Skrevet av Emne: HITman´s DC-dagbok  (Lest 160546 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: HITman´s DC-dagbok
« #75 : 21. mai 2005, 14:29 »
Poenget med negativer er å ha full kontroll det. Jeg har sett flere filmersnutter(lukket forum dessverre) hvor InHuman illusterer dette og det er snakk om kontroll, og ikke supersakte negativer. Men klart saktere enn den ordinære "gymrotta" holder på med.

Så kontroll, kontroll og atter kontroll - om det så tar 2 eller 9 sekund.


Det samme gjelder jo static holds. Hvem i helvete klarer å holde en vekt i ro i 30 sekund rett etter man marginalt har klart 2 reps i siste RP-sett ?? INGEN ! Det er snakk om tider å sikte etter, ikke tider som MÅ være der. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #76 : 21. mai 2005, 14:41 »
Tror du finner dette interessant om du ikke har lest det fra før av:

"1)CONTROL THE FREAKING WEIGHTS DOWNWARD DESCENT--thats all--forget the stopwatch, the stupidest thing I ever did was try to get people doing this correctly by telling them to go 4-6 seconds down---but I had too because when you got shit heavy weights in your hands and are fired up for your rest pause set and breathing like a locomotive, you tend to count off seconds really fast so 4-6 means actually in true life 2-3 seconds--my fault, I had no idea that everyone would get so anal about it and use stopwatches and training partners to count their negative part down"

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=4385

Takk.  Smiley Har forresten lest den et par ganger tidligere.  Wink

Poenget med negativer er å ha full kontroll det. Jeg har sett flere filmersnutter(lukket forum dessverre) hvor InHuman illusterer dette og det er snakk om kontroll, og ikke supersakte negativer. Men klart saktere enn den ordinære "gymrotta" holder på med.

Så kontroll, kontroll og atter kontroll - om det så tar 2 eller 9 sekund.


Det samme gjelder jo static holds. Hvem i helvete klarer å holde en vekt i ro i 30 sekund rett etter man marginalt har klart 2 reps i siste RP-sett ?? INGEN ! Det er snakk om tider å sikte etter, ikke tider som MÅ være der. Smiley

Helt enig. Jeg er heller ikke veldig nøye med sekunder og sånt på negativene, men erfaringsmessig må/bør jeg ha ca. 4-5 sekunder på dem for at jeg skal føle at jeg har full kontroll. (Noe avhengig av øvelsene også da...)

Har eksperimentert litt selv innimellom, og går jeg under 3-3,5 sekunder, har jeg en tendens til kun å ha, si, 80-90% kontroll. Går jeg over 5-6 sekunder, har jeg "overkontroll". Men det er altså ikke slik at jeg bruker stoppeklokke på repetisjonene til vanlig altså. Dette ville også vært praktisk vanskelig, siden jeg ofte trener alene, hehe...  Wink

Men er altså fullt klar over og helt enig i at full kontroll er mer snakk om en følelse enn om antall sekunder.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: HITman´s DC-dagbok
« #77 : 21. mai 2005, 15:56 »
Føler du ikke at hammercurls tar for mye på underarmene?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #78 : 21. mai 2005, 15:58 »
Føler du ikke at hammercurls tar for mye på underarmene?

Har jo hammercurls med som en underarmsøvelse også da.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: HITman´s DC-dagbok
« #79 : 21. mai 2005, 15:59 »
Ja, det oppklarer jo den saken.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #80 : 22. mai 2005, 23:16 »
Økt 3 - 06.05:

Skråbenk Smithmaskin - 16*87,5kg (+5kg, -2 reps)  Cheesy

Skulderpress stang (militærpress) - 17*55kg (+5kg, -1 rep)  Grin  Cool

Franskpress hantler - 17*22,5kg (per hantel) (+2,5kg per hantel, -1 rep)  >Cheesy  Cool

Crunch (mage) - 25*32,5kg ekstra (3-4 sek negativer her) (+2,5kg, +2 reps)  Cool

Chins (første gang i dag, overgang fra nedtrekk bredt grep, brutto kroppsvekt ca. 95kg) - 13  Smiley

Roing med to hantler (egenkomponert øvelse) - 21*30kg (per hantel) (+2,5kg per hantel, +2 reps)  Grin  Grin  >Cheesy

