Skrevet av Emne: Markløft Program  (Lest 9285 ganger)

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Markløft Program
« #15 : 21. april 2005, 01:14 »
Sturla hadde flere ulike opplegg for markløft. Vi hadde en diskusjon om dette for noen år siden og han var enig i at da han var best, trente han mer og lettere. Etter at Dietmar kom inn i bildet, tok det likevel et par år før Sturla innså at dette var riktig.
Sturla drar foresten runft 350 kg også nå - så hans treningsopplegg kan nok ikke benyttes som et generelt markløftprogram.

Så konklusjonen din er å bruke Dietmar sitt opplegg for markløft. Wink (de færreste har jo muligheter for å få skreddersydde programmer.)
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Markløft Program
« #16 : 21. april 2005, 01:17 »
Så konklusjonen din er å bruke Dietmar sitt opplegg for markløft. Wink (de færreste har jo muligheter for å få skreddersydde programmer.)
Konklusjonen var vel snarere at mykje og lett trening på rygg er det beste. En trenger ikkje å vere like dyktig som Dietmar for å sette opp et slikt program, en kan bruke ganske enkle retningslinjer og få et ganske bra program.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Markløft Program
« #17 : 21. april 2005, 01:23 »

Konklusjonen var vel snarere at mykje og lett trening på rygg er det beste. En trenger ikkje å vere like dyktig som Dietmar for å sette opp et slikt program, en kan bruke ganske enkle retningslinjer og få et ganske bra program.

Du har vel rett i det, men selv så ville jeg vært usikker på hvordan man bør legge opp periodiseringen av vektene. Har sett litt på Dietmar sine programmer og hvordan de er lagt opp. Har blitt en del klokere av det, men hvis man ikke legger opp en konkret plan, og bare sier til seg selv at man skal "trene lett 2 ganger og tungt 1 gang" tror jeg de fleste (som ikke har alt for mye erfaring) vil trene for tungt på de 2 lette dagene. Ellers så er jeg enig i at ofte og lett trening ser ut til å gi best fremgang.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Bold

  • Gjest
SV: Markløft Program
« #18 : 21. april 2005, 01:40 »
En 4-ukers syklus bør legges opp slik at en uke har dobbelt så mye trening som den med minst trening.  De 2 resterende ligger midt mellom. Rekkefølgen på ukene kan variere.
Da faller det ofte naturlig hvilke tyngder man skal benytte. Intensiteten i markløft i forhold til pers, skal ligge 10% lavere enn i knebøy. Tung trening maksimalt hver 2. uke.

Det paradoksale er at mange ikke trener lett nok og mengde nok på ryggen fordi de blir så støle etter den tunge treningen. Da er man inne i en ond sirkel. For mye tung ryggtrening og for lite mengde, gir støle muskler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!