Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 40984 ganger)

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #120 : 18. april 2005, 12:43 »
Så lenge det ikke er ulovlig å dope seg, så er det ikke mye en får gjort med det. Synd, men sant. Om en virkelig ønsker å gjøre noe med det, bør nok de på tinget kikke over lovene sine først.

De brukte Grimseth'n for alt det han var verdt, men så blei jo han tatt på et latterlig syden tilskudd, og siden har ikke han fått så mye støtte...

Om en idrett som styrkeløft kunne fremstå som dopingfri, ville det sende signaler, ikke til alle selvsagt, de som gir beng, gir vel beng uansett.

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Noen tiltak mot doping...
« #121 : 18. april 2005, 12:55 »


Hmm, om du nekter å la deg teste og er medlem i NIF så er du vel automatisk klassifisert som dopet vil jeg tro.

For andre hobbytrenede er det seff en annen sak, men jeg har vel oppfatte denne tråden mer i retning av å komme problemet til livs i den NIF-organiserte idretten

Ja og man må ikke glemme at det er mange idretter som gjør at man er organisert i NIF. Mange som kanskje ikke vet/tenker over det?

Ta f.eks en som spiser "dunderhonning" og trener på ett helsestudio. Han er i god tro at han ikke kan la seg testes. Dette fordi han har lest at Forbrukerombudet klaget Norsk Treninssenterforbund inn for Markedsrådet, som fattet et vedtak. Dette gikk kort fortalt ut på at ingen treningssentre har hverken lov eller rett til å kreve dopingtester av sine medlemmer. De har heller ikke lov til å ha dette med i sine kontrakter. Grunnen er at doping fremdeles ikke er ulovlig å bruke utenfor idrett, og at testing derfor ville være ett direkte brudd på personvernsloven.
http://www.markedsradet.no/article.asp?id=2&artid=57&parent_id=28

Men det denne karen ikke tenker på er at han spiller bedrift bowling, og er registrert i  Norges Bowlingforbund som igjen er registrert i NIF. Han er da en underlagt reglene i NIF, og kan ikke nekte å la seg teste. Det vil da isåfall gjøre at han ikke kan være med i organisert idrett på 2 år.
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Noen tiltak mot doping...
« #122 : 18. april 2005, 13:13 »

Men det denne karen ikke tenker på er at han spiller bedrift bowling, og er registrert i  Norges Bowlingforbund som igjen er registrert i NIF. Han er da en underlagt reglene i NIF, og kan ikke nekte å la seg teste. Det vil da isåfall gjøre at han ikke kan være med i organisert idrett på 2 år.


Det var faktisk et intervju i Aftenposten lørdag tidligere i vinter, med en eldre fyr som var tidligere-bobkjører (...). Vel, jeg tror ikke han var medlem av noe lag, men rett før NM i bob ble det sykdomsforfall på en av deltakerne på laget til hans tidligere klubb, og vedkommende sa ja til å stille opp (jeg regner med at han i all hast ble meldt inn). Det gikk ikke bedre enn at laget hans ble testet, og denne karen hadde dessverre røkt litt hasj 3-4 uker før mesterskapet, noe han ikke hadde tenkt på da han stilte opp på kort varsel. Testet positivt, pressemelding. Selvsagt ble dette offentliggjort i pressen med fullt navn, med påfølgende ubehageligheter på jobb/i omgangskretsen.

Når det gjelder tester for de som ikke er tilsluttet noe idrettslag, må jeg vil si meg litt enig med Georg Apenes i at "selv om jeg har rent mel i posen, vil jeg helst slippe å vise det fram hele tiden".

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #123 : 18. april 2005, 14:33 »
Uansett hvor mange på helsestudioene som skriver antidopingkontrakt kan jeg ikke tenke meg at Antidoping Norge har ambisjoner om eller ressurser til å teste store horder av trimmere som ikke er tilknyttet NIF. Grunnen til at de likevel vil inn i studioene er nok først og fremst at de håper å nå frem med holdningsskapende arbeid og informasjon. Rett og slett fordi mange ungdommer uten å ane hva de utsetter seg for lokkes på dypt vann av dopselgere på profittjakt. Noen vil sikkert bruke noe likevel, men da skal de i alle fall vite hva de risikerer sånn at de har tatt et bevisst valg. Et dumt valg riktignok, men dog et valg tatt når de kjenner til alle sider av saken.

