Skrevet av Emne: Fiskeolje og fettforbrenning  (Lest 5805 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Fiskeolje og fettforbrenning
« : 25. april 2005, 16:20 »
Int J Obes Relat Metab Disord. 1997 Aug;21(8):637-43.

Effect of dietary fish oil on body fat mass and basal fat oxidation in healthy adults.

Couet C, Delarue J, Ritz P, Antoine JM, Lamisse F.

Laboratoire de Nutrition et Clinique Medicale A, J.E. 313, Universite Francois Rabelais, 37000 Tours, France.

OBJECTIVE: To investigate whether the substitution of fish oil for visible fats in a control diet (52% carbohydrates, 16% protein, 32% fat; P:S 0.2) influences body fat mass and substrate oxidation in healthy adults. DESIGN: Six volunteers (5 men; 23 +/- 2 y; BMI: 21.9 +/- 1.6) were fed a control diet © ad libitum during a period of three weeks and, 10-12 weeks later, the same diet where 6 g/d of visible fat were replaced by 6 g/d of fish oil (FO) for another three weeks. RESULTS: Energy intakes (IKA-calorimeter) were unchanged. Body fat mass (Dual-energy X-ray absorptiometry) decreased with FO (-0.88 +/- 0.16 vs -0.3 +/- 0.34 kg; FO vs C; P < 0.05). When adjusted for lean body mass (Ancova), resting metabolic rate (indirect calorimetry) was unchanged. Basal respiratory quotient decreased with FO (0.815 +/- 0.02 vs 0.834 +/- 0.02; P < 0.05) and basal lipid oxidation increased with FO (1.06 +/- 0.17 vs 0.87 +/- 0.13 mg kg(-1) min(-1); P < 0.05). CONCLUSION: Dietary FO reduces body fat mass and stimulates lipid oxidation in healthy adults.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #1 : 25. april 2005, 16:23 »
Legg merke til den store forskjellen i fett-tap hos de to gruppene, eneste forskjellen er seks gram fiskeolje daglig.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #2 : 02. mai 2005, 14:53 »
Kan du gengi resultatene undersøkelsen på en måte slik at en legmann lettere kan forstå ?



Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #3 : 06. mai 2005, 12:15 »
Kan du gengi resultatene undersøkelsen på en måte slik at en legmann lettere kan forstå ?




Jeg har bare denne oppsummeringen, ikke hele studien. Uansett taler den vel for seg selv? For et gitt kaloriinntak, mistet de som tok seks gram fiskolje hver dag (som tilsvarer ca to gram EPA/DHA) mer enn halvparten så mye fett som ikke tok fiskeolje.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #4 : 06. mai 2005, 12:18 »
Er det så intressant egentlig ? Mer intressant er det jo om dette er tilfelle for flere forskjellige kcalorinivåer avhengig av personlig vedlikeholdsnivå. Først da er jo dette intressant egentlig, å se om effekten er der over alle spenn av kcaloriunderskudd.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #5 : 06. mai 2005, 12:20 »
har faktisk lest litt om det med fiskjeolje på diet og det skal visst hjelpe å gjøre huden tynnere, er jo en fordel det, spesielt hvis man skal opp å scenen.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #6 : 06. mai 2005, 12:24 »
Er det så intressant egentlig ? Mer intressant er det jo om dette er tilfelle for flere forskjellige kcalorinivåer avhengig av personlig vedlikeholdsnivå. Først da er jo dette intressant egentlig, å se om effekten er der over alle spenn av kcaloriunderskudd.

Selvsagt er det interessant! Resten av innlegget ditt skjønte jeg lite av, for å være ærlig.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #7 : 06. mai 2005, 12:25 »
Tror han mente at alle mennesker har forskjellig forbrenning og at det blir feil å ta en studie hvis alle menneskene spiser samme antall kcal, eller tar jeg feil nå UAC?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #8 : 06. mai 2005, 12:26 »


Selvsagt er det interessant! Resten av innlegget ditt skjønte jeg lite av, for å være ærlig.

Kan godt forklare det slik at ingenører også forstår jeg.... :Smiley

Det jeg mente å si var at om dette er tilfellet også om man ligger 500 kcalorier i underskudd, 1000 kcalorier i underskudd, 1500 kcalorier i underskudd .....  Eller rett og slett om forholdet i fettap er likt uansett hvor stort kcaloriunderskuddet er. Da er det kanskje mest fornuftig og måle underskuddet i % av vedlikeholdskcalorier ? Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #9 : 06. mai 2005, 12:28 »


Kan godt forklare det slik at ingenører også forstår jeg.... :Smiley

Det jeg mente å si var at om dette er tilfellet også om man ligger 500 kcalorier i underskudd, 1000 kcalorier i underskudd, 1500 kcalorier i underskudd .....  Eller rett og slett om forholdet i fettap er likt uansett hvor stort kcaloriunderskuddet er. Da er det kanskje mest fornuftig og måle underskuddet i % av vedlikeholdskcalorier ? Smiley

Tviler på at det kommer noen studier på dette med det første. Moralen er uansett åpenbar; hvis du ikke tar en olje med EPA/DHA, er du dum og lukter sannsynligvis dårlig.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #10 : 06. mai 2005, 12:29 »
Lukter godt med IQ godt over snittet jeg. Smiley

(I tilfelle du ikke skjønte den heller, tar jeg olje med innehold av EPH/DHA)
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #11 : 06. mai 2005, 12:31 »
Et annet poeng som er litt interessant, er at det kanskje ikke er nødvendig med så store doseringer. Det fleste (meg inkludert) får jo i seg mye mer enn to gram daglig.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #12 : 06. mai 2005, 12:33 »
Enig med deg i det, dette er tross alt ikke enorme mengder. Men jeg tror jeg må si meg litt uenig med deg i at de fleste får i seg såpass - den jevne nordmann får nok i seg minimalt med slikt, dessverre.

For min egen del ligger jeg på godt over 2 gram om dagen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #13 : 06. mai 2005, 12:39 »
Med "de fleste" mente jeg naturligvis de som besøker dette forumet. Uten tilskudd er det vanskelig å nå disse mengdene, hvis man ikke spiser mye fet fisk hver bidige dag.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Fiskeolje og fettforbrenning
« #14 : 13. august 2005, 01:56 »
Tviler på at det kommer noen studier på dette med det første. Moralen er uansett åpenbar; hvis du ikke tar en olje med EPA/DHA, er du dum og lukter sannsynligvis dårlig.
Noen gode forslag til hvilken olje som er bra?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!