Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41020 ganger)

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #135 : 19. april 2005, 08:37 »


Jeg er ikke kategorisk mot slike kontrakter så lenge den dopingen de forholder seg til er type "bol" og ikke alskens ulumskheter du kan få i deg via astmamedisiner o.l. Har selv skrevet under slik kontrakt tidligere, men da var det tvungen signering, og så vidt jeg forsto den gangen så var det doping i form av muskel/styrkebyggende medikamenter det eventuelt skulle testes for.


Dette er opplagt et poeng. Kanskje du fra ADN kan svare på om dere har tenkt noe på om innholdet i kontrakten skal drive noe nyansering her? Dopinglista inneholder jo så mangt, og det er klart ikke ønskelig at mosjonister skal oppleve begrensninger i forhold til vanlige medisiner som nesedråper og hostesaft og eksemsalve (og stikkpiller mot hemorider.... Grin ) Jeg innbiller meg at det nye regelverket skiller litt her i forhold til det gamle, og har noen presiseringer om mosjonister som ikke konkurrerer. Mener unntaket omfatter omtrent alle medikamenter som konkurranseutøvere har anledning til å søke "fritak på medisinsk grunnlag" for. Det betyr vel i grunnen at tricepsman får ønsket sitt oppfylt, for da står man først og fremst igjen med de muskeloppbyggende stoffene? (føler at jeg er litt på gyngende grunn nå, burde sikkert lest litt mer på ADN's sider før jeg skrev men det har jeg ikke tid til.........)


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Noen tiltak mot doping...
« #136 : 19. april 2005, 08:41 »

Sannsynligheten er stor for at jeg ikke hadde fått bli medlem på basis av størrelsen aleine. De ønsker heller ikke å ha folk der som løfter realt tunge vekter - for det skremmer i følge de ansatte bort andre medlemmene. Noe de selvfølgelig har helt rett i, men like fullt utrolig irriterende.........

Ja, med fare for å spore debatten fullstendig av, så tror jeg vi vil få en utsiling i de store kommersielle kjedene, og "kjellergym" av ymse karakter som er ennå tydeligere enn i dag, uansett om det blir kontrakter/testing eller ei. De siste to årene har jeg trent ved 5 forskjellige gym (bla pga jobb og lengre perioder med gjestetrening). La meg igjen understreke at jeg betrakter meg som en middels mosjonist som driver denne treninga for helsa sin del. Men når store gym faktisk reduserer frivektavdelingen, demonterer knebøystativ fordi det er så liten "etterspørsel" etter litt tyngre vekt-trening, nekter folk å trene markløft osv., så er det fordi de ønsker "oss" som har trent en stund vekk.

Kanskje denne utviklingen er like grei for de store kommersielle kjedene. Og kanskje den er like grei for oss. Om vi kommer oss ut av de overfylte, svindyre kommersielle sentrene kan vi i det minste trene som vi vil og slippe å bli uglesett?

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #137 : 20. april 2005, 21:03 »
Vi har lagt ut en ny brosjyre om anabole steroider i dag på våre nettsider som ett ledd i holdningsskapende og kunnskapsøkende tiltak.

Dere som er her kan jo ta en titt og si hva dere synes om brosjyren... Help

http://www.antidoping.no/files/{C147068B-D999-4D08-9A42-3D70630409F9}.pdf
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #138 : 20. april 2005, 21:08 »
Om jeg skal være kritisk så syntes jeg dette blir for tannløst egentlig, sitter med en følelse av "hvem i all verden forsøker dere å nå med dette" ??

I tillegg så er det en del "feil" der, eller feil og feil.... det er påstander dere kommer med som man kan finne publikasjoner på det motsatte. Slikt vil folk garantert henge seg opp i og avfeie hele brosjyren er jeg redd. Men, jeg sitter jo ikke akkurat med svaret på hvordan man løser dette selv heller må jeg innrømme...

Men alt i alt er det jo ikke noe nytt i dette i forhold til hva dere har publisert før eller noen ny "angrepsmetode" ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Noen tiltak mot doping...
« #139 : 20. april 2005, 21:14 »
Synes ikke dette var noen god brosjyre. Den fokuserte alt for lite på farene ved bruk av AAS, og altfor mye på trening og "kroppsfiksering" generelt. Mange som leser denne brosjyren, vil nok få et uforholdsmessig negativt inntrykk av målbevisst trening, strikt kosthold og resultatorienterte treningsmiljøer, uavhengig av bruk av AAS. Dette synes jeg er synd. I utgangspunktet er jo mye av dette veldig positivtUndecided

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #140 : 20. april 2005, 21:32 »
Alle tilbakemelding er (stortsett) verdifulle tilbakemeldinger.

