avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 98418 ganger)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #135 : 12. mai 2005, 22:46 »
Her var det mye å ta tak i og jeg skal prøve etter beste evne.

Først, er det poster med konkrete spørsmål som ikke bli besvart så gjør meg oppmerksom på det; post@antidoping.no. Er ikke vond vilje, men jeg sitter ikke her inne hele dagen!  Tongue

Gainer; spurte ikke du om kosttilskudd? eller var det noe annet?

Egenerklæring og testing:

Det å signere egenerklæringen er frivllig, verken mer eller mindre. ADN mener at den også bør være frivillig. Ordningen med frivillig egenerklæring er ikke i noen juridisk gråsone overhodet.

Innehavere av treningssentre er selv ansvarlig for hva de gjør på sine sentre. Dersom noen her opplever noe de mener er kritikkverdig så kan dere kontakte oss på 21029200 slik at vi blir gjort oppmerksom på det. Det vi ikke vet noe om kan vi ikke gjøre noe med.

Diskusjonen rundt testing på treningssentre er også blåst fullstendig ut av proposjoner. Vi snakker om ett antidopingprogram som 364 dager i året skal dreie seg om kompetanseheving og holdningsskapende arbeid. En gang i året gjøres det en kontroll hvor det tas fire prøver. Fire prøver av personer som har signert den frivllige egenerklæringen.

PÅ generell basis (og uten kolbing til testing og egenerklæringer) må jeg jo spørre om man ikke synes at det er greit at folk som driver treningssentre må kunne forhindre at folk doper seg på sine sentre? Hindre at folk som ikke doper seg eksponeres for denne utingen?

Og hva er egentlig så galt med å la seg teste? Finnes det en bedre måte å bevise at man er ren på? Og hvis man ikke er ren så har man ikke noe på treningssenteret å gjøre. (Ja, jeg provoserer nok mange nå...) Folk som doper seg trenger hjelp, de ødelegger seg selv og eksponerer andre for å ødelegge seg selv!

Og vi er ikke på jakt etter noen som har fått i seg noen sporstoffer, vi er på jakt etter folk som doper seg. Enda viktigere; VI ØNSKER Å FORHINDRE AT FOLK BEGYNNER Å DOPE SEG!

Når det gjelder kosttilskudd så er jeg litt på tynn is, det er kollegaer av meg som har langt bedre kunnskap enn meg. Spørsmål om det må jeg ta videre.

Det jeg kan si at påstander om "økonomiske motiver" er så absurd at jeg avstår fra å kommentere de videre.

Vi er opptatt av dialog. Derfor er vi her. Dialog innebærer at man utveksler konstruktive meninger og at man ikke bare tar opp problemer, men at man også foreslår løsninger!

En del personer i dette forumet gir uttrykk for en svært liberal holdning til det å dope seg. Det synes jeg er synd. Det kommer vi aldri til å akseptere. Vi kommer aldri til å akseptere at folk ødelegger seg fysisk og psykisk uavhengig om det er i konkurranse eller i mosjon.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #136 : 12. mai 2005, 23:28 »
Dialog er meningløst å føre med fanatikere.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #137 : 12. mai 2005, 23:35 »
Dialog er meningløst å føre med fanatikere.

Anser du meg og / eller ADN for å være fanatikere?
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #138 : 12. mai 2005, 23:36 »
Her var det mye å ta tak i og jeg skal prøve etter beste evne.

Først, er det poster med konkrete spørsmål som ikke bli besvart så gjør meg oppmerksom på det; post@antidoping.no. Er ikke vond vilje, men jeg sitter ikke her inne hele dagen! Tongue

Gainer; spurte ikke du om kosttilskudd? eller var det noe annet?

Egenerklæring og testing:

Det å signere egenerklæringen er frivllig, verken mer eller mindre. ADN mener at den også bør være frivillig. Ordningen med frivillig egenerklæring er ikke i noen juridisk gråsone overhodet.
Frivillig tvang er vel et mer passende ord. Det er så langtifra frivillig når man blir kastet ut av gymmet ved å takke nei. Her viser dere en ekstremt dårlig holdning når du videre sier at innehavere av treningssentere kan gjøre som de vil.
Sitat


Innehavere av treningssentre er selv ansvarlig for hva de gjør på sine sentre. Dersom noen her opplever noe de mener er kritikkverdig så kan dere kontakte oss på 21029200 slik at vi blir gjort oppmerksom på det. Det vi ikke vet noe om kan vi ikke gjøre noe med.

