Skrevet av Emne: Ekstra proteiner  (Lest 2599 ganger)

Utlogget Geir88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Ekstra proteiner
« #15 : 11. mars 2005, 18:59 »
Det jeg mener med det er at en proteinshake i seg selv inneholder nesten bare proteiner... Ta et eksempel i kveldsmat... Noe som en proteinshake er ypperlig til.... Om kvelden har man ikke serlig bruk for carbohydrater... Da har man heller større bahov for proteiner og fett... Med mindre du ikke trener på kveldstid da...

Utlogget Geir88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Ekstra proteiner
« #16 : 11. mars 2005, 19:00 »
og karbohydratene? energi slik at kroppen ikke skal bryte ned muskler etter trening?
Stemmer det ja.

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Ekstra proteiner
« #17 : 11. mars 2005, 19:03 »
Det jeg mener med det er at en proteinshake i seg selv inneholder nesten bare proteiner... Ta et eksempel i kveldsmat... Noe som en proteinshake er ypperlig til.... Om kvelden har man ikke serlig bruk for carbohydrater... Da har man heller større bahov for proteiner og fett... Med mindre du ikke trener på kveldstid da...
Da kan jeg vel blande protein+carbs etter trening, men bare protein til kveldsmat?Og btw, hvorfor har man bruk for proteiner på kvelden? fordi kroppen vokser om natta?

Utlogget Geir88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Ekstra proteiner
« #18 : 11. mars 2005, 19:05 »
Etter trening bruker man mye enegi altså carbohydrater.... Hvist man inntar carbohydrater på kvleden (hvist man utelukker at du har hatt en treningsøkt, for da har man bruk for dem, uansett hvilken tid på døgnet) kan det resultere i at du legger på deg...

Utlogget Asino

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

SV: Ekstra proteiner
« #19 : 11. mars 2005, 19:13 »
Jeg anbefaler Basic protein og Basic karbohydrater fra TN. Det proteinet er billig, og smaker godt.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Ekstra proteiner
« #20 : 11. mars 2005, 21:46 »
Forsøk viser klart at både karbohydrater og proteiner rett etter trening er det beste for blodverdiene. Begge samtidig er bedre enn kun karbohydrater som igjen er bedre enn kun proteiner.

Om det gir ytterligere effekt av å ta karbohydrater umiddelbart og drøye en 20-30 minutter før proteiner inntas har jeg ikke sett noen studier som tar for seg.

Det finnes derimot i hvert fall en studie som mente å kunne påvise at inntak av proteiner før trening også var positivt for blodverdiene.

Personlig prioriterer jeg inntak av proteiner og karbo umiddelbart etter endt trening. Det hender jeg slenger innpå litt proteiner ca 30 minutter før trening også, men føler vel at akkurat dette kanskje er noe dårligere belyst enn protein og karbo etter.

Vet at mange venter litt med proteiner, men som sagt ser jeg ingen gode grunner til å gjøre dette. Om man taper noe på å vente litt vites heller ikke.

Noen praktiske problemer medfører det ikke å innta karbo+protein rett ettter trening. Jeg heller ca 60 gram karbopuver og ca 30 gram proteinpulver i en shaker og tar den med på trening. Umiddelbart etter trening tilsetter jeg vann, rister og hiver innpå.

Utlogget Jimmy Jazz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

SV: Ekstra proteiner
« #21 : 12. mars 2005, 00:39 »
Jeg anbefaler Basic protein og Basic karbohydrater fra TN. Det proteinet er billig, og smaker godt.

Ditto! Basic Protein med jordbærsmak er godis;)

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Ekstra proteiner
« #22 : 12. mars 2005, 14:38 »
men jeg har hørt masse snakk om skader på nyrer osv ved bruk av proteinpulver... noen som har fellende bevis for eller imot?
og hva er TN? sorry, men bare gi meg en link Wink

Utlogget Selected

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 517
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 517

SV: Ekstra proteiner
« #23 : 12. mars 2005, 14:44 »
www.tn.no

forkortelse for tech nutrition
DIE HARD

Utlogget HenningE

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 45

SV: Ekstra proteiner
« #24 : 12. mars 2005, 14:47 »
men jeg har hørt masse snakk om skader på nyrer osv ved bruk av proteinpulver... noen som har fellende bevis for eller imot?
og hva er TN? sorry, men bare gi meg en link Wink

TN er kort for Tech Nutrition, og du skal kunne komme til hjemmesiden deres ved å klikke på navnet i posten min.

Angående proteinpulver og skader på nyrer o.l. for friske mennesker er dette blitt diskutert flere ganger her på forumet, og avvist som myte. Om du leter litt rundt finner du nok tråder om dette, mener på at bl.a. HITman har vært veldig rask med å avfeie disse ting.

Merk at dette gjelder friske mennesker, uten at jeg tør si hva slags sykdom som har innvirkning på dette, er det mulig at det er en sammenheng mellom høyt proteininntak blant allerede syke mennesker og skader. Lar noen med bedre innsikt utbrodere her.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Ekstra proteiner
« #25 : 12. mars 2005, 16:05 »
Eneste bivirkningene proteinshaker har, er at man kan få litt trøbbel med magen om man overdriver eller tar proteinshake på tom mage. Det er hva jeg har erfart.

Når det karbs etter trenings, så pleier jeg og ta å spise i underkant av 100 g rosiner for så en halvtime etter spise et proteinrikt måltid. Vitsen med raske karbs rett før- etter trening er fordi man tømmer glutenlagrene, som trengs og bli fylt opp blant annet for at restitusjonstiden skal gå kortere.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Ekstra proteiner
« #26 : 07. april 2005, 16:27 »
Ville annbefale den denne: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=35

+ denne: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1804

2scooper pulver + 2scooper carbohydrater

Men husk ha kun i carbo etter trening med mindre ikke du vil gå opp i vekt å bruke det som en gainer.
hva er forskjell på den proteinshaken du posta, og denne her: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1790
og hvilken egner seg best?
og er dette her noe lurt? synes det hørtes helt utrolig gunstig ut, men er det kanskje ikke vits å ta proteinpulver hvis jeg tar dette, eller motsatt?
http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1939
kanskje kunne jeg ha tatt proteiner etter trening, og denne til andre anledninger? og det står at ikke sistnevnte skal brukes av ungdom... hvordan bør dette tolkes?

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Ekstra proteiner
« #27 : 07. april 2005, 17:34 »
forresten vil jeg også ha en shake som funker bra med vann.. noen erfaringer med de nevnte? og hva betyr isolate forresten? hva har det å si? thanks

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!