avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 94519 ganger)

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #255 : 28. juli 2005, 12:44 »
Et treningssenter er jo ikke en klubb ala Gutteklubben Grei eller frimurer losjen, som inviterer de menneskene de ønsker som medlem. Et treningssenter er et offentlig kommersielt sted hvor alle som betaler kan komme å trene. Om det er drop inn timer, eller såkalt medlemskap. Det medlemskapet er ikke noe annet enn et anderledes ord for abonnement eller en kontrakt som gjør at du forplikter deg til å betale for å trene der i en begrenset periode.
Har veldig vanskelig for å tro at disse sentrene, med loven i hånden kan være selektiv med hvem som for lov til å "melde" seg inn. De kan sikkert oppfordre mot "medlemskap", men tviler på at de kan ikke nekte noen. At de prøver seg, vet man jo alle, men hvis en person ønsket å prøve denne avisningen juridisk, så tror jeg han/hun vinner.

Du kan ikke sammenligne testing av AAS på treningssenter, med testing av promille på et utested. Det finnes regler som forbyr opphold og sjenking av overstadig berusede mennesker innenfor en "skjenkesone". For å håndheve dette, så må man derfor ha en viss kontroll, og denne kontrollen er helt lovlig.

Er det et juridisk, gitt premiss at et treningssenter skal være åpent for alle? I hvilken paragraf står dette? At det er vanlig praksis er èn ting; men det er ikke dermed sagt at en eier er juridisk forpliktet til å ta imot absolutt alle som ønsker å trene hos ham.

Når det gjelder det prinsippielle (min normative mening - ikke hva som står i Norges lover), så synes jeg at en eier bør kunne kreve dopingtester av sine kunder, dersom dette kommer tydelig frem før de undertegner en kundekontrakt.

 Hvis det er i eierenes egeninteresse å ikke ha bolere, høyreekstreme, folk som nekter å dusje eller raddiser med Palestinaskjerf blant sitt kundeklientell; så burde han da også ha rett til å nekte disse adgang. Det er ingen naturgitt menneskerett å få trene på et kommersielt treningssted mot eierens vilje.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #256 : 28. juli 2005, 12:50 »
Er det et juridisk, gitt premiss at et treningssenter skal være åpent for alle? I hvilken paragraf står dette? At det er vanlig praksis er èn ting; men det er ikke dermed sagt at en eier er juridisk forpliktet til å ta imot absolutt alle som ønsker å trene hos ham.

Når det gjelder det prinsippielle (min normative mening - ikke hva som står i Norges lover), så synes jeg at en eier bør kunne kreve dopingtester av sine kunder, dersom dette kommer tydelig frem før de undertegner en kundekontrakt.

 Hvis det er i eierenes egeninteresse å ikke ha bolere, høyreekstreme, folk som nekter å dusje eller raddiser med Palestinaskjerf blant sitt kundeklientell; så burde han da også ha rett til å nekte disse adgang. Det er ingen naturgitt menneskerett å få trene på et kommersielt treningssted mot eierens vilje.

Er det ikke for å beskytte oss mot følgende av folks "egeninteresse"at vi har et lovverk som forbyr blant annet diskriminering da?





Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #257 : 28. juli 2005, 12:53 »
Pål.. enig i hva som er viktig på et gym.

Men slik det er idag, så er det bare idrettsutøvere/medlemmer i NIF som blir testet.
Den der 1 person pr år- avtalen som Norges Trenings senter forbund har med ADN er en vits. Det garanterer ikke Bold et dopingfritt treningsmiljø....  what

Det eneste som garanterer det, er slik som det er i atletklubbene, at de som trener sammen alle er medlemmer av klubb organisert i NIF, og derfor underlagt testing. Og selv da er ordet "garantert" kraftig.

