Skrevet av Emne: Fitness gutter på 180  (Lest 54431 ganger)

Utlogget Bigkay

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Fitness gutter på 180
« #30 : 22. juli 2005, 14:14 »
Er det bare kamera vinkelene eller har fitnessgutta veldig små
trapesiuz?

Bigk

Utlogget Bigkay

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Fitness gutter på 180
« #31 : 22. juli 2005, 14:28 »
Er dette tilfeldig, eller skal man ha relativt liten trapesiuz innenfor fitness?
Har hørt om endel folk som har blitt trukket i poeng p.g.a de er for harde,
man får vell ikke trekk for å ha større trapz enn gjennomsnittet på scenen?

På gjennomsnittet er jo trapza minimale iforhold til Bryst/Armer/Skuldre
når man ser dem forfra..

Kan det være poseringene som gjør at trapz'n er lite framtredene?

Se eks på bildene av soje, trapza er jo veldig små sammenlignet med resten av
overkroppen.

Bigk

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Fitness gutter på 180
« #32 : 23. juli 2005, 10:12 »
Dette er IKKE en side-chest posering. Det er her fitness det er snakk om, og vi operer kun med kvartvendinger. På jentesiden er de gått helt bort fra dette med å tviste armen for å få frem brystet. Når det kommer til hvem som har størst bryst, så er egentlig ikke det intressant i denne sammenheng, da dommerne ser etter den mest SYMMETRISKE utøveren. Dvs. at alle muskelgrupper på en måte skal "henge sammen", og det er INGEN fordel å ha ett enormt bryst, eller enorme bein.Når det kommer til trapz "BigKay" så har vel dette vært den muskelgruppen som Soje har slitt med, og som jeg personlig syns han har klart å forbedre siden sist. Han jobber imidlertid videre med saken, så det kommer seg nok enda mer til neste gang.

Men poenget er altså å være SYMMETRISK ikke å ha noen muskelgrupper som er imponerende store.....du imponerer allikevel ikke dommerne med annet enn symmetri i fitness.

Som du ser av bildet her (kompisen min Jarle i -180cm) så er det ikke ALLE utøvere som har liten trapezius. Du ser også ett litt mere "offseason" bilde til slutt av Jarle og mannen min Arnfinn....begge med rimelig bra nakke vil jeg si woot

Janne du kan da ikke på alvor mene at du ikke vet hva symmetri betyr??? Blir litt sjokkert når til og med utøvere konsekvent bruker utrykket feil..

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Fitness gutter på 180
« #33 : 23. juli 2005, 13:09 »
Jeg snakker her som dommer, ikke som tidligere utøver, og selvsagt vet jeg hva symmetri betyr....vet ikke du??

I tillegg til at høyre og venstre side skal være LIKE, så handler det i BB og fitness også om harmoni MELLOM de ulike muskelgruppene......ikke lat som du ikke forso hva jeg mente.....er jo ikke alle her inne som er like smarte som deg vet du, og da er det greit å gjøre det enklest mulig vet du Wink

Jeg skjønte jo hva du mente, men synes bare det er merkelig bruk av begrepet..Det har jo ingenting med forholdet mellom de forskjellige kroppsdelene å gjøre uansett om du snakker fitness eller bb?

Ser jo at mange bruker begrepet i hytt og pine, men når det er nedfelt spesifikt i dommerkriteriene (IFBB) med en spesiell betydninge blir det vel riv røskande galt å bruke det om andre ting. Ikke rart folk blander sammen når ikke engang dommere kan holde begrepene fra hverandre...

Edit....

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Fitness gutter på 180
« #34 : 23. juli 2005, 13:16 »
Sitat
1.   Quarter Turn/Symmetry Round: All competitors are brought out as a group in a general line?up. Competitors are asked to do quarter turns to the right in a semi?relaxed fashion so the judges can evaluate overall physique balance (the contour of each body part in relation to other body parts), proportion (based on the skeletal frame for the musculature attachments) and shape (based on the contour of each body part from the point of origin to the point of insertion) from the front, sides and back before they start flexing their muscles. The judges look at balance of the body from top to bottom and right to left.

Sitat
2. Symmetry - This is the balance of how all the muscle groups fit together.  Judges will look for harmony and proportion of the physique.  The body structure should have an equal ratio of torso to leg length, shoulders to hips etc.  Harmony and proportion also include upper body to lower body development should be in parity and fit together. Symmetry will be judged similar as that to a bodybuilding competition with the idea in mind that the judge will be looking for a Fitness Type physique not excessive large muscle groups. The physique should be assessed as to its level of overall muscle tone, achieved through athletic endeavors.


om noen lurte mener jeg... Wink



http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Fitness gutter på 180
« #35 : 23. juli 2005, 13:47 »
Siterer Tric;

"Dersom du sjekker innom sidene til "kroppsbygger og fitness-forbundet" så ligger reglene for bedømmelse der. Litt lite utfyllende tekst men men.....