Diskusjonen rundt testing på treningssentre er også blåst fullstendig ut av proposjoner. Vi snakker om ett antidopingprogram som 364 dager i året skal dreie seg om kompetanseheving og holdningsskapende arbeid. En gang i året gjøres det en kontroll hvor det tas fire prøver. Fire prøver av personer som har signert den frivllige egenerklæringen.
Jeg så at dere gir kurs på 2x45minutter om dopingbruk,holdningskapende arbeid og annen info, til treningssenterene som betaler 20k til dere. 2x45minutter??? Hva lærer de på den tiden?Spør du meg handler dette utelukkende om å skape panikk rundt dopingtestene deres, mer enn holdningskapende arbeid.
Sitat

PÅ generell basis (og uten kolbing til testing og egenerklæringer) må jeg jo spørre om man ikke synes at det er greit at folk som driver treningssentre må kunne forhindre at folk doper seg på sine sentre? Hindre at folk som ikke doper seg eksponeres for denne utingen?
Moralsk sett nei, man burde ikke bruke dop.
 Men dere har en lov dere må følge her. Det er LOV å bruke aas, og man kan ikke dømmes eller straffes for noe som er lov. Først må det skje en lovendring som gjør at bruk av aas er ulovlig, DERETTER kan testingen og straffene begynne.
Sitat
Og hva er egentlig så galt med å la seg teste? Finnes det en bedre måte å bevise at man er ren på? Og hvis man ikke er ren så har man ikke noe på treningssenteret å gjøre. (Ja, jeg provoserer nok mange nå...) Folk som doper seg trenger hjelp, de ødelegger seg selv og eksponerer andre for å ødelegge seg selv!
Man kan bli tatt for å ha spist forurenset kosttilskudd, bli utestengt av gymmet og stemplet som en "boler". Man kan føle det krenkende å bli mistenkt for å bruke aas,dersom man ikke bruker det. Det er jo de dere mistenker som blir tatt inn så klart.
Ville du følt deg vel dersom du av 10 personer som gikk ut av en klesbutikk, ble stoppet av securitas og ransakt? Tømt alle lommene dine, tatt av deg alle klærne, tømt sekk,lommebok osv? Ville du følt deg som en ussel tyv der du stod omringet av tilskuere? Men hva er galt med det?? Det er jo en glimrende anledning til å bevise at du ikke er en tyv!
Så hva er galt med å bli testet..... Det finnes flere sider av en sak.
Sitat
Og vi er ikke på jakt etter noen som har fått i seg noen sporstoffer, vi er på jakt etter folk som doper seg. Enda viktigere; VI ØNSKER Å FORHINDRE AT FOLK BEGYNNER Å DOPE SEG!
Spiller ingen rolle. Dere tester for alt sier dere, og hvis man da er uheldig blir man tatt for sporstoffer og. Konsekvensen er lik.
 Hadde dere kun testet for høye testoverdier, så hadde saken vært en helt annen.
Sitat
Når det gjelder kosttilskudd så er jeg litt på tynn is, det er kollegaer av meg som har langt bedre kunnskap enn meg. Spørsmål om det må jeg ta videre.
Innse det: Dere er alle på tynn is her, fordi dere klarer ikke svare for dere her. Nettopp fordi det er ikke noe godt svar på spørsmålet mitt. Dere tester for alt, men kan ikke hjelpe folk til å holde seg "rene". Alt dere kan si, er at tran og vitaminer kjøpt på Kiwi er trygt å spise. Finner ikke ord for hvor latterlig akkurat dette punktet er fra deres side!
En annen ting er jo at dere vil drive kosttilskuddbutikker konkurs med dette opplegget. Tran og vitaminer får vi jo på kiwi, og multipower skal jo treningskjedene selge.
Sitat
Det jeg kan si at påstander om "økonomiske motiver" er så absurd at jeg avstår fra å kommentere de videre.

Vi er opptatt av dialog. Derfor er vi her. Dialog innebærer at man utveksler konstruktive meninger og at man ikke bare tar opp problemer, men at man også foreslår løsninger!
Her er et par forslag fra min side hvertfall:
1. Å skrive seg på listen for å kunne bli testet, SKAL være frivillig. Altså ikke frivillig tvang, men faktisk frivillig. Dvs. at hvis man sier nei, så er ingenting endret. Grunnlaget for dette er at det faktisk er lov å bruke aas.

