Skrevet av Emne: Den siste utgaven av styrkeidrett !  (Lest 14616 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #45 : 02. april 2005, 20:29 »
Honnør til Bold. (Bombe?  Wink )
Det letteste hadde vært om det var ETT regelverk,(les: internasjonalt). Og at alle land fulgte disse uten å lage særregler. Da er det utøverne som rett og slett har å følge de reglene som gjelder for den idretten de velger.
I friidrett, er det kun den raskeste på 100 meter, som har verdensrekorden. Det settes mesterskapsrekord på OL, og den vises sammen med Verdensrekorden ved hver store finale i OL,VM og Golden League (?). Man ser aldri at den olympiske rekorden er høyere enn verdensrekorden. Dette kanskje fordi det er færre variabler i akkurat slike idretter, hva regler angår. "PANG" - LØP! Smiley

Jeg har sansen for målbare idretter. Tid, lengde, høyde, blink/bom.. osv. Sliter litt med sprangridning, Kajakkpadling, Stup og kunstløp.
Styrkeløft og Vektløfting er veldig målbart. Og sålenge dommerkvaliteten er god over hele linja, så får vi ikke så mange episoder ala dommerhets i fotball og Tennis.. osv


Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #46 : 02. april 2005, 20:35 »
Tenkt eksempel dette ja. Kommer ikke det frem av mitt innlegg da?
Ikke helt - i mitt hode - det var derfor jeg spurte. Men jeg fikk svar, og jeg leste deg altså rett.

Om man konkurrerer i kún benkpress, er man i mine øyne en benkpresser. Dette mener jeg ikke er noe dårligere eller bedre enn å trene for og konkurrere i hva som helst annet. Men man er da - slik jeg ser det - en benkpresser.

Skal man kalle seg en styrkeløfter mener jeg at man må konkurrere i knebøy, benkpress og markløft. Om man satser på en eller to av øvelsene i stedet for alle tre under trening får bli hver sin sak, men en styrkeløfter konkurrerer i alle tre.

Det er mulig at vi ikke er uenig her, og da beklager jeg selvsagt.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #47 : 02. april 2005, 20:47 »
Du beklager hvis vi ikke er uenig? Ja, ja slik snakker en skikkelig debatant... Ok! Du føyer deg med din mening inn i rekken av de konservatives
En "skikkelig debattant" kan da også være høflig?! Uansett; jeg har bare tatt stilling til hva jeg mener gjør en styrkeløfter og hva som gjør en benkpresser. Konservativt? Helt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor. At dette med pengestøtte til styrkeløftere og benkpresser er et betent tema har jeg full forståelse for, men det var ikke dette jeg siktet til i mine innlegg - om min nye egenskap av å være konservativ var fundert her.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget osito

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 76

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #48 : 02. april 2005, 20:56 »
Vi er nok inne på kjernen i problemet her. Kan en latterlig gjøre og minimalisere en idrettsgren. Så behøver ikke særforbundet bruke ressuser på den grenen. Dette har nok skjed i friidrett før.F.eks. Stavsprang, ingen kultur for idretten i Norge, så ingen grunn til å bruke resuser på Stavsprang.
Så jeg tror nok at noen i styrkeløfts Norge tenker slik at; Det siste vi trenger er et miljø for benkpress i Norge. Da blir det flere å dele små resurser med.

Pål N.

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #49 : 02. april 2005, 21:46 »
Hvorfor er det slik at de som taler 3-løfterenes(sic) sak konsekvent ser på benkpressere som en trussel?
 Den noble sport "styrkeløft" må for all del beskyttes mot disse simple benkpresserene som til og med krever rekorder?Huh!!!!!!

Hvem er det som ser på benkpressere som en trussel? Hva består trusselen av?
Det er kun i noen få vektklasser hvor "benkpressere" er klart bedre enn styrkeløftere. Jeg skjønner ikke hva noen skal være truet av.

Og de "simple benkpressere" har vel hatt rekorder i mange år uten at noen har reagert på dette. I 2001 var det 4-6 rekordholdere i benkpress som kunne kalles for "benkpressere" uten at noen snakket negativt om dette.

Iceberg, det er første gang jeg hører noen kaller benkpressere for simple, og vil gjerne vite hvor du har det fra.

