avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 94536 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #30 : 30. april 2005, 15:58 »
Det ene utelukker da ikke det andre. Det drives allerede omfattende kampanjer mot trafikkulykker, røyking, alkohol- og nakotikamisbruk og vold. Dermed er det da bare rett og rimelig å ta det neste steget rette fokuset mot dopmisbruk. At en person som doper seg ikke begår noen straffbar handling er et heller dårlig argument mot denne avtalen, da det er et uomtvistelig faktum at doping fører med seg dødelige bieffekter. Personer som på død og liv må dope seg kan jo fortsatt bare finne seg ei eller annen bule å trene i, mens dette tiltaket kan bidra til å holde dopingen på et minimum blant de som benytter doping som ikke innehar den samme kunnskapen.
Dagens første skikkelige argument. Logisk begrunnet fremfor overformyderi og propaganda-orientert.

Poeng for den

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #31 : 30. april 2005, 16:04 »

Dagens første skikkelige argument. Logisk begrunnet fremfor overformyderi og propaganda-orientert.

Poeng for den

Bra innlegg av vaskeballen, men hvis det er et slikt stort samfunnsproblem burde jo bruken kriminaliseres. Da hadde vi sluppet denne diskusjonen.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

yngve

  • Gjest
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #32 : 30. april 2005, 16:07 »
Ja, jeg ville skrevet under. Både for min egen sikkerhet og det faktum at jeg ikke bruker ulovlige midler.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #33 : 30. april 2005, 16:23 »
For en gangs skyld har vi her på forumet en meget bra, saklig og prinsipiell dopingdebatt som ikke sporer helt av  2thumbsup og jeg skal iallfall gjøre mitt for at den fortsatt holder seg på riktig spor!  Wink

Først en takk til AntiDopingNorge for engasjerende engasjement her på Treningsforum!  2thumbsup

Jeg synes selv debatten om "frivillighetskontrakt om dopingtesting" på treningssentrene er svært vanskelig å konkludere bastant i, og hovedgrunnen til dette er selvfølgelig at bruk av AAS ikke er forbudt i henhold til norsk lov. Det er med andre ord ikke kriminelle handlinger vi snakker om her, og dette er selvfølgelig et godt argument mot bruk av en slik kontrakt. (Hvorvidt bruk av AAS burde kriminaliseres eller ikke, er imidlertid en helt annen debatt.)

På den annen side er det et faktum at veldig mange, spesielt personer som ikke vet særlig mye om AAS (de aller fleste), lar seg skremme av miljøer hvor det brukes AAS. Med andre ord: Folk flest vil være mer motiverte for å oppsøke treningssentre hvor de vet at bruk av AAS ikke er akseptert og hvor det testes for slik bruk, som igjen vil si: Ved innføring av en slik kontrakt, er det all grunn til å tro at flere vanlige folk - unge og ikke minst gamle, spreke og ikke minst mindre spreke, friske og ikke minst syke, menn og ikke minst kvinner, slanke og ikke minst fete - vil rekrutteres til treningssentrene, og DETTE ER POSITIVT! De som i et helsemessig perspektiv har størst nytte av trening, er de "svakeste" av oss, ikke de sterkeste! Jeg har derfor all grunn til å tro at en slik kontrakt vil kunne bidra til en generell bedring av folkehelsen!

På den annen side er jeg personlig tilhenger av autonomi i de fleste sammenhenger, og har derfor ikke noe personlig imot brukere av AAS sånn sett, som jo også følger norsk lov. Derimot skulle jeg personlig ønske at bruk av AAS på grunn av skadevirkningene ble mindre utbredt, og her kreves holdningsskapende arbeid, som bør være et hovedfokus ikke minst i de yngre aldersgruppene!

A propos autonomi, så mener jeg osgå at eiere og drivere av treningssentre prinsipielt sett burde ha autonomi i forhold til driften sin, inkludert retten til å avskrive AAS-brukere som medlemmer, akkurat som AAS-brukere har autonomi til å gjøre som de vil innenfor rammen av norsk lov. Å bli medlem av et treningssenter er også en helt frivillig sak! Men så beskriver jo Iceberg i et innlegg over her en sak hvor Forbrukerombudet og Markedsrådet i år 2000 forbød treningssentrene å ha en slik frivillighetskontrakt hvor testing av medlemmer inngår, og gjør debatten enda mer komplisert.

