avstemning
Spørsmål: Ville du skrevet under på en slik egenerklæring?
JA - 154 (57.7%)
NEI - 93 (34.8%)
VET IKKE - 20 (7.5%)
Stemmer totalt: 250

Skrevet av Emne: Dopingkontroll på treningskjeder  (Lest 98425 ganger)

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #360 : 08. mars 2006, 11:44 »
Personvern er viktig, hvis det skal være slik at man helt uten videre kan dopingtestes hver gang man skal ta en treningsøkt blir det en grov invasjon av privatlivets fred etter min mening. Videre ser jeg faktisk ikke noe poeng i å kriminalisere anabole stereoider, jeg synes heller en åpning av regelverket er den riktige veien å gå. I stedet for å få enda mer undergrunnsbruk, det at man må involvere seg kriminelt for å få tak i stoffer o.l. vil man da få mer åpenhet og mer "sunn" bruk. Hvis man skal forby anabole stereoider må man jo i prinsippet også forby alkohol og tobakk.. alt annet blir inkonsekvent.

Åpning av regelverket for bruk av anabole sterioder.
Mener du virkelig det?

Mener å ha fått med meg at du er nyvalgt leder av Oslo SK. I den sammenheng må jeg få si at det er forholdsvis oppsiktsvekkende uttalelser du kommer med.

Per Ove

Utlogget J.JohnSvenøen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #361 : 08. mars 2006, 11:46 »
jeg gir gjerne slipp på alkohol jeg, for å få anabole steroider forbudt.
Og røyk er allerede i ferd med å bli faset ut av sammfunnet!
Public enemy nr.1: Anabole steroider bør være neste på listen av ting som må bort.


Bare som et lite apropos, og for å sette ting i perspektiv; er du klar over hvor mange mennesker som dør etter bruk av av vanlige respetfrie smertestillende hvert år? Å kalle anabole steroider public enemy nr. 1 er en ubegrunnet påstand i mine øyne...
Medlem av foreningen for å bevare foreninger

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #362 : 08. mars 2006, 11:52 »
Hvorfor er anabole stereoider "public enemy nr.1"? Wink Slik jeg ser det er fedme som følge av dårlig kosthold, usunn mat generelt og lite trening et langt større samfunnsproblem, både helsemessig og rent økonomisk.

Et eksempel, som irriterer meg personlig: det skaper et utopisk kroppsideal!
Og rene uttøvere blir anklaget for doping!
Dermed rammer steroide bruk faktisk meg også!
Har jo en drapsak i  lokalsammfunnet i mitt nærområde, som utelukkende kommer av doping misbruk.
Har fått mye info rundt dette drapet, og det er med å prege mitt syn på doping.

Og faren ved å ikke få testet folk på treningssenterene er jo det at de kan trene og dope seg i mange år. For så å slutte en periode og deretter begynne med f.eks styrkeløft!

Men du sitter med kunnskap rundt lovverket, og vet at dette ikke er svart hvitt!
Jeg har bare mine subjektive meninger rundt temaet.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #363 : 08. mars 2006, 11:56 »
Det at jeg personlig er for legalisering fremfor forbud av flere substanser har fint lite med Oslo SK å gjøre, og det å dra en slik kobling blir bare dumt.. Smiley Videre har det fint lite med styrkeløft å gjøre at jeg vil legalisere og dermed fornenkle både informasjon og overvåking av bruk hos ikke-konkurrerende utøvere. Jeg kommer aldri til å anbefale stereoider eller påstå at dette er sunne substanser, men jeg ser ingen grunn til å være irrasjonell, jeg er semi-liberalistisk rent politisk sett og dermed ser jeg ingen grunn til å legge ned kunstige forbud på en inkonsekvent måte.. Jeg synes også det er spenstig av mange styrkeløftere som hver gang jeg ser dem er snydens fulle ut av en annen verden samtidig er veldig.. tja.. skinnhellige når det gjelder andre substanser.. Wink

så for å konkludere for enkle sjeleR:

1) jeg vil aldri godta eller akseptere bruk av doping innen styrkeløft eller andre idretter, dette er forkastelig, det er juks, det er lite rettferdig overfor sine medkonkurrenter.

2) om folk vil ødelegge kroppen sin, det være seg med alkohol, tobakk, for mye sjokolade, paracet ELLER anabole stereoider, så må de for all del få lov til det ,så lenge de betaler de avgifter som finansierer bruken sin når de kjøper dette.. noe som også er enklere å holde kontroll over ved en mer legal bruk.

Så om folk vil angripe mine syn på dette rent personlig, så skal de for all del få lov til det, men å dra inn min posisjon som leder i OSK i dette blir bare.. tja.. lite konstruktivt for debatten.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #364 : 08. mars 2006, 11:57 »
Bare som et lite apropos, og for å sette ting i perspektiv; er du klar over hvor mange mennesker som dør etter bruk av av vanlige respetfrie smertestillende hvert år? Å kalle anabole steroider public enemy nr. 1 er en ubegrunnet påstand i mine øyne...