Innenfor NIF-tilsluttet idrett skal det ikke finnes noe valg. Doping er juks og forbudt.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #124 : 18. april 2005, 16:01 »
Uansett hvor mange på helsestudioene som skriver antidopingkontrakt kan jeg ikke tenke meg at Antidoping Norge har ambisjoner om eller ressurser til å teste store horder av trimmere som ikke er tilknyttet NIF. Grunnen til at de likevel vil inn i studioene er nok først og fremst at de håper å nå frem med holdningsskapende arbeid og informasjon. Rett og slett fordi mange ungdommer uten å ane hva de utsetter seg for lokkes på dypt vann av dopselgere på profittjakt. Noen vil sikkert bruke noe likevel, men da skal de i alle fall vite hva de risikerer sånn at de har tatt et bevisst valg. Et dumt valg riktignok, men dog et valg tatt når de kjenner til alle sider av saken.

Innenfor NIF-tilsluttet idrett skal det ikke finnes noe valg. Doping er juks og forbudt.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Antidoping Norge har, som du påpeker, ingen ambisjoner om utstrakt kontrollvirksomhet på treningssentere. Derimot skal vi satse på kunnskap til ansatte og drive holdningsskapende arbeid blandt medlemmene sammen med NTF.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #125 : 18. april 2005, 16:19 »
Det er da fremdeles ikke lov å "tvinge" medlemmer på et helsestudio til å skrive under på en "frivillighetskontrakt" så langt jeg har forstått? Det var vel nettopp dette som var noe av poenget tidligere når denne saken var oppe? Ettersom denne såkalte frivillige kontrakten MÅTTE undertegnes så var den jo ikke lenger frivillig.

Synes også det blir litt "søtt" når man tegner et bilde av skumle langere som nærmest presser på de unge doping....Etter hva jeg selv har sett så er bildet relativt mer sammensatt enn som så. Har sett alt fra unggutter på 15-16år som dytter i seg høy-androgene midler uten kunnskap, til karrierekvinner på 40 som skal  litt ned i fettprosent til sommeren. Brukerbildet og årsaksammenheng er nok  like sammensatt som medlemsmassen på treningsstudioet.

Jeg deler selvfølgelig ADN visjon og målsetning, men reagerer på "kriminalisering" og marginalisering basert på synsing når vi snakker om testing av mosjonister som IKKE bryter noen lov. Hvem skal plukkes ut til å  testes og hvorfor?  Her må man kjenne sin besøkelsestid. Har mye mer tro på omfattende kontakt med helsestudioene slik at man ved tilstedeværelse kan skape holdninger lokalt. Det kunne f.eks være en god ide for antidoping norge å få en fast kontaktperson på hvert studio som kunne ha ansvar for utdeling av materiell, foredrag osv...Noe av dette er vel også i gang allerede...

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #126 : 18. april 2005, 17:41 »
Det er da fremdeles ikke lov å "tvinge" medlemmer på et helsestudio til å skrive under på en "frivillighetskontrakt" så langt jeg har forstått?
<snip>

Jeg deler selvfølgelig ADN visjon og målsetning, men reagerer på "kriminalisering" og marginalisering basert på synsing når vi snakker om testing av mosjonister som IKKE bryter noen lov. Hvem skal plukkes ut til å  testes og hvorfor?  Her må man kjenne sin besøkelsestid. Har mye mer tro på omfattende kontakt med helsestudioene slik at man ved tilstedeværelse kan skape holdninger lokalt. Det kunne f.eks være en god ide for antidoping norge å få en fast kontaktperson på hvert studio som kunne ha ansvar for utdeling av materiell, foredrag osv...Noe av dette er vel også i gang allerede...

Når det gjelder egenerklæringen som er utarbeidet så er den frivllig. Det har ingen konsekvenser å ikke signere den, slik det hadde tidligere.

Vårt fokus er, som du påpeker, utstrakt kontakt med treningsstudioene, vår vi skal bidra med vår kompetanse for å legge forholdene til rette for holdningsskapende arbeide på treningssentrene.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #127 : 18. april 2005, 18:05 »


Når det gjelder egenerklæringen som er utarbeidet så er den frivllig. Det har ingen konsekvenser å ikke signere den, slik det hadde tidligere.

Vårt fokus er, som du påpeker, utstrakt kontakt med treningsstudioene, vår vi skal bidra med vår kompetanse for å legge forholdene til rette for holdningsskapende arbeide på treningssentrene.


Hadde vært interessant om dere ville ta dere bryet med å kommentere hensikten med denne kontrakten dersom det er slik at den er helt frivillig og at det ikke har noen konsekvens å unnlate å undertegne den? Regner med at det sitter mange oppegående mennesker i adn som har gjort en vurdering rundt dette for dere bestemte dere for å forsøke en slik strategi? Det er da relativt åpenbart at dette er en forsøk på å omgå dagens lovverk?