Bold

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #50 : 02. april 2005, 22:02 »
Forskjellen på de sammenligninger som er gjort mellom friidrett og styrkeløft er at friidrett er en samlebetegnelse for mange ulike grener. Styrkeløft er en betegnelse på EN idrett som består av knebøy, benkpress og markløft. Det finnes ingen idrett som omfatter alle grenene i friidrett.

Tror ingen styrkeløftere er ”redde for” benkpresserne. De fleste mener nok at benkpress er en velkommen gren som gir ytterligere rekruttering og framgang for et lite forbund. Å sammenligne dette med handikapidrett synes jeg er en fornærmelse mot handikapidretten. (Ingen morsom formulering dette, men noe jeg mener).

Men i de fleste grener får man rekorden hvis man gjør det beste resultatet og har godkjente dommere. Slik bør det også være i benkpress. Har man slitt seg ut i knebøy først, er dette selvsagt idiotisk hvis man ønsker å løfte maks i benken. Men det er løfterens eget valg. På benk-NM konkurrerer man under like vilkår, så der vinner den beste. Derfor er det urimelig at et resultat der ikke godkjennes som norsk rekord. 

Pål N.

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #51 : 02. april 2005, 22:06 »
Til Pål:

Tror han mener trussel i det at det blir flere å dele havresekken med Smiley
Ok. Den trusselen kan jeg forstå..

Bold

  • Gjest
SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #52 : 02. april 2005, 22:39 »
For å ha en diskusjon om havresekken, må man for det første ha en havresekk. For det andre må man ha en bukk. Ser ikke hvem som er bukken her og hva som er havresekken. Det styrkeløfterne har, er et absolutt minimum - vi skal ha VM i 2006 og jeg ønsker også at vi satser videre på styrkeløft etter dette. Ønsker benkerne å bidra til utviklingen av NSF, bør de engasjere seg også utenfor dette forum

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #53 : 02. april 2005, 22:47 »
Til Pål:

Tror han mener trussel i det at det blir flere å dele havresekken med Smiley

Jeg har hørt at de fleste benkpressere er glutenintollerante, så det blir ikke noe problem med delingen.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #54 : 02. april 2005, 22:49 »
Styrkeløftere (av noen kalt 3-løftere) er noen tullinger. De bør heller kalles 3-skalleløftere.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #55 : 02. april 2005, 23:02 »

Hvem er det som ser på benkpressere som en trussel? Hva består trusselen av?
Det er kun i noen få vektklasser hvor "benkpressere" er klart bedre enn styrkeløftere. Jeg skjønner ikke hva noen skal være truet av.

Og de "simple benkpressere" har vel hatt rekorder i mange år uten at noen har reagert på dette. I 2001 var det 4-6 rekordholdere i benkpress som kunne kalles for "benkpressere" uten at noen snakket negativt om dette.

Iceberg, det er første gang jeg hører noen kaller benkpressere for simple, og vil gjerne vite hvor du har det fra.

Når jeg bruker et utrykk som "simple" henviser jeg ikke til en konkret uttalelse, men mer det inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest de forskjellige innlegg i runddansen 3-løft vs benkpressere.

Mitt hovedpoeng; at man fra forbundets side tør å tenke på på annet en hvor dumt det ville være om benkpress-interessen skulle bre seg og stjele ressurser fra 3-løfterene. Hvorfor ikke være litt vidløftig og ambisiøs? Hvor er visjonene og evnen til nytenking?

Denne debatten  bunner like mye ut i 3-løfterenes ønske om anerkjennelse, som ren kamp om ressurser. Man ønsker en opprettholdelse eller bevaring av 3-løft som det ypperste (med all rett), men det burde ikke hindre at man utforsket ALLE muligheter for å øke styrkesportens utbredelse.

Det burde være mulig å utvide "havresekken" på den ene eller andre måten, men den utvides ikke av at et selvforherligende snevert miljø gjør alt i sin makt for å opprettholde ting som de alltid har vært.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #56 : 03. april 2005, 09:56 »
Kutt nå ut dette 3-løft pratet.  Styrkeløft er knebøy benk mark og sammenlagt, der sammenlagt resultatet er det tellende. Det er ikke bare benkpress.  Ingen kan da nekte på dette?
Tror ingen styrkeløfter føler seg "truet" av rekordene til benkpresserne, det er uansett ikke så mange av de. 
Spesialbenkerne utnytter kun systemet, noe som de fleste ville ha gjort om de ikke orket å trene bøy og mark.
Men vi har Arntsen, Bjerke, Taksdal, Gallefoss med mange fler som beviser at man kan være en god styrkeløfter i tillegg til å være norgesrekordinnehavere i benkpress.

