Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41022 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #195 : 01. mai 2005, 22:25 »
Detonator: Oki, men det vil vel finnes folk som havner innunder disse kategoriene også av medisinske grunner? Folk som får hormonbehandling av ulike grunner f.eks? Hva med folk med diabetes 1 som bruker insulin da?
Insulin er insulin... Blir nok urealistisk å prøve å teste på det. Hadde det vært mulig, så snakker vi om et "testvindu" på ca 3-4 timer, etter inj...

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Noen tiltak mot doping...
« #196 : 01. mai 2005, 22:36 »
Som jeg nevnte i denne eller den andre tråden. Mosjonister som ikke konkurrerer aktivt trenger ikke å søke om fritak.

Fra ADN sine sider...

4) Hvem trenger ikke å søke om medisinsk fritak?

    * Barn under 13 år som ikke konkurrerer internasjonalt
    * Mosjonister som ikke deltar i konkurranser
    * Personer som kun deltar i bedriftsidrett

Alle disse skal kun legge fram nødvendig dokumentasjon på behandlingen dersom de får særskilt beskjed av Antidoping Norge. Behandlende lege må følge opp diagnose og behandling, og journalføre alle nødvendige medisinske opplysninger og medikamentell behandling.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #197 : 01. mai 2005, 22:41 »
Som jeg nevnte i denne eller den andre tråden. Mosjonister som ikke konkurrerer aktivt trenger ikke å søke om fritak.

Fra ADN sine sider...

4) Hvem trenger ikke å søke om medisinsk fritak?

 * Barn under 13 år som ikke konkurrerer internasjonalt
 * Mosjonister som ikke deltar i konkurranser
 * Personer som kun deltar i bedriftsidrett

Alle disse skal kun legge fram nødvendig dokumentasjon på behandlingen dersom de får særskilt beskjed av Antidoping Norge. Behandlende lege må følge opp diagnose og behandling, og journalføre alle nødvendige medisinske opplysninger og medikamentell behandling.

Høres jo greit ut det her, ingen grunn for å rygge ut av studioet Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Noen tiltak mot doping...
« #198 : 01. mai 2005, 22:42 »


Men listen med Stimulerende midler (S6) inneholder desverre en del virkestoffer du finner i høyst vanlige medikamenter, desverre.... Og dette gjør selvsagt en slik kampanje vanskeligere, selv om meningen og intensjonen med den sikkert er god.

Ja, det er jeg enig i. Jeg bruker selv medisiner som antakelig slår ut her-jeg vet faktisk ikke. Betyr dette at jeg og andre i samme kategori skal legge fram dokumentasjon/legejournal for ADN, dersom vi blir testet? Akkurat dette synes jeg svært lite om-det kan være prinsipielt problematisk at opplysninger om bruk av medisiner skal spres på en slik måte.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #199 : 01. mai 2005, 22:46 »
Som jeg nevnte i denne eller den andre tråden. Mosjonister som ikke konkurrerer aktivt trenger ikke å søke om fritak.

Fra ADN sine sider...

4) Hvem trenger ikke å søke om medisinsk fritak?

 * Barn under 13 år som ikke konkurrerer internasjonalt
 * Mosjonister som ikke deltar i konkurranser
 * Personer som kun deltar i bedriftsidrett

Alle disse skal kun legge fram nødvendig dokumentasjon på behandlingen dersom de får særskilt beskjed av Antidoping Norge. Behandlende lege må følge opp diagnose og behandling, og journalføre alle nødvendige medisinske opplysninger og medikamentell behandling.

Dersom man innkalles til kontroll blir man også spurt om å føre opp slike medikamenter på kontrollskjema.

Ingen skal bekymre seg for at legitim bruk av legemidler skal medføre en positiv dopingprøve.

Man trenger heller ikke å fremlegge hele legejournalen sin og informasjon som gis ADN meddeles ikke treningssenteret.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Noen tiltak mot doping...
« #200 : 02. mai 2005, 07:33 »
Man trenger heller ikke å fremlegge hele legejournalen sin og informasjon som gis ADN meddeles ikke treningssenteret.

Hvem har egentlig pålagt dere taushetsplikt og hvem står dere eventuelt til rette for dersom den brytes?


En annen ting som ikke har med det å gjøre i det hele tatt, men som jeg synes nevnes alt for sjelden mht såkalt lovlig dopingbruk av type anabole steroider er at det vel i grunn ikke er lov å erverve dem på den måten de fleste gjør.