2. Det skal kun testes for forhøyede testosteronverdier. På den måten får dere fjernet aas-brukere, og det er jo det dere vil.

Sitat
En del personer i dette forumet gir uttrykk for en svært liberal holdning til det å dope seg. Det synes jeg er synd. Det kommer vi aldri til å akseptere. Vi kommer aldri til å akseptere at folk ødelegger seg fysisk og psykisk uavhengig om det er i konkurranse eller i mosjon.

Av det jeg har sett så er det fakta de personene har kommet med, ikke liberale holdninger. Er det noe som er viktig, så er det å legge fakta på bordet. Ikke bruke skremselspropaganda.


Til slutt har jeg noen ord:

Du sier at et av målene deres er å få folk til å slutte med dop. Hvordan skal denne testingen få den innvirkningen på brukere? Tror dere at hvis dere sparker alle dopere ut fra treningssenterene sine, og putter de i et eget et, så slutter de? Eller tror du de bare vil fortsette som før?


Helt til slutt vil jeg at dere skal svare på dette, nok en gang...:

Hvordan kan dere kalle dette frivillig? Sier man nei, blir man jo kastet ut. Og det bare driter dere i? Som du sier, det er jo innehaveren sin rett til å gjøre som han vil.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Binais

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 190
  • Honnør: 462
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 190

  • Team Kaliber Gym KFK
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #139 : 12. mai 2005, 23:41 »
Jeg går helt klart for dopingtest Cheesy

Edit:
Tulleinnlegg blir redigert bort/slettet i denne tråden fra nå.

Stripie

Edit II: Har man ikke noe konstruktivt å komme med i seriøse diskusjoner, holder man tyst helt enkelt.  Wink

HITman

Edit:  Cry

Raphaug
Member of Kaliber FKK
www.kalibergym.no



Bildeprofil

"The off season. What a fuckin' misrepresentation… I call it the growth season."

Konkurerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget JoeWeider

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #140 : 12. mai 2005, 23:47 »
Sitat
Og hva er egentlig så galt med å la seg teste? Finnes det en bedre måte å bevise at man er ren på? Og hvis man ikke er ren så har man ikke noe på treningssenteret å gjøre. (Ja, jeg provoserer nok mange nå...) Folk som doper seg trenger hjelp, de ødelegger seg selv og eksponerer andre for å ødelegge seg selv!

Slår man opp på fanatisk i fremmedordboka kommer det fram et bilde av ADN  Angry
Helt seriøst, dette begynner og bli litt for mye av det gode. Vil vi ha anti-doping? Ja, selvsagt vil vi det. Anti-doping som virker. Ikke denne syke syke propagandaen som bare skaper konflikter.
Får nåru seter åp håre så blir jæ åpsat! Å nåru slår ut håre blir jæ slåt ut!!

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #141 : 12. mai 2005, 23:50 »
ADN. Det er fint at dere er representert på dette forumet, som er det mest brukte forumet av folk som trener i Norge.

MEN det betyr ikke at du/dere har enerett på meninger!  No no

Ditt/deres utsagn om påståtte liberale holdninger virker fullstendig usubstansiert, og som et tafatt forsøk på å bortforklare at du/dere faller igjennom både på fagkunnskap, perspektiv og begrunnelse for måten dere fremmer Ditt/deres syn på når det kommer til gjennomføringen av dette felles prosjektet dere har med enkelte treningssentre.

For det virker på flere her, at det er en dissens mellom hvordan ADN og treningssentrene vil praktisk sette dette tiltaket ut i livet.

Jeg syns ikke det er rart at noen hoster ordet: "fanatisk" ut i luften, for jeg aner mer perspektiv, ydmykhet og vilje til å være med på holdningsendringer eller tiltak man har tro på ifra "bolehoder" på forumet, enn det kommer ifra din/deres kant..  what

Jeg regner med ADN er på TF for både spre sine holdninger, OG for å hente impulser fra folk som trener på gym rundt omkring i HELE Norge. Vår mening, oppfatning og syn er MER representativt for hva flertallet/opinionen står for, enn ADN sitt... Tha's mathematics!
Og det er demokrati. Ikke diktatur, politistat eller overformynderi...

Enerett på korrekte meninger og korrekt etikk får du aldri ha alene.  No no

Mvh
Kikki
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget JoeWeider

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #142 : 12. mai 2005, 23:56 »
Minn meg på at jeg aldri skal starte eg diskusjon med Kikkidama!
Bow Honnør for den Kikki.
Får nåru seter åp håre så blir jæ åpsat! Å nåru slår ut håre blir jæ slåt ut!!