Synes dere som taler spesialbenkernes sak at en resultatliste kan se sånn ut:


Ole Olsen      340 -25 - 25 -  390 kg
Per Hansen   25 - 225 - 25 - 275 kg
Tore Ås         25 - 25 - 310 - 360 kg
Per Åsen     200 - 150 - 200 -550 kg


Det kan den i prinsippet nå om vi tenker oss at de tre øverste løfterne setter norske rekorder i de tre forskjellige.
Personlig synes jeg det ser tåpelig ut, og det blir som en femkamp utøver driter i 4 øvelser og hopper 240 i høyde i den siste.  dumt dumt dumt.

Regelverket må endres, om den merkelige idretten vår ikke skal bli enda særere.  For dere som så på eurosport så er det ikke å legge skjul på at det er for spesielt interesserte.  Skal i tillegg en stor kar løfte 25 kg i knebøy så blir det enda mindre troverdig å se på.(da tenker jeg på de små stevnene rundt om i Norge)

Om enkelte at penger også er ett tema her så er det enkelt!!! Det satses på styrkeløft i NSF, ikke en av øvelsene! Penger til å reise på EM/VM i benk bør gjøres ved hjelp av sponsorer og ikke NSF`s allerede sårt tiltrengte penger.  De skal brukes på ungd./jr./senior og veteran-løftere i styrkeløft, ikke i benkpress.

”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #57 : 03. april 2005, 10:26 »
Dagens regelverk har vel som intensjon å "beskytte" 3-løftere mot spesialister så langt jeg kan forstå? Dette gjør man selvfølgelig fordi man ikke ønsker at noen skal spesialisere seg på kun EN øvelse.(Så får det heller være sin sak at man ikke har lykkes i dette) Da er det to veier fremover, enten konstruere stadig mer intrikate bestemmelser om 2X kroppsvekt pluss % påplussing i henhold til evt verdensrekord osv osv, eller droppe hele greia og si at den som løfter tyngst løfter tyngst uansett. Så får det heller være at 3-løftere IKKE må ha alle rekordene i fremtiden. Statusmessig (det er vel her mye ligger) vil det i mine øyne alltid være gjevest å være 3-løfter, uansett.

Så til poenget. I den grad det er mulig å snakke om noe marked for denne obskure sporten burde det være rom for å tenke nytt. Hvis det nå er slik at markedet vil ha spesialister, hvorfor ikke? Skjortefabrikkantene blir neppe lei seg.

Jeg er ikke sikker på at det er negativt at en resultatliste ser ut som det du beskriver, bortsett fra at man i min øyne godt kunne stå på resultatlisten med 0 i både bøy og mark.De 25 kg tjener da ingen praktisk hensikt uansett???




Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #58 : 03. april 2005, 12:11 »
Man er styrkeløfter om man løfter:
Bøy-benk-mark

Hva du er sterk/svak i spiller ingen rolle, det er sammenlagt resultatet som teller.
Setter du en rekord i en av øvelsene, så har du gjort nettopp det.
Minste krav til løft er vel 25 kg, stang + låser, og sette kravet høyere blir rart.
Skader ikke sporten om noen er spesialister, de fleste har noe å lære av en som er spesialist på sitt felt.

Det er også vanskelig å måle prestasjoner mot hverandre, er 200 i benk bedre en 300 i bøy? (samme kroppsvekt)

Men for å avslutte, du er styrkeløfter om du løfter i alle 3 øvelsene, sammenlagt resultatet bestemmer hvordan du har gjort det i stevnet.

Rankinglister og rekorder i enkeltøvelser er gøy det, men det sier ikke noe om hvor bra du er som styrkeløfter.

Om det er et stort problem, lag 2 lister/rekorder en for spesialister og en for styrkeløftere. Er det også et problem, la det være.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Den siste utgaven av styrkeidrett !
« #59 : 03. april 2005, 14:45 »
Hvis Benk-NM i år går bra, hadde det vært gøy å søkt om å få arrrangere Nordisk i Benk.... Problemet er bare at bøndene i Fræna er for gniene til å sponse oss... Kanksje jeg skulle hørt med Felleskjøpet, eller samvirkelaget. Det er kun her ute i distriktet, at vegvesenet setter opp skilt til "Dagligvarer 3 km" !!!  rofl

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!