De begrepene som benyttes er ikke alltid like klare, men viktige termer er "muskelmasse", "symmetri", "Harmoni"/"Balanse" og "struktur".

Muskelmasse er i grunn selvforklarende - en skal ha en viss mengde av det, og for fitness sin del skal det ikke være for mye.... Symmetrien sier noe om likheten mellom de to kroppshalvdelene (høyre og venstre). Harmoni/balanse sier noe om hvordan ulike muskelgrupper står til hverandre - noen har f.eks veldig bra fremside av kroppen, men har øyensynlig glemt å trene hele baksiden..... mm. Struktur sier noe om hvordan grunnstrukturen din er både mht muskelfester (høy eller lav lats mm) og lengde på ekstremiteter (lange apearmer og korte bein...) bredde på midje mm.

Disse begrepene går selvfølgelig en del over i hverandre - særlig harmoni/balanse og struktur. Noen har fra naturens side fått leggmuskler som simpelthen ikke vil vokse  osv. Utøverens kanskje viktigste treningsmessige jobb når han/hun har oppnådd et passende volum er derfor å prøve å skjule så mange av sine svakheter som mulig gjennom prioritering og flittig poseringsarbeide - det handler jo i stor grad om å få dommerne til å se deg fra dine absolutt beste sider hele tiden.....

Til syvende og sist handler det i stor grad om hva dommerne, i en salig blanding av marginalt objektiv men svært subjektiv grad, er opplært til å mene er det "optimale" fitness- eller bygger-kroppen....."

Jfr fitnesskriteriene; Hvis dette betyr at man tenker på balanse når man skriver symmetri, så sier kanskje det mest om den eller de som faktisk har oversatt disse reglene til norsk. Hvis man er usikker så er det forsåvidt bare å slå opp i en ordbok der finner man fint betydningen av ordet beskrevet. Wink

En kropp kan per def ikke være symmetrisk, det er det bare muskelgruppene som kan være. Litt flisespikkeri dette, da jeg selvfølgelig skjønner hva du mener når du skriver symmetri  Wink

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Fitness gutter på 180
« #36 : 01. august 2005, 22:07 »
Når det kommer til trapz "BigKay" så har vel dette vært den muskelgruppen som Soje har slitt med, og som jeg personlig syns han har klart å forbedre siden sist. Han jobber imidlertid videre med saken, så det kommer seg nok enda mer til neste gang.

Gjett om jeg jobber med den nakken a'!!

Mange fitnessgutter og byggergutter mangler dessverre mye på bein ja.
Nå håper jeg ikke Edmund eller Trond var blant de i hvertfall. De har nemlig tømmerstokker av noen lår og legger!!

Trond synes jeg er utrolig bra, symmetri, harmoni, struktur og muskelvolum, gutten har allt. Dessverre for han, heldigvis for meg var det vel litt for mye volum hos han som gjorde at jeg trakk det lengste strået i våres.

Fikk beskjed av en ikke navngitt dommer om at jeg også faktisk må passe på de neste årene med treningen så jeg ikke blir for grov. Så med mine 187cm og 83-84kg i sceneform så er det ikke store spretten man skal være.
Terje Nagelset er vel 183cm og veide 74kg knallhard nå i våres.
Da har folk altså litt mer å gå ut i fra når de lurer på hvor stor man kan/skal være.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fitness gutter på 180
« #37 : 02. august 2005, 10:21 »
Fikk beskjed av en ikke navngitt dommer om at jeg også faktisk må passe på de neste årene med treningen så jeg ikke blir for grov. Så med mine 187cm og 83-84kg i sceneform så er det ikke store spretten man skal være.
Terje Nagelset er vel 183cm og veide 74kg knallhard nå i våres.
Da har folk altså litt mer å gå ut i fra når de lurer på hvor stor man kan/skal være.

På mange måter håper jeg at det der ikke stemmer, for da begynner vi virkelig å snakke "små" utøvere etterhvert om normaen skal være høyde-100 - 10 kg..... woot

Syntes personlig ikke du er for stor på noen som helst slags måte, og du er i ferd med å bli for stor du også mener jeg virkelig det er på tide å innføre vektklasser eller vektbegrensninger i denne idretten. Og ikke minst KLARE retningslinjer for hva man faktisk ønsker seg. For det er jo ikke lenge siden man sa at man IKKE skulle dømme ned de som var litt større. Edmund vant jo NM mener jeg....