Jeg her hørt at folk tror jeg er FOR doping, siden jeg kverulerer med innbitte (og ifølge meg fanatiske) motstandere. Og det er jo logisk; "er du ikke MED oss, så er du MOT oss!!!  Angry"

Så enkelt er det ikke. Jeg gir stort sett blaffen i hva andre enn mine venner og bekjente gjør på¨gymmet, eller i garasjen... Jeg oppfordrer ingen til å leke med sprøyter, men jeg gidder heller ikke preke. Ser jeg derimot en idrettsutøver vise tegn på substans-bruk... DA reagerer jeg saftig!! Smiley Har flere ganger høstet rare blikk når jeg spretter opp foran tv-skjermen og retter anklagende pekefingre..  rofl

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #258 : 28. juli 2005, 12:56 »
Er det et juridisk, gitt premiss at et treningssenter skal være åpent for alle? I hvilken paragraf står dette? At det er vanlig praksis er èn ting; men det er ikke dermed sagt at en eier er juridisk forpliktet til å ta imot absolutt alle som ønsker å trene hos ham.

Når det gjelder det prinsippielle (min normative mening - ikke hva som står i Norges lover), så synes jeg at en eier bør kunne kreve dopingtester av sine kunder, dersom dette kommer tydelig frem før de undertegner en kundekontrakt.

 Hvis det er i eierenes egeninteresse å ikke ha bolere, høyreekstreme, folk som nekter å dusje eller raddiser med Palestinaskjerf blant sitt kundeklientell; så burde han da også ha rett til å nekte disse adgang. Det er ingen naturgitt menneskerett å få trene på et kommersielt treningssted mot eierens vilje.

Enig i den, men en som driver et studio vil i hovedsak tenke på hva som gir mest cash i kassa.

For Sats var det å "nekte" stort sett alle som hadde trent litt, pga de jaget de som var totalt utrente, og siden det var mange i den totalt utrent gruppa fikk de mange medlemmer.
Problemet kom vel da de totalt utrente hadde holdt på et par år  Erter

Slagord hos Sats har vært: For deg som ikke vil bygge om kroppen din, men som vil ha litt "piff"

Men nå i disse dager er Sats mer som et vanlig gym, det var vel ikke flere totalt utrente å ta av...

Det er forskjell på et offentlig studio og et av mer privat art, Om interessen er der kan folk lage sin egen "klubb" der kan de nekte hvem det skulle være.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #259 : 28. juli 2005, 12:59 »
Jo, lovverket er i stor grad til for å beskytte oss mot enkeltmenneskers uhemmede egennytte. I dette tilfellet handler det imidedlertid om et privateid treningssenter. Man har ikke en moralsk rett til å  befinne seg på andres område dette dette medfører betydelige ulemper for vedkommende.

 Hvis, for eksempel,  en person kan dokumentere at 80% av kundene slutter å trene på senteret hans, dersom han ikke agererer sterkt på dopingbruk, vil jeg si det er helt legitimt at han forbyr brukere å dope seg. Eller vi du kanskje si at man har et moralsk krav på å trene på senteret til eieren, bruke doping og på sikt medvirke til at han går konkurs?

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #260 : 28. juli 2005, 13:02 »
Enig i den, men en som driver et studio vil i hovedsak tenke på hva som gir mest cash i kassa.

For Sats var det å "nekte" stort sett alle som hadde trent litt, pga de jaget de som var totalt utrente, og siden det var mange i den totalt utrent gruppa fikk de mange medlemmer.
Problemet kom vel da de totalt utrente hadde holdt på et par år  Erter

Slagord hos Sats har vært: For deg som ikke vil bygge om kroppen din, men som vil ha litt "piff"

Men nå i disse dager er Sats mer som et vanlig gym, det var vel ikke flere totalt utrente å ta av...

Det er forskjell på et offentlig studio og et av mer privat art, Om interessen er der kan folk lage sin egen "klubb" der kan de nekte hvem det skulle være.