Hva mennesker velger å dø av kan ikke jeg gjøre mye med.
Men ingen har vel drept andre av reseptfrie smertestillende?

Det finnes mange gode eksempler på at steroider avler vold og kriminalitet!
Det er et samfunnsproblem!

Selvsagt ikke noe hold for å kalle det public enemy nr.1, det var bare en flåsette kommentar.

En liten advarsel:
Jeg klarer sjelden bidra med noe seriøst i disse doping debattene.
Jeg bare ytrer det intense hatet jeg har i forhold til det.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #365 : 08. mars 2006, 12:20 »
Jeg forstår utmerket godt at mange har personlige følelser rundt dette.. og at utøvere som i flere år har måttet kjempe mot "overmakten" når det gjelder utenlandske utøvere blir irritert over dopingbruk forstår jeg også meget godt. Dette finner man dog også når det gjelder alkoholbruk, jeg har et par gode venner som avskyr alt som har med alkohol å gjøre fordi nære slektninger har gjort ting man ikke SKAL gjøre i alkoholrus..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #366 : 08. mars 2006, 12:22 »
Enig med de som hevder at kriminalisering er den eneste veien å gå.

Å være leder for en klubb tilsluttet NSF med liberale holdninger til dop, gir etter min mening en svært dårlig signaleffekt ja.



Derimot er du kjent for å komme med uttalelser som generelt blir mottatt med godt humør? Smiley Skal jeg da si at uttalelser som innebærer balltre og andre stumpe slaggjenstander heller ikke egner seg for en klubbleder..? Dere bør skjerpe dere litt her, mine politiske synspunkter har absolutt ingenting med mitt lederverv å gjøre, så om dere ikke har noe konstruktivt å bidra med kan dere holde dere utenfor debatten. Jeg har gjort det relativt klart at jeg på ingen måte støtter hverken bruk av anabole stereoider utenfor idrett ELLER doping innenfor organisert idrett... men at JEG personlig mener dette, skal det innvirke på alle andre? det at jeg ikke anbefaler noen å være religiøse, tro på det som står i bibelen, be eller lignende.. skal det tilsi at jeg vil forby religion? Jeg mener personlig frihet er viktig, også frihet til å ødelegge seg selv, forutsatt at man tar konsekvensene av dette valget.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #367 : 08. mars 2006, 12:47 »
Mulig jeg er en enkel sjel.

Kristin Halvorsen glemte også et øyeblikk at hun var med i regjeringen når hun for en tid tilbake oppfordret til handelsboikott.

Det var det også en del enkle sjeler som reagerte på.

Per Ove

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #368 : 08. mars 2006, 12:49 »
Du nekter altså å innse dette enkle poenget.. Smiley Det er notert og jeg skal passe på å ikke uttale meg om noe som ikke er styrkeløftrelatert ELLER kan oppfattes som galt i Per Oves øyne, for et eget liv, egne politiske meninger og egne syn på verden er utelukket i en slik stilling.. og ikke minst: Det å være leder i en liten styrkeløfterklubb må minst sidestilles med det å være minister i regjeringen... burde du ikke finne noe _litt_ mer realistisk å sammenligne det med? president i et litt større land eller noe? Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Fra Karolinska Universitetssjukhusets tematidning om forskning och utveckling (se vedlegg):

Killar som dopar sig lever farligt. Enligt en färsk studie dör de tio år
tidigare än heroinmissbrukare.

Dopinglaboratoriet är mest känt för att analysera prover som skickas in från alla svenska elitidrottare varje år. Det handlar både om stickprovskontroller vid vanlig träning, och kontroller som gjorts vid tävlingar.

– Sverige har stor kontroll av sina idrottsutövare, jämfört med många andra länder. Tvärt emot vad folk i regel tror är det extremt sällan ett prov från en elitidrottare är positivt, säger Mats Garle, chef för Dopinglaboratoriet.

Genväg till muskler
Men laboratoriet intresserar sig inte bara för eliten av idrottsutövare. En annan sida av missbruk i samband med träning handlar om unga killar, för det är oftast unga män, som tar genvägen till en vältränad kropp, och dopar sig för att snabbt få muskler. – Sverige är ett av få länder där det är olagligt att dopa sig utanför tävlingsarenan. Men vi vet att det ändå är lätt och billigt att få tag på anabola steroider, säger Mats Garle.

I två nya studier har sambandet mellan anabola steroider och för tidig död undersökts. I den ena studien, gjord av doktoranden Anna Petersson, har 1463 personer följts upp, vars prover fi nns bevarade nedfrysta i en biobank på Dopinglaboratoriet. Det är personer som tidigare sökt hjälp på olika mottagningar, till exempel Maria Ungdom i Stockholm. Av dem hade 248 personer testat positivt för anabola steroider.

Dödsfall vid tidig ålder

Det visade sig att de som använt anabola steroider oftare sökt vård för missbruk, för psykiatrisk sjukdom och för hjärtbesvär. Dödsfallen var också något fl er, jämfört med gruppen som hade ett negativt dopingtest. I den andra undersökningen närstudera-
des 52 dödsfall där analyser av urin visat att den avlidna missbrukat anabola steroider.