Kommentar: Bra økt! Gikk overraskende bra i franskpress hantler i dag - tunge hantler detta.  Wink Uvant med chins med DC-negativer, må dessuten ta dem i Smithmaskinen siden gymet ikke har et skikkelig chins-stativ, men her skal det økes fremover.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

SV: HITman´s DC-dagbok
« #81 : 22. mai 2005, 23:18 »
Ville vært litt forsiktig med å kjøre mange av de pressøvelsene med så ekstremt treige negativer, man kan fort bli vant med å løfte i en "feil bane" og dermed få en skulderskade. Et vanlig rolig tempo og at man har kontroll burde holde! Dette vil du merke da du kommer litt opp på vektene.

Bare et tips.

Dan
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #82 : 23. mai 2005, 18:43 »
Ville vært litt forsiktig med å kjøre mange av de pressøvelsene med så ekstremt treige negativer, man kan fort bli vant med å løfte i en "feil bane" og dermed få en skulderskade. Et vanlig rolig tempo og at man har kontroll burde holde! Dette vil du merke da du kommer litt opp på vektene.

Bare et tips.

Dan

Takk for innspill. Hvorfor tror du trege negativer vil disponere for skulderskader? Jeg tenker tvert imot at siden du unngår raske akselerasjoner/deselerasjoner (les: rykk og napp) av vektene, så reduserer du tvert om skaderisikoen. Synes personlig også det er lettere å treffe på løftebanen med trege enn med raskere negativer - følelse av full kontroll. Trege negativer og full kontroll er jo også mer enn halve poenget med DC... Har heldigvis sjelden problemer med skuldrene, men vet om faresignalene.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: HITman´s DC-dagbok
« #83 : 23. mai 2005, 19:32 »
Ja, for hva det måtte være verdt er mine observasjoner at trege negativer som gjennomføres meget kontrollert gir liten skaderisiko (eller i hvertfall ikke mer risiko enn "vanlig" løfting). Såvidt jeg kan se er dette et syn som støttes av enkelte som også har hatt masse klienter oppgjennom årene. Så kan man sjølsagt spekulere i om man skal være litt ekstra forsiktig hvis man går fra faser med mye sakte løfting til litt mer eksplosiv utførelse.

BTW-bra serie franskpress det der!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #84 : 26. mai 2005, 21:56 »
Rotasjon 4 - økt 4 - 26.05:

Stående curl stang - 16*45kg (+2,5kg, -1 rep)   Cheesy

Sittende hammercurl - 16*22,5kg (per hantel) (+2,5kg per hantel, -2 reps)   Grin  Cool

Tåhev i beinpressmaskin (DC-style) - 15*185kg (+7,5kg, samme reps)   Grin  Cool

Sumo knebøy i Smithmaskin (dype, kun 2-3 sek negativer) - 18*122,5kg (+7,5kg, samme reps)  Shocked  >Cheesy  >Cheesy     

Rake markløft  (2-3 sek negativer, straight set) - 20*82,5kg (+7,5kg, +2 reps)  >Cheesy  Cool

Kommentar: Hadde nattevakt, sov til kl. 16.30, trente kl. 19.  Wink Likevel en meget bra økt!  2thumbsup Fornøyd med alle øvelsene egentlig, spesielt hammercurlen og sumo-knebøyen. Begynner å bli sterk i beina ja...  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: HITman´s DC-dagbok
« #85 : 27. mai 2005, 06:53 »
Kjører du ikke 6x6 på SLDL lenger ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #86 : 27. mai 2005, 12:03 »
Ja, for hva det måtte være verdt er mine observasjoner at trege negativer som gjennomføres meget kontrollert gir liten skaderisiko (eller i hvertfall ikke mer risiko enn "vanlig" løfting). Såvidt jeg kan se er dette et syn som støttes av enkelte som også har hatt masse klienter oppgjennom årene. Så kan man sjølsagt spekulere i om man skal være litt ekstra forsiktig hvis man går fra faser med mye sakte løfting til litt mer eksplosiv utførelse.

BTW-bra serie franskpress det der!

Takk for innspill.  Smiley

Kjører du ikke 6x6 på SLDL lenger ??