Nettopp, eieren vil tenke kommersielt. I de fleste tilfeller vil det ikke være lønnsomt for en gymeier å nekte betalende kunder adgang; de færreste har en så stor kundeskare. Om det nå likevel skulle være i eierens interesse å, for eksempel, nekte steroidebrukere adgang, så synes jeg absolutt at han må få lov til det.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #261 : 28. juli 2005, 13:17 »
Pål.. enig i hva som er viktig på et gym.

Men slik det er idag, så er det bare idrettsutøvere/medlemmer i NIF som blir testet.
Den der 1 person pr år- avtalen som Norges Trenings senter forbund har med ADN er en vits. Det garanterer ikke Bold et dopingfritt treningsmiljø....  what

Det eneste som garanterer det, er slik som det er i atletklubbene, at de som trener sammen alle er medlemmer av klubb organisert i NIF, og derfor underlagt testing. Og selv da er ordet "garantert" kraftig.

Jeg her hørt at folk tror jeg er FOR doping, siden jeg kverulerer med innbitte (og ifølge meg fanatiske) motstandere. Og det er jo logisk; "er du ikke MED oss, så er du MOT oss!!!  Angry"

Så enkelt er det ikke. Jeg gir stort sett blaffen i hva andre enn mine venner og bekjente gjør på¨gymmet, eller i garasjen... Jeg oppfordrer ingen til å leke med sprøyter, men jeg gidder heller ikke preke. Ser jeg derimot en idrettsutøver vise tegn på substans-bruk... DA reagerer jeg saftig!! Smiley Har flere ganger høstet rare blikk når jeg spretter opp foran tv-skjermen og retter anklagende pekefingre..  rofl

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke det er mulig å garantere et 100% dopingfritt miljø, desverre, grunnen til det ligger i menneskets natur: De fleste av oss vil opp og fram, kommer de seg ikke dit på lovlige måter så vil noen ty til "ulovlige" metoder.

Jeg står for mine egne handlinger, men jeg kan ikke bestemme hva alle andre rundt meg skal gjøre, en gym eier har i utgangspunktet all makt, men han er avhengig av kunder.
Hvordan miljøet på et gitt gym blir avhenger av hva de som trener der ønsker + hvordan trenere, ledere og eiere klarer å styre.

Doping kom via toppidrett til vanlig mosjonister, så løsningen (om den finnes) må ligge hos toppidretten ikke hos mosjonistene.

-Hvor mange ville ha satt store pengesummer på at en vilken som helst toppidrettsutøver i Norge var 100% rein?
Gitt at det var mulig å teste denne for alt tenkelig, noe som ikke er mulig i og med at du er rein om det har gått lang nok tid fra inntak til test.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #262 : 28. juli 2005, 13:24 »

 Hvis, for eksempel, en person kan dokumentere at 80% av kundene slutter å trene på senteret hans, dersom han ikke agererer sterkt på dopingbruk, vil jeg si det er helt legitimt at han forbyr brukere å dope seg. Eller vi du kanskje si at man har et moralsk krav på å trene på senteret til eieren, bruke doping og på sikt medvirke til at han går konkurs?

Det der blir jo i beste fall bare veldig teoretisk all den tid de fleste doperne ikke er stort større enn udopede folk med litt vekttreningsbakgrunn.

På et gym jeg var innom en periode hadde eierne en klar policy om at styrkeløftere ikke hadde adgang til å trene. Hans begrunnelse var at de skremte vekk kunder gjennom å løfte tunge vekter, slippe tunge vekter i gulvet, brøle - you name it - han hadde hele lista. Selv synes jeg seff det var helt fjernt å nekte noen på bakgrunn av sånne kriterier. Regner med at styrkeløftere kan snakkes til de også.....
En annen eier nektet mer eller mindre konsekvent innvandrere (unntatt asiater fra østen) å trene hos seg, fordi de i følge ham skremte bort andre kunder de også - Hans greie var at han ikke tålte at mange innvandrere fra midt østen er sosiale folk som liker å trene i grupper på 3-10 kompiser, og det tok han for gitt at andre mente også. Men itte je nei!

