avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 94514 ganger)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #105 : 08. mai 2005, 22:17 »
Jeg har et spørsmål til ADN:

Hvis dette med at dere skal innføre "frivillig" testing på treningssenterene blir innført, så blir det jo en vanskelig oppgave for Ola Nordmann her inne å vite om kosttilskuddet man kjøper er forurenset, og kanskje inneholder sporstoffer av prohormoner e.l. Det kan være et proteinpulver, en fettforbrenner, et kreatinprodukt osv.

Kommer dere til å være behjelpelig på noen måte her? Kan man henvende seg til dere og spørre om f.eks San Nutrition sin v12 turbo er trygg å ta med hensyn til pisseprøve?

Bump
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #106 : 08. mai 2005, 22:29 »

Bump

Svar kommer. Har bedt en kollega skrive ett vettugt svar...
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #107 : 09. mai 2005, 22:55 »


Det kunne faktisk vært ganske artig.
Men tilbake til saken. Hvis et senter hadde nektet meg å trene der "fordi jeg var stor av størrelse pga genene mine" så hadde jeg glatt tatt det inn for retten og vunnet.

Hmm de kan vel strengt tatt nekte hvem som helst å trene der om de vil det. Det er vel strengt tatt opp til eieren hvem en vil tillate å trene på stedet sitt. En bør rimelig nok ha en god begrunnelse for hvorfor en ikke vil ha inn enkelte individer men det er utrolig hva de koker sammen gitt.......
Er de lure så har de noen runde og fine formuleringer i kontraktene sine som utelukker store og godt over middels sterke gutter og jenter......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget A.Berge

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 585
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 585

  • Hverdagstrening
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #108 : 09. mai 2005, 22:58 »
bare sånn for å få en ting til på plass, om det skulle blitt en sak og du hadde vunnet.
Hvor kul hadde du følt deg blant de ansatte der da?
med tanke på at de ville kaste deg ut...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #109 : 10. mai 2005, 07:11 »


Hmm de kan vel strengt tatt nekte hvem som helst å trene der om de vil det. Det er vel strengt tatt opp til eieren hvem en vil tillate å trene på stedet sitt. En bør rimelig nok ha en god begrunnelse for hvorfor en ikke vil ha inn enkelte individer men det er utrolig hva de koker sammen gitt.......
Er de lure så har de noen runde og fine formuleringer i kontraktene sine som utelukker store og godt over middels sterke guter og jenter......


Det skulle forundre meg mye om du ikke kan dra de inn for retten med en eller annen rasismeparagraf i bakhånden gitt. Om det er størrelse de diskriminerer på mener jeg. Tross alt har man ikke gjort noe galt, og da kan man ikke nekte heller - det er jo tross alt et offentlig sted.

Det blir jo litt på samme måte som å sette et skilt på den lokale RIMI-butikken det - "Kun pene jenter har adgang".

Prinsipielt akkurat samme sak......
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #110 : 11. mai 2005, 02:43 »


når vi løftet 26kg hantler på sats så litt etterpå var det maks kg 20 på hantlene på dette studioet. (men det positive da er at de fikk flere mindre størrelser for de som ikke er så sterke.) du kan mene hva du vil om det, men det er ikke saken i denne tråden da.

personlig syns jeg doping er teit, men syns det går imot privatlivet å skrive under på en "frivillig" erklæring om at jeg kan dopingtestet.
den kalles "frivillig" av ADN men den blir jo ufrivillig for...
den som ikke signerer blir "tvunget" til å slutte. treningstudioene finner alltid en måte Wink uansett blir du sett ned på av folk som får vite at du ikke skrev under...

og DA er det plutselig ikke så "frivillig" allikevel, selv om ADN sine hensikter er gode.

ADN -> liker ideen, men tror ikke den er gjennomførbar...

ADN: Snakket med eierne av det lokale gymmet i dag. De var i den oppfattningen at denne erkleringen var noe ALLE måtte skrive under. Håper dere har tenkt og opplyse kjedene om regelverket rundt dette. Et rundskriv hadde kanskje vært ¨på sin plass der det ble utrykkelig klart poengtert at dette er totalt frivillig og at dere vil reagere på senter som diskriminere enkelpersoner pga. at de ikke har tenkt og frasi seg privatlivets rett til privatpersoner på et lokalt gym.