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #143 : 13. mai 2005, 00:04 »

Og hva er egentlig så galt med å la seg teste? Finnes det en bedre måte å bevise at man er ren på? Og hvis man ikke er ren så har man ikke noe på treningssenteret å gjøre. (Ja, jeg provoserer nok mange nå...) Folk som doper seg trenger hjelp, de ødelegger seg selv og eksponerer andre for å ødelegge seg selv!


Jeg personlig ser ikke noe galt i å teste. Og jeg er helt for en holdingskampanje for å prøve å gjøre noe mot dette voksende problemet. Og blander med derfor ikke inn i debatten om "frivilligheten" av å skrive under denne avtalen. Det jeg deriomt er skeptisk til dette hva de skal teste for.

Men se det i denne sammenhengen da. Ola Mosjonist skriver under, han er ikke engang i tvil. Ola er 100% imot doping. Og ser bare positivt på dette.

Men så går en del tid, og så kommer ADN for å teste, Ola er en av de få som blir tatt ut. Han er lett trent, og velbygd. Og mange tror at Ola ikke kan ha blitt slik uten hjelp. Nå glad for at han skal bevise for sine kompiser at han er ren, pisser Ola i god tro på at han ikke ryker på noe. Han har da aldri vært borti noe slik tull.  Men deriomt har han kjøpt kreatin av ett billig merke i Sverige, det er jo nesten halvpris. Ola Mosjonist er student i verdens dyreste land, og da kommer jo alle sparte penger godt med.

Men så kommer svaret på dopingtesten, den var positiv. Dette kreatinet var forurenset. Det er jo ikke sikkert det er så enkelt å overbevise, famile, venner og gymmet om at det var dette som var skylden. Ola  får pyskiske problemer av og ikke bli trodd, alle mistenker han for å bruke AAS. Og prater bak ryggen hans. Til slutt går Ola til det drastiske verket og tar sitt eget liv, lei av å uskyldig bli stemplet som doping missbruker..... Greit nå maler jeg det kanskje veldig sort. Men ett slik senario, er ikke jo helt usannsynlig

Siden også gruppa S6: Stimulerende midler er med. Er det medisiner som kan slå ut. Nesespray med Efedrin, Bronkitt medisiner. Enklete ADHD medisiner (har jeg også hørt) hører under denne gruppa. Man kan ikke forlange at mosjonister skal ha lege attester, og søke om forenklet fritak?

Lista må være ennå enklere for mosjonister.... Sjekk urinen AAS på nivåer som gjør at det ikke er trolig for at man kan ryke på kosttilskudd. Da får heller enkelte skyldige passere. Jeg mener det er bedre 10 skyldige går fri, en at 1 uskyldig blir straffet.





Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #144 : 13. mai 2005, 07:07 »
Sporstoffer er jo også doping, og det blir ikke differensiert.
Dop-huene er egentlig greit å bli kvitt. Mange av de er helt hjernevasket. Men man blir ikke kvitt problemet, man bare flytter det.
Men saken dreier seg også om personvern. Tvangstesting er ulovlig.
Økonomiske motiv er høyst sannsynlig hovedårsak til treningssentrenes iver. Det er en gammel lærdom at 1 kroppsbygger skremmer bort 10 mosjonister. De føler seg ikke vel av å se på de sterke muskuløse kroppene. Enig med 25ÅT i dette med eldrebølgen.
Når det gjelder kosttilskudd så er det vel slik at mange mener dette burde være ulovlig...noe som er utopi i dag.
Det vil jo bli sånn at hvis en har for mye fremgang og ser for bra ut på treningsenteret, så blir en tatt til side og spurt om blodprøve. Det er egentlig en krenkelse av den private sfære.
Husker for noen år tilbake da jeg skulle stille på NM, og var i konkuranseform. Ble konfrontert på gymmet med dop, og det ble tatt for gitt at jeg var dopet, selv om eneste indikasjon på dette var min lave fettprosent. Veide 77kg! men så jo da mye større ut.
Prøvde å forklare at jeg kjørte rent med kosthold, jogging og trening, men tror ikke noen trodde det. Egentlig så tror jeg de var irriterte fordi jeg fikk andre til å føle seg uvel.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #145 : 13. mai 2005, 11:43 »


Anser du meg og / eller ADN for å være fanatikere?