Varierer mellom 6x6 og straight set, ca. annenhver gang. Dette fordi jeg er redd for å kjøre ryggen for hardt hver gang (tidligere skade). Ryggen var jo helt "utpumpet" etter siste 6x6 jo.  Wink Øker vektene sakte men sikkert dog.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget lav å feit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: HITman´s DC-dagbok
« #87 : 01. juni 2005, 09:52 »
har du med restpause og statisk hold i reps antallet eller er det et sett.
høyde 180

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: HITman´s DC-dagbok
« #88 : 01. juni 2005, 12:49 »
Du begynner å bli beinhard på vektene nå.
Fransk press med hantler er det en del år siden jeg har kjørt. Du har minnet meg på den øvelsen igjen, og nå skal jeg kjøre den en del framover..

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: HITman´s DC-dagbok
« #89 : 02. juni 2005, 22:03 »
To utenbys økter på fremmed gym, for øvrig de siste øktene i denne blasten. Totalt ble det fire rotasjoner i denne blasten (totalt 9 uker). To-tre uker cruising nå.  Smiley

Økt 5 - 28.05:

Skråbenk hantler - 14*45kg (per hantel) (+5kg per hantel, -2 reps)  Grin  Grin  >Cheesy     

Smal benkpress - 16*82,5kg (+5kg, samme reps)  Grin  >Cheesy  Cool     

Skulderpress i Smithmaskin - 17*60kg (+5kg, -2 reps)  Cheesy  Cool

Liggende hofteløft (mage) - 21*12,5kg (festet til fot) (+5kg, -2 reps)  >Cheesy  2thumbsup       

Nedtrekk bredt parallellt grep - 16*95kg (+7,5kg, -2 reps)  Grin  >Cheesy   

Stangroing 45 grader - 20*80kg (+7,5kg, samme reps)  Grin  Grin  Shocked

Kommentar: Beste økten i mitt liv så langt! Helt vanvittig trøkk i kroppen! Siden gymet jeg trente på ikke hadde 42,5kg hantler, måtte jeg smekke opp 45kg hantlene i stedet i skråbenk, og det endte lekende lett på 10+2+2=14 reps!  >Cheesy Har ikke en gang fått opp de hantlene i skråbenk tidligere, men er sikker på at jeg hadde fått opp 52,5-55kg om det var så om å gjøre denne gangen.  Wink


Økt 6 - 01.06:

Preachercurl 60 grader - 15*40kg (+2,5kg, -1 rep)  Grin  >Cheesy   

Omvendt curl stang - 20*40kg (+2,5kg, +1 rep)  Grin  Grin  Cheesy

Sittede tåhev - 17*52,5kg (+2,5kg, +5 reps)  Grin (...men en annen maskinkonstruksjon enn på "hjemmegymet", kjentes lettere ut...)   

Sittende lårcurl - hadde de ikke her, så kjørte et lett sett på 12*35kg i rake markløft med hantler i stedet

Knebøy i Smithmaskin (dype, 8 reps + widowmaker minst 20 reps, 2-3 sek negativer) - 8*140/21*100kg (sist: 8*132,5/26*95kg)  Grin  >Cheesy  >Cheesy

Kommentar: En fuktig bytur mellom denne økten og den forrige, men ble en bra avslutning på denne DC-rotasjonen!  Smiley Var helt ødelagt etter siste widowmakersett. Hadde absolutt ingenting mer å gi.  what

Har vært en solid rotasjon styrkemessig dette her. Men nå er det cruising!!!  Cool

har du med restpause og statisk hold i reps antallet eller er det et sett.

Repsangivelsene er inkludert 1 eller 2 RP-sett med 20 sek pause imellom, men er typisk veldig "svak" i RP-settene i forhold til arbeidssettet, slik at det gjerne blir noe sånt som 10+2+2. Har stort sett alltid solid tosifret på førstesettet.  Wink Static holds har jeg kun så vidt begynt å eksperimentere med. Legger til dette f.o.m. neste rotasjon tenker jeg.  Smiley

Du begynner å bli beinhard på vektene nå.
Fransk press med hantler er det en del år siden jeg har kjørt. Du har minnet meg på den øvelsen igjen, og nå skal jeg kjøre den en del framover..

Mange takk.  Smiley


(Mye ferie på meg fremover nå, så blir nok ikke så mye på forumet i sommer er jeg redd for.  Shocked Men noe blir det nok.  Smiley )

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!