avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 97051 ganger)

Utlogget Rotta

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #120 : 12. mai 2005, 13:55 »
Utrolig bra..som om jeg skulle sagt det selv også 2thumbsup
*Honnør* for den  biggrin
Alder: 21 år
Høyde:188 cm
Vekt: 81 kg
Rotta`s
profil

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #121 : 12. mai 2005, 14:06 »
Hmm jeg finner forresten ikke den lista deres over risikovurdering av kosttilskudd, med mindre det er denne dere mener:

Generell risikovurdering av kosttilskudd

Der står det jo ikke stort mer enn at sportsdrikker, vitaminer og tran som er kjøpt i dagligvarebutikker er sikre, og alt annet er en risiko å ta. Spesielt hvis det er kjøpt over internett, noe jeg tipper 95% av alle her på treningsforum gjør.

Kreatin og glutamin tilskudd har usikker risiko. Prohormoner som det er nevnt der vil selvsagt slå ut på en prøve. Alt i mellom tran og prohormoner tas på eget ansvar med andre ord.

Så da må jeg vel bare ta konsekvensene av å kjøpe kosttilskudd på internett da vel dry


Dette er det som nå gjelder for toppidrettsutøvere, og dette vil nå også gjelde for mosjonister på treningsgymmet (Spesielt de som er litt store og blir mistenkt for doping)

(Sitat fra Norges Idrettsforbund)

"Risiko for å avgi falsk positiv dopingtest som følge av bruk av kosttilskudd

Olympiatoppen ønsker å presisere følgende vedrørende risikobegrepet: Ingen kosttilskudd kan garanteres fri for forbudte stoffer[/u], og man kan derfor aldri utelukke at bruk av kosttilskudd kan føre til at en utøver avgir positiv test for et forbudt stoff. Risikoen for inntak av forbudte stoffer gjennom kosttilskudd kan reduseres når utøverne kun bruker kosttilskudd med lav risiko, men det er viktig å være klar over at risikoen aldri kan elimineres helt. For informasjon om dopinglisten henviser vi til nettsiden www.antidoping.no


Ansvar ved bruk av kosttilskudd
All bruk av kosttilskudd og eventuelt inntak av forbudte stoffer gjennom kosttilskudd er utøverens ansvar. Dette gjelder også ved bruk av kosttilskudd med lav risiko og kosttilskudd som inneholder forbudte stoffer uten at det går frem av produktdeklarasjonen. "
[/b]


Litt sært at dette skal gjelde oss mosjonister og vel?

 
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget PumpingIron

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #122 : 12. mai 2005, 14:21 »
Sitat
Generell risikovurdering av kosttilskudd

Der står det jo ikke stort mer enn at sportsdrikker, vitaminer og tran som er kjøpt i dagligvarebutikker er sikre, og alt annet er en risiko å ta. Spesielt hvis det er kjøpt over internett, noe jeg tipper 95% av alle her på treningsforum gjør.

Kreatin og glutamin tilskudd har usikker risiko. Prohormoner som det er nevnt der vil selvsagt slå ut på en prøve. Alt i mellom tran og prohormoner tas på eget ansvar med andre ord.

Så da må jeg vel bare ta konsekvensene av å kjøpe kosttilskudd på internett da vel 


Dette er det som nå gjelder for toppidrettsutøvere, og dette vil nå også gjelde for mosjonister på treningsgymmet (Spesielt de som er litt store og blir mistenkt for doping)


"Risiko for å avgi falsk positiv dopingtest som følge av bruk av kosttilskudd

Olympiatoppen ønsker å presisere følgende vedrørende risikobegrepet: Ingen kosttilskudd kan garanteres fri for forbudte stoffer, og man kan derfor aldri utelukke at bruk av kosttilskudd kan føre til at en utøver avgir positiv test for et forbudt stoff. Risikoen for inntak av forbudte stoffer gjennom kosttilskudd kan reduseres når utøverne kun bruker kosttilskudd med lav risiko, men det er viktig å være klar over at risikoen aldri kan elimineres helt. For informasjon om dopinglisten henviser vi til nettsiden www.antidoping.no


