Skrevet av Emne: Åpent brev til Kvarme  (Lest 20492 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Åpent brev til Kvarme
« #15 : 18. april 2005, 00:22 »
ifølge kristendommen, er det verre å tilhøre en annen religion enn å ikke tilhøre noen religion i det hele tatt?

bare tenker litt på oddsen, himmel/helvete..

Den franske filosofen Pascal mente at det--oddsene tatt i betraktning--var bedre å tro på Gud enn ikke å tro i det hele tatt, da en, i det tilfelle det etter ens død viste seg at en hadde tatt feil, som kristen kun hadde gitt slipp på noen få friheter (og dessuten var død, og ikke hadde noe etterliv å ergres i), mens en som vantro hadde sikret seg en evighet i helvete.

Dessverre var Pascals første premiss en smule feilaktig, da det ikke kun finnes to alternativer, 'kristen eller ingenting', men snarere uendelig mange, hvilket betyr at det mellom kristendom og ateisme ikke nødvendigvis står mellom 'sant' og 'usant', da begge godt kunne være usanne. Antallet religiøse 'sannheter' som har eksistert gjennom menneskets historie er enormt, og likevel fremdeles ikke i nærheten av antallet muligheter---den 'riktige' vei trenger tross alt ikke være en vi har hørt om.

Dermed, når man overveier de utallige mulighetene som finnes, er den eneste logiske slutningen at det, siden antallet 'sannheter' er bortimot uendelig, er fullstendig umulig å velge rett, og derfor bedre ikke å velge noen tro i det hele tatt.

Har eksamen i filosofi snart, så jeg ber om unnskyldning for disse tendenser...

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Åpent brev til Kvarme
« #16 : 18. april 2005, 00:44 »
jeg vil anbefale de fleste som ikke har lest american gods å ta den i nærmere øyesyn.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Åpent brev til Kvarme
« #17 : 18. april 2005, 09:26 »
Jeg hater kristne folk som skal fortelle oss hvordan vi skal leve...

Og de kristne er trangsynte fordi de ikke liker homser..? Og har du i det heletatt noen gang blitt fortalt av en kristen hvordan du skal leve...? Hvor mange kristne kjenner du egentlig..? Latterlig.


Veldig bra. Men at det berre er Mosebøkene som er brukt som referanse trekker ned en del. Mosebøkene er jo i gamle testamentet og der er mange kristne enige i at der står mykje tull.

Seff, og som de aller fleste her helt sikkert veit kjempegodt (regner med det ettersom at folket her har en mening om emnet) er at jo at det gamle testamentet er den jødiske delen av Bibelen (hvis jeg kan kalle den det), selv om den også har betydning for kristendommen. En annen ting er at man ofte ikke skal ta Bibelen bokstavelig... Men er vel unødvendig å skrive mer om det her nå, dere veit jo sikkert resten selv.


Jeg er kristen og jeg har lest Mosebøkene en del ganger, og for hver gang jeg leser de blir jeg mer og mer sikker på at de ikke burde vært der. Og at det som der skildres som Herrens ord ikke er Guds ord i det hele tatt. Mosebøkene strider mot mye annet som står i Bibelen, og en del teologer mener at Mosebøkene ikke burde tas med i Bibelen.


Hvordan kan noen, spesielt de som er utdannet innen dette, mene at noe skal fjernes, omskrives eller legges til? Jeg siterer: "Og dersom nokon tek bort noko frå orda i denne profetiske boka, då skal Gud ta bort hans del frå livsens tre og frå den heilage byen, som det er skrive om i denne boka."


Vi oppfant religion for å gi svar på spørsmål vi selv ikke kunne besvare.

Etterhvert som vi selv finner flere svar, svinner religionens formål langsomt hen...

Og hvilke spørsmål er det, om jeg tør spørre? Dvs, hva har mennesket alltid lurt på som de har fått svar på i den senere tid? Tenker da ikke på spørsmål som "er månen egentlig laget av ost" o.l.


ifølge kristendommen, er det verre å tilhøre en annen religion enn å ikke tilhøre noen religion i det hele tatt?

bare tenker litt på oddsen, himmel/helvete..

I følge kristendommen er Gud den eneste gud og man skal ikke ha andre guder. Å tro på noe annet er på lik linje med å ikke tro på noe.

Oddsen..? Hehe, merkelig måte å se det på... Tenker du sånn "satser på Jesus, håper det går bra"-opplegg..? Funker ikke sånn, serru. Sorry Mac.


Sorry, folks, men blir litt provosert når uvitenhet og meninger blandes.
Regner med en del reaksjoner her nå, men hadde vært litt ok om det hadde vært saklige svar...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget ekassi

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 316

SV: Åpent brev til Kvarme
« #18 : 18. april 2005, 10:14 »


Oddsen..? Hehe, merkelig måte å se det på... Tenker du sånn "satser på Jesus, håper det går bra"-opplegg..? Funker ikke sånn, serru. Sorry Mac.


Nei, har aldri vurdert å satse på jesus du.. Men du sier at det ikke funker sånn, kan ikke du forklare meg hvordan det fungerer da? Mange religioner sier jo, i likhet med kristendommen; Enten tror du på oss, ellers kommer du til helvete.. Er det ikke naturlig å tenke på hva som lønner seg da? (med den forutsetning at du ikke har noen spesiell tiltrekning til noen religion fra før av)


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Åpent brev til Kvarme
« #19 : 18. april 2005, 10:22 »
Hmmmm i grunn litt synd ingen noen gang spurte Jesus fra Nazareth (OK band foresten) hva han mente om homofile. Jeg for min del er villig til å sette en god slump penger på at den gode Jesus hadde skalla homsen rett ned!






