Skrevet av Emne: hvor stor er det mulig å bli uten dop?  (Lest 89697 ganger)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #165 : 15. mai 2005, 21:04 »
Eller var det uforsiktig unødighet Huh

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #166 : 15. mai 2005, 21:09 »
Eller var det uforsiktig unødighet Huh

Jo jo.... det er jo så. Skal være enig med deg i det. Men når det først er sånn så er det bare tull å pådra seg slikt.... Hvor mange infeksjoner blir det av vaksinesprøyter liksom... ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kanjigaii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #167 : 26. mai 2005, 01:17 »
Etter å ha lest innleggene til Hans Høyhet og andre føler jeg for første gang behov for å komme med noen generelle betraktninger omkring et tema som er berørt.

Like fullt som forumet har en klar antidoping-profil forfektes også synet om individets frihet og selvbestemmelsesrett, eksemplifisert gjennom utsagn som "man må få lov til å dope seg dersom man vil" og "enhver må få bestemme over sin egen kropp". I vestens individualistisk samfunn er det naturlig med en slik grunnholdning, en holdning jeg også har selv. Med en slik grunnholdning er det altså moralsk forsvarlig/akseptabelt å "ødelegge" sin egen kropp, eller på andre måter utsette seg selv for fare.

Nå er det imidlertid slik at mange velger å leve med andre, eksempelvis i parforhold. Gir man beskjed til sin partner, på forhånd, om hva man driver med og farene som er forbundet med det så kan man hevde at ens partner tar et bevisst valg, i hvert fall gitt at man tror på menneskers generelle evne til å ta rasjonelle valg.

I det man setter et barn til verden stiller saken seg svært annerledes. Barnet har ikke tatt noe rasjonelt valg om å bli satt til verden. Barnet har ikke akseptert farene forbundet med far eller mors bruk/misbruk av hva det nå enn måtte være. Dette er forøvrig en generell diskusjon som kan relateres til alle mulig aktiviteter, og på et noe mer overordnet plan dreier det seg om at man har et ansvar for å være en ressurs for sitt barn, noe som betinger at man ikke driver så mye med basehopping, bruk/misbruk av anabole steroider, narkotika, eller har høyt inntak av kremfløte eller hva det måtte være.

Ved å sette et barn til verden oppgir man en god del av sin selvråderett og individualisme. Man kan ikke lenger spise hva man vil, reise hvor man vil når man vil. Kan man ikke akseptere en slik reduksjon av selvråderett og individualisme så bør man heller ikke sette barn til verden. Betyr x antall kilo så ufattelig mye for deg, så bør du ikke sette barn til verden. Så enkelt (vanskelig) er det. Du må velge.

Man kan gjerne moderere det litt og si at etter barnet har fylt 18 (eller et hvilket som helst annet tall man synes er rimelig) så kan man igjen gjøre som man vil, for da har man tatt sitt ansvar overfor barnet. Dette blir mer et spørsmål om personlig overbevisning, men frem til barnet har nådd en viss alder har man etter min mening en klar moralsk forpliktelse til å forsake en del av sin selvråderett og ikke drive med tull.

Så kan man gjerne si at dopingmisbrukere ikke er noe verre en folk som heller nedpå med kremfløte. Denne påstanden er ikke helt holdbar, da det er naturlig å skille mellom aktive og passive handlinger. Det er ingen som bestemmer seg for å helle ned på med kremfløte. Det er en vane man har fått med seg fra bestemor eller lignende. Beslutningen om å bruke steroider eller drive med basehopping er aktiv. Man bestemmer seg for å drive med det, og det innebærer dermed et mye større ansvar for egne handlinger. Dette kan i stor grad diskuteres, avhengig av hvilket syn man har på menneskelig rasjonalitet, men ser man på betraktninger som gjøres i juridiske sammenhenger vil man finne at et slikt syn er relativt utbredt. Så kan man selvsagt si at dersom man får barn etter man har lagt seg til en vane med å bruke steroider så blir det som med kremfløten, men det blir det ikke. Om handlingen er i fortiden så er/var den like fullt aktiv, og ansvaret bæres videre av beslutningstakeren. Legger man til grunn de nevnte prinsipper for ansvar og innskrenkning av selvråderett er det dermed ikke på noen måte mulig å moralsk forsvare fortsatt bruk av anabole steroider eller lignende etter at man har satt et barn til verden.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #168 : 26. mai 2005, 07:23 »
Vi få ofte høre i media at steroidemisbrukere er å samenligne med misbrukere av kokain, heroin eller alkohol. Selv om de som bruker steroider ikke er immune mot misbruk av diss ulovlige stoffene (det er det ingen grupper i samfunnet som er) er steroidebruk noe helt annet. Det er allment akseptert at rusmiddler, inkludert alkohol, blir brukt for å flykte fra virkeligheten, eller rømme unna seg selv. Steroider tilbyr ingen slik virkelighetsflukt.