Slik kan en forlenge listen over folk en som gymeier gjerne skulle nektet adgang av mer eller mindre obskure årsaker.

Doperne er og vil neppe bli den mest uglesette gruppen på gymmene - det får gale gymeiere og alle tullingene som ikke eier folkeskikk eller personlig hygiene belage seg på å være - og de finnes i begge leire........


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #263 : 28. juli 2005, 13:26 »
Jo, lovverket er i stor grad til for å beskytte oss mot enkeltmenneskers uhemmede egennytte. I dette tilfellet handler det imidedlertid om et privateid treningssenter. Man har ikke en moralsk rett til å befinne seg på andres område dette dette medfører betydelige ulemper for vedkommende.

 Hvis, for eksempel, en person kan dokumentere at 80% av kundene slutter å trene på senteret hans, dersom han ikke agererer sterkt på dopingbruk, vil jeg si det er helt legitimt at han forbyr brukere å dope seg. Eller vi du kanskje si at man har et moralsk krav på å trene på senteret til eieren, bruke doping og på sikt medvirke til at han går konkurs?

Mitt utgangspunkt var jo å sidestille uorganisert doping med en hvilken som helst annen moralsk forargelig handling som i seg ikke er ulovlig. Problemet mitt var at de private næringsdrivende henter argumenter og virkemidler fra en helt annen sfære,nemlig den organsierte idretten.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #264 : 28. juli 2005, 13:34 »
Doping kom via toppidrett til vanlig mosjonister, så løsningen (om den finnes) må ligge hos toppidretten ikke hos mosjonistene.

-Hvor mange ville ha satt store pengesummer på at en vilken som helst toppidrettsutøver i Norge var 100% rein?
Her er vi nærme sakens kjerne... Ikke alle våre små private følelser, misunnelse, rettferdighetssans osv...

Løsningsorientering fremfor problemorientering! Hvis man kan rydde opp i organisert idrett, så vil mosjonister kanskje ha mer respekt for idrettsfolk, og akseptere egen dopfri utvikling... Hvis "supermennene" forsvinner, kan kanskje ting normalisere seg?? Eller vil det bare bli mer og mer doping?

Utlogget Binais

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 190
  • Honnør: 462
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 190

  • Team Kaliber Gym KFK
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #265 : 28. juli 2005, 14:06 »
Nei, jeg forstår tydeligvis ikke spørsmålet. Heller ikke sammenligningen med sjokolade, fedme , hasj eller aparteid.
Mitt poeng er: Jeg vil ha mulighet til å trene i et dopingfritt miljø, hvis jeg vil. Hvordan skal jeg klare det? Jeg kan trene i en klubb tilsluttet NIF eller på et studio med dopingkontroller.
Hvorfor skal du nekte meg denne mulighet? Fordi noen dopere skal kunne trene hvor de vil?

Blir oppgitt over deg nå Bold, er du blind? Anabole Steroider er ikke ulovlig til eget bruk, og de gjør ikke noe som helst som er ulovlig, bare de at de ikke kans stille i konkuranse. Og det er ingen som tvinger deg til å trene med dem, du kan alltids trene hjemme som Cain sier. Hva har det egentli å si om noen som trener på gymmet ditt boler? De gjør ikke deg noe skade, de styrer bare på med sitt som alle andre på gymmet.
Hvis du på død og liv vil trene uten bolere finnes det sikkert styrkeløft klubber som tester alle sine medlemmer(fordi de skal konkurere). Å nekte en som har tatt steroider i å trene på et gym blir samme som å nekte en neger inngang. Det er ikke lov, for vedkommede gjøre ikke noe galt!
Member of Kaliber FKK
www.kalibergym.no



Bildeprofil

"The off season. What a fuckin' misrepresentation… I call it the growth season."

Konkurerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget mr wolfyboy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #266 : 28. juli 2005, 14:26 »
HELT ENIG MED BOLD!!! headbang

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #267 : 28. juli 2005, 19:29 »
Dette hørtes ut som en helt ulovlig kontrakt, og som kan koste senteret dyrt hvis det blir klaget inn til de rette instansene. Unntaker er selvsagt hvis utøveren er tilknyttet NIF.