Ansvar ved bruk av kosttilskudd
All bruk av kosttilskudd og eventuelt inntak av forbudte stoffer gjennom kosttilskudd er utøverens ansvar. Dette gjelder også ved bruk av kosttilskudd med lav risiko og kosttilskudd som inneholder forbudte stoffer uten at det går frem av produktdeklarasjonen. "


Litt sært at dette skal gjelde oss mosjonister og vel?


Helt bak mål akkurat denne delen....dersom folk i det hele tatt da blir opplyst om dette av treninsstudio og ADN - altså ang. sporstoffer osv. i kosttilskudd, og at dette kan føre til en positiv dopingprøve - ja da blir det nok mange som vil motsette seg å skrive under på en slik egenerklæring, meg selv inkludert.

Ser du ikke problematikken på dette punktet ADN?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #123 : 12. mai 2005, 14:23 »
Honnør for klare formuleringer her, Stripie!  2thumbsup

Håper ADN har en kommentar på dette...

Dette betyr at kosttilskudd etc. kjøpt på ett treningssenter som har avtale med Antidoping Norge vil være ett tryggere alternativ, men en sikker garanti er det ikke.

Her lukter det av økonomiske motiver.   ..?

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget PumpingIron

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #124 : 12. mai 2005, 14:31 »
Sitat
ADN: Snakket med eierne av det lokale gymmet i dag. De var i den oppfattningen at denne erkleringen var noe ALLE måtte skrive under. Håper dere har tenkt og opplyse kjedene om regelverket rundt dette. Et rundskriv hadde kanskje vært ¨på sin plass der det ble utrykkelig klart poengtert at dette er totalt frivillig og at dere vil reagere på senter som diskriminere enkelpersoner pga. at de ikke har tenkt og frasi seg privatlivets rett til privatpersoner på et lokalt gym.

Kan forøvrig nevne at denne oppfattningen hadde de (gymmeierne) fått fra Antidoping Norge. Prøvde og forklare at det faktisk fantes hjemmel i lovverket som tillsa at dette var forbudt. Hvordan har dere tenkt å løse dette problemet, for et problem er det uten tvil. Det er nok flere som av prinsipielle grunner ønsker og forbeholde seg retten til et lovbestemt privatliv. Slik jeg ser dette rotte-racet på jakt etter mosjonister, så kommer dere til og være med på og bidra til at det blir tråkket på en del tær, samt at det vil forekomme en rekke "justis-mord". Synes dette er et elendig tiltak. Dere skjønner vel at dette ikke er veien og gå? Og overprøve norsk lov er i mine øyne respektløst, det er faktisk det dere gjør sammens med treningsenter-forbundet. Dere kan jo spørre dere selv, hvor mange TROR dere vil skrive frivillig under på en erklæring som kan påvise bruk av div. stimulanter hvis de bruker noen av disse? Det ligger helt klart en underliggende tvang under hele dette opplegget deres.

Mvh

En som er opptatt av privatlivets lovbestemte rett!

PS: Hvordan har dere tenkt og forbeholde dere eventuelle positive prøver? Tiltak? Skal dere bare si: "hei du har gjort noe som er HELT lovlig i dette landet, men vi straffer deg for det, ditt navn vil bli utgitt til privat-personer (gymeierne) for offentlig hets"

Som også Gainer presiserer i dette innlegget så virker det som om det er en del uklarheter rundt prosedyrene for denne egenerklæringen, og hvordan treningsstudioene skal forholde seg i forhold til mosjonister som velger å la være å skrive under. Virker som det er litt å "rydde opp i" her, selv om det ut ifra deres nettsider går klart frem at signering av erklæring skal være 100% FRIVILLIG!