Et annet bilde som blir malt av steroidebrukere er at de er mentalt ustabile eller i besittelse av et underbevist dødsønske. det er en kjent sak at ca 20% av befolkningen i den vestlige verden kan klasefiseres som mentalt syke, og det er derfo ikke urimelig at så mange som 1 av 5 steroidebrukere kan være mentalt syke, og likevel være en normal del av det vestlige samfunn.

Samfunnet betrakter de som bruker steroider som bedragere/juksere og som folk som mangler tålmodighet til å gjøre ting "på den harde måten". Enhver idrettsutdøver som har nådd toppen av ved hjelp av steroider kan bekrefte at det har tatt 100vis av timer med hardt arbeid og svette å komme dit han/henne er, så blir det fremdeles sett på som en snarvei.
Samfunnet vårt kan være skikkelig hyklerisk ettersom det fordømmer folk for å ikke gjøre ting på "den harde måten", men hva lærer det oss?
Jo hvordan bli rik i en fart. Hvordan bli kvitt hodpine raskt. Gå raskt ned i vekt. Få div eksamener med 6 mnd kurs. I tilegg kan de fleste av oss kjøpe det vi ønsker når vi ønsker det, enten vi har penger eller ei. er dette noen eksempler på å gjøre ting på "den harde måten"? egentlig ikk. Vårt samfunn er blitt betinget av denne typen holdninger. Vi er programert til å ville ha øyeblikkelig tilfredstillelse. Da virker det ganske normalt at folk vil ønske å bygge stor fysikk over natten.

"vinn for enhver pris"- holdningen er heller intet mysterium. Samfunnet definerer individenes behov. Ett av disse er en overveldene trang til å bli akseptert. Vi lærer svært tidlig at vi må gjøre noe utenom det vanlige for å bli akseptert. Gjør vi ikke det møter vi smerte og avvisning. Så vinnermentaliteten er en holdning som påvirker oss alle, ikke bare iddretsfolk og en holdning er sosiokulturelle perspektiv definert ved samfunnets mål. Idrettsfolk eller den vanlige mann i gata som bruker medikamenter for å oppnå større fysikk eller prestasjoner for å vinne, svarer på et ønske som på mange måter er skapt av samfunnet.

Steroidbrukere forsøker ofte å oppnå selovervinnelse ved å bruke steroider. Dette er noe brukeren kan føle som en vei til personlig vekst. Denne typen adfærd innebærer ofte å ta sjangser. Det personen oppriktig oppfatter som sine ønsker, er egentlig innpodet i ham. Disse innpodede behov kommer også fra samfunnet, i form av reklame, rollemodeller og gruppepress.

Noen ser også ut til å "forbedre" sin mentale helse ved å bruke steroider. Det fysiske selvbildet spiller en stor rolle i en persons mentale utvikling. Hvis man har et positivt forhold til sitt utseende, fører det til mer positive følelser for andre aspekter i livet, men det er ikke alltid tilfelle.

Hovedproblemet med steroider er at mange brukere blir avhengig av dem. Dette er psykologisk avhengighet. Steroidebrukerne blir ofte altfor fokusert på egen kropp. Hvis kroppen ikke fortsetter å vokse og forbedre seg, gjør personen det ikke heller. Uansett hvor stor mann er kan man se seg selv som liten (megarexi) Derfor bruker han store mengder steroider hele tiden, noe som fører til mental og fysisk ødeleggelse.

Hvorfor tar steroidebrukere disse medikamentene når de vet de er farlige?
Dette finner vi også i samsvar med samfunnet. Vi røyker, spiser fet mat, drikker, kjører uten sikerhetsbelt, kjører og prater i mobiltelefon og deltar i mange akteviteter som bevist er helsefarlige. Desverre er mange mennesker blitt uimotagelige for advarsler når det gjelder helsen. Jo flere advarsler vi hører, des mindre inntrykk gir de.