Kan forøvrig nevne at denne oppfattningen hadde de (gymmeierne) fått fra Antidoping Norge. Prøvde og forklare at det faktisk fantes hjemmel i lovverket som tillsa at dette var forbudt. Hvordan har dere tenkt å løse dette problemet, for et problem er det uten tvil. Det er nok flere som av prinsipielle grunner ønsker og forbeholde seg retten til et lovbestemt privatliv. Slik jeg ser dette rotte-racet på jakt etter mosjonister, så kommer dere til og være med på og bidra til at det blir tråkket på en del tær, samt at det vil forekomme en rekke "justis-mord". Synes dette er et elendig tiltak. Dere skjønner vel at dette ikke er veien og gå? Og overprøve norsk lov er i mine øyne respektløst, det er faktisk det dere gjør sammens med treningsenter-forbundet. Dere kan jo spørre dere selv, hvor mange TROR dere vil skrive frivillig under på en erklæring som kan påvise bruk av div. stimulanter hvis de bruker noen av disse? Det ligger helt klart en underliggende tvang under hele dette opplegget deres.

Mvh

En som er opptatt av privatlivets lovbestemte rett!

PS: Hvordan har dere tenkt og forbeholde dere eventuelle positive prøver? Tiltak? Skal dere bare si: "hei du har gjort noe som er HELT lovlig i dette landet, men vi straffer deg for det, ditt navn vil bli utgitt til privat-personer (gymeierne) for offentlig hets"

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #111 : 11. mai 2005, 07:32 »
Det er jo noen gym som kommer til å vinne masse på dette dah.... De som ikke er medlemmer i "treningssenterforbundet"........
Fortalte til min gymeier at det muligens blei innført en slik ordning nå, og han gnudde seg i allefall kraftig i hendene og fikk "dollartegn" i blikket.....  Grin


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #112 : 11. mai 2005, 07:51 »


Det skulle forundre meg mye om du ikke kan dra de inn for retten med en eller annen rasismeparagraf i bakhånden gitt. Om det er størrelse de diskriminerer på mener jeg. Tross alt har man ikke gjort noe galt, og da kan man ikke nekte heller - det er jo tross alt et offentlig sted.

Det blir jo litt på samme måte som å sette et skilt på den lokale RIMI-butikken det - "Kun pene jenter har adgang".

Prinsipielt akkurat samme sak......

Tja, det er godt mulig det, men realiteten er at folk nektes adgang på sentre av ulike årsaker. Litt etter eierens eget hode. Vil tro kjeder slik som Spenst o.l. er mer forsiktige med denne type diskriminering, men de diskriminerer jo på pris lell så da slipper de en del av de mest uønskede gruppene uansett......
Det er vel forøvrig ikke uvanlig med ulike typer adgansnekt andre steder heller da - eksempelvis utesteder som nekter folk med olabukse å komme inn, slipstvan o.l...... You name it!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #113 : 11. mai 2005, 10:39 »
Diskuterte det samme med en som driver et Gym her... Han fotalte at det ikke var noen hensikt i å informere om at man kunne nekte å signere. Det ville bare føre til forvirring og unødvendig diskusjon.
Den positive effekten det gir markedsføringsmessig og for etablissementets rykte, å ha "Dopfritt" - stempelet, er visstnok vel verdt de 19 000 i året.
Og det skjønner jeg godt.

Hvis jeg var en nervøs pappa, med en sønn på 15 som ville ha gym kort, så vet jeg hvor jeg hadde sendt ham. Til det "Dopfrie" gymmet...
I mitt tilfelle er problemstillingen ikke tilstede, men jeg skjønner de helsestudioene som "trenger" denne faceliften.

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #114 : 11. mai 2005, 20:00 »


ADN: Snakket med eierne av det lokale gymmet i dag. De var i den oppfattningen at denne erkleringen var noe ALLE måtte skrive under. Håper dere har tenkt og opplyse kjedene om regelverket rundt dette. Et rundskriv hadde kanskje vært ¨på sin plass der det ble utrykkelig klart poengtert at dette er totalt frivillig og at dere vil reagere på senter som diskriminere enkelpersoner pga. at de ikke har tenkt og frasi seg privatlivets rett til privatpersoner på et lokalt gym.