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #125 : 12. mai 2005, 14:57 »
De som ikke skriver under blir suspendert umiddelbart og kort og kontrakt blir revet i to! Bare til informasjon.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #126 : 12. mai 2005, 15:03 »
De som ikke skriver under blir suspendert umiddelbart og kort og kontrakt blir revet i to! Bare til informasjon.

Håper de gjør det med meg, så skal vi se hvem som vinner den rettsaken.... Dette er sterkt i strid med Markedsrådets innstilling til dette, og det vanker en bot av pen størrelse.

Prinsippielle rettsaker tar jeg mer enn gjerne. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #127 : 12. mai 2005, 15:11 »
Jeg skriver det bare på grunn av at jeg traff på et par stk i går som dette skjedde med....

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #128 : 12. mai 2005, 15:27 »
Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine………. 

Dette blir for dumt. Skal ikke en mosjonist få lov til å bestemme selv hvilket kosttilskudd/merke han selv vil ta, men skal eller mindre tvinges over til å handle kosttilskudd av de OVERPRISETE treningssentrene. Ellers kan jo risikeres å bli kastet ut ifra treningssenteret, dette for å sette det litt på spissen.

Trodde hele hensikten med denne kampanjen var å få folk vekk ifra AAS, og greier ikke å se sammenhengen her. Virker nesten som om egentlig bare er ute etter å provosere. Og en ting er i hvert fall sikkert jeg blir JÆVLIG PROVOSERT av slik overformynderi!!!!!!

Og jeg har hatt ett innlegg tidligere hvor jeg stiller spørsmål om hvorfor alle de rapportene ifra tester av ”forurensende” kosttilskudd, ikke bli offentliggjort. Det ville jo ha gjort saken noe enklere. http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=21882.msg267563#msg267563

Nå er det snart nok for min del, begeret er på vei til å renne over. Og jeg understreker at jeg er imot alt bruk av androgene anabole steroider, samt de andre forbudte metodene under dopinglista. Men når en konkurrerende mosjonist (på mitt nivå), ikke kan leve ett normalt liv, men må få ”godkjent” alt man kan spise. Da blir det for vanskelig for en amatør som meg.

Jeg trener og løfter fordi jeg syntes det er gøy, og har ingen ambisjoner om og bli best. Det mangler jeg både talent og selvdisiplin til. Og derfor syntes jeg ikke dette verdt det.
Nei, nå kommer jeg selv til å gi helt blanke FA**, holder meg selvfølgelig fri ifra alt AAS søppel. Men kommer nok til å bruke akkurat det kosttilskuddet det skulle passe meg. Og skulle jeg ryke på det, får det så være. Min samvittighet er i hvert fall ren, og det er det viktigste for meg.
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #129 : 12. mai 2005, 15:28 »
Jeg skriver det bare på grunn av at jeg traff på et par stk i går som dette skjedde med....

ADN: Hvilket ansvar føler dere her? Hva vil dere gjøre i disse tilfellene? Jeg venter også spent på svar på Gainer sitt innlegg.

Husk at det kan være lurt å spille på lag med de man skal beskytte, ikke gi uttrykk for at man er ute etter dem.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #130 : 12. mai 2005, 15:30 »
Jeg skriver det bare på grunn av at jeg traff på et par stk i går som dette skjedde med....

Men i h......

Hvordan kan dette være frivillig??

Vi begynner allerede nå og se hvordan dette blir utført i praksis, og det blir jo brukt mot all hensikt. Latterlig opplegg Angry

Jeg vet godt at jeg er en av de som vil bli testet på gymmet mitt, så i og med at jeg sier nei (det er jo tross alt frivillig), så blir jeg plent nødt til å finne meg et "bakgårdsgym" å trene på. Herregud for et opplegg
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #131 : 12. mai 2005, 15:38 »


ADN, Bump Smiley

ADN: Synes derer driver et RÆVA opplysningsarbeid, neppe bare meg som lurer på dette! Har sendt deg 2 pm der jeg ba deg om å svare på denne posten. Jeg venter.....

