avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 94548 ganger)

Utlogget Binais

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 190
  • Honnør: 462
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 190

  • Team Kaliber Gym KFK
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #345 : 31. desember 2005, 02:27 »
Åja, men han var jo clean.. Måtte betale 3700kr for testinga, men fikk et halvt år gratis trening til en verdi av 2300kr :Smiley
Member of Kaliber FKK
www.kalibergym.no



Bildeprofil

"The off season. What a fuckin' misrepresentation… I call it the growth season."

Konkurerende utøver i Athletic Fitness.

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #346 : 31. desember 2005, 16:34 »
Ja.1400spenn som mangle da...syntes det var latterlig at han ble testa.
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #347 : 18. januar 2006, 09:22 »
Ifølge ADN var hele 20 % av testene som ble tatt på treningssentre i fjor positive.
Siden det er frivillig å skrive under på kontraktene så regner jeg med at de 20 % er faktiske tilfeller av Anabole Stoffer / Hormoner og relaterte substanser / Stimulerende midler, siden det var kun disse det skulle testes for:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=24683.msg304864#msg304864

Sitat
1 av 5 dopingtester foretatt av Antidoping Norge på treningssentre i fjor var positive. Datatilsynet vil stanse dopingtestene fordi de mener at testene ikke treffer målgruppen. Nå håper kulturministeren at arbeidet kan fortsette og at personvernhensynet lar seg løse.



I ett varsel om vedtak fra desember 2005 skriver Datatilsynet at de vil stanse Antidoping Norges dopingkontroller på treningssentre fordi det innebærer et for stort inngripen i personvernet.

I sin begrunnelse legger Datatilsynet til grunn at de frivillige dopingtestene ikke treffer målgruppen siden ordningen er basert på frivillighet. De mener videre at dopingkontroll er ett lite egnet virkemiddel og at ordningen har liten preventiv effekt.

Antidoping Norge har i sitt tilsvar til Datatilsynet fremlagt tall som viser at 20 % av dopingtestene som ble tatt i 2005 var positive. Dette til tross for at alle prøvene ble avlagt på frivillig basis.
http://www.antidoping.no/t2.asp?p=39504&x=1&a=155614
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #348 : 18. januar 2006, 09:31 »
Men det sies ikke noe om hva slags stoffer de faktiske testet positivt for ? Effedrin fra hostesaft, eller gamle fru Hansen som bruker hemoridesalve ? Jeg regner med at de som faktisk vet om sitt bruk ikke lar seg teste frivillig ? Eller ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #349 : 18. januar 2006, 09:36 »
eller gamle fru Hansen som bruker hemoridesalve ?
Går ikke det under gruppe S9. Glukokortikoider på dopinglista, og er dermed ikke med i testingen?
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #350 : 18. januar 2006, 09:40 »
Det er fullt mulig de er tatt ut fra denne testingen - det virker i hvert fall fornuftig å ta vekk tross alt. Men jeg kjenner ikke detaljene rundt det.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #351 : 18. januar 2006, 09:41 »
Det er fullt mulig de er tatt ut fra denne testingen - det virker i hvert fall fornuftig å ta vekk tross alt. Men jeg kjenner ikke detaljene rundt det.
Her har ADN uttalt hva det testes for: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=24683.msg304864#msg304864
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #352 : 06. mars 2006, 19:28 »
Og nå har Datatilsynet stoppet testing på treningssentrene: http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1375.aspx
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #353 : 06. mars 2006, 19:31 »
Pressemelding:
Datatilsynet har fattet vedtak om å stanse de frivillige dopingkontrollene på norske treningssentre. Datatilsynet mener kontrollene er i strid med prinsippene i personopplysningsloven. Datatilsynet og Antidoping Norge er begge av den oppfatning at det er behov for en bedre antidoping-lovgivning, slik at dopingmisbruk kan stoppes.


Antidoping Norge lanserte våren 2005 et antidopingprogram for treningssentre i samarbeid med Norges Treningssenterforbund. Programmet bygger på tre hovedelementer; kompetanseheving blant ansatte, holdningsskapende arbeid blant medlemmene og frivillige dopingkontroller. Så langt deltar omlag 50 sentre over hele landet i dette prosjektet.


Det er de frivillige kontrollene Datatilsynet nå vil stanse. Antidoping Norge mener begrunnelsen for vedtaket ikke er korrekt og vil påklage vedtaket til Personvernnemnden. Antidoping Norge anser ikke kontrollene som et for stort inngripen i den enkeltes personvern så lenge det er basert på frivillighet.


Datatilsynet er av den oppfatning at det ikke er akseptabelt at det gjennomføres dopingtester av ”enhver som måtte samtykke til det.” Videre legger de til grunn at erverv og bruk av dopingmidler så langt ikke er forbudt ved lov.


Datatilsynet mener dopingmidler er ”langt mer nærliggende for utøvere med hovedfokus på gode resultater enn for den store hovedtyngden av mosjonister som trener mer eller mindre jevnlig for å holde seg i brukbar form”. Datatilsynet bagatelliserer omfanget av dopingbruk på treningssentre, og den skaden misbruk kan ha for den enkelte og for samfunnet. Antidoping Norge er ikke i tvil om at dopingmisbruk er langt mer utbredt blant vanlige ungdommer enn blant norske toppidrettsutøvere. Dessuten tyder mye på at bruken av anabole steroider blant ungdom øker dramatisk.