Kopi av den posten jeg lurte på og flere siterte:
------------------------------------------------------------------

ADN: Snakket med eierne av det lokale gymmet i dag. De var i den oppfattningen at denne erkleringen var noe ALLE måtte skrive under. Håper dere har tenkt og opplyse kjedene om regelverket rundt dette. Et rundskriv hadde kanskje vært ¨på sin plass der det ble utrykkelig klart poengtert at dette er totalt frivillig og at dere vil reagere på senter som diskriminere enkelpersoner pga. at de ikke har tenkt og frasi seg privatlivets rett til privatpersoner på et lokalt gym.

Kan forøvrig nevne at denne oppfattningen hadde de (gymmeierne) fått fra Antidoping Norge. Prøvde og forklare at det faktisk fantes hjemmel i lovverket som tillsa at dette var forbudt. Hvordan har dere tenkt å løse dette problemet, for et problem er det uten tvil. Det er nok flere som av prinsipielle grunner ønsker og forbeholde seg retten til et lovbestemt privatliv. Slik jeg ser dette rotte-racet på jakt etter mosjonister, så kommer dere til og være med på og bidra til at det blir tråkket på en del tær, samt at det vil forekomme en rekke "justis-mord". Synes dette er et elendig tiltak. Dere skjønner vel at dette ikke er veien og gå? Og overprøve norsk lov er i mine øyne respektløst, det er faktisk det dere gjør sammens med treningsenter-forbundet. Dere kan jo spørre dere selv, hvor mange TROR dere vil skrive frivillig under på en erklæring som kan påvise bruk av div. stimulanter hvis de bruker noen av disse? Det ligger helt klart en underliggende tvang under hele dette opplegget deres.

Mvh

En som er opptatt av privatlivets lovbestemte rett!

PS: Hvordan har dere tenkt og forbeholde dere eventuelle positive prøver? Tiltak? Skal dere bare si: "hei du har gjort noe som er HELT lovlig i dette landet, men vi straffer deg for det, ditt navn vil bli utgitt til privat-personer (gymeierne) for offentlig hets"
------------------------------------------------------------------


Jepp, etter å ha lest de to siste postene dine mener jeg også at dere er fanatikere, vel og merke hvis dine utsagn er reprasentativ for ADN. Du/dere oppfordrer treningssentrene helt klart og bryte loven hvis det finnes individer som nekter og skrive under denne "frivillige" erklæringen. Dine meninger om dette er en personlig sak som du selvfølgelig skal få lov til å ha, jeg har også mine meninger om dette, samt bruk av aas, men det er ikke av interesse i denne saken, denne saken, faktis hele tråden, dreier seg KUN om lovligheten i dette. Ser ennå ikke at du har svart på dette. Du ytrer dine/deres meninger og gjør dem til loven, det blir ikke korrekt og det vet du.

Jeg er en av de på vårt gym som garantert blir testet. Uahvhengig hva dere måtte mene om det, vil jeg IKKE la meg teste. Jeg forbeholder meg retten jeg har i dette landet som privatperson, den retten har jeg ikke tenkt og frasi meg til privatpersoner som driver det lokale gymmet.

Men det er alltids ok og vite at ADN er villig til og overprøve markedsrådets instilling til denne saken og oppfordre treningssenterforbundet til direkte lovbrudd.

PS: Hvis dette er strategien deres kan jeg ikke se at dere driver holdningsskapende arbeid som dere fronter, dere vil heller påtvinge andre deres holdninger uten hensyn til lov og rett. Som du sikkert skjønner kalles ikke det holdningsskapende arbeid.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #146 : 13. mai 2005, 14:08 »
Antidoping Norge er takknemmelig for engasjementet som utvises på foraet. Som noen ganske riktig påpeker, ønsker vi å være i dialog med dere som faktisk er brukere av treningssentra rundt om i landet. Dette betyr at vi er glade for innspillene dere kommer med, og vil ta dem til etterretning i vårt videre arbeid. Vi blir stedvis anklaget for mangel på ydmykhet. Dette er beklagelig, men samtidig forståelig. Antidoping Norge har et uttalt mål om å bekjempe doping, og dermed vil vi ikke kunne unngå å havne i konflikt med mange aktører innen treningsmilløet. Vi er nokså rigide i vår oppfatning, og det kan oppfattes negativt. Men samtidig har det en positiv effekt for mange: Vi ønsker ikke at noen av treningssentrane som har avtale med Antidoping Norge skal tøye grensene for det lovverket vi alle er beskyttet av. En egenerklæring om å la seg dopingteste skal være frivillig. Det betyr at situasjonen rundt signering skal være preget av frivillighet, en utøver skal ikke føle seg tvunget. Dette er lovfestet. Antidoping Norge opplyser treningssentra om dette og forventer at dette følges opp. Samtidig er det viktig å være klar over at sjefen på treningssenteret har full anledning til å uttrykke sin holdning mot doping. Han er ikke påtvunget en rolle hvor han som eier må se på at dopingmisbrukere fyller senteret. Han har aneldning til å sikre bedriftens leverett ved at han også påpeker ovenfor medlemmene korrekt oppførsel (i alle typer problemstillinger, enten det er klesstil, holdninger ovenfor andre etc.). Jeg håper dere ser den klare forskjellen mellom disse 2 punktene. Som tidligere nevnt: Dersom noen føler seg urimelig behandlet, ber vi dem kontakte Antidoping Norge på telefon (av hensyn til personvern) for videre oppfølging av saken.
 