PS! Selv er jeg intens ateist og synes homoer er likeverdige med oss heterofile - så det er sagt liksom.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Åpent brev til Kvarme
« #20 : 18. april 2005, 10:37 »
Høres ut som jeg får godt selskap i helvete hvis det skulle eksistere.... Dette blir party, gutta  >Cheesy
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Åpent brev til Kvarme
« #21 : 18. april 2005, 10:46 »
jeg tror nok tricepsman tar litt feil der.. Wink siden de fleste "lærde" faktisk mener at jesus omgikk både prostituerte, homofile og andre som da og nå ble sett ned på at både kristne og andre. Han var vel også den som sa så passende "den som er uten synd kan kaste den første stein"..

man kan si hva man vil om kristendom og det gamle testamentet, men å ta det ut på Jesus, som person faktisk kom med utrolig mye bra blir litt merkelig synes jeg.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Åpent brev til Kvarme
« #22 : 18. april 2005, 10:48 »
Høres ut som jeg får godt selskap i helvete hvis det skulle eksistere.... Dette blir party, gutta >Cheesy

Jeg tar med drikke!  Drankere tar du med kvinns?  buttrock
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Åpent brev til Kvarme
« #23 : 18. april 2005, 10:50 »


Jeg tar med drikke! Drankere tar du med kvinns? buttrock


Det er jo det som er helvete da.... det er ikke kvinnfolk der....  Shocked
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Åpent brev til Kvarme
« #24 : 18. april 2005, 10:52 »


Jeg tar med drikke! Drankere tar du med kvinns? buttrock

Kvinner har de sikkert. Det kalles jo ikke helvete for ingenting.... Grin
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Åpent brev til Kvarme
« #25 : 18. april 2005, 10:53 »
joda, det er jo både ølkrus og kvinner der, problemet er at ølkrusene har hull i bunnen.. og det har ikke kvinnfolka.. Tongue


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Åpent brev til Kvarme
« #26 : 18. april 2005, 10:55 »
Kvinner har de sikkert. Det kalles jo ikke helvete for ingenting.... Grin

Bow

joda, det er jo både ølkrus og kvinner der, problemet er at ølkrusene har hull i bunnen.. og det har ikke kvinnfolka.. Tongue

rofl Tullegutt Wink
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Åpent brev til Kvarme
« #27 : 18. april 2005, 11:06 »
Bibelen består jo av en kombinasjon av kulturbæring/beskrivelse (gamle testamentet) og det nye testamentet som i all hovedsak omhander jesus og hans virke om en kan si det sånn..

Har sett denne som kikki skriver her mange ganger før, og det mangler ikke på "morsomheter" i den gamle testamentet, ei heller i det nye for de som ser etter det.
At det er de "kristne" som forteller folk hvordan de skal leve er ikke riktig, det er det Gud som gjør. Gjennom sinn sønn-Jesus Kristus. Der har du nytten av det nye testamentet.

Det vanskeligste med bibelen er at den er nedfelt av mennesker, omskrevet og oversatt av mennesker. Det viktigste i mine øyne er derfor ikke den bokstavtro tolkningen, men intensjonen som vi må lese ut av helheten. Det største problemet i homofili-debatten er at de menneskene som henger seg opp i synds-begrepet rundt homofili, like glatt glemmer at de selv ikke er noen mindre syndere dersom de begår utroskap, lyver eller spotter Gud.

Det fantastiske og problematiske med bibelen er at du kan finne dekning for nær sagt ethvert menneske-og Gudssyn i den. Det er opp til den som leser, og det ståstedet man har.

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Åpent brev til Kvarme
« #28 : 18. april 2005, 11:24 »
Psykoser: "Sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre.... ting som ikke er til stede"

Scizotyp Personlighetsforstyrrelse: "...og en tenking som blander sammen fantasi og virkelighet... ...Kan snakke på en måte som er preget av abstrakte ord og vendinger samt filosofiske begreper som kan være vanskelig og forstå.

EDIT: Kilde: Minilex :psykiatrisk minileksikon
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Åpent brev til Kvarme
« #29 : 18. april 2005, 12:21 »
Nei, har aldri vurdert å satse på jesus du.. Men du sier at det ikke funker sånn, kan ikke du forklare meg hvordan det fungerer da? Mange religioner sier jo, i likhet med kristendommen; Enten tror du på oss, ellers kommer du til helvete.. Er det ikke naturlig å tenke på hva som lønner seg da? (med den forutsetning at du ikke har noen spesiell tiltrekning til noen religion fra før av)

Hvorfor i all verden skal jeg prøve å forklare deg det når du likevel ikke kommer til å ha den minste peiling på hva jeg snakker om..? Tenke på hva som lønner seg er vel ikke noe de fleste går rundt og tenker på, trur du det da? Gjør i allefall ikke jeg. De fleste lever livet sitt uten å tenke veldig mye på om himmel/helvete i det heletatt eksisterer men hvis du er en av de få som faktisk gjør det blir du jo nesten sett på som mindre inteligent enn resten av befolkningen. Dere som ikke tror på noe som helst og er "intense ateister", tror dere på spøkelser og ånder og sånt noe da..? (Bare lurer)


Psykoser: "Sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre.... ting som ikke er til stede"

Scizotyp Personlighetsforstyrrelse: "...og en tenking som blander sammen fantasi og virkelighet... ...Kan snakke på en måte som er preget av abstrakte ord og vendinger samt filosofiske begreper som kan være vanskelig og forstå.

EDIT: Kilde: Minilex :psykiatrisk minileksikon

Fint at du vil dele diagnosen din med oss.  Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!