Jeg synes man burde kunne forvente at ADN som en av våre fremste forkjempere mot doping ikke benytter seg av metoder som strider mot vanlige folks rettsfølelse, eller gir inntrykk av "kjøkkenvei" løsninger slik jeg mener strategien bak denne kontraken er et klart eksempel på.

Jeg finner det også svært interessant å høre i hvilken grad ADN vurderer sine forpliktelser UTENFOR den organiserte idretten, der doping faktisk ikke er ulovlig. Kan det være at organisasjonen finner det lettere å jobbe mot ressursvake miljøer når kampen mot den organiserte og profitable dopingen innen profesjonell idrett blir vanskeligere? Er det i dette lyset vi skal se mosjonistene utenfor NIF i skammekroken mon tro?

Bekymringene rundt de moralske, etiske og medisinske sidene av dopingmisbruket deler vi, men hensynet til dagens lovverk og personvernet har vi kanskje forskjellige syn på?

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #128 : 18. april 2005, 20:24 »
 Huh Sikker på at du har lest grundig hva det står i de tidligere innleggene her nå, Iceberg?
Hvordan kan det stride mot folks rettsfølelse når det er frivillig å skrive under, og ikke får noen konsekvenser for de som ikke vil? En "dette står vi for"- erklæring fra de på gymmet som mener det er viktig å vise at det finnes folk som trener rent (det er ikke bestandig det budskapet som formidles i alle miljøer, på mange gym møter du en "alle som trener bruker jo, så da må vel jeg også hvis jeg skal bli sterk" - holdning). Ser du ikke at målet er holdninger her? Blir det rene miljøet sterkt nok gir du i alle fall de som ønsker å trene rent en trygghet og aksept - og kanskje til og med honnør - for å velge den veien. Og er listen offentlig gir du ungdommen gode og synlige forbilder der de trener. I tillegg er jo målet å gi kunnskap til de som er ansatt på sånne steder, det kan da umulig stride mot verken lovverk eller personvern eller folks rettsfølelse?  Huh Huh Huh


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #129 : 18. april 2005, 20:33 »
Det er jo brudd på personvernet om du indirekte henger ut de som ikke signerer en slik en. Som tidligere nevnt, ufattelig kjipt å bli tatt for et forurenset tilskudd når man bare er en vanlig morsonist som har det moro med vektene.

Jeg for min del hadde ikke signert en slik avtale i og med at jeg ikke konkurerer. Mest fordi jeg med det håper å provosere nok til å på sikt fremprovosere endringer i regelverket. En stille protest kan man kanskje kalle det.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #130 : 18. april 2005, 20:55 »
Indirekte henger ut de som ikke skriver under? Det var da voldsomt til paranoia! Som du nettopp har sagt kan det være mange grunner til at folk ikke vil skrive under, men du bør jo ha guts nok til å stå for det valget du har gjort uansett om det er det ene eller det andre! Flere her har påpekt at det ikke er forbudt for en hobbybygger utenfor idrettsforbundet å dope seg, og heller ikke kan sies å være juks siden det ikke er forbudt. Hvorfor skal man da føle seg truet av at det finnes kontrakter og en liste som sier hvem som har lyst til å rope ut til verden at de ikke bruker?

Jeg mener det er viktig å vise verden - og da særlig ungdommer som begynner å trene - at det er ganske mange som har tatt det valget at de vil trene uten bruk av midler. Nå som jeg også har barn i "påvirkelig alder" som har begynt å trene ser jeg hvor viktig det er å ha dem i et miljø med en tydelig antidopingholdning, et sted jeg vet de ikke utsettes for press i en retning jeg mener er skadelig for dem.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #131 : 18. april 2005, 21:07 »
La oss tørre å være ærlige. En slik kontrakt har ingen effekt hvis den er "frivillig" og uten konsekvens for de som unnlater å signere. Hvis dette er tilfelle vil den jo aldri ramme de den er ment for! Da gjenstår mobbefaktoren; unnlater du å signere mistenkeliggjøres du.
Det jeg reagerer på er at intensjonen bak denne såkalte frivillige kontrakten i mine øyne er et åpenbart forsøk på å omgå loven slik den er i dag.

Slike metoder er hverken effektive eller redelige. Saken til ADN er da god nok uten at man behøver å ty til slike "sjørøvermetoder". At kontrakten i seg selv skulle bidra til økt kunnskap blandt de ansatte synes jeg faller på sin egen urimelighet.