Kosttilskudd er en brannfakkel i denne sammenhengen. Det er ikke vanskelig å forstå bekymringen som mange sliter med. For som noen ganske riktig påpker: Som bruker er det umulig å vite om kosttilskuddet man putter i seg inneholder forbudte stoffer jfr. straffelovens §162B. En tenkt situasjon ble skissert: En iherdig og pliktoppfyllende treningsutøver blir tatt i positiv dopingprøve fordi han av økonomiske årsaker har kjøpt et kosttilskudd i Sverige, som dessverre viste seg å være forurenset. Den stakkars utøveren har aldri forsøkt å gjøre noe galt, bare spare noen penger. Skal denne utøveren bli kastet ut av senteret i alles påsyn? Når man i tillegg tar i betraktning at bruk av dopingmidler ikke er kriminelt, kan dette fortone seg helt urimelig. Det er ikke vanskelig å forstå. Det er opp til treningssenteret å avgjøre hvilken reaksjon som skal komme. Antidoping Norge har foreslått eksklusjon som et mulig alternativ, men nevner samtidig at dette slett ikke er eneste veg å gå. En helthetsvurdering av situasjonen er nødvendig. Jeg vil presisere at en slik prosess fra positiv prøve til eksklusjon inneholder mange punkter på vegen, som gjerne kan gi et annet utfall. Jeg vil anta at en utøver som gjennom adferd og samtaler utviser en liberal holdning til doping har et dårligere utganspunkt enn den uheldige brukeren av det svenske forurensede kosttilskuddet som ellers opptrer ryddig.
 
Flere etterlyser et tilbud som gjør det mulig for privatpersoner å sjekke om et spesielt kosttilskudd inneholder ulovlige stoffer. Det er flere momenter som umuliggjør et slikt tilbud. Antall kosttilskudd på verdensbasis er utallige, i bokstavelig forstand. Hver eneste dag dukker det opp nye merker på markedet, mens andre forsvinner. Noen merker dukker opp under nytt navn, med ny etikett. Andre merker kjøpes opp, og bytter produksjonsland og fabrikk. Og i dag hvor mye handel og import foregår via internett, florerer det av ulike merker også i norge. En slik database lar seg ikke oppdatere. Når man i tillegg skal teste hvert enkelt merke, havner man i en totalt uoverkommelig situasjon. Et annet moment som er praktisk å belyse: Det tas fra tid til annen stikkprøver av kosttilskudd for å vurdere om det inneholder ulovlig stoffer som ikke er deklarert på boksen. Dersom dette er tilfelle, vil navnet på produsenten bemerkes hos noen i vårt nettverk. Det vil kanskje tas flere stikkprøver av andre produkter fra samme produsent for å se om det er en tendens med forurensing av kosttilskudd. Etter noen måneder vil samme produsent være i gang med en ny produksjonsrunde (ny batch). I den nye batchen vil det kanskje være helt andre produkter som er forurenset, og de som først ble testet er nå helt rene. Dette gjør landskapet uoversiktelig for brukere av kosttilskudd. Betyr dette at man bare skal ta tran-kapsler fra Kiwi? Det ville neppe være et godt råd til brukerne at TF. Olympiatoppen sliter daglig med denne problematikken, og har derfor laget en risikovurdering som er et hendig verktøy. I korte trekk hjelper den til å sortere vekk kosstilskudd med høy risiko for forurensing. Jeg vil i forbifarten nevne at undersøkelser viser at svært mange norske toppidrettsutøvere benytter kosttillkudd i OL-sesong. Men dersom vi tar vekk tran og vitaminer, sitter vi igjen med noen få prosent. Dette utøvere som i snitt trener mer enn 6 timer pr. dag/6 dager pr. uke. Altså de som har dette som jobb. De sliter med å få i seg nok mat. Jeg sier ikke at dette rettferdiggjør en nulltoleranse for kosttilskudd, men det antyder at man kan komme svært langt uten å blakke seg på pulver og piller. Optimalt (jeg understreker optimalt) kosthold derimot, er helt essensielt.
 