Det er vel i de fleste tilfeller kjøp av smuglergods, med unntak av de varene som produseres innenlands da. Uansett er vel salget svart i og med at det neppe betales moms mm. Med andre ord er en med på noe kriminelt i lovens rette forstand vil jeg tro....... Å kjøpe smuglergods, åpenbart ulovlig omsettlige varer, eller unnlate å betale moms er vel strengt tatt kriminelt.....

Jadda - det er det sikkert mange som bryr seg om.........meeen like fullt.....  :Smiley



Ellers må jeg si meg enig med de fleste her mht den tidligere viste brosjyra. Synes den var ufattelig tafatt, og betviler at den får noen som helst effekt.
Nå skal det sies, etter å ha vært med å utforme og fått trykket opp noen hundre tusen brosjyrer de siste 10 årene, at det sannsyneligvis er en av de minst effektive kanalene mht å spre denne type skremsler gjennom. Da må de i tilfelle spisses langt bedre enn denne..... At den er svært tendensiøs, og stempler nær sagt enhver som trener på et gym som potensiell bruker får så være - det er jo ikke såååå langt fra sannheten liksom, selv om mange av de symptomene som nevnes nok kommer før en begynner å bruke sakene. Ville i allefall vært litt obs på mine barn dersom de fikk veeldig fiksering på kost, muskler, styrke you name it - ikke fordi jeg trodde de brukte sakene, men fordi jeg visste hvor lett det er å la seg friste til å begynne med det.......

Selv om jeg synes brosjyra som er vist ser dårlig ut så ønsker jeg seff ADN lykke til med arbeidet og håper og tror brosjyra bare er en liten del av det de tenker å gjøre - for brosjyrer har som sagt ufattelig liten nedslagskraft!
Da synes jeg heller de plakatene som blei hengt opp for en del år siden var langt mer effektfulle; "stor der oppe og liten der nede" liksom.
Skremselspropaganda - ja vel - men effektivt (akkurat som Høybråtens røykekampanjer)....!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
SV: Noen tiltak mot doping...
« #201 : 02. mai 2005, 08:20 »
Dersom man innkalles til kontroll blir man også spurt om å føre opp slike medikamenter på kontrollskjema.
Ingen skal bekymre seg for at legitim bruk av legemidler skal medføre en positiv dopingprøve.
Man trenger heller ikke å fremlegge hele legejournalen sin og informasjon som gis ADN meddeles ikke treningssenteret.

Når jeg får testosterone av legen min så trenger jeg ikke dokumentere dette med noen legejournal ?
Trenger dere bare se resepten / medisinen hvor mitt navn står skrevet på med underskrift fra apoteket (standard etiketten) ?

Og informasjon som meddeles ADN videreføres ikke til treningssenter ?
Betyr det at om en tester positiv så får ikke treningssenteret vite dette ?
(hva skal egentlig treningssenteret med denne infoen ? de kan jo ikke kaste deg ut alikevel)


Utlogget H. Farstad

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 217
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 217

  • Latsabb
SV: Noen tiltak mot doping...
« #202 : 02. mai 2005, 21:29 »

Jeg og Taurus tar vår fight oss imellom vi..

Jeg syns dette blir for dumt! Husk på at dere er voksne menn og ikke barnehageunger lenger...

Datatilsyn meg her og norsk lov meg der, gi no vel faen ti alle sa forskrifter og reglement i alle kanter....bør no uansett ikkje vare nåkkå problem for nåkken å bli testa same ka so står i nåkken tøvete papir..folk får vare ærlige og snille og oppføre seg som folk, det innebærer å ikke dope seg...bli dei for galne fer dei heller få seg en kakk i bakhaue eller nåkkå:)

E d fålk so driv å dopa seg får dei pina meg bare ha det så godt...dei får rykte på seg lell...

Syns no forøvrig d er meget fornuftig om AntidopingNorge kan få teste hvem som helst....uansett så gidder de sikkert ikke å teste gamle husmortrimmere, pingler etc....så omd de får teste hvem som helst tror jeg likevel ikke fokuset tas vekk fra de aktive...
Sponset av: MYOSHOP

Personlige rekorder: 322,5-207,5-310
187cm, 123kilo


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #203 : 02. mai 2005, 21:36 »
Honnør til Kokoon! Ok film forresten Smiley

Synd ikke alle følger kardemommeloven....

Utlogget Adicted

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

SV: Noen tiltak mot doping...
« #204 : 04. mai 2005, 22:16 »
Har man medisinsk grunn til å bruke preparater som feks hormonbehandlinger, astmamedisiner mm så har man sitt på det tørre. De som kjøper div medikamenter for forskjellig bruk i apotekene bør undersøke dette selv og spørre de dem handler av. Disse kan sikkert også hjelpe til med å finne alternativer. Men uansett har man en tilstand og vise til evt også en lege...