Jeg har litt problemer med å forstå hva som er så skummelt med en boler. Hva er det med dissee personene som gjør at en hel rekke mennesker skyr disse som pesten?
Høres ut som en blanding av misunnelse og mindreverdighetskomplekser, samt en evne til å vurdere seg selv som et bedre menneske enn disse forferdelige individene som doper seg.

Trener i en styrkeløft klubb, så alle være medlemmer kan testes.
Dette må de skrive under på når de vil bli medlem hos oss.
Så ulovlig er det ikke    Dance  Dance  Dance

Det er vel de som doper seg som sliter med mindreverdighetskompleks!
Hvorfor er det sånn at dopere aldri står frem og innrømmer bruker sin?!
Det må jo være fordi de vet at de har gjort noe galt!
Først når de er i ferd med å stryke med av dopingen, står de frem og beklager seg.
De skammer seg over det de har gjort og prøver å hindre andre i å gjøre samme feil.
Men inntil de ligger der for døden, står de på sitt at de ikke bruker noe og at de er fornøyd med å ha lykkes som "rene"!

Hvis det er så uskyldig kan de jo bare stå frem og fortelle verden om hva de egentlig driver med!
Er jo tross alt lovlig  dry

Når en proff bygger sier på frokost Tv at han selvsagt er ren og han aldri ville gjort noe så dumt, så viser det seg at han tildigere har blitt tatt! Da sier det meg at dette er noe som de gjør selv om de vet det er galt. Og de skammer seg.
Når alle som har trent noen år vet at Coleman og hans konkurrenter er dopet, hvorfor ikke legger de ikke kortene på bordet?
Hva er vitsen med å skjule det. Synes dopere er falske. Det respekterer jeg ikke.
Står han derimot frem med alt, skal han gjerne få lov å dope seg så mye han orker!
Selvsagt skal han ikke få sjansen til å konkurrere da han har tatt et bevisst valg

Greit at man doper seg, men stå for det du har gjort og ikke prøv å kom her å skryte av hva du løfter eller hvor stor du er!!  Angry
Det er helt uinterresant for meg!
Det er to forskjellige verdener.



Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #268 : 28. juli 2005, 19:34 »
Nå er det vel forbund som ikke forbyr doping i diverse konkurransegrener.. og nå er det en hel del mennesker som helt åpent står frem med det at de bruker dop, hvorfor de bruker dop og hvordan de gjør det.. og diskuterer dette åpent. Så igjen synes jeg man setter alle som bruker anabole stereoider i en veldig liten bås.

(jeg håper at folk forstår at jeg personlig aldri kunne tenkt meg å bruke dop, men er av typen "jeg liker ikke det du sier, men vil forsvare retten din til å si det til jeg død" i slike saker.. Wink )


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget hypheidi

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 496
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 496

  • Always aim higher!
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #269 : 28. juli 2005, 21:18 »
Trener i en styrkeløft klubb, så alle være medlemmer kan testes.
Dette må de skrive under på når de vil bli medlem hos oss.
Så ulovlig er det ikke    Dance  Dance  Dance



nå er det juridisk forskjell på testing av medlemmer som trener i en atletklubb/styrkeløftklubb/kraftverk tilknyttet nif, og det å trene på et vanlig kommersielt treningssted a la spenst/sats/sprett osv og andre lokale gym som ikke har noe som helst forhold til nif -men som stortsett er til for å serve den mosjonerende mann i gata. (...som forøvrig faktisk ikke gjør noe ulovlig ved å dope seg.)
hvorvidt det er utrolig vanvittig lamt og falskt å dope seg, er et helt annet tema...


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.
Pensjonert strongwoman

2x Norsk mester i styrkeløft (90+)
Norsk mester i benkpress (90+)
4x topp 3 "Norges Sterkeste Kvinne"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!