Steroidebrukere har ofte liten innsikt i hvorfor de gjør det de gjør, men det har samfunnet også. Gjennom hele skoletiden og i livet forøvrig har vi lært oss å utføre spesielle oppgaver og huske unyttig informasjon. Liten om noe, tid blir brukt på å prøve å forstå oss selv, våre motivasjoner, og vårt eget sinn. Vi lærer hvor Mjøsa begynner og slutter, men ike vår egen kreativitet begynner, og enda mindre hvor den går. Den vestlige verden er ikke et særlig sundt samfunn for å si det mildt

Genereltt sett så finnes det 2 under grupper av steroidebrukere som kan inndeles først og fremst etter alder:

Gruppe nr 1
Er under gjennomsnittsalder av de vanlige som bruker steroider. De er vanligvis i teenårene og tidlig tyveårene. Typisk for disse er at de ser kroppsbygging og steroidebruk som en måte å nå oppmerksomhet på. De er svært fikse på ideen at vist de oppnår slik utrolig fysikk, vil livet dere bli rikere, og de vil bli mer populære og fremgangsrike. Denne bruken kan delvis forklares med gruppetilhørighet. Vanligvis forstår ikke denne undergruppen av kroppsbyggere farene og konsekvensene ved steroidebruk. Det er kjent at de fleste teenåringer mangler evnen til å tenke seg mer en 90 dager frem i tid, og langt mindre flere tiår. Dette er den viktigste årsaken at skremselsproppaganda ikke virker på dem. hvilken ungdom vil gi opp den glans og herlighet han finner i kroppsbygging bare forde man truer han med å dø som 27 åring istedenfor som 80 åring. Brukere i denne gruppen er mest problematisk først og fremst av denne grunn

Gruppe nr 2
Er kroppsbyggere/steroidebrukere er de som er 30,40 år eller mer.  denne gruppen er samensatt av indevider med svært forskjellige motiver fra dem i gruppe 1. Gruppe 2 har mer personlige motiver. Typisk for disse brukerne er at de er mer beviste på helserisikoen, og bruker derfor medikamentene mer forsiktig. Mange av disse brukerne søker en slags foryngelse. Kroppsbyggere i gruppe 2 har sjelden noen visjon om å bli mister olympia-mester eller konkuranse bygger i det hele tatt. mange i denne gruppen bruker kroppsbygging som en slags terapi, de oppnår en en god del makt over seg selv gjennom det. Enten de er klar over det eller ikk, prøver de fleste av disse kroppsbyggerne hele tiden å bevise noe for seg selv, mens brukerne i gruppe 1 prøver å bevise noe for andre. Gruppe 2 får stor personlig triumf av å øke sin styrke eller muskelmasse i konkuranse med seg selv. For mange av brukerne i gruppe 2 betyr økning i muskelmasse og eller styrke at de overvinner aldringsprosessen.

Det vil selvsagt være mange unntak fra disse generaliseringene, men jeg vil alikevel tro at de fleste passer inn i en av disse 2 gruppene

Helt til slutt
Jeg er ikke for misbruk av steroider, men mener at eldre mennesker 40 år+ bør kunne få foreskrevet "sikre" medikamenter for muskelvekst som de bruker i samråd med lege (som da sjekker blodverdier etc slik at helsen blir tatt vare på og slik at evt tiltak kan gjøres om ting ikke går som det skal) (note: kun lege får sette de sprøytene slik at det ikke oppstår et marked hvor foreldre henter steroider til barna sine evt til salg på svartebørs)
Uansett så synes jeg at de som bruker steroider egentlig er en normal adferd i dagen samfunn ettersom grunnen til at de bruker det nettopp er pga vårt unormale samfunn..

Steroidebruken kan sammenlignes med brystkirurgi for kvinner eller mer almenplastisk kirurgi som fettsuging, hakeløft, oppstraming, butox etc.. dette gjør de for å bli akseptert i samfunnet og for å få bedre selfølelse men mange ender opp med 20-30 operasjoner og er fortsatt ikke fornøyd med seg selv (for en blir jo aldri bra nok i dagen samfunn uansett hvor pen, muskulus, store pupper en måtte ha).

Løsningen for å bli kvitt steroidebruk og evt plastiskkirurgi er antagelig at det må en samfunnsendering til hvor vi bla lærer å akseptere oss selv som vi er samt en utvikling av enkelt indevidet og ikke bare den store massen slik som i dag. I tilleg kunne det jo vært ønskelig å slippe å bli bombardert av tv, aviser og plakater etc med "anorextiske damer med silliconpupper og overmuskuløse menn, samt bli rik, få utdannelse bli perfekt på en, to, tre  noe som media trer over hode vårt idag. De som har god innsikt i seg selv og vet hvem de er og hva de står for blir sjeldet påvirket av slike "reklamer" men så er det jo det da at de færreste i dag som har god innsikt i seg selv..
 

the end


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #169 : 27. mai 2005, 00:53 »
virkeligheten, eller rømme unna seg selv. Steroider tilbyr ingen slik virkelighetsflukt.