Kan forøvrig nevne at denne oppfattningen hadde de (gymmeierne) fått fra Antidoping Norge. Prøvde og forklare at det faktisk fantes hjemmel i lovverket som tillsa at dette var forbudt. Hvordan har dere tenkt å løse dette problemet, for et problem er det uten tvil. Det er nok flere som av prinsipielle grunner ønsker og forbeholde seg retten til et lovbestemt privatliv. Slik jeg ser dette rotte-racet på jakt etter mosjonister, så kommer dere til og være med på og bidra til at det blir tråkket på en del tær, samt at det vil forekomme en rekke "justis-mord". Synes dette er et elendig tiltak. Dere skjønner vel at dette ikke er veien og gå? Og overprøve norsk lov er i mine øyne respektløst, det er faktisk det dere gjør sammens med treningsenter-forbundet. Dere kan jo spørre dere selv, hvor mange TROR dere vil skrive frivillig under på en erklæring som kan påvise bruk av div. stimulanter hvis de bruker noen av disse? Det ligger helt klart en underliggende tvang under hele dette opplegget deres.

Mvh

En som er opptatt av privatlivets lovbestemte rett!

PS: Hvordan har dere tenkt og forbeholde dere eventuelle positive prøver? Tiltak? Skal dere bare si: "hei du har gjort noe som er HELT lovlig i dette landet, men vi straffer deg for det, ditt navn vil bli utgitt til privat-personer (gymeierne) for offentlig hets"


ADN, Bump Smiley

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #115 : 11. mai 2005, 22:35 »
Er nok mange treningssenter som kan tjene på å gjennomføre slike dopingtester, men spørsmålet er om det er gjennomførbart på lovlig vis!? Så noen nevnte at dette strider i mot lovverket om privatliv.

Hvis jeg var en nervøs pappa, med en sønn på 15 som ville ha gym kort, så vet jeg hvor jeg hadde sendt ham. Til det "Dopfrie" gymmet...
I mitt tilfelle er problemstillingen ikke tilstede, men jeg skjønner de helsestudioene som "trenger" denne faceliften.

Bra poeng, det å vite hvilke milijø som er dopfri kan være en fordel.
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #116 : 11. mai 2005, 22:56 »
Er nok mange treningssenter som kan tjene på å gjennomføre slike dopingtester, men spørsmålet er om det er gjennomførbart på lovlig vis!? Så noen nevnte at dette strider i mot lovverket om privatliv.



Bra poeng, det å vite hvilke milijø som er dopfri kan være en fordel.
"Dopfri" blir litt jalla, når det ymtes frempå om MINST 1 test i året... (Hallooo), men for menigmann holder det nok med et "Vi samsrbeider med ADN-stempel"... Hadde funka for meg hvis jeg var "normal". Wink

Det er vist lovlig såfremt det er frivillig... spm er hvor genuin den frivillighetsfaktoren er.

Jeg er glad jeg ikke må slite med den mølla der. All ære til de som står på med den typen arbeid. Jeg ville heller tatt med meg oppegående folk som Hans Høyhet, leid buss, og reist rundt på ungdomsskoler og videregående, slik som de jævla Rikskonsertene gjør, med banjo og sekkepipe! Smiley
DET hadde gjort susen det... (eller ikke?)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #117 : 12. mai 2005, 13:25 »
Jeg har et spørsmål til ADN:

Hvis dette med at dere skal innføre "frivillig" testing på treningssenterene blir innført, så blir det jo en vanskelig oppgave for Ola Nordmann her inne å vite om kosttilskuddet man kjøper er forurenset, og kanskje inneholder sporstoffer av prohormoner e.l. Det kan være et proteinpulver, en fettforbrenner, et kreatinprodukt osv.

Kommer dere til å være behjelpelig på noen måte her? Kan man henvende seg til dere og spørre om f.eks San Nutrition sin v12 turbo er trygg å ta med hensyn til pisseprøve?