Så har vi det faktum at testing av alle og enhver er svært dyrt og ressurskrevende - ressurser som kanskje burde brukes i bekjemping av skadeeffekter av røyking, narkotika, fedme, trafikkskader osv.

Jeg synes med andre ord denne debatten blir mer og mer vanskelig, og i dette øyeblikk har jeg ingen bastant konklusjon på den for min egen del, men jeg håper debatten fortsetter i samme spor som den har gjort, og retter en stor takk for alle gode bidrag så langt!!!  Smiley


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Franko

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

  • Fuerte
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #34 : 30. april 2005, 16:31 »
I Bergens Tidende i går  leste jeg at Bjørn Maaseide sa han lett kunne se hvem som dopet seg.
Han hadde trent med vekter i 20 år og du kunne jo bare se hvordan han så ut.
Trener du vekter i tyve år blir du stor uten dop vist du ikke gjør alt feil.
Har ikke han vokst noe på de tyve årene trener nok han annerledes en de som bygger.
De som skulle bli testet skulle plukkes ut av Ledelsen på senteret og Dopingjengere...?
Minst en skulle testes vært år.
 Undecided

Franko esta fuerte

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #35 : 30. april 2005, 17:16 »
I Bergens Tidende i går leste jeg at Bjørn Maaseide sa han lett kunne se hvem som dopet seg.
Han hadde trent med vekter i 20 år og du kunne jo bare se hvordan han så ut.

 rofl  rofl  rofl  rofl  rofl
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #36 : 30. april 2005, 17:21 »
...og jeg skal iallfall gjøre mitt for at den fortsatt holder seg på riktig spor!  Wink
*Kremt* Det var litt av en smilefjesbruk overfor her...
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #37 : 30. april 2005, 17:22 »
Denne debatten blir ført flere steder nå, men likevel tror jeg ikke alle har lest artikkelen og/eller hørt radioinnslagene om dette. Ganske morsomme saker egentlig.

Det har vært disputt om dette før, og såvidt meg bekjent er det bare en måte å komme rundt norsk lovgivning om privatlivets fred, og datatilsynets grensesetting på registreringer av privatpersoner; og det er å tilslutte helsestudioet til en Klubb innmeldt i NIF. Og DERVED forplikte alle medlemmene - medlemmene av en klubb tilsluttet NIF - til å gå med på dopingtester. Smiley


Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #38 : 30. april 2005, 17:25 »
På den annen side er det et faktum at veldig mange, spesielt personer som ikke vet særlig mye om AAS (de aller fleste), lar seg skremme av miljøer hvor det brukes AAS. Med andre ord: Folk flest vil være mer motiverte for å oppsøke treningssentre hvor de vet at bruk av AAS ikke er akseptert og hvor det testes for slik bruk, som igjen vil si: Ved innføring av en slik kontrakt, er det all grunn til å tro at flere vanlige folk - unge og ikke minst gamle, spreke og ikke minst mindre spreke, friske og ikke minst syke, menn og ikke minst kvinner, slanke og ikke minst fete - vil rekrutteres til treningssentrene, og DETTE ER POSITIVT! De som i et helsemessig perspektiv har størst nytte av trening, er de "svakeste" av oss, ikke de sterkeste! Jeg har derfor all grunn til å tro at en slik kontrakt vil kunne bidra til en generell bedring av folkehelsen!