Ser forøvrig ut som om at derer kan få en sak på nakken hvis dere  sammens med treningsenterforbundet ikke viser respekt for markedsrådets instilling i denne saken.

Utlogget PumpingIron

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #132 : 12. mai 2005, 16:16 »
Sitat
De som ikke skriver under blir suspendert umiddelbart og kort og kontrakt blir revet i to! Bare til informasjon.

Sitat
Jeg skriver det bare på grunn av at jeg traff på et par stk i går som dette skjedde med....

Tipper dette var på SportsClub... Har Maaseide gått helt fra konseptene...!?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #133 : 12. mai 2005, 16:24 »
De som ikke skriver under blir suspendert umiddelbart og kort og kontrakt blir revet i to! Bare til informasjon.

Ja, jeg sitter nå inne med informasjon fra en ansatt på en treningssenterkjede som har litt av en historie å fortelle om hvilken "markedsstrategi" den kjeden han jobber i har tenkt å kjøre de nærmeste årene. Er ikke koordinert med ADN, men de ser nå hele problematikken med doping som en gyllen anledning til å rendyrke profilen slik at de skal hente mest mulig penger der penger er å hente de neste årene; aldersgruppen over 45 år som ikke har trent før, og de som er med på spinning og andre fellesaktiviteter (husk eldrebølgen). Når de prinsipielle sidene ved kontrakten ble tatt opp, svarte eieren at det skulle han bare drite i, for de som ikke skrev under ble kastet på dør. Om noen gikk til sak på det grunnlaget, måtte de rette seg etter markedsrådet, "men det kom uansett ikke til å bli aktuelt for om to år er alle benkpressbenker og trening for tung trening kastet ut av mine gym!"

Se det fra de kommersielle kjedene sin side-hva er optimalt for de?

1) En "profil" som gjør at pengesterke middelaldrende vil trekke til deres senter med høy medlemsavgift
2) kunder som egentlig ikke trener så mye: flere kunder på autogiro, og flere kunder per kvadratmeter
3) En kraftig satsning på deres glimrende kost-tilskudd, godkjent av.....(gåte).

Jeg har de senere ukene stusset over alle avisoppslagene om doping, det toppet seg da jeg i går fikk siste nr av forsvarets forum i posten (var ansatt i Forsvaret i mange år, derfor får jeg bladet). Der gikk en tjenestemann fra forsvarets  Narkotikaetterforskningsgruppe ut og nærmest sammenliknet proteinpulver med amfetamin. Slik jeg forsto det skulle kantinene i forsvaret heretter begynne å selge tilskudd som var godkjent av......(gåte).

Men det stopper ikke på noen måte der. I går kveld ringte jeg til en gammel kamerat som nå sitter meget sentralt plassert i idretts-Norge. Det han fortalte meg skal jeg ikke gjengi, men vi lever i et lite land hvor "noen snakker sammen".

Resultatet av dette er forutsigbart; vi vil få et mye klarere skille mellom de store kommersielle kjedene som skal ri eldrebølgen, og mer hardcore gym. Dette er selvsagt ikke ADN sin intensjon.
Men det er gått 50 år siden sosiologen Robert Merton skrev at de virkelig perverse sidene ved politikk er hvordan de gode intensjoner munner ut i handlinger som får utilsiktede virkninger som er av en slik art at de undergraver den opprinnelige intensjonen. Kanskje man bør konsekvensutrede slike omfattende tiltak før man iverksetter dem?

Utlogget Rotta

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 334
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 334

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #134 : 12. mai 2005, 22:06 »
Det er vel F*** ikke lenge før Anti doping norge kommer hjem på døra mi for å teste meg og andre som trener hjemme furious
Alder: 21 år
Høyde:188 cm
Vekt: 81 kg
Rotta`s
profil

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!