De treningssenterne som inngår samarbeid med Antidoping Norge signerer en kontrakt som også inneholder ett punkt om kosttilskudd. Her presisseres det at treningssentre forplikter seg til å ikke selge kosttilskudd, energidrikker, ernæringslignende produkter og naturmidler som kan inneholde stoffer omfattet av straffelovens "dopingliste".

For å gjøre dette arbeidet enklere for treningssentre har vår juridiske rådgiver utarbeidet ett skjema som treningssentrene kan benytte ovenfor sine leverandører av slike produkter hvor leverandøren garanetere å forsikre seg så langt som mulig at produktet ikke er forrurenset.

Dette betyr at kosttilskudd etc. kjøpt på ett treningssenter som har avtale med Antidoping Norge vil være ett tryggere alternativ, men en sikker garanti er det ikke.

Det vil av naturlig årsaker være umilig for Antidoping Norge å ha oversikt over hvert enkelt produkt på markedet, men Olympiatoppen har laget en risikovurdering for kosttilskudd som du kan bruke som en veileder. [url]www.olympiatoppen.no]


Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #118 : 12. mai 2005, 13:42 »


De treningssenterne som inngår samarbeid med Antidoping Norge signerer en kontrakt som også inneholder ett punkt om kosttilskudd. Her presisseres det at treningssentre forplikter seg til å ikke selge kosttilskudd, energidrikker, ernæringslignende produkter og naturmidler som kan inneholde stoffer omfattet av straffelovens "dopingliste".

For å gjøre dette arbeidet enklere for treningssentre har vår juridiske rådgiver utarbeidet ett skjema som treningssentrene kan benytte ovenfor sine leverandører av slike produkter hvor leverandøren garanetere å forsikre seg så langt som mulig at produktet ikke er forrurenset.

Dette betyr at kosttilskudd etc. kjøpt på ett treningssenter som har avtale med Antidoping Norge vil være ett tryggere alternativ, men en sikker garanti er det ikke.

Det vil av naturlig årsaker være umilig for Antidoping Norge å ha oversikt over hvert enkelt produkt på markedet, men Olympiatoppen har laget en risikovurdering for kosttilskudd som du kan bruke som en veileder. [url]www.olympiatoppen.no]



Det var vel omtrent et slikt svar jeg ventet meg, og det er nettopp her jeg synes det opplegget deres blir feil for mosjonister.

For det første vil ikke jeg betale de prisene treningssenterene tar for kosttilskudd, når jeg kan kjøpe det mye billigere på nettet. For det andre blir utvalget veldig begrenset og lite spennende.
Hvorfor skal jeg måtte bekymre meg om proteinpulveret mitt inneholder sporstoffer av ditt og datt? Hvorfor må det bli et sjansespill for meg å ta v12 eller swole? Hvor kan jeg kjøpe zma? Er denne BCAA'en trygg? Inneholder denne hostesaften jeg fikk av mora mi stoffer fra en hasjplante i afrika??

I og med at jeg fremdeles vil bruke forskjellige kosttilskudd, kanskje tilogmed noen fettforbrennere (hold pusten deres) som er kjøpt i sverige, da må vel jeg si nei til dopingprøve da?
Hva skjer da?
Blir jeg kastet ut av gymmet?
Hva skjer hvis jeg tar en prøve da, og det viser seg at vitaminene jeg har bestil fra england er forurenset med noe på dopinglista? Blir jeg kastet ut av gymmet og stemplet som boler?Jeg kan jo ikke bevise at det er sporstoffer i de vitaminene...

Jeg regner med at den listen dere har kommet frem til over "sikre" kosttilskudd er liten. Det er vel først og fremst Multipower vil jeg tro, som jeg ser de fleste treningssentere selger. Dyrt og dårlig spør du meg.

Hvorfor skal jeg som ikke konkurerer bekymre meg over noe slikt??? Sporstoffer er nettopp sporstoffer. Det har ingen effekt i kroppen og er ikke helsefarlig.

Skal dere ta dopingprøver så synes jeg de prøvene kan være så enkle som å måle om det er altfor høye testosteronverdier.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget A.Berge

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 585
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 585

  • Hverdagstrening
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #119 : 12. mai 2005, 13:49 »
Utrolig bra..som om jeg skulle sagt det selv 2thumbsup
*Honnør* for den biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!