Den andre gruppen, nemli de som doper seg uansett om det lovlig eller ikke kan bare ryke å reise, evt leve med ødelagt helse.... jenter med mannerøst eller med mye hår på brøstet etc er IKKE sexy... Gutter med hengepi... eller minipi.. eller andre bivirkninger som følger kommer heller ikke til å få det så "gøy"...

Ta ansvar for egen helse, sett mål å tren seriøst. Forumet her gir alle et svar på hva og hvordan. Om de ikke finner så spør, istedet for å hive seg på slike selvdestruerende metoder...

Evig eies kun et dårlig rykte/eller det tapte..

Skulle ønske det ikke var frivillig å bli sjekket sjekket. Dette er egentlig en grunn til at andre med rent mel i posene kan si nei... desverre...

Har du problemer med din venn, gi trompeter til hans barn....

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Noen tiltak mot doping...
« #205 : 04. mai 2005, 23:17 »
Interessant hvordan noen driter i prinsipper så lenge det gjelder områder der de ikke føler at deres rettigheter blir krenket. Vitner om en egosentrisk og sneversynt holdning som er skremmende. Mer skremmende enn hva en eller annen kroppsbygger måtte trykke i skinka. Ganske typisk i dagens samfunn...

Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #206 : 05. mai 2005, 01:43 »
Jeg syns det er litt kjipt hvis en utøver må kjempe mot dopede utøvere i konkurranser. Det være seg langrenn, Dart, Curling eller Styrkeløft.
Jeg er glad for, og stolt over at  det virker som idrettsnorge er såpass lite dopbefengt som det tydeligvis er. (iflg antall positive tester)
Jeg er ikke sikker på hvor lenge det er siden en styrkeløfter testet positivt, men jeg tror det er 10-12-15 år siden eller noe. (var det ikke en ungdom som gjorde en bommert en gang, stakkar?)

Anyway, det jeg mener er; det ER viktig å innerst inne TRO at de en konkurrerer MOT og MED er dopfrie. Man har ansvar i sitt treningsmiljø. Og man skal tenke lengre enn til nesetippen, og være klar over konsekvensene ikke bare for egen kropp, men for hele idretten sin!! (Hvis man leker med ilden).

Tør ikke tenke på hva som ville skje i styrkeløftnorge, organisasjon og generell motivasjon, hvis en utøver dopet seg. Konsekvensene ville blitt katastrofale.

Så det er mye å tenke på og bekymre seg for, bare innen EN organisert idrett. Skal man se på de andre idrettene med litt mer åpne øyne, så risikerer man å bli enten paranoid, tullete eller overmistenksom mot alt og alle...

Og så skal vi i tillegg redde mosjonistene fra seg selv også?...

Jeg er glad jeg ikke har tatt på meg den oppgaven, selv om jeg beundrer de som har pågangsmotet til å begynne å bleke DET lerretet. Wink

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #207 : 05. mai 2005, 09:30 »
Tenker du på hvem som helst og hvor som helst, bare en positivt testa styrkeløfter?

Hadde et tilfelle i klubben i 2002 så vidt jeg kan huske, mulig det var 2001.

Så folk glemmer....

Det var det med listene da, men det er jo ikke mulig å få til.
Fult navn, hvor når testa og hva løfteren testa positivt for.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #208 : 05. mai 2005, 11:54 »
Ja egentlig så tenkte jeg det...  blush
Men overvurderte vel konsekvensene og hukommelsen til folk da... Jeg er ikke analytiker, så jeg får vel tåle ei blemme.

Da er det vel ikke sansynlig at doping får noen konsekvens for idretten, forbundet og den generelle anseelsen med mindre det er en profilert utøver, eller en i fra satsningsgruppene som hadde blitt tatt... men DA ville det vaffal blitt styr!  blush

Nå har det vel blitt tatt flere fotballspillere enn styrkeløftere i det siste da, men det er ingen som lyser fotballen i bann av den grunn...
Spørs om jeg overdramatiserer...

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Noen tiltak mot doping...
« #209 : 05. mai 2005, 13:11 »
Jeg er ikke sikker på hvor lenge det er siden en styrkeløfter testet positivt, men jeg tror det er 10-12-15 år siden eller noe. (var det ikke en ungdom som gjorde en bommert en gang, stakkar?)

Huh? I følge Antidoping.no sin statistikk for 2000-2004 så har styrkeløftere blitt utestengt alle disse årene. Men det er vel ingen av de beste løfterne som har blitt tatt de siste årene. Siden 80-tallet tror jeg ikke det har vært et eneste år hvor en styrkeløfter ikke har blitt utestengt (?). Forhåpentligvis blir 2005 det første året...
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!