På den annen side er jeg personlig tilhenger av autonomi i de fleste sammenhenger, og har derfor ikke noe personlig imot brukere av AAS sånn sett, som jo også følger norsk lov. Derimot skulle jeg personlig ønske at bruk av AAS på grunn av skadevirkningene ble mindre utbredt, og her kreves holdningsskapende arbeid, som bør være et hovedfokus ikke minst i de yngre aldersgruppene!
Disse to avsnittene er jeg helt enig i, og de jeg har merket av med tykk skrift synes jeg dessverre det blir lagt for liten vekt på under slikt debatter.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #39 : 30. april 2005, 17:44 »
Jeg synes helt klart fokuset bør settes på de som konkurrerer først. Bedre dopingkontrollene der. Er ikke alle som blir testet akkurat.
I kroppsbygging/Fitness er det jo helt ville tilstander. Hva med å få inn et testapparat der??
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #40 : 30. april 2005, 17:48 »
Hvordan kan man teste for noe som bruksmessig er like lov som det å røyke eller drikke alkohol ? Det var senest opp i fjor i departemenetet at kriminalisering av AAS ikke var noen hensikt, da de faktiske samfunnsproblemene pga. AAS er for 0 å regne om man sammenligner med hva tobakk og alkohol påfører. Ikke for å snakke hva feit mat påfører folk.

Det var jo dessuten et vedtak på dette i fjor, og man kan ikke teste de man vil, ei heller kaste ut folk som eventuellt nekter å undertegne en slik kontrakt. Da vil det aktuelle senteret bli bøtelagt ganske enkelt i størrelsesorden 100000,- eller mer.

Personlig hadde jeg garantert dratt i gang den rettsaken der uten problem, om ikke annet enn for et rent prinsippelt grunnlag.

Og ikke minst, hvorfor skal jeg som morsjonist som bruker vektene for å holde meg i grei form, den beste form for avkobling måtte begynne å tenke på alt mulig rart jeg tar i meg av kosttilskudd, medisiner eller andre ting ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Maui

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #41 : 30. april 2005, 17:52 »
Hvordan kan man teste for noe som bruksmessig er like lov som det å røyke eller drikke alkohol ? Det var senest opp i fjor i departemenetet at kriminalisering av AAS ikke var noen hensikt, da de faktiske samfunnsproblemene pga. AAS er for 0 å regne om man sammenligner med hva tobakk og alkohol påfører. Ikke for å snakke hva feit mat påfører folk.

Det var jo dessuten et vedtak på dette i fjor, og man kan ikke teste de man vil, ei heller kaste ut folk som eventuellt nekter å undertegne en slik kontrakt. Da vil det aktuelle senteret bli bøtelagt ganske enkelt i størrelsesorden 100000,- eller mer.

Personlig hadde jeg garantert dratt i gang den rettsaken der uten problem, om ikke annet enn for et rent prinsippelt grunnlag.

Og ikke minst, hvorfor skal jeg som morsjonist som bruker vektene for å holde meg i grei form, den beste form for avkobling måtte begynne å tenke på alt mulig rart jeg tar i meg av kosttilskudd, medisiner eller andre ting ?

jepp må si meg enig her,bra skrevet Smiley

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #42 : 30. april 2005, 18:13 »
Tror ikke man bør teste på sentre uten at medlemmene har tilknytning til organisert idrett så lenge det er lov å dope seg. Om dette er bra er en annen ting. Det holdningsskapende arbeidet må fortsette.

Unge mennesker + knallhardt kroppsideal + muligheten til å kødde med kroppen = ikke bra kombinasjon.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #43 : 30. april 2005, 18:17 »
Unge mennesker + knallhardt kroppsideal + muligheten til å kødde med kroppen = ikke bra kombinasjon.

Bra poeng. Og dette er vel noe stat og regjering strengt tatt bør ta inn over seg i forhold til hva slags mat som faktisk er billig å spise. Å spise sunt og fornuftig er jo hinsides dyrt i forhold til å spise "crap" hele veien.

Hva men reklamekampanjer ? Når størrelse M på H&M passer en skranter 12-åring....

Spørsmålet her er i hvilken ende man skal starte det, og ikke kaste seg over alt med en gang - det er sjelden veien til suksess.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #44 : 30. april 2005, 18:22 »
Dessverre så er det en del treningssenter i dag som stenger ute medlemmer eller nekter dei medlemskap fordi dei mistenker vedkommende å være dopet pga sin kroppsstørrelse. Ved å underskrive en treningskontrakt og la seg frivillig bli testet så kunne dei ikkje nektet disse å bli medlem.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!