Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41028 ganger)

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

Noen tiltak mot doping...
« : 06. april 2005, 09:42 »
Med stor fare for kjeft, kommer et par tiltak som hadde gitt effekt:

Alle som testa positivt, eller nekta å bli testa,
-inn på ei liste, med navn og hva du hadde brukt, hvem klubb og dato.

Denne lista skulle være offentlig, tilgjengelig for alle, og helst henge i klubbene.
Ikke akkurat skrytelista  >Cheesy

Så kunne en gjerne hengt opp litt statiskikk over hvilke klubber som var best/dårligst.

Ut av skuffen og opp i lyset, frister kanskje litt mindre med sprøyte i rumpa da  Grin

Dette hadde blitt dobbel straff, jess!
Om du først havna på lista, blir du værende, jess!
Dårlig personværn, jess!

Alle gode ting er 3  >Cheesy

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Noen tiltak mot doping...
« #1 : 06. april 2005, 09:47 »
Med stor fare for kjeft, kommer et par tiltak som hadde gitt effekt:

Alle som testa positivt, eller nekta å bli testa,
-inn på ei liste, med navn og hva du hadde brukt, hvem klubb og dato.

Denne lista skulle være offentlig, tilgjengelig for alle, og helst henge i klubbene.
Ikke akkurat skrytelista  >Cheesy
Alle dopingsaker blir etter det jeg vet publisert på http://www.antidoping.no med navn/klubb, og mange aviser bruker å ha små notiser om positive prøver. Det er heldigvis ikke nok positive prøver til at det kan lages noe fornuftig "statistikk" på dette.
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #2 : 06. april 2005, 09:58 »
Tar man med alle, blir det nok en del likevel, desverre....
Har lest om folk som har testa positivt, men da har det kun stått klubb, ikke navn. "stor" oppstandelse i klubben i etterkant, men det blir nok fort glemt.

Hadde lista hengt der, selv om den "bare" inneholdt et navn, ville man jo ikke glemme. Om lista finnes er det jo enda enklere å henge den opp!

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #3 : 06. april 2005, 10:03 »
Deler ønsket ditt om uthengig og tror du har rett i at det vil virke avskrekkende. Men hvis målet ikke bare er  å vise hvilke klubber som er verstingene, men å prøve å motivere dem til å jobbe med saken, bør man nok begrense seg til de siste 10 årene eller noe sånt. Ellers kan du få motsatt effekt i noen av de klubbene som var verst i de grumsete 80-årene, lista blir seende så dårlig ut for dem at det liksom virker håpløst å jobbe bra nå.

Lista som finnes er vel en samleliste for alle idretter, vi har kanskje ikke så mye glede av å henge opp skiløpere og biljardspillere på veggene i styrkeløftklubbene......


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #4 : 06. april 2005, 10:11 »
Lista er heldigvis kort for de siste 10 årene, og antidopingholdningene er nok velsignet tydelige i de fleste styrkeløftklubbene her i landet.

Mener forøvrig at klubbene skal få beskjed hvis det er noen positive prøver i deres klubb, og da gjør kanskje de hva de vil med informasjonen?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Noen tiltak mot doping...
« #5 : 06. april 2005, 10:12 »
Kjenner etterhver en del styrkeløftere som har testet positivt, og jeg tror ikke du skal bekymre deg for at de ikke blir hengt ut der det svir mest - i lokalsamfunnet.........
De jeg veit om blei tatt for 10 år og lengre siden og selv da blei det utrooolig mye folkesnakk om det - rimelig nok..... Vil tru dette er likedan i dag.

Regner med at de blir uglesett - sett ned på - i store deler av miljøet også. Dette er nok mye mer uttalt i dag når styrkeløft har blitt såpass reint som det ser ut til å ha blitt.
For 15-20 å siden når "alle" kjørte i seg etter eller annet muffens, så strakk det seg vel til en liten skuldertrekking - "ja ja, det var jo litt uheldig da..."