Jeg vil minne dere om at insitamentet til dette antidopingprogrammet har kommet fra treningssentrene, og ikke fra Antidoping Norge. Mange medlemmer i Norges Treningssenterforbund er fortvilet over utviklingen, og har i lang tid følt seg rådville mht. strategi for å møte problemene. Derfor har vi i samarbeid forsøkt å utvikle et program som inneholder både informasjon og testing. Det kan virke som noen er engstelig for at opplæringprogrammet kun vil skape forvirring, ikke et høyere kunnskapsnivå. Jeg kan forsikre om at opplæringsprogrammet vil gjøre den enkelte ansatte bedre rustet til å takle en hverdag med stadige påminnelser om dopingproblematikken. Jeg tar ikke opp programmet i sin fulle bredde her, men innholdet strekker seg langt forbi 2 x 45 minutter i et søvnig klasserom.
 
Jeg vil avslutningsvis komme med en oppfordring: Noen brukere av TF er raske i sine anklager om at Antidoping Norge har manglende kunnskap om det de driver med. Det er et utsagn som ikke kan stå uimotsagt. Vårt flettverk av ansatte inneholder blant verdens fremste eksperter på antidoping, og dermed blir slike påstander et dårlig utganspunkt for en konstruktiv dialog. Alle kan ikke alt, og derfor må vi få anledning til å konsultere våre spesialister uten at det umiddelbart vekker irritasjon. Vi skal sende svar, men vi lar de som kan mest om et emne formulere det. Det er slik vi kan ta henvendelser skikkelig på alvor. Gi oss konkrete spørsmål og vær samtidig åpne omkring deres eget kunnskapsnivå. Det vil være det beste utganspunktet for god dialog. Det er også hyggelig om henvendelser kommer direkte på mail. Dette er praktisk mht. videresending etc.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #147 : 13. mai 2005, 15:10 »
ADN kom med følgende:
Sitat
Er det virkelig helt greit at han ved siden av deg doper seg med de kortsiktige og langsiktige bivirkningene det vil medføre? Er det greit at en 27-åring propper seg full med så mye AAS og tener så hardt han kollapser med hjerteinfarkt? Er det greit at de som doper seg får bli rollemodeller for unge mennesker som begynner å trene og enda ikke har latt seg friste til å dope seg?

Dette handler ikke om å pisse i en kopp, det handler om å ta ansvar for sitt eget treningsmiljø!

Har ikke ADN et ansvar for hvordan ADN sine samarbeidspartnere "håndhever" den eventuelt nye ordningen? Dette gjelder opplysningen og KLARGJØRINGEN av at det er frivillig.  what

Det er fullstendig lovlig å være mørkhudet i Norge. Det er tilogmed lov å være fullstendig blåsvart! En mørkhudet person har like stor rett til å trene på et gym sammen med lille hvite meg. Hadde gymeieren min hevet ut neger'n fordi han var neger, ville jeg stått på for neger'ns rettigheter. Samme hva jeg måtte mene og synes om vedkommende. Har han lov, så har han lov!

Det er fullstendig lovlig for de som ønsker det, å bruke medisiner de ikke har resept på. Jeg trenger ikke like det, trenger heller ikke gjøre det samme, men jeg vil forsvare andre sin rett til å gjøre det de har lov til. Så lenge de har LOV til det.

Jeg reagerer på at ADN kaller disse mosjonistene for "utøvere". Da det er vanlige folk vi snakker om her. Jeg syns jeg ser vanlige gymgjengere holde seg oppdatert på Olympiatoppens anbefalinger rundt kosttilskudd.  :Smiley

Likeledes, når ADN blir konfrontert med kunnskapsmangel, så kan det heller taes til eterretning, i steden for å skyves over til at det er vårt ansvar å sende mail til rette vedkommende i ADN for å få skikkelige svar.