Helt til slutt
Jeg er ikke for misbruk av steroider. Uansett så synes jeg at de som bruker steroider egentlig er en normal adferd i dagen samfunn ettersom grunnen til at de bruker det nettopp er pga vårt unormale samfunn..

Dette ble kansje litt uklart, det jeg mener her er at jeg er imot misbruk av steroider samt at ungdom og unge voksne bruker dette.
Det at jeg karateriserer bruken av steroider i dagens samfunn som normal adferd er rett og slett pga dagens krav om at alt skal skje så hurtig som mulig, hvorfor ikke de som bygger muskler også? det ville faktisk vært serdeles unormalt om mennesker ville ha raske penger, rask vektnedgang, rask lykke, rask fremgang i skole/jobb etc, for så å ville bruke laaaaaaaang tid på å bygge kropp..

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #170 : 27. mai 2005, 06:51 »
Og du tror at samfunnet vil diffrensiere på noe slikt ?? "Nå er du gammel nok, så se her hva du kan får av meg.... " ?? Det henger jo overhodet ikke på grei i det hele tatt. I så fall er det en myndighetsalder som gjelder her i landet. Det må jo være enten eller for alle, noe annet blir nesten å betegne som latterlig når det skal sees i lys av å "bygge kropp".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #171 : 27. mai 2005, 12:17 »
Grunnen at jeg mener de på 40+ kan få testosteron er ikke i hoved sak for å dope seg å bygge kropp men mer pga at testosteronet gir dem økt velvære, selfølelse m.m. (en slags lykkepille) ettersom menn lett kommer i 40 årskrisen og somregel kompanserer med å kjøpe motorsykkel, sportsbil, seilbåt eller hva det måtte være (noe som ikke alle har råd til og de som har råd trenger nødvendigvis ikke føle seg bedre selv om de prøver å "kjøpe" seg bra.. Dette blir på lik linje som damer som kommer i 30 årskrisen og dytter sillicon i brystene for å føle seg bedre og bli aksepter. (samme situasjon,l men forskjellig kjønn) Det ville jo ikke bli alle menn heller som vil få utskrevet testosteron ettersom ikke alle har bra nok blodverdier pga feks for dårlig helse (overvekt usunne lipidprofiler etc) å de må da begynne å ommlegge kosthold og eller trene for å forbedre dette for å kunne ta testosteron..

Damer som kommer i menopause vil jo også om kun kort tid få testosterontilskudd (er under utprøving iUSA) for å forebygge div plager som oppstår da og de vil jo også være undtakket fra den generelle befolkningsgruppen..

Både menn og kvinner 40? vil jo da ha medisinske årsaker til å få bruke dette men i terapautiske doser og ikke flere gram i uken slik som enkelte luringer nå gjør..
Og om de da driver vektrening fra før eller begynner med det så bra for dem...

Dette er da i medisinksk perspektiv og som nevnt over for å hindre misbruk bør legen sette sprøyta hver 10-14 dag avhengig av ester på testosteronet slik at evt vidresalg og misbruk  forhindres

Smiley




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Hans Høyhet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #172 : 27. mai 2005, 12:40 »
Nå er det imidlertid slik at mange velger å leve med andre, eksempelvis i parforhold. Gir man beskjed til sin partner, på forhånd, om hva man driver med og farene som er forbundet med det så kan man hevde at ens partner tar et bevisst valg, i hvert fall gitt at man tror på menneskers generelle evne til å ta rasjonelle valg.

