Skrevet av Emne: smerte i skuldre under skuldre trening.  (Lest 3312 ganger)

Utlogget qngeen

• Litt godt kjent
  • **
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

smerte i skuldre under skuldre trening.
« : 31. mars 2005, 13:42 »
hei. jeg har vært litt slapp med å trene skuldre før, så har jeg begynt å trene de igjen nå, men jeg har smerter i skuldra da jeg trener de. og dette er ganske ubehagelig så det ender med at det ikke blir noe særlig skulder øvelser på meg til slutt.

hva kan jeg gjøre for å unngå dette?

Utlogget oxilo

• Erfaren bruker
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

SV: smerte i skuldre under skuldre trening.
« #1 : 31. mars 2005, 13:46 »
Hadde akkurat samme problemet før. Fikk store smerter i høyre skulder under skuldertrening. Kjentes nesten ut som om den gikk ut av ledd. Så begynte jeg med bedre oppvarming, først 50% av arbeidsvekta, så litt mer, så starta jeg på det antall kilo jeg skulle trene med.

I tillegg begynte jeg å utføre øvelsene mye tregere, uten noen rykk og napp. Da ordna det seg og nå har jeg nesten aldri smerter i skuldrene under skuldertrening.

Så god oppvarming og harmoniske bevegelser var medisinen for mine skuldre iallefall Smiley  Weightlifter2
Nytt norsk golfforum på www.istooy.com

Utlogget Great Dog

• Aktivt medlem
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

• sjefenoverallesjefer
« #2 : 31. mars 2005, 15:40 »

Så god oppvarming og harmoniske bevegelser var medisinen for mine skuldre iallefall Smiley  Weightlifter2

Enig i ovenstående sitat.
Skulderplager er no herk og bør taes på alvor, særlig med tanke på at skuldre innvolveres i så utrolig mange overkropp-øvelser.. Det var i stor grad skulderskader som tok min motivasjon da jeg sluttet å trene for ca 8 år siden.. Jeg hadde den gang litt småvondt når jeg løfta men d var en bordtenniskamp som konka skuldern fullstendig.. Idag må jeg kjøre skikkelig oppvarming på skuldra i kabelmaskin -dettte er type "håndbakbevegelser" og "omvendte håndbakbevegelser" rolige bevegelser og lette vekter. I motsetning til hva man trodde før (at vonde skuldre skulle holdes i ro) , har nyere forskning vist at man f.eks kan trene bort både betennelser og smerter i skuldre med riktig program
Det er seff kjedelig å bruke tid på masse oppvarming av skuldra, men det er verdt det og funker for meg.. Nå merker jeg ingen ting t skuldra og kan "bygge meg opp" sakte men sikkert  2thumbsup
Løft med den skrotten du har

Utlogget Gunnar2k

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 31. mars 2005, 15:48 »
gngeen, husk at det er mange øvelser som tærer på skuldrene, for eks benkpress. Så om du kjører benkpress før eller etter skulder-dagen din må du regne med å få smerter. Evt. skader?

Utlogget Kikki

• V.I.P
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Kvinne

• Cleverly disguised as an adult!
« #4 : 31. mars 2005, 16:30 »
Great Dog... trene bort smerter og betennelser i skuldrene ved rett trening, skriver du. Hva vil ditt forslag til rett trening være?

Herlig avatar forresten.... Smiley
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Great Dog

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

• sjefenoverallesjefer
« #5 : 31. mars 2005, 22:14 »
Great Dog... trene bort smerter og betennelser i skuldrene ved rett trening, skriver du. Hva vil ditt forslag til rett trening være?

Herlig avatar forresten.... Smiley

Hei.. Jeg er jo ingen ekspert på skulderskader - men jeg har klippet et annet innlegg med svar fra et annet forum som kanskje kan gi noen svar:

Jeg har i de 3 siste årene slitt med en vond venstreskulder. Skaden kom som følge av altfor mye benkpress. Trente benk annenhver dag. Hadde ikke peiling på vekttrening. Etterhvert ble den ene skulderen svakere og svakere. Smertene var der hele tiden, var værst dagen etter trening. Fortsatte treningen helt til det ble for ille. Har etter det aldri kommet meg helt tilbake.Har slått opp skaden mange ganger. Har vært hos fysioterapauter og naprapater. Prøvet ulike treningsopplegg. Det som har fungert best er trening med strikk. Trente med strikken annenhver dag i 7 mnd og kom meg ganske bra tilbake, men etter en brytekamp ble alt som før igjen. Skulderen er hele tiden med mer eller mindre diffuse smerter. Vanskelig å definere. Blir fort sliten i skulderen og da kommer det en slags varme. I det siste har det også kommet stikkende smerter ved noen bevegelser.
Har lastet ned belastningsskade-heftet men synes det var litt vanskelig. Hvordan veit jeg at jeg hviler skulderen nok? Hva slags øvelser kan jeg gjøre uten å belaste skulderen? Hva slags øvelser skal jeg bruke for å trene opp skulderen igjen? Kan jeg f.eks jogge? Beveger jo armen da. Jobber også som murer og er veldig vanskelig å ikke belaste armen.
Hva skal jeg gjøre med dette?
Kan det gå an å ødelegge en skulder for alltid?

Håper på svar.
Hilsen oppgitt

Svar:

Som det fremgår i heftet Belastningsskader, så må du hvile skulderen din. Du har en skade som er så svak at når du etter en hvileperiode merker at smertene er borte og skulderen føles bra, så må du gjennom forsiktig og gradvis opptrening av det tidligere skadeområdet igjen.

Hvis du slenger deg på brytematta eller tar et sett med pass hard benkpress, eller du prøver å løfte et par handleposer for mye, så kan det være nok til åregelrett slite opp en ny skade i det svekkede vevsområdet.

Du må altså planlegge hvileperiode der gjeldende skulder ikke brukes, hvorpå du legger opp til veldig lett trening for skulderen. Trening som helt sakt og gradvis bygges opp. Alt skal skje helt smertefritt.

John Gunnar Oppheim
Redaktør på Trim.no og trener

Utlogget Great Dog

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

• sjefenoverallesjefer
« #6 : 01. april 2005, 12:11 »
Sorry - tatt til etteretning..

Moralen i historien, slik jeg ser det er altså:
1 Oppsøk lege eller fysioterapeut
Alternativt til pkt. 1:
2 La skulderen hvile til smerter avtar
3 Lag deretter et skikkelig oppvarmingsprogram -kanskje i samråd med treningsveileder
4 Husk: myke, rolige og harmoniske bevegelser
5 Pass hele veien på at øvelsene ikke gir smerte
6 forsiktig og gradvis opptrening av det tidligere skadeområdet.
7 Styr alltid unna RM løft og kanskje de tyngste baseøvelsene (benkpress ol) der skulder involveres.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!