Vi er nok enige om målet, men veien dit strides vi litt om Smiley

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Noen tiltak mot doping...
« #132 : 18. april 2005, 21:34 »
Frivilligheten viser tydelig at denne kontrakten IKKE har som mål å "ta" dopingbrukere, så hvis det er det eneste du mener har effekt som antidopingtiltak har du sikkert rett i at den ikke vil ha noen effekt i dine øyne. Du har tydeligvis den oppfatningen at tydelige holdninger i et miljø ikke har noen effekt. Der er jeg dypt uenig med deg! Tvert i mot tror jeg tydelige holdninger i det enkelte treningsmiljøet er den viktigste faktoren som påvirker det valget en ungdom gjør. Denne faktoren har vi allerede innenfor idrettsforbundet - i alle fall i styrkeløftmiljøene - og nå prøver ADN å gi treningssentrene en mulighet til å jobbe med det samme. Hvor mange dopingbrukere man greier "å ta" er følgelig ikke tema, det handler først og fremst om å gi nykommere et skikkelig og profilert alternativ.

Det er da ingen som har sagt at kontrakten i seg selv skulle bidra til økt kunnskap blant de ansatte? Hvis du leser innleggene fra ADN ser du at kontrakten er et element, de skal I TILLEGG satse på kompetanse og legge til rette for holdningsskapende arbeid.

Jeg synes dette høres ut som et bra prosjekt, jeg, og gleder meg til at treningsivrige ungdommer kan få velge mellom mange ulike treningsmiljøer med tydelige antidopingholdninger. Utfordringen blir jo som før nevnt for ADN å utforme en informasjonsform de når frem med. Uansett informasjonsform tror jeg ikke det er mulig å få noen som har dopet seg i mange år til å slutte med det, og det er sikkert ikke målet fra ADN heller. Målgruppen er nok heller de ungdommene som er litt usikre på hva de vil, og de nye som kommer til etterhvert. Så får vi håpe "gamle dopingbrukere" har anstendighet nok til å ikke prøve å trekke ungdommene den andre veien ved å karakterisere all informasjon om skadevirkninger som "propaganda" og "usannheter".



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Noen tiltak mot doping...
« #133 : 18. april 2005, 22:57 »
unnlater du å signere mistenkeliggjøres du.


Akkurat denne delen er jeg enig i. Hvis jeg hadde trent på et gym som mosjonist, så hadde jeg ikke ønsket å skrive under på et slikt "frivillig" skjema. Bl.a. fordi jeg synes det er urimelig at mosjonister skal behøve å holde seg oppdatert til enhver tid at eventuelle medisiner de bruker ikke er på dopinglista, og av faren for forurensede tilskudd. Men samtidig så ville jeg antakeligvis nesten følt meg presset til det, fordi å ikke gjøre det ville føre til at jeg ble mistenkeliggjort av mange, uavhengig av hvilke forklaringer jeg måtte ha.

Selv om intensjonen med frivillig signering sikkert er god, så føler jeg at dette nesten blir frivillig tvang.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Noen tiltak mot doping...
« #134 : 19. april 2005, 07:32 »
Huh Sikker på at du har lest grundig hva det står i de tidligere innleggene her nå, Iceberg?
Hvordan kan det stride mot folks rettsfølelse når det er frivillig å skrive under, og ikke får noen konsekvenser for de som ikke vil?

Jeg er ikke kategorisk mot slike kontrakter så lenge den dopingen de forholder seg til er type "bol" og ikke alskens ulumskheter du kan få i deg via astmamedisiner o.l. Har selv skrevet under slik kontrakt tidligere, men da var det tvungen signering, og så vidt jeg forsto den gangen så var det doping i form av muskel/styrkebyggende medikamenter det eventuelt skulle testes for.

Det jeg dessverre tror dere bommer på mht å ikke mistenkeliggjøre folk, er viten om hvordan du vil bli behandlet på SATS-lignede gym om du nekter å skrive under og er over middels stor. For du vil garantert bli mistenkeliggjort. Mitt tips er at du på en del gym vil bli nektet å melde deg inn som medlem om du nekter å signere.

Det praktiseres i dag en siling på størrelse, etnisitet - you name it - på de ulike gymmene, og det er slett ikke uvanlig at folk blir nektet å bli medlemmer. Jeg tør vedde en god slump penger på at jeg ikke hadde fått bli medlem på SPENST i Drammen om de hadde hatt en slik kontrakt, og jeg hadde nektet å underskrive den.
Sannsyneligheten er stor for at jeg ikke hadde fått bli medlem på basis av størrelsen aleine. De ønsker heller ikke å ha folk der som løfter realt tunge vekter - for det skremmer i følge de ansatte bort andre medlemmene. Noe de selvfølgelig har helt rett i, men like fullt utrolig irriterende.........


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!