Å henge ut klubbene synes jeg uansett er en dårlig ide - siden positive tester er såpass infrekvente så er det jo stor grad av tilfeldigheter som avgjør hvem klubb som rammes.
At det blir tatt to stykker i klubben i Sande behøver ikke si annet enn de tilfeldigvis hadde to gutter/jenter der som ikke greide å forholde seg til de de klare reglene som gjelder. Kanskje det endog var folk i klubben som tipset testerne om de to idiotene..... Da synes i allefall jeg det er urimelig å henge ut klubben. Utøverne må for min del gjerne henge i gapestokken i den tiden de soner sin dom, selv om det neppe medfører annet enn at utøverne finner seg en ny og sunnere aktivitet enn å løfte på alt for tunge vekter.....  Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Noen tiltak mot doping...
« #6 : 06. april 2005, 10:25 »
USA Powerlifting (USAPL) har til en hvis grad gjennomført dette. De har til enhver tid liste av de nåværende utestengte løftere: http://www.usapowerlifting.com/committees/drugtesting/suspend.shtml

I tillegg har de også en database over når hvilke utøverne ble testet, og om de var rene eller ikke. http://www.usapowerlifting.com/committees/drugtesting/drugtestingdb/index.php

Men hvis noe sånt skal gjennomføres er det vel kanskje viktig at navnet fjernes når straffen er sonet. Om man har vært så dum at man har dopet en gang (tatt engang), skal man vel ikke straffes hele livet?
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #7 : 06. april 2005, 10:41 »
Innenfor idrett er doping juks og forbudt og derfor bruker man det ikke. Om tissen blir større eller mindre hvis du bruker, eller om du blir grønn i ansiktet og ørene faller av, er revnende likegyldig i den sammenheng. Informasjon fra antidoping om skadevirkninger ved bruk av doping bør ikke ha interresse for noen som driver idrett, for dopingbruk skal uansett ikke være et aktuelt valg. Men informasjon om bivirkninger og helserisiko bør absolutt ha interresse for folk utenfor den organiserte idretten (for der er jo doping fremdeles tillatt, så begrepene juks og forbudt har ikke samme styrke).


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #8 : 06. april 2005, 10:54 »
Men informasjon om bivirkninger og helserisiko bør absolutt ha interresse for folk utenfor den organiserte idretten (for der er jo doping fremdeles tillatt, så begrepene juks og forbudt har ikke samme styrke).

Er vel ikke juks når det ikke er noen regler som sier det ikke er lov, og alle vet jo at bruk av anabole androgene steroider IKKE ER FORBUDT Wink Men er enig i at det er veldig mye uvitenhet om aas hos en del hobbybyggere...
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Noen tiltak mot doping...
« #9 : 06. april 2005, 10:59 »
Innenfor idrett er doping juks og forbudt og derfor bruker man det ikke. Om tissen blir større eller mindre hvis du bruker, eller om du blir grønn i ansiktet og ørene faller av, er revnende likegyldig i den sammenheng. Informasjon fra antidoping om skadevirkninger ved bruk av doping bør ikke ha interresse for noen som driver idrett, for dopingbruk skal uansett ikke være et aktuelt valg. Men informasjon om bivirkninger og helserisiko bør absolutt ha interresse for folk utenfor den organiserte idretten (for der er jo doping fremdeles tillatt, så begrepene juks og forbudt har ikke samme styrke).

Hmm ja det finnes nå en rekke organiserte idretter som fortsatt bør ha relativt stor interesse av infomasjon om dette dah.... (kroppsbygging og strongman f.eks). Er nå en gang ikke alle idretter eller idrettslige aktiviteter som er medlemmer i NIF liksom..... Uorganisert idrett er type "løkkefotball" det......
Dessuten er det vel ikke til å stikke under en stol at selv NIF-idretten ikke er uten sorte sider - all den tid det fra tid til annen blir tatt noen utøvere med det mikroskopiske antallet tester som utføres sammenlignet med den totale medlemsmassen...........


Men dersom vi levde i en perfekt verden så er jeg seff enig i at det burde være sånn dah....



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #10 : 06. april 2005, 11:06 »
Mente selvfølgelig NIF-organisert idrett, tricepsman. Og du har nok rett i at det er noen kunnskapshuller her og der. I en del store idretter også innenfor NIF-systemet er kunnskapen om dpoinglista og regler skremmende dårlig, jeg driver stadig voksenopplæring overfor kolleger som har barn (ungdom og voksne) som driver aktiv idrett og f.eks. aldri har tenkt på å sjekke medisinbruk mot dopinglista!

