressere. Å si at benkpress er en handicapidrett er det samme som å si at feks beachvolleyball er det samme med begrenset antall spillere i forhold til det normale volleyballspillet osv osv osv.

Det er videre kjempebra med slike diskusjoner og utblåsninger synes jeg i god før tinget. Håper bare flertallet havner på demokratiske og etterprøvbare endringer av ulike regler som helt klart ikke holder mål. Deal

Enda flere Eks: En tikjemper er ikke noe mer friidrettsutøver enn en lengdehopper. En 50 svømmer er ikke en handicapsvømmer fordi han/hun ikke svømmer 1500 m osv osv. Men vi mennesker skjønner bare det vi vil skjønne... Wink



En styrkeløfter er en som satser på knebøy, benkpress og markløft. Det er dette styrkeløft består av. En benkpresser er en som satser på benkpress, og vil i seg selv ikke være en styrkeløfter. Man kan for all del satse på kun en av øvelsene, men da blir man ingen god styrkeløfter. Derimot blir man gjerne en god knebøyer, benkpresser eller markløfter, alt etter hva man har valgt å satse på.

På samme måte består vektløfting av rykk og støt. Man satser ikke kun på en av delene så vidt jeg kjenner til om man ønsker å bli en god vektløfter. Dette er vel et bedre sammenligningsgrunnlag en friidrett.

Heter det Norges Styrkeløftforbund så bør satsningen ligge på styrkeløft, og benkpressere bør derfor ikke gis noe støtte. Dette er selvølgelig med unntak av handikappede utøvere som er spesialbenkere. 

Bold

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #41 : 02. april 2005, 18:16 »
Det kan da ikke være meningen at man skal vite alt for å kunne skrive på dette forumet! Noe av hensikten med å være ”anonym” er at man kan uttrykke synspunkter uten at disse nødvendigvis er så veldig gjennomtenkte. Da blir man raskt satt på plass eller opplyst om hva som er ”riktig”. Man kan også endre standpunkt uten at det får konsekvenser. Det er også slik at man kan kritisere eller slenge dritt om styret i for eksempel NSF uten at man kan forvente svar fra disse. Ingen her uttaler seg på vegne av sin klubb eller forbund. Alt er i utgangspunktet meningsytringer – som ikke engang  trenger å være det man mener. Det er heller ikke slik at de gamle og erfarne alltid har rett. Det må være lov å være kritisk til det meste på dette forum.

Når det gjelder reglene om rekorder i benkpress, synes jeg Diddl tar saken på kornet. Etter min mening (personlig) bør den som løfter mest ha rekorden bare dommerne har riktig grad. Alt annet blir tøys. Synes imidlertid det er synd at enkelte ikke erkjenner at de er medlemmer av Norges Styrkeløftforbund, men systematisk omtaler styrkeløft som 3-løft. I strykeløft løfter man alle 3 grener. I benkpress deltar man bare i 1 av disse 3 grener. Så det blir umulig å kalle disse for styrkeløftere. Men dette er ingen grunn til å forsøke å diskreditere de som deltar i alt - de er styrkeløftere. Men la nå benkpresserne få ha rekordene i benkpress, hvis de er gode nok.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #42 : 02. april 2005, 19:35 »
Den var til deg ja expedite! Wink  Legger diskusjonen død der, helt enig. Godt å veksle litt meninger her.  Eksemplet til ti over syv med vektløftere er likevel veldig godt!  Hva skjer om en vektløfter løfter 25 kg i støt og 150 og norsk rekord i rykk?  MRUFFUFF vet det kanskje?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #43 : 02. april 2005, 20:15 »
Rykk er vektløfting - støt er vektløfting - begge tilsammen er vektløfting. Alt likestilles! headbang
Bare slik at jeg ikke misforstår: Var dette ment som et forslag? Rykk og støt er vel ikke hver for seg og i seg selv vektløfting som idrett, snarere to separate øvelser med vektstang?! Vektløfting som idrett har jeg alltid betraktet som konkurrering i begge disse øvelsene... Mulig jeg misforsto deg?!
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #44 : 02. april 2005, 20:26 »
Hvorfor er det slik at de som taler 3-løfterenes(sic) sak konsekvent ser på benkpressere som en trussel? Hvorfor ikke anerkjenne at benkpress er populært og kapitalisere på dette istedenfor å motarbeide dette? Argumentet er vel at styrkeløft er en så liten idrett at de ressursene som finnes må forbeholdes 3-løfterene, javel, men hvorfor ikke utvide horisonten litt og innse at større satsing på benkpress også ville kunne gi mer resurser på sikt?  

Jeg synes debatten viser at ekstrem gammelmodig og defensiv tankegang fremdeles har gode kår i styrkeløft. Den noble sport "styrkeløft" må for all del beskyttes mot disse simple benkpresserene som til og med krever rekorder?Huh!!!!!!

Løft blikket litt, våg- og VINN på sikt!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!