Skrevet av Emne: Zenons paradoks  (Lest 2073 ganger)

Utlogget Lemmy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Zenons paradoks
« : 19. april 2005, 11:41 »
Sikkert mange som har hørt om dette før , men la gå..

Den greske filosofen Zenon som levde rundt 500 f.Kr, la fram et problem som seinere har blitt kjent som Zenons paradoks.

Zenon fortalte om Akilles, den rakseste mannen i Hellas på den tida, som skulle løpe om kapp med en skilpadde. Akilles kunne løpe 100 m like fort som skilpadden løp 10 m. Da Akilles kom til det punktet skilpadden hadde startet fra, var skilpadden 10 m foran ham. Da akilles kom dit, var skilpadden på et punkt 1 m foran ham. Akilles løp videre, men skilpadden var enda 0.1 m foran ham da han nådde dette punktet. Slik kunne Zenon fortsette resonnementet i det uendelige, og Zenon konkluderte med at Akilles aldri ville ta igjen skilpadden.

For grekerne var dette et stort problem. Erfaringene viste jo at Akilles tok igjen skilpadden. Men tanken kom til motsatt konklusjon. Skulle en tro på tanken eller erfaringen? På den tida mente nemlig grekerne at det var tanken som formidlet sannheten. Erfaringen bestod av illusjoner.

Hva er galt med Zenons resonnement?
Mine ikke godkjente rekorder:
Knebøy: 90*7
Markløft: 100*5
Benkpress: 80

Vekt: 72-75

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Zenons paradoks
« #1 : 19. april 2005, 11:42 »
Han hensyntar ikke tiden.

Rent matematisk konvergerer denne rekken av tall mot et endelig tall, følgelig vil man stoppe etterhvert - man slutter å bevege seg.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lemmy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Zenons paradoks
« #2 : 19. april 2005, 11:46 »
Så måtte det komme en gluping å ødelegge moroa  Erter neida
Mine ikke godkjente rekorder:
Knebøy: 90*7
Markløft: 100*5
Benkpress: 80

Vekt: 72-75

Utlogget bigarms

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

  • Coming soon...MEEEEEEEEE!!!
SV: Zenons paradoks
« #3 : 19. april 2005, 14:01 »
Han hensyntar ikke tiden.

Rent matematisk konvergerer denne rekken av tall mot et endelig tall, følgelig vil man stoppe etterhvert - man slutter å bevege seg.

Nei nei nei, bolehue!!!
N.Oresme (1323-1382) beviste elegant at den harmoniske rekken 1+1/2+1/3+..+1/n divergerer, dvs at Sn=1+1/2+1/3+..+1/n->uendelig når n-> uendelig.
Altså, på gympråket, vekta (tallet) vil alltid øke!
Så din teori gir ikke noen som helst forklaring på Zenons paradoks. Jeg vet, men vil gi dere bolehuer en siste sjanse....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Zenons paradoks
« #4 : 19. april 2005, 14:04 »


Nei nei nei, bolehue!!!
N.Oresme (1323-1382) beviste elegant at den harmoniske rekken 1+1/2+1/3+..+1/n divergerer, dvs at Sn=1+1/2+1/3+..+1/n->uendelig når n-> uendelig.
Altså, på gympråket, vekta (tallet) vil alltid øke!
Så din teori gir ikke noen som helst forklaring på Zenons paradoks. Jeg vet, men vil gi dere bolehuer en siste sjanse....

Sånn bortsett fra at du trekker frem feil rekke nå ja.... Men det får stå for din regning.... Rekken du nevner er klassisk for å være skillet mellom de som divergerer og ikke. Smile

Forøvrig tipper jeg du er et minst like stort bolehue som det jeg er...... 
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Zenons paradoks
« #5 : 19. april 2005, 14:05 »
Akilles var jo utrolig dum som gadd å løpe om kapp med en skilpadde. Han burde skjønt at dersom han kunne løpe 100 m like fort som skilpadden kunne løpe 10 m så var han raskere.

Redigert: Zenon var dum han også.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Zenons paradoks
« #6 : 19. april 2005, 14:09 »
Akilles var jo utrolig dum som gadd å løpe om kapp med en skilpadde. Han burde skjønt at dersom han kunne løpe 100 m like fort som skilpadden kunne løpe 10 m så var han raskere.

Redigert: Zenon var dum han også.

Nå må du ikke glemme at Akilles var kjent for å være rask, ikke for å være spesielt "kjapp".....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: Zenons paradoks
« #7 : 20. april 2005, 16:23 »
Hvis skilpadda har et forsprang på 10 meter og Akilles springer 10 ganger så fort, så vil han nå igjen skilpadda etter 11,111.. meter
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Zenons paradoks
« #8 : 20. april 2005, 16:27 »
Resonneringen er strengt tatt ikke "gal", men avstanden mellom skildpadden og moskusoksen vil bli uendelig liten, altså konvergere mot null.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Zenons paradoks
« #9 : 20. april 2005, 16:28 »
Han hensyntar ikke tiden.

Rent matematisk konvergerer denne rekken av tall mot et endelig tall, følgelig vil man stoppe etterhvert - man slutter å bevege seg.

Føler det blir for dumt å spørre deg om du veit det eller det, er mye bedre å spørre deg om dette: Er det noe du ikke vet??
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: Zenons paradoks
« #10 : 20. april 2005, 16:41 »
Sitat
N.Oresme (1323-1382) beviste elegant at den harmoniske rekken 1+1/2+1/3+..+1/n divergerer, dvs at Sn=1+1/2+1/3+..+1/n->uendelig når n-> uendelig

Den harmoniske rekka er ikke en geometrisk rekke,derfor vil den ikke konvergere. En geometrisk rekke vil konvergere når kvotienten er mindre enn pluss/minus 1.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Zenons paradoks
« #11 : 22. april 2005, 08:28 »


Føler det blir for dumt å spørre deg om du veit det eller det, er mye bedre å spørre deg om dette: Er det noe du ikke vet??

Så vidt jeg vet, er det en ting jeg ikke vet noe om, og det er hvordan magerutene mine egentlig ser ut.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Zenons paradoks
« #12 : 22. april 2005, 08:34 »
Dersom man hadde visst hva man ikke vet ville man ikke hatt noe man ikke visste. Denne setningen kan ikke bevises.

JohnBlond

  • Gjest
SV: Zenons paradoks
« #13 : 22. april 2005, 08:37 »


Så vidt jeg vet, er det en ting jeg ikke vet noe om, og det er hvordan magerutene mine egentlig ser ut.....

Ta en MRI-scan og heng bildet på veggen Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!