Skrevet av Emne: Sjokkerende - overvektige svenske barn.  (Lest 1520 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #1 : 13. april 2005, 09:48 »
Ja, dette er dessverre i ferd med å bli et reelt problem tror jeg. Har jo to døtre selv, og må dessverre si at i omgangskretsen deres er det flere meget fete barn. At resultatet
blir slik er jo ikke så overraskende når matpakka på skolen består av maryland cookies og loff med sjokoladepålegg, og de springer rundt med godteripose hver kveld. Har nærmest opplevd at ungene våre har blitt ertet fordi de har grovbrød til skolelunch...Heldigvis har skoleverket nå iverksatt tiltak med mye mer fysisk aktivitet enn for bare to år siden.

Utlogget metteflette

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 700
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 700

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #2 : 13. april 2005, 11:48 »
Synes det er trist jeg.. Foreldrene til disse barna gjør dem en gedigen bjørnetjeneste. Det er en annen generasjon enn oss og dette må vi ha som utgangspunkt når vi planlegger mat og aktiviteter for barna våre. Nå er det faktisk genetiske forhold som også spiller inn, men da bør en gjerne være ekstra obs på dette.
Min datter på 6 år er interessert i både dataspill og tv hun, men hun må velge hva hun vil gjøre. Sitter hun på dataen en time, må hun velge bort barnetv f.eks.
Er det fint vær ute, ut og lek. Jeg er til og med og hopper paradis, tau og strikk jeg fordi det er viktig å være et godt forbilde.
Til matpakken er det ALLTID grovt brød med enten leverpostei, ost/skinke og en sjelden gang syltetøy. Det ligger alltid enten frukt eller gulerøtter oppi matpakken. Og er hun sulten mellom måltider får hun frukt. Vann er tørstedrikke her i huset. Brus og evt Oboy, kun i helgen.
Jeg tar ihvertfall ansvar for min familie og jeg skulle ønske alle foreldre ville gjøre det samme!!

Tok gjerne litt av her, men dette engasjerer meg....  blush
Medlem av Foreningen for Kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!


Alle gode ting er tre!!!

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #3 : 13. april 2005, 12:45 »
Bra Mette, du høres ut som en bra mor! Dem vil takke deg for at du ga dem disse vanene, når de selv blir voksne.

Honnør
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #4 : 13. april 2005, 13:21 »
Honnør fra meg også

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #5 : 13. april 2005, 15:09 »
Metteflette kan dette med barn tydeligvis.
Men er litt annerledes med foreldre som ikke er fittnessutøvere eller kroppsbyggere. Hvis foreldrene sitter å drikker brus og spiser pizza er det litt vanskelig å nekte barna.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #6 : 13. april 2005, 15:17 »
Utrolig bra innlegg Metteflette!

det er så viktig at foreldrene går foran som gode eksempler og lærer barna sine sunne vaner fra begynnelsen av.

Noen som følger med på Skolematprosjektet til Jamie Oliver som vises på TvNorge søndager? Sist episode satt jeg og var sint og lei meg om en annen rett og slett fordi det er så tragisk å se hvor ille barna har det ernæringsmessig. Var barn der som aldri hadde smakt grønnsaker, de visste ikke hva grønnsakene het da de ble vist potet, purre, selleri m.m. På det lokale sykehuset hadde de egen avdeling for obstiperte barn, noen av de hadde ikke hatt avføring på 6 uker pga mangel på fiber i kosten. Barn som kun spiste pommes frites og sjokolade m.m.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #7 : 13. april 2005, 16:05 »
I tillegg til mer gym, må skolen servere ungene sunn mat, ikke junk.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #8 : 13. april 2005, 16:23 »
Synes det er trist jeg.. Foreldrene til disse barna gjør dem en gedigen bjørnetjeneste. Det er en annen generasjon enn oss og dette må vi ha som utgangspunkt når vi planlegger mat og aktiviteter for barna våre. Nå er det faktisk genetiske forhold som også spiller inn, men da bør en gjerne være ekstra obs på dette.
Min datter på 6 år er interessert i både dataspill og tv hun, men hun må velge hva hun vil gjøre. Sitter hun på dataen en time, må hun velge bort barnetv f.eks.
Er det fint vær ute, ut og lek. Jeg er til og med og hopper paradis, tau og strikk jeg fordi det er viktig å være et godt forbilde.
Til matpakken er det ALLTID grovt brød med enten leverpostei, ost/skinke og en sjelden gang syltetøy. Det ligger alltid enten frukt eller gulerøtter oppi matpakken. Og er hun sulten mellom måltider får hun frukt. Vann er tørstedrikke her i huset. Brus og evt Oboy, kun i helgen.
Jeg tar ihvertfall ansvar for min familie og jeg skulle ønske alle foreldre ville gjøre det samme!!