Scmutsige, man kan vel forsåvidt mene at noe er juks selv om det ikke er forbudt. Juks i betydningen "ikke naturlig" eller "i strid med allmen oppfatning av hvordan noe skal gjøres".  F.eks. vil vel mange hevde at silikonpupper er juks selv om det ikke er forbudt........


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Noen tiltak mot doping...
« #11 : 06. april 2005, 11:12 »
Mente selvfølgelig NIF-organisert idrett, tricepsman. Og du har nok rett i at det er noen kunnskapshuller her og der. I en del store idretter også innenfor NIF-systemet er kunnskapen om dpoinglista og regler skremmende dårlig, jeg driver stadig voksenopplæring overfor kolleger som har barn (ungdom og voksne) som driver aktiv idrett og f.eks. aldri har tenkt på å sjekke medisinbruk mot dopinglista!

Joa jeg skjønte jo det dah - var mest for å kvervulere (som alltid....)  Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Noen tiltak mot doping...
« #12 : 06. april 2005, 11:23 »
Vel.

Dopingspørmålet vil vel alltid være i idrett.

Jeg mener ærlig talt at jeg driter i om folk doper seg, SÅ LENGE SOM DE IKKE KONKURERER MOT RENE UTDØVERE.

Mange hobbytrenere som jeg kjenner bruker AAS, men de er iallefall ærlige nok til å ikke stille i konkuranser der det er ulovlig.

Syntes styrkeløftnorge er et flott miljø, som har bevist at det ikke er så utbredt med dop:) Honnør til dem:)

Så egentlig er det vel rett det Schmutsige sier ovenfor.  Så lenge det er lovlig, må en bare akseptere det, men at det er rettferdig at dem som jukser får sin straff.

Men må tilføye at litt informativ propoganda om skader og bi virkninger av dopingbruk bør være.. Dette for å hindre "uvitende" eller meget unge idrettsmen å gå i fella at "det er jo ikke SÅ skadelig"...

Har en kamerat her oppe som måtte opereres for bryster... Han trodde HELT sikkert at det IKKE gikk an å få bi effekter av **** men gjett hvem som blei overaska.

Mulig jeg sklei litt ut, men det får så være.

De som ikke konkurerer: Drit i de, de gjør som de vil. Ikke juks av dem å bruke dop, men fokuser på å holde den organsierte idretten ren, slik at en kan si en driver med Styrkeløft, BB el strongman uten at halvparten av menneskene rundt en rynker på nesen og har sine "formeninger" om idretten vår.

**** Skrev jeg for at det ikke er relevant hvilket stoff det var snakk om.

L.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #13 : 07. april 2005, 00:20 »
Plastpupper er en "fin" form for doping, rart det ikke er flere av de...
Men så tjener man ikke allverden som styrkeløfter heller.

Jeg tror at de som blir tatt, utgjør en veldig liten del av de som faktisk
har spist forbudt drops en eller annen gang. I mine øyne skulle man automatisk blitt bannlyst i sporten/ alle sporter! på livstid! Om man blei tatt.

Kall meg gjerne prippen, men jeg mener det er alt for slapt som det er.
Om en har lyst er det en smal sak å bygge seg opp til de store høyder, skrive under på at du har vert rein siste 12 mnd og løfte til gull, eneste som hindrer deg er konkurentene, som også kan ha spist snacks...

Men sett fra en annen "vinkel" skjønner jeg ikke at noen gidder, hva f... er vitsen? Blir bare i dårlig humør av å tenke på det, natti, natt...

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #14 : 07. april 2005, 00:34 »
De som ikke konkurerer: Drit i de, de gjør som de vil. Ikke juks av dem å bruke dop, men fokuser på å holde den organsierte idretten ren, slik at en kan si en driver med Styrkeløft, BB el strongman uten at halvparten av menneskene rundt en rynker på nesen og har sine "formeninger" om idretten vår.

Er aas forbudti BB? Shocked

**** Skrev jeg for at det ikke er relevant hvilket stoff det var snakk om.

**** tror vi vet hva du mener... Bivirkninger: Væskeretensjon gynekomasti Høyt blodtrykk Blodet koagulerer saktere Kviser Fet hud fett hår Hodepine Økt kjønnsdrift...
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!