Eneste måten vi kan gjøre ting bedre på er å lytte til de tilbakemeldingene vi får.

Så kom med de!
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Noen tiltak mot doping...
« #141 : 20. april 2005, 22:29 »
Enig i at denne brosjyren ikke bringer noe nytt, men derimot er et et unyansert skriv, med noen diskuterbare påstander og en uheldig vinkling på mat og kosttilskudd.
Jeg savner informasjon om hvordan de som tar treningen sin på alvor kan oppnå vel så gode resultater som flertallet av steroidebrukerne.
Vi vet jo at en systematisk og kunnskapsbasert tilnærming til kost og trening er det logiske alternativet for å oppnå mye av den fremgangen som man ser med steroider. Med fokus på dette istedenfor de tradisjonelle argumentene kan ungdommen få øynene opp for at det finnes et reelt alternativ til god fremgang.

Dette har jeg prøvet ut på mange og effekten er stort sett den samme. I løpet av noen mnd og opp til et år så tar de igjen mange av kompisene som dytter i seg steroider.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #142 : 20. april 2005, 22:47 »
Med respekt for det andre arbeidet ADN har gjort sålangt for idretten i norge, så kan jeg vel greie å tyne ut en kommentar om den brosjyren. Den var 1mm bedre enn plakaten hos helsesøster; "Det som gjør deg stor her oppe, gjøre deg liten der nede..." Men bare 1mm...

Regner med den var ment på ungdomsskoletrinnet, pga "vet du?" , "Visste du?"  og de morsomme karikaturene.
Jeg syns det virker som om det brukes "mitraljøse-ild", fremfor prikkskyting her; Flere av "kjennetegnene" på dopere passer på en prikk på meg!
Jeg er veldig fokusert på kost og kosttilskudd, higer hele tiden etter nye personlige forbedringer og rekorder etc. etc osv osv bla bla...
Blir banalt å bruke egenskaper de fleste idrettsutøvere har for å beskrive dopere.
Men nå er jeg så heldig at jeg er i den situasjon at jeg trener på et gym hvor kontrakt eksisterer, og er medlem av klubb som testes. Hvis ikke hadde jeg passet perfekt på "profilen" deres... Med unntak av små testikler og pupper da.  :Smiley

Tror det fins bedre psykologiske tilnærmingsmåter enn denne litt tamme og vage oppgulpingen av de samme gamle nesten-faktaene..

Men nå er ikke jeg lønnet for å drive med slikt arbeid heller, så kanskje jeg ikke har peil på det jeg kommenterer... får håpe det... Wink

Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
SV: Noen tiltak mot doping...
« #143 : 20. april 2005, 23:11 »
Alle tilbakemelding er (stortsett) verdifulle tilbakemeldinger.

Eneste måten vi kan gjøre ting bedre på er å lytte til de tilbakemeldingene vi får.

Så kom med de!


Takk til dere i Antidoping Norge for at dere har kastet dere ut på diskusjonsforum Smiley

Stå på videre med holdningsskapende arbeid i kampen mot doping.
Vær synlige rundt på treningsstudio og skoler rundt omkring i Norge, velkommen skal dere være!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Bold

  • Gjest
SV: Noen tiltak mot doping...
« #144 : 21. april 2005, 00:25 »
Enig med husmor. Tror det å være synlige - ikke minst på dette forum - kan ha en god virkning. Da blir ADN ikke bare "noen som sitter der oppe", men dere bidrar med synspunkter og ikke minst holdninger som er viktige. Ble svært overrasket da jeg så dere deltok i diskusjonen. Tror det er første gang noe slikt har skjedd. Veldig bra.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Noen tiltak mot doping...
« #145 : 21. april 2005, 00:53 »
Ser ikke helt hvilke fordeler uskyldige mosjonister får av å skrive under på en slik avtale, så hvorfor skal de gjøre det? Fint å holde kontroller i klubber og på konkurranser, men å gripe inn i privatlivet til folk på den måten synes jeg ikke hørtes lurt ut.

Når det gjelder heftet, så kan man jo bruke minst tre av de fem punktene under ENDRINGER I ADFERD VED BRUK AV ANABOLE STEROIDER på personer som trener naturlig. Så det var absolutt ikke bra, synes jeg. I et slikt hefte må man jo få fram fordeler ved å trene naturlig, ikke tabulegge det å være opptatt av trening og diett.

Sitat
Bruk av anabole steroider følges ofte av en ekstrem fokusering
på treningsresultater og utseende. Å være stor, sterk og slå
personlige rekorder er viktig, veldig viktig.