Tok gjerne litt av her, men dette engasjerer meg....  blush

Så enig så enig. Jeg er pappa til en pjokk på 5 mnd, så den fulle tyngden av problemstillingen har ikke rammet oss ennå. Allikevel ser jeg allerede nå at jevnaldrene får saft som tørstedrikke dagen lang. Kan ikke skjønne at noen på død og liv skal lære barne å bli sukkeravhengig i så ung alder..Kommer til å være relativt bevisst dette når gutten vokser opp, det er helt greit med godteri og skrapmat på lørdag, men slik det er nå går de fleste unger rundt og spiser feit usunn mat og godteri hver eneste dag. Dette er noe skoleverket sliter med når sukkerstinne unger dukker opp med store konsentrasjonsproblemer som en av følgene..

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #9 : 13. april 2005, 16:29 »
Husker jeg var med og passet en unge på 18 måneder tror jeg det var, han fikk cola stort sett hele tiden.. Når jeg får en unge skal han/hun ikke vite hva cola er før langt senere enn det ihvertfall..

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #10 : 13. april 2005, 18:30 »
Dette er naturlgivis et mye større problem enn spiseforstyrrelser. Allikevel vinner antislankehysteriet fram gang på gang. Jeg husker når SV ble ville når en mobiltelefon på markedet tilbød kaloriteller.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget metteflette

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 700
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 700

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #11 : 14. april 2005, 11:49 »
Først og fremst tusen takk for honnørene blush

Så til saken, jeg er enig i at det må både mer gym inn i skolen og ikke minst matundervisning. Undervisning i en sunn livstil. Nå kom jeg nettopp fra trening, var innom butikken og handlet. Det treffer jeg på ungdomskole elever i storefri, hva handler de til mat? Jo, chips, brus og boller. Utrolig bra når en skal konsentrere seg resten av dagen!!
Og hvor får de penger til dette ifra? Foreldrene!! Jeg blir så lei meg på barnas vegne.
Jeg har faktisk vokst opp med en mor som kan ta smør på en loffskive og dyppe den i sukker. Hun satt også å renset vekk grønnsaker fra sin porsjon fordi hun likte ikke kokte grønnsaker.
Heldigvis!! har jeg en far som er en mester på kjøkkenet, han trumfet igjennom hjemmelaget brød, han tok over middagslagingen, så etterhvert ble det alltid middager med masse grønnsaker.
Men jeg har ofte lurt på hvordan det hadde stått til med mitt syn på kosthold og trening hadde min mor fortsatt. Jeg kan ennå bli eitrende forbannet når datteren min har vært der, jeg spør hva hun har spist, jo risnøtter med melk og sukker!! luft og sukker med andre ord, hun flyr lavt under taket i en halvtime og detter ned i kjelleren etterpå.
Prøvd å si det maaaaaange ganger, men det går ikke inn.