En meningsmåling utført av TNS Gallup for Antidoping Norge i januar viste at et stort flertall av befolkningen er positive til testing på treningssentre. 70 prosent av de spurte mener Antidoping Norge bør dopingteste de som trener på treningssenter.


I undersøkelsen kom det også frem at et klart flertall av de spurte, hele 67 prosent, mener at bruk og oppbevaring av anabole steroider bør bli straffet på lik linje som f.eks hasj.


Datatilsynet etterlyser en nasjonal antidopinglov og oppfordrer til politisk engasjement i saken. I vedtaket heter det ”Datatilsynet ser i denne saken et behov for lovgivers gjennomgang og politisk engasjement med tanke på utforming av regler som styrker muligheten for å beholde dopingfri idrett og aktivitet i Norge samtidig som grunnleggende personvernshensyn og rettssikkerhet ivaretas.”


Dette er et syn Antidoping Norge deler med Datatilsynet. Antidoping Norge har lenge jobbet for en bedre lovgivning på området. En rekke andre land har innført egne antidopinglover, deriblant Danmark, Italia, USA, Australia og Frankrike. 

Regjeringen ønsker å ta doping som samfunnsproblem på alvor. Allerede i Soria-Moria erklæringen uttalte Regjeringen at de vil ”intensivere antidopingarbeide, også utenfor den organiserte idretten”.


Antidoping Norge har tiltro til at Regjeringen vil følge opp Antidoping Norges initiativ og oppfordringen fra Datatilsynet om å lage en antidopinglov også i Norge.

Kontaktpersoner:


Antidoping Norge, Andreas Høistad, 91597500
Norges Treningssenter Forbund, Jorunn Foss, 90867598
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #354 : 07. mars 2006, 09:11 »
Endelig noen som forteller dere at dere skal holde dere til det område hvor dere HAR en funksjon, nemlig i idretten!

La nå vanlige folk styre livene sine selv! Og hold fokus der dere faktisk er velkommen!!  Deal

Slutt å jage etter større bevilgninger og skape luftmonstre.

Mvh
Egil Johnsen
Styrkeløfter

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #355 : 07. mars 2006, 20:38 »
^^Enig.

Holder meg langt unna de kommerse treningssentrene uansett hvor de testene oppstår.

Im way down underground baby. Wink
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #356 : 08. mars 2006, 10:44 »
Endelig noen som forteller dere at dere skal holde dere til det område hvor dere HAR en funksjon, nemlig i idretten!

La nå vanlige folk styre livene sine selv! Og hold fokus der dere faktisk er velkommen!! Deal

Slutt å jage etter større bevilgninger og skape luftmonstre.

Mvh
Egil Johnsen
Styrkeløfter


Jeg er også konkurrerende styrkeløfter, administrativt med i klubb som driver et treningssenter, og trener/treningskompis for og med ungdom. Dvs at vi er ganske like der Egil. Fra mitt ståsted blir det derfor ufattelig, og skremmende liberalt, at tiltak for å redusere bruk av doping generelt ikke blir hilst velkommen.
Vil ikke mindre dop og dopingbruk generelt bidra til å skape en renere idrett?
Styrkeløft rekruterer bl.a fra treningskjedene. Vil ikke da testing på treningskjedene minske sannsynligheten for at vi nettopp rekruterer personer som har bygd seg opp med dop? Eller som har brutt en barriere en gang og som dermed vil ha lettere for å ta en snarvei som styrkeløfter også?
Som løfter/ressursperson/trener/treningskompis, vil det ikke være viktig å gi signaler om at dopingbruk faktisk ikke er greit også utenfor den organiserte idretten? Jeg tenker da både i forhold til lokalmiljøet og innen-for den/de organisasjonen en er medlem i.

Skal ADN bare oppsøke miljøer hvor de er velkommne? Jage større bevillinger? Skape luftmonstre?
Hmmm....er det ADN som er problemet eller er det dopingbruk som er problemet? Mener du at dopingbruket ikke er stort og reelt nok? Igjen, skremmende, og naivt.

Testingen på treningskjedene er nå stanset. Jeg sier derfor tvi tvi til kriminalisering og egen antidopinglov.

Per Ove

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #357 : 08. mars 2006, 11:08 »
Personvern er viktig, hvis det skal være slik at man helt uten videre kan dopingtestes hver gang man skal ta en treningsøkt blir det en grov invasjon av privatlivets fred etter min mening. Videre ser jeg faktisk ikke noe poeng i å kriminalisere anabole stereoider, jeg synes heller en åpning av regelverket er den riktige veien å gå. I stedet for å få enda mer undergrunnsbruk, det at man må involvere seg kriminelt for å få tak i stoffer o.l. vil man da få mer åpenhet og mer "sunn" bruk. Hvis man skal forby anabole stereoider må man jo i prinsippet også forby alkohol og tobakk.. alt annet blir inkonsekvent.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #358 : 08. mars 2006, 11:33 »
jeg gir gjerne slipp på alkohol jeg, for å få anabole steroider forbudt.
Og røyk er allerede i ferd med å bli faset ut av sammfunnet!
Public enemy nr.1: Anabole steroider bør være neste på listen av ting som må bort.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #359 : 08. mars 2006, 11:34 »
Hvorfor er anabole stereoider "public enemy nr.1"? Wink Slik jeg ser det er fedme som følge av dårlig kosthold, usunn mat generelt og lite trening et langt større samfunnsproblem, både helsemessig og rent økonomisk.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!