– Det skrämmande är att dödsfallen inträffat vid så ung ålder. Betydligt lägre än en grupp avlidna heroin- och amfetaminmissbrukare som vi jämförde med, säger Mats Garle. Snittåldern för de 52 avlidna, som missbrukat anabola steroider, var 24 år. Den grupp av 63 avlidna heroin- och amfetaminmissbrukare som forskarna jämförde med, dog vid en medelålder av 34 år, respektive 40 år. Orsaken till dödsfallen var också anmärk-
ningsvärd. Långvarigt missbruk av anabola steroider påverkar hjärtat, vilket skulle kunna ha varit en förklaring.

– Men det visade sig att de fl esta tagit sitt liv, eller mördats, säger Mats Garle. Isolering och destruktivitet

Det är känt att missbruk av anabola steroider leder till personlighetsförändringar som aggressivitet och depression. Men studierna säger inget om orsak och verkan. Det skulle kunna vara så att de som dopat sig, oftast unga män, redan innan dopingmissbruket levt i en kriminell miljö som lett till deras våldsamma död.

– Erfarenheterna från vår mottagning, är att det fi nns exempel på kriminellt belas-
tade som dopar sig, men också unga killar med väl fungerande liv där utförsbacken börjat på gymmet, säger Mats Garle.

Ordnade liv med arbeten, vänner och fl ickvänner, har förbytts i isolering och destruktivitet. Det har intervjuer med anhöriga bekräftat i en tidigare studie av avlidna missbrukare av anabola steroider. Intervjuerna, som är från år 2000, gjordes av rättspatologen Ingemar Thiblin, som också är medförfattare till de tidigare nämnda studierna. Mats Garle menar att missbruket av anabola steroider kan jämföras med vilket beroende som helst. –

 Tränandet kan i sig självt fungera som en drog. Självmorden i den här gruppen har ofta inträffat under perioder när personerna vilat eller skadat sig så att de inte kan träna, säger Mats Garle.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #370 : 08. mars 2006, 13:03 »
Det interessante her er jo at det er koblingen anabole stereoider -> kriminalitet -> voldelig død som er den største dødsårsaken, og ikke direkte fysiologiske skader som følge av bruken av dop alene. Hvilke konklusjoner man kan dra av dette er jo faktisk en ganske interessant diskusjon! Hva denne isoleringen og destruktiviteten kommer av er det jo forskjellige teorier om, om man skal se på forskning gjort rundt hasj o.l. kan man jo se på nederland, der dødelighet pr bruker gikk ned etter en mer myk linje mot slike stoffer ble innført, nettop fordi linken til det kriminelle miljøet, isoleringen, segregeringen o.l. ble borte.

Alt i alt er dette en særs artig undersøkelse, har sendt forfatterne en mail og venter i spenning på et svar! Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget J.JohnSvenøen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #371 : 08. mars 2006, 13:22 »
Det eneste som egentlig kommer klart frem her er vel at man som steroiderbruker har en generell høyere risikoprofil. Det er i så måte mindre banebrytende. Det finnes meg bekjent ennå ikke EN studie som entydig støtter sammenhengen mellom f.els steroidbruk og vold som jo er mer interessant dersom man ønsker å hevde doping som omfattende samfunnsproblem.
Medlem av foreningen for å bevare foreninger

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #372 : 08. mars 2006, 13:23 »
Enkle mennesker skjønner bare enkle poenger, og bruker enkle bilder på å få frem sine poenger.

Å være leder i en styrkeløftklubb kan være krevende nok, men jeg kan være enig i at det er i overkant å sammenligne vervet med en ministerpost. På den annen side var det ikke den sammenligningen som var det essensielle, jeg tenkte mere på hatten finansministeren hadde på seg da hun kom med oppfordringen. Og hatten du har på som leder for Oslo SK.

Ja ja, jeg vet at Kristin ikke hadde på seg hatt, og at sikkert ikke du har på deg hatt heller, men så var det dette med enkle bilder fra enkle sjeler da.

Du trenger heller ikke ha noen overdreven frykt for, eller være ekstra påpasselig med å ikke komme med uttalelser som bare oppfattes som gale i mine øyne. Det blir først ille og litt flaut dersom det er flere enn meg som reagerer.

Per Ove


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #373 : 08. mars 2006, 13:24 »
Så du mener at jeg kom med denne uttalelsen som leder i OSK? Smiley Hvordan legitimerer du en slik påstand?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingkontroll på treningskjeder
« #374 : 08. mars 2006, 13:36 »
Jeg har et semiliberalistisk politisk syn på verden.. liberal og liberalistisk er to helt forskjellige ting. Jeg har en liberalistisk holdning til forbud og dette er ikke et unntak. Med tanke på din bakgrunn burde du evne å gjøre slike distinksjoner realtivt mye enklere enn det kan virke her..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!