Alle her, som uttaler seg om ting, løper risikoen å uttale seg feilaktig. VI blir stadig satt på plass av folk som vet mer om temaene vi kommenterer. Jeg opplever dette til stadighet, og må ro meg inn igjen. Og det gjør jeg uten å syte over det, for det er en ærlig sak å ta feil. Det gjør du også ADN. Jeg har selv arrestert deg på det, uten at du fant det nødvendig å redigere ditt innlegg av den grunn...  what

Du får tåle pepper som alle oss andre.
Og hvis mine kommentarer blir "fektet bort" med at holdningen min til problemstillingen er FEIL. Så ber jeg aller nådigst om at ADN går gjennom sine egne innlegg med like stor forutinntatthet.
Det blir tafatt å avvise fullstendig korrekte påpekninger om lov og rett med at "det utviser en dårlig holdning rundt doping"...

Egil Johnsen aktiv utøver styrkeløft. (DERE vet hvor dere finner meg, for jeg har skrevet under på antidopingkontrakt)
Har du?

(edit: Memo to me - telle til 10, 3 sett, før jeg skriver Wink )

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #148 : 13. mai 2005, 15:15 »
Ok, da kommer jeg med noen konkrete spørsmål:

1. Ser du drar frem toppidrettsutøvere som trener 6 timer hver dag uten andre tilskudd enn mat, vitaminer og tran. Du sier de slipper og blakke seg på pulver o.l. Sannheten er vel den at pulver (protein-pulver) er et nødvendig tilskudd for noen av oss som ikke jobber med dette, men faktisk har en vanlig jobb/familie på siden av vår hobby. Jeg kan ikke slutte i min jobb for å lage mat hele dagen, jeg kan heller ikke pålegge resten av familien min og lide under mitt matregime. Du kan selv tenke deg hvordan menyen her i huset skulle se ut hvis jeg skulle legge opp alle måltidene slik at jeg får i meg ca 300 gram protein/ ca 400 gram karbohydrater/ ca 80 gram fett.

Jeg har funnet ut at for min del er det helt nødvendig med tilskudd, ikke gidder jeg og blakke meg heller på pulver som blir solgt av det lokale gymmet (750 gram=298,-).

Så direkte til spørsmålet: Mener dere at jeg som hobbymosjonist med dette som hobby skal passe på at jeg ikke får i meg sporstoffer av div? (siden dere er eksperter, selvutnevnte sådan, vet dere at det uansett blir snakk om menger som alikavel ikke er skadelige).

2. Respekterer dere i ADN den norske lov, tenker da på markedrådets instilling om at det faktisk IKKE er opp til den enkelte gym-eier og utvise et medlemm på det grunnlag at han/hun nekter og skrive under "frivillig" erklering?

3.Hvordan kan ADN forvente seg og bli tatt seriøst når dere helt tydelig og bevisst inngår samarbeid med treningssenterforbundet i en sak treningssenterforbundet har fått STRENG beskjed av markedsrådet om hvilke regler som gjelder mht. norsk lov, og markedsrådets endelige instilling til saken? Hvis du leser markedsrådets utredning og svar på anke skal det ikke mye godvilje til og forstå vedtaket! Ligger forøvrig på noen av de første sidene i denne posten.

PS: Forøvrig fint at dere tar dere tid til og svare oss som ikke sitter med deres enorme kunnskap på dette temaet. Som sagt, med få unntak, er det vel mest bare hobby-mosjonister her inne.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #149 : 13. mai 2005, 15:18 »
Bra innlegg ADN!

Men jeg må jo bare spørre:

I og med at dere selvfølgelig ikke kan bidra med hjelp til å finne ut om kosttilskudd er forurenset eller ikke, hvorfor ikke bare utelukke den delen av testingen som går på de områdene?
Hvorfor kan dere ikke bare teste om det er veldig forhøyede testosteronverdier? Da hadde jo hele diskusjonen rundt kosttilskudd vært borte. Ola Nordmann hadde blitt fornøyd, og dere hadde fått flyttet de som brukes aas til et annet sted, så da er jo dere også fornøyde tydeligvis.

Per dags dato kan ikke jeg skrive under på å bli testet, da jeg ikke kan stå god for om kosttilskuddet mitt inneholder annet enn det som står på etikken. Dette synes jeg det er viktig at dere informerer til de som eventuelt skriver under på en slik kontrakt, at kosttilskudd kan være forurenset og det blir tatt som positiv prøve. For meg virker det som om dere prøver å skjule denne delen.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!