Men poenget med dette innlegget er nå å få fram at hadde barna fått vite på en ordentlig måte hvor mye mat kan gjøre for deg, så hadde det kanskje blitt bedre i de tusen hjem etterhvert. Min datter får forklaring på hvorfor det er viktig å spise diverse ting og dette ser jeg utgjør forskjellen på henne og noen av lekekameratene. Hun spør ikke etter godteri og brus, fordi hun vet det ikke er bra.
Jeg kjøper heller et blad enn en bolle hvis hun spør etter noe, Såklart vi skeier ut her også, det skal være det engang iblant. Men her er det så sjelden at det blir satt pris på når det først skjer. Mc Donalds er ikke spennende hvis du er der hver uke. Jeg tror vi er der tilsammen 10 ganger i året og da tar jeg i. Er vi på Ikea er det også alltid is eller pølse, men der er vi heller ikke så ofte.
Men uansett så er det jo fundamentet som er viktig, og jeg er glad det er noen av oss som tar jobben som foreldre alvorlig, også på dete punktet!
Medlem av Foreningen for Kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!


Alle gode ting er tre!!!

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #12 : 14. april 2005, 13:14 »
Det burde være et sertifikat for å ha unger på samme måte som å kjøre bil.. Man ødelegger jo også en del liv om man ikke vet hva man driver med, og det er et mye større ansvar.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #13 : 15. april 2005, 04:11 »
Dette er naturlgivis et mye større problem enn spiseforstyrrelser. Allikevel vinner antislankehysteriet fram gang på gang. Jeg husker når SV ble ville når en mobiltelefon på markedet tilbød kaloriteller.
Tja. Slankehysteriet er langt større enn anti-slankehysteriet. Det er veldig mange overvektige som konstant går på diett for å prøve å gå ned, men ikkje klarer det. Media fokuserer konstant på kor fælt det er å vere overvektig og kor herlig og fine alle som er slanke er. Sjeldent en opplever det motsatte. Men at fedme er et stort problem er det ingen tvil om, men at den eine leiren er et større eller farligere problem enn den andre meiner eg kan diskuteres. Grunnen til at mange har blitt så overvektige er jo slankehysteriet som medfører at en konstant går på dietter som en ikkje klarer å holde og sprekker for så å legge på seg enda meir. Sånn sett så er jo slankehysteriet mykje skyld i fedmen.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget metteflette

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 700
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 700

SV: Sjokkerende - overvektige svenske barn.
« #14 : 15. april 2005, 10:54 »

Tja. Slankehysteriet er langt større enn anti-slankehysteriet. Det er veldig mange overvektige som konstant går på diett for å prøve å gå ned, men ikkje klarer det. Media fokuserer konstant på kor fælt det er å vere overvektig og kor herlig og fine alle som er slanke er. Sjeldent en opplever det motsatte. Men at fedme er et stort problem er det ingen tvil om, men at den eine leiren er et større eller farligere problem enn den andre meiner eg kan diskuteres. Grunnen til at mange har blitt så overvektige er jo slankehysteriet som medfører at en konstant går på dietter som en ikkje klarer å holde og sprekker for så å legge på seg enda meir. Sånn sett så er jo slankehysteriet mykje skyld i fedmen.

Dette er jeg helt enig i BB!! Jeg har en vennine som har konstant slanket seg siden hun var 18 år, hun fikk barn i en alder av 17 og tok aldri av det overflødige etterpå (la på seg 30+ kg), så hennes datter som nå er 13 er vokst opp med en mor som har prøvd alle de rare kurene som eksisterer!! Så for et år siden så kom datteren til meg med spørsmålet: Syns du jeg burde slanke meg? Og dette er ei flott naturlig jente på 12 år på dette tidspunktet. Jeg sa som sant var at , nei, det må du ikke. Bare pass på å spise fornuftig og holde deg i aktivitet.
Men for et år siden begynte endelig venninen min på Grete Roede og nå har hele familien fått et kosthold til å leve med!!
For jeg mener du ødelegger ungene sitt normalsyn på mat, ved å gå på usannsynlige slankekurer for deretter å ha eteorgier, for deretter å snakke nedsettende om seg selv... Du er ikke et godt forbilde på denne måten!

Så slankehysteri for vår generasjon = fedmeproblem for neste generasjon etter min mening..
Medlem av Foreningen for Kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!


Alle gode ting er tre!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!