Skrevet av Emne: Hva trenger jeg?  (Lest 1084 ganger)

Utlogget hammertimes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Hva trenger jeg?
« : 13. april 2005, 18:39 »
Jeg sliter ikke med å få meg i nok mat og jeg syns dermed jeg får i meg nok proteiner.
Jeg tar derimot kreatin og tran hver dag.

Er det noe annet som kan hjelpe med muskelbyggingen?
-Hammertimes

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

SV: Hva trenger jeg?
« #1 : 13. april 2005, 18:58 »
Vitaminer og mineraler + nok søvn.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Ratitti

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

SV: Hva trenger jeg?
« #2 : 13. april 2005, 19:03 »
Ikke glem at du trenger overskudd av karbohydrater også. Karbohydrater hjelper kroppen med å ta opp proteiner. Men om du spiser mye av mat som pasta, ris og poteter burde du få i deg rikelig.

Fett er også viktig! men det må være riktig type fett.
Kan være en ide å tenke på at du bør ha i deg ikke bare omega3, men også omega6 og 9. Sjekk ut UDO`s choice som er en glutenfri oljeblanding.
Det er bedre å ikke falle én gang enn noen gang.

Utlogget hammertimes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

SV: Hva trenger jeg?
« #3 : 13. april 2005, 19:36 »
Får jeg ikke karbohydrater gjennom f.eks kjøttdeig?

Hva lønner det seg og ta før og etter trening? Jeg tenkte på proteinbar, men jeg er ikke helt sikker.
-Hammertimes

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hva trenger jeg?
« #4 : 13. april 2005, 21:10 »
Får jeg ikke karbohydrater gjennom f.eks kjøttdeig?

Hva lønner det seg og ta før og etter trening? Jeg tenkte på proteinbar, men jeg er ikke helt sikker.

Du får minimalt med karbs fra kjøttdeig, men så er heller ikke karbs strengt tatt nødvendig, og i hvert fall ikke i store doser. Før og etter trening er en shake med protein og raske karbs en god løsning.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Hva trenger jeg?
« #5 : 13. april 2005, 21:49 »
Har jeg forstått deg rett Caepp. Man skal altså ha raske karbs før vekttrening også?
Jeg trodde det bare var etter trening man skulle ha det?. *lærer altid noe nytt*

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hva trenger jeg?
« #6 : 13. april 2005, 22:38 »
Såvidt jeg har skjønt, så vil det ta en tid før insulinøkningen som følge av inntak av raske karbs vil nå sitt toppunkt. Dette medfører at du ikke vil få et optimalt nivå av insulin før en god stund etter treninga om du kun tar shake etter. Det samme gjelder forsåvidt frie aminosyrer i blodbanen, da nedbrytning av proteiner også tar litt tid.

Dermed kan shaken du tar før trening sees som like viktig som den du tar etter, fordi det er den som sørger for et optimalt insulinnivå og frie aminosyrer i blodbanen rett etter trening. Karbohydratene du inntar før trening vil vel også til en viss grad motvirke høyt kortisolnivå, selv om dette stoppes mest effektivt med shaken etter trening.

Utlogget Mabb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

SV: Hva trenger jeg?
« #7 : 15. april 2005, 18:29 »
Hmm.. skal man ikke vær litt forsiktig med inntak av carbs før trening? Huh Da tenker jeg mest på raske karbohyrdrater som druesuker som man jo får fra frukt osv. Har spilt ganske mye fotball de sisste 12 årene og eksperimentert litt med kostholdet før trening. Karbohydrater gjennom pasta, poteter osv er en bra ting, de holder seg lengre i kroppen og sørger for mer "krutt".
Når det kommer til de raske så har jeg erfart at insulinnivået blir hevet såpass mye at man får en høy peak veldig fort før insulinnivået detter drastisk ned på et nivå under der jeg startet. Da blir man slapp og umotivert etter som mann ikke greier det man er vant til. Det er hvertfall det jeg har opplevd da..
Ellers bør du slappe av så mye du kan, å undervurdere en oppladet og frisk kropp er en grov feil mange gjør. De bare kjører på med trening og håper på det beste. Ikke gjør samme feilen  Wink

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Hva trenger jeg?
« #8 : 15. april 2005, 22:14 »
Såvidt jeg har skjønt, så vil det ta en tid før insulinøkningen som følge av inntak av raske karbs vil nå sitt toppunkt. Dette medfører at du ikke vil få et optimalt nivå av insulin før en god stund etter treninga om du kun tar shake etter. Det samme gjelder forsåvidt frie aminosyrer i blodbanen, da nedbrytning av proteiner også tar litt tid.

Dermed kan shaken du tar før trening sees som like viktig som den du tar etter, fordi det er den som sørger for et optimalt insulinnivå og frie aminosyrer i blodbanen rett etter trening. Karbohydratene du inntar før trening vil vel også til en viss grad motvirke høyt kortisolnivå, selv om dette stoppes mest effektivt med shaken etter trening.

Hvilke innvirkning har raske karbs før trening på forbrenningen? Jeg går jo altid 30 min på tredemølla etter vektreningen for å forbrenne fett.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hva trenger jeg?
« #9 : 15. april 2005, 22:21 »


Hvilke innvirkning har raske karbs før trening på forbrenningen? Jeg går jo altid 30 min på tredemølla etter vektreningen for å forbrenne fett.

Så lenge mengden ikke er for stor, vil jeg tro det meste av karbohydrater brukes under treninga, men det er klart du da nødvendigvis brenner av mindre muskelglykogen, og kanskje frigjør mindre fettsyrer. Så hvis optimal fettforbrenning er det overordnede målet så vil jeg tro du oppnår det best ved å unngå karbs før treninga.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hva trenger jeg?
« #10 : 16. april 2005, 02:02 »
Raske karbohydrater betyr høyt insulin, insulin senker cAMP, lave cAMP-nivåer deaktiverer HSL, noe som betyr lav fettmobilisering, noe som er litt kjipt for fettbrenningen. Jeg ville også unngått karbohydrater før treningen på deff.


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hva trenger jeg?
« #11 : 16. april 2005, 10:57 »
Raske karbohydrater betyr høyt insulin, insulin senker cAMP, cAMP deaktiverer HSL, noe som betyr lav fettmobilisering, noe som er litt kjipt for fettbrenningen. Jeg ville også unngått karbohydrater før treningen på deff.

Lav cAMP deaktiverer HSL mener du? Hvis ikke er jo insulin positivt sånn sett? Dette er som du sikkert skjønner, nytt for meg. Smile

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hva trenger jeg?
« #12 : 16. april 2005, 21:00 »


Lav cAMP deaktiverer HSL mener du? Hvis ikke er jo insulin positivt sånn sett? Dette er som du sikkert skjønner, nytt for meg. Smile

Ja, jeg mente lave cAMP-nivåer. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!