Eh. Nå må dere huske at dere skal spille på lag med folk som konkurrerer i å lørte tyngst mulig.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Noen tiltak mot doping...
« #146 : 21. april 2005, 01:36 »
Er selvfølgelig veldig veldig enig i at det er helt topp at ADN engasjerer seg i Treningsforum, Norges største og beste diskusjonsforum for trening og kosthold. Velkommen skal dere være, og jeg håper vi arbeider mot samme mål: Å fremme effektiv dopingfri trening i befolkningen!

Med den nye brosjyren deres er jeg imidlertid enig med Expedite, Baahh og andre her at dere skyter dere selv - og oss - i foten. Til og med jeg kjenner meg igjen i flere av karakteristikkene (opptatt av treningsresultater, har et gjennomført kosthold, vanskelig å finne klær som passer), og en slik brosjyre bedrer ikke akkurat den oppfatningen folk flest har om folk som trener tungt: De boler alle sammen (enten de faktisk bruker AAS eller ikke.)

Så hvorfor ikke heller bruke mer vektige argumenter for å ikke bruke AAS, som ikke angår oss som trener "reint"? Her er noen eksempler på momenter dere kan trekke fram:

*Det er vanskelig/ofte umulig å beholde særlig mye opptjent muskelmasse etter en "kur", hvilket ofte fører til:
*Psykisk avhengighet av stoffene, hvilket ofte fører til:
*Økonomiske og sosiale problemer, som kan føre til det ene og det andre.
*En betydelig økt risiko for overrivninger og andre overbelastningsskader (muskler vokser fortere enn sener, bånd og ledd rekker å tilpasse seg), og dermed betydelig økt riskiko for tidlig utvikling av slitasjeskader, som ofte fører til betydelig invaliditet.
*Skumle negative effekter på blodkomponenter, blodtrykk, hjerte og kar.
*Det at effekten av AAS på aggresivitet og andre negative atferdstrekk ikke er tilstrekkelig dokumentert, skyldes dessverre også dårlig gjennomførte studier på området. Det er all grunn til å tro at mange av disse stoffene "gjør noe med humøret".
*Økt bruk betyr økt rekruttering, også av svært unge mennesker, som er spesielt disponerte for problemer knyttet til bruken og som må beskyttes.
*Irreversible og potensielt irreversible bivirkninger: Stemmeforandringer og klitorisvekst hos kvinner, økt hårtap, gynekomasti (100 opereres årlig i Norge), "pluffy face"
*Reversible, men ofte plagsomme bivirkninger: Testikkelkrymping og infertilitet, væskeretensjon, kviser, økt midjeomfang, økte leverenzymer
*Uante senvirkninger...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #147 : 21. april 2005, 21:25 »
.. just for kicking the dead horse...

Håper ingen foreldre til treningsinspirerte ungdommer får fatt i denne brosjyra. DA er det noen som får vann på mølla! Enkelte foreldre er fanatisk redde for skummelt proteinpulver og anabolt kreatin... Dobbelt ille hvis deres 16-år gamle sønn har kviser på ryggen, og er en opsternasig tenåring.. BANG! doptestes med EN gang!  Deal  Angry

Hva med å spørre ungdommen hva de vet om doping, og hva de TROR om doping, og så heller svare på "tiltale" ? Har ADN vært på skoler og vært i dialog med tenåringer og oppover i trinnene? Fins det planer eller prosjekter for slikt opsøkende forbeyggende arbeid?

Tror det er lettere å få frem et budskap uten å bli ledd av, når man har sjangs til å avlive mytene og diskutere argumentene de unge sitter med.

Jeg syns båsskapingen fra denne brosjyren kan kaste fler mistanker på ærlige tenåringer som er hekta på trening og har pubertetskviser, enn den kan være med på å bekjempe misbruk av medikamenter. La heller 10 "gå fri" enn at 1 uskyldig blir rammet...

But that's just me again..

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #148 : 21. april 2005, 21:37 »
Eg er stort sett enig i alt som blir sagt om brosjyra til ADN her. Det må vere kjedelig å høyre at den blir slakta slik, men eg vonar dykk tek alle dei velmeinande råda her til etterretning.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
SV: Noen tiltak mot doping...
« #149 : 21. april 2005, 22:03 »
Må si at jeg er mektig imponert av ADN som engasjerer seg slik som de gjør i et fora som dette og i tillegg legger ut en brosjyre til offentlig "revisjon". Smart og uvanlig.

Det syntes jeg viser at man har "baller" og mener alvor.

Blir imponert over holdningen og evnen til selvkritikk. Her er det noen og enhver som har grunn til å lære.

Honnør avsendt.
listefyll returns

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!