Er det rart man blir forvirret.... ?? Taler jo ikke til noen økt rekrutering heller akkurat når ingen helt vet hva som faktisk er normen, og normen heller ikke er fast.... Undecided
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Action

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

SV: Fitness gutter på 180
« #38 : 02. august 2005, 10:53 »
Det där kommer inte gälla. Jag tror att de nya internationella reglerna för Body-Fitness herrar kommer vara riktlinjer för hur stor man ska vara. Är man då 181cm som jag själv är får man väga max 87kg. På bilden nedanför väger jag 85kg!


På mange måter håper jeg at det der ikke stemmer, for da begynner vi virkelig å snakke "små" utøvere etterhvert om normaen skal være høyde-100 - 10 kg..... woot

Syntes personlig ikke du er for stor på noen som helst slags måte, og du er i ferd med å bli for stor du også mener jeg virkelig det er på tide å innføre vektklasser eller vektbegrensninger i denne idretten. Og ikke minst KLARE retningslinjer for hva man faktisk ønsker seg. For det er jo ikke lenge siden man sa at man IKKE skulle dømme ned de som var litt større. Edmund vant jo NM mener jeg....

Er det rart man blir forvirret.... ?? Taler jo ikke til noen økt rekrutering heller akkurat når ingen helt vet hva som faktisk er normen, og normen heller ikke er fast.... Undecided

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fitness gutter på 180
« #39 : 02. august 2005, 11:00 »
La oss håpe du har helt rett, det var jo det det var snakk om også. En internasjonal tilnærming. Og da er ikke de norske utøverene spesielt store akkurat....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

SV: Fitness gutter på 180
« #40 : 02. august 2005, 11:13 »
Mange fitnessgutter og byggergutter mangler dessverre mye på bein ja.
Nå håper jeg ikke Edmund eller Trond var blant de i hvertfall. De har nemlig tømmerstokker av noen lår og legger!!


Hehe.. Edmund har tynnere legger en dama min.. og ho veier ca 55kg Wink Trond derimot har mer solide legger (låra er bra på dem begge to)
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
SV: Fitness gutter på 180
« #41 : 02. august 2005, 16:08 »
Klasser og kroppsvekt:
Konkurransen kan bestå av 3 klasser i body fitness. Klassene deles etter høyde, men vekten til utøveren avhenger av utøverens høyde:

- 170 cm maksimum kroppsvekt = høyde i cm minus 100 + 2
f.eks: en utøver som er 170cm høy kan ikke veie mer enn 72 kg (170 – 100 + 2)

-178 cm maksimum kroppsvekt = høyde i cm minus 100 + 4
f.eks: en utøver som er 176cm høy kan ikke veie mer enn 80 kg (176 – 100 + 4)

+178 cm maksimum kroppsvekt = høyde i cm minus 100 + 6
f.eks: en utøver som er 180cm høy kan ikke veie mer enn 86 kg (180 – 100 + 6)



" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget athlex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

SV: Fitness gutter på 180
« #42 : 10. august 2005, 21:26 »
Jeg har tenkt på å begynne med AF, men når jeg ser at man med mine 177cm kan komme helt opp i 80kg, da snakker vi ganske så store karer. Jeg er meget fersk i idretten, men må innrømme at de største karene i AF ikke er særlig mye mindre enn BF gutta og jeg blir litt småskremt.

Hvor mye bør man ligge på i basisøvelser for i det hele tatt overveie å stille første gang?

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
SV: Fitness gutter på 180
« #43 : 11. august 2005, 09:38 »
Jeg har tenkt på å begynne med AF, men når jeg ser at man med mine 177cm kan komme helt opp i 80kg, da snakker vi ganske så store karer. Jeg er meget fersk i idretten, men må innrømme at de største karene i AF ikke er særlig mye mindre enn BF gutta og jeg blir litt småskremt.

Hvor mye bør man ligge på i basisøvelser for i det hele tatt overveie å stille første gang?

Du er like høy/lav som meg, og kan i Bodyfitness veie 177 - 100 + 4 = 81
Og jeg synes det er vannvittig langt ned til 81 kg blush

Tror ikke det er noen vektbegrensning i Athletic Fitness enda?
Men det viktigste er jo at du stiller i form, og at er sterk i øvelsene. Vekta skal du ikke bry deg så mye om!
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Utlogget athlex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

SV: Fitness gutter på 180
« #44 : 11. august 2005, 13:12 »
Nå forstår jeg ikke helt hva du mener....trenger ikke ligge på noe spesielt på basisøvelser for å stille. Om du skal stille i AF, så bør du imidlertid være seig i chins, dips og roing.
Nå forstår jeg ikke helt hva du mener....trenger ikke ligge på noe spesielt på basisøvelser for å stille. Om du skal stille i AF, så bør du imidlertid være seig i chins, dips og roing.
Hvor mange reps ligger de på i de ulike øvelsene?
Hvor holdes nm i oktober?
Mange spørsmål på meg, men takker og bukker for svar :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!