Kan man egentlig det ? Jeg mener, om man mener at samfunnet skal tollere at jeg kan gjøre med min kropp som jeg vil, hvorfor skal ikke min samboer da gjøre det samme ? Sånn på rent prinsippielt grunnlag mener jeg. I utgangspunktet er jeg jo enig med deg, hun må jo også ta et valg - men det er jo bare å se det i øynene også at dette er jo ikke akkurat noe man forteller på første date heller. I hvert fall gjorde aldri jeg det. Men etter et par måneders tid var det bare å sette seg ned, forklare om det ene og det andre. Spørsmålet blir vel heller da om hun uskyldig dras inn i noe egentlig ? Gjør det ikke det ? Forelskelsen er jo allerede langt kommet antagelig, og ethvert brudd er ikke nødvendigvis enkel. Samtidig så er man kanskje villig til å godta litt mer i forelskelsens rus enn man ville gjort ellers i livet ? Det er i hvert fall min erfaring blant flere av mine venner. Derimot min samboer fortalte meg i etterkant at hun nok hadde godtatt det uansett, men det var basert på følelser som kom tidlig og som betydde mer. Husker enda ordene en kveld vi lå ved siden av hverandre : "Du virker jo oppegående, som om du kan mye - jeg stoler helt på deg!". Naivt ? Tja... kanskje. Men tilliten var der, jeg hadde klargjort for alle mulige bivirkninger, store og små, og hun godtok det. Men alikevel tror jeg det er viktig å stille spørsmålet om hun tok valget på en basis som ikke var rettferdig for henne, eller om det rett og slett er følelser inne i bildet som overgår slike ting. Er jo bare å spørre seg selv, kunne du levd med en kvinne som røyker jevnlig ?



Sitat
I det man setter et barn til verden stiller saken seg svært annerledes. Barnet har ikke tatt noe rasjonelt valg om å bli satt til verden. Barnet har ikke akseptert farene forbundet med far eller mors bruk/misbruk av hva det nå enn måtte være. Dette er forøvrig en generell diskusjon som kan relateres til alle mulig aktiviteter, og på et noe mer overordnet plan dreier det seg om at man har et ansvar for å være en ressurs for sitt barn, noe som betinger at man ikke driver så mye med basehopping, bruk/misbruk av anabole steroider, narkotika, eller har høyt inntak av kremfløte eller hva det måtte være.

Igjen tror jeg faktisk at forskjellene ikke er enormt store, fordi man går inn i noe man i prinsippet ikke helt aner konturene av. Nå skal ikke jeg være ekstremt negativ heller, selv om jeg er en storbruker selv. Men det er jo klart enkelte reagerer på helt andre måter på dette enn hva jeg har gjort. Det er dessverre nok av hjem her i verden hvor kvinner lever under trussler og vold, og det er vel så ofte forårsaket av en rekke andre rusmidler enn hva AAS medfører.

Forskjellen her er nok heller at et lite barn er bundet til deg for livet - der ligger forskjellen der. Min samboer kan tross alt bare sette kroken på døra og gå sin vei og leve et helt annet liv. Barnet mitt kan ikke det - og det er jo selvfølgelig ikke rettferdig på noen måte. Et brudd i forholdet er selvsagt tungt, men det er noe man tross alt kommer over. Et barn er knyttet følelsemessig til sin far et helt liv, på en positiv eller negativ måte. Og her er vi inne i kjernen på hva som sliter i meg på mange måter - for jeg vet at jeg ikke kan rettferdiggjøre det. Mest sannsynlig lever jeg greit gjennom og ser henne vokse opp. Men er ansvarsforholdet opphevet om jeg dør i en alder av noen og 50, hun par-og-tjue og livet hennes har akkurat startet ? Er ikke det spørsmålet vel så viktig ? Som du sikkert skjønner er jeg prinsippielt enig med deg, men spørsmålene blir for enkle - rekkevidden er så mye mye større. Dessverre...


Sitat
Ved å sette et barn til verden oppgir man en god del av sin selvråderett og individualisme. Man kan ikke lenger spise hva man vil, reise hvor man vil når man vil. Kan man ikke akseptere en slik reduksjon av selvråderett og individualisme så bør man heller ikke sette barn til verden. Betyr x antall kilo så ufattelig mye for deg, så bør du ikke sette barn til verden. Så enkelt (vanskelig) er det. Du må velge.

Man kan gjerne moderere det litt og si at etter barnet har fylt 18 (eller et hvilket som helst annet tall man synes er rimelig) så kan man igjen gjøre som man vil, for da har man tatt sitt ansvar overfor barnet. Dette blir mer et spørsmål om personlig overbevisning, men frem til barnet har nådd en viss alder har man etter min mening en klar moralsk forpliktelse til å forsake en del av sin selvråderett og ikke drive med tull.

