Skrevet av Emne: I hvilken grad kan/bør man la sultfølelsen bidra ?  (Lest 1235 ganger)

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
Jeg har trent hardt, spist mye og riktig gjennom vintern, slik at fremgangen når det gjelder styrke og muskelvekst, har gått over all forventning 


---Derimot har jeg har aldri vært i nærheten av å måle hva jeg har spist, men heller kjørt etter prinsippet om konstant å føle mat til langt opp i spiserøret - og (naturligvis) at det jeg propper i meg, er riktig sammensatt
 
Nå er jeg bulka med noen fett-kilo for mye og litt for "rund/spent" i magen --

Jeg ønsker følgelig å gå ned fra 103 til 97/98 kg  (191 cm høy)
 
---helst på en mnd
---helst uten å miste muskelmasse
----- og helst uten å kjøpe mat-vekt (?)
P.S. Jeg skal ikke på noen måte konkurrere, så her er det snakk om å komme i badebukseform fremfor hardcore deffing  Cool

Så til hovedspørsmålet mitt:
Kan jeg etter motsatt prinsipp av når jeg bulker (aldri føle sult) -denne gang, når jeg ønsker å rase ned noen kg, -bruke sultfølelse som instrument for å diettere ?? (f.eks. ikke spise før etter at jeg har vært sulten i en time ? - eller gå rundt med konstant småsultfølelse ?) Eller skal det være slik at man også under diett ikke skal føle seg sulten ?

Setter også pris på om de som har erfaringer med dietter/deffing, skriver litt om hvordan de opplever sultfølelsen underveis i dietten/deffe-prosessen

Bill.mrk:  En som aldri har vært i nærheten av å slanka seg eller deffe

 
Løft med den skrotten du har

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Alle vil vel helst miste fett, uten på bekostning av tap i muskelmasse Smiley
Det er vanskelig, men med riktig kosthold / trening, vil det la seg gjøre.

Dette med sultfølelse på deff, er nok meget mulig at du vil oppleve.
(da tenker jeg spesielt i forhold til matinntaket ditt pr. dags dato)

Det vil ikke si at du konstant må gå rundt sulten selv om du deffer, men du vil nok merke det pga redusert størrelse på måltidene.

Det du hovedsaklig gjør når du starter deffing, er å redusere på inntaket av karbohydrater, og heller øker på proteininntaket ditt. (legge deg på en ca. 3g proteiner pr. kilo kroppsvekt). De to måltidene på dagen som hovedsaklig bør inneholde karb, er de før og etter vekttrening. 
samtidig må du også sørge for få i deg tilstrekkelig med essensielle fettsyrer.

Selv om du deffer, bør du spise jevnt gjennom hele dagen, - ca. hver tredje time.
Skal du samtidig beholde mest mulig muskelmasse, må du også holde blodsukkeret ditt konstant.  Måltidene skal ikke være store, men heller små og næringsrike.

Få i deg mat som, - kylling, kalkun, tunfisk, sei, skinke, reker, salat, egg, cottage cheese, kesam, linser, havregryn etc.. der er mye bra mat å velge mellom.

Ellers bør du også kjøre kardio, opptil flere ganger i uka. Morgenkardio, eller helst legge kardiotrening på de dagene du ikke trener styrke. - Går du ikke ned til å begynne med, så heller øk på kardio, fremfor å kutte maten.

Når det gjelder meg personlig,og min deffing, merker jeg bra forskjell, - jeg har en mye større sultehetsfølelse på begynnelsen av hvert måltid. Og da spesielt på kveldstid.

Jeg sørger for å få i meg rikelig med karb før og etter vekttrenig, men ellers av dagen merker jeg også bra forskjell på energinivået, da jeg ellers ligger såpass lavt på inntak av karb. Men igjen - så er det vel verd slitet når sommer'n kommer Smiley

Lykke til !! 







Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
Jeg har til enhver tid tilgang til mat -både på jobb og hjemme -der jeg har "depoer" bestående av tunfisk, tørrfisk, kylling,  proteintillskudd, andre div. tillegg, frukt osv..

Som nevnt, har jeg gjennom vintern proppa innpå jevnlig.. Jeg syntes det var behagelig å ikke dele opp i 6 måltider, men heller hive innpå f.eks et eple og en tunfiskboks hvis jeg kjente antydning til ikke å være stappmett, slik at jeg kanskje spiste 8-9 ganger iløpet av en dag.. Jeg hater faste rutiner og trives med å ta ting på feelingen..

-og feelingen i mitt deffetilfelle er sultfølelsen.. Jeg har forøvrig gjort som du sier, -kutta ned på karboen og opprettholdt proteininntaket -helt etter ditt prinsipp, Deal
 men klarer ikke å være clockvise og å drive å veie inntaket..

Når jeg føler sult tar jeg f.eks. en boks tunfisk -blir fort sulten igjen og nettopp da lurer jeg på hvor lenge jeg skal være sulten før jeg atter hiver innpå f.eks 200 g roastbeef ? Noen anbefalinger ? tommelfingerregler ?
Løft med den skrotten du har

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Du trenger ikke veie all maten du spiser, regn heller ut pr. gram.
- Det gjør du ut ifra innholdsfortegnelsen på pakken/embalasjen etc..
(som jeg nevte tidligere, - legg deg på ca. 3g proteiner pr. kilo kroppsvekt)

Spis ca. hver tredje time.

En grei tommelfingerregel er, - porsjoner mat ut ifra størrelsen på knyttneven din -
eks : like mye kjøtt, som størrelsen på knyttneven din, like mye grønnsaker osv..

Men, i og med at du kutter på karb på deff, vil jo ikke karben være gjeldene til alle måltider når det gjelder den "regelen", - men heller mer proteiner.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!