For å stille deg litt til veggs : tror du at en kvinne som godtar meg og min aktivitet også hadde akseptert at jeg ville nektet henne å få barn ? Har jeg noen rett til å kreve slikt i pose og sekk ? Eller er det et valg hun tar i det øyeblikket hun sier hun godtar mitt misbruk ? Igjen, rekkevidden er enorm. Men jeg er enig med deg igjen. Men når man tar valget om å bruke dette, omsider valget om å være på kontinuerlig, vil man ikke da gjøre nøyaktig de samme betraktningene når man setter et barn til verden ? Min erfaring er i hvert fall akkurat det, for det var slik jeg tenkte, selv om jeg gladelig skal innrømme at jeg gikk mange runder med meg selv, og er på ingen måte ferdig med det riktig enda heller.


Sitat
Så kan man gjerne si at dopingmisbrukere ikke er noe verre en folk som heller nedpå med kremfløte. Denne påstanden er ikke helt holdbar, da det er naturlig å skille mellom aktive og passive handlinger. Det er ingen som bestemmer seg for å helle ned på med kremfløte. Det er en vane man har fått med seg fra bestemor eller lignende. Beslutningen om å bruke steroider eller drive med basehopping er aktiv. Man bestemmer seg for å drive med det, og det innebærer dermed et mye større ansvar for egne handlinger. Dette kan i stor grad diskuteres, avhengig av hvilket syn man har på menneskelig rasjonalitet, men ser man på betraktninger som gjøres i juridiske sammenhenger vil man finne at et slikt syn er relativt utbredt. Så kan man selvsagt si at dersom man får barn etter man har lagt seg til en vane med å bruke steroider så blir det som med kremfløten, men det blir det ikke. Om handlingen er i fortiden så er/var den like fullt aktiv, og ansvaret bæres videre av beslutningstakeren. Legger man til grunn de nevnte prinsipper for ansvar og innskrenkning av selvråderett er det dermed ikke på noen måte mulig å moralsk forsvare fortsatt bruk av anabole steroider eller lignende etter at man har satt et barn til verden.

Det jeg forundres litt over i argumentasjonen din her, gitt at jeg ikke misforstår deg, er at du mener at vaner ikke kan omvendes. Jeg vil våge å påstå at det er minst like vanskelig for meg å slutte med AAS nå som det er for Ola Nordmann å slutte med å drikke fløte, ha smør på brødskiva og andre ellers usunne ting. Men handler ikke det rett og slett om min moralske arv ? Hvorfor arvet ikke jeg en større moral som tilsa at dette er noe man ikke gjør med seg selv. Skal det uskyldiggjøre meg i samme grad som du mener at mannen i gata sin vane med å drikke fløte er nedarvet ?

Bare noen tanker å spinne på....
I'm a bodybuilder and I'm OK, I sleep all night and I train all day.... Knebøy




Man vet aldri når en får bruk for et jernrør

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #173 : 18. august 2005, 12:57 »
Bumper denne tråden, og anbefaler alle å lese fra og med denne posten http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=24444.msg308866#msg308866
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #174 : 18. august 2005, 14:54 »
Veldig mye bra lesning. Flere honnører er utdelt.
Før jeg begynte å trene hadde jeg mange fordommer mot bodybuildere. Etter og ha vært her på forumet et stund har jeg fått forandret syn på veldig mange ting. Og slike tråder bør leses igjennom av alle som har fordommer eller vurderer og begynne på en kur.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget fransken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #175 : 19. august 2005, 17:21 »
uff så patetisk...hvor høyt kan man bygge et tårn, hvor tung mur kan man sette på ei plen??...hmm...egentlig skjønner jeg ikke hvordan enkelte av oss har nok IQ til å finne skummet melka på en KIWI-butikk.... Huh

Utlogget AW231080

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 49

SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #176 : 06. september 2005, 15:58 »
Det går fint an å bli uten å bruke bol. En annen ting er jo defenisjonen av muskulaturen som en annen også snakket om.. Jeg er iallefall fornøyd med mine resultater, til tross for at jeg aldri har tatt bol.

Utlogget PRR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 332
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 332

  • /
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #177 : 14. oktober 2005, 16:12 »
Er det nesten umulig at to store menn som Coleman og Ruhl ikke er bolet?

Utlogget Binais

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 190
  • Honnør: 462
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 190

  • Team Kaliber Gym KFK
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #178 : 14. oktober 2005, 16:14 »
Er det nesten umulig at to store menn som Coleman og Ruhl ikke er bolet?

GARANTERT UMULIG!![/b]
Member of Kaliber FKK
www.kalibergym.no



Bildeprofil

"The off season. What a fuckin' misrepresentation… I call it the growth season."

Konkurerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: hvor stor er det mulig å bli uten dop?
« #179 : 